Jump to content

Air Bekabeling

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Dank je Peter voor de concrete ideëen. "dat zouden meer mensen moeten doen"

Ondertussen zit ik te luisteren en ik kan je vertellen dat ik nog niet helemaal tevreden ben. Op dit moment denk ik aan een combinatie van Kimber Select met de zelfbouw luchtkabels.

De "air" laat ongelooflijk veel horen en streeft veel andere kabels voorbij. De prijskwaliteitverhouding is belachelijk hoog. Wat is er dan toch nog niet goed? In het hoog (bekken, percussie) mis ik iets aan echtheid. In het totaalbeeld mis ik ook iets van een zekere kern. Je zult mij als klant hebben, dan ben je nog niet jarig. Ik heb nog een aantal opnames te gaan. Denk jij dat kabels toch in moeten spelen? Ik lees dat bij dit soort kabels een bepaald soort scherp randje verdwijnt. Als dat waar is, komt het vanzelf goed. Kun jij geloven dat ik wel eens moe wordt van mezelf? Als RAVON deze verschillen niet hoort, eet ik spontaan een setje Bullet pluggen op. Op dit moment zingt Joni Mitchell met enorm groot orkest, zeer fraai. Ik breng de opname morgen mee. Ben je klant bij Audio Life? Zilver is de beste geleider, maar geeft dat ook het beste geluid? Een gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen antwoorden. Ik sterk het gevoel dat wij ons morgenavond niet gaan vervelen. Hans van L. adviseert eerst de ls-kabels te verbeteren!?

Denk er hier en daar maar de nodige :D bij.

Inspelen absoluut, reken op 100 uur voor je kunt horen waar het heen gaat. Kwestie van tuner aansluiten en laat maar spelen...

Pluggen: ja dat maakt heel veel uit. Maar het is ook wel meteen een flinke investering als je echt goede pluggen wilt..

Dat hoor je ook meteen  maar ja heb je dat er voor over.

Ik was klant bij Audio-Life in een lang verleden. Maar ik ben wel klaar met mijn set...

Het enige wat ik nog zal veranderen zijn de bronnen, de versterkers en luidspekers met de bekabeling is helemaal naar mijn zin.

Wat voor luidsprekerkabels heb je nu? Ik speel met Vicol, niet echt heel goedkoop maar wel heel natuurlijk qua klank.

Heb dit vergeleken met diverse andere merken maar de Vicol is dan echt het mooiste..

Maar kan wel een keer mijn set meenemen naar je... :D

Het enige wat ik nog zal veranderen zijn de bronnen, de versterkers en luidspekers met de bekabeling is helemaal naar mijn zin.

:D GOED BEZIG :D

Proberen wil ik graag :wub: maar in de buizenblokken kan geen banaanstekker.

Als je belooft niet lachen: aan de linker zit standaard Oehlbach 2,5mm2 loper, aan de rechter breed plat koper van Dynavox.

Je had het beloofd :mad2:

Proberen wil ik graag :wub: maar in de buizenblokken kan geen banaanstekker.

Als je belooft niet lachen: aan de linker zit standaard Oehlbach 2,5mm2 loper, aan de rechter breed plat koper van Dynavox.

Je had het beloofd :mad2:

Weet je het zeker? een banaan kan er vaak wel op de een of andere manier in..

Maar het wordt tijd voor een upgrade.....

Als je niet teveel wilt uitgeven koop een setje Linn K20 kost paar euro per meter....

Doet het verrassend goed!

Rectificatie.

Muziek afgespeeld vanuit de cd-rom van de computer klinkt anders dan afgespeeld vanaf de harde schijf. Er is ook meer ruis en het signaal is zwakker.

De tests moeten opnieuw.

Dat zou toch gelijk moeten zijn.

Speel je de CD's via JRiver en de DAC af.??

:)

CDs afgespeeld vanuit de CD-ROM klinken meestal slechter idd: er wordt waarschijnlijk slechts een hele grove buffering en foutcorrectie toegepast, verre van bitperfect dus. Wel raar dat het signaal ook zwakker is, maar opslaan op de HDD en dan vanaf de HDD afspelen geeft het beste resultaat. 

He Plaatjesdraaier, leuk weer eens iets van je te horen. In Alkmaar kwamen we elkaar tegen, maar ik was net in een hevige discussie met Rick Paap. 

Wil je nog een keer komen luisteren? Ik heb het idee dat je nagenoeg het zelfde wilt horen als ik.

Ik ga morgen meteen mijn "test cd's" op de harde schijf zetten. Joni Mitchell heb ik tevens op de harde schijf en dat klonk uitstekend. Ik dacht dat de versterkers net pas warm genoeg waren, of de kabels ingespeeld raakten. Weet ik veel. Maar ik hoor het wel.

He Plaatjesdraaier, leuk weer eens iets van je te horen. In Alkmaar kwamen we elkaar tegen, maar ik was net in een hevige discussie met Rick Paap. 

Wil je nog een keer komen luisteren? Ik heb het idee dat je nagenoeg het zelfde wilt horen als ik.

Ik ga morgen meteen mijn "test cd's" op de harde schijf zetten. Joni Mitchell heb ik tevens op de harde schijf en dat klonk uitstekend. Ik dacht dat de versterkers net pas warm genoeg waren, of de kabels ingespeeld raakten. Weet ik veel. Maar ik hoor het wel.

Als ik weer eens in de buurt ben kom ik graag weer een keertje langs, benieuwd naar alle upgrades die er sinds mn laatste bezoek allemaal bijgekomen zijn!

Als ik weer eens in de buurt ben kom ik graag weer een keertje langs, benieuwd naar alle upgrades die er sinds mn laatste bezoek allemaal bijgekomen zijn!

Prima, ik zorg voor een stoel met hoge leuningen, dan kun je er niet van verbazing afvallen :D. Ik zwets maar wat af en toe. Nou af en toe !? 

Ik wil niet storend over komen in deze donkere dagen na Kerst :D, maar ik wil het eens hebben over een onderwerp dat met hifi maken heeft, t.w. luidsprekerkabels. 

Hier ligt n.l. 12 meter persluchtslang en 12 meter Belden Cat5E. Over enige tijd zijn dat luidsprekerkabels.

Geinspidoreerd door de discussies eerder deze dag, heeft wederom een geweldig plan het levenslicht gezien.

Na de wereldwijde successen van onze air-interlink, krijgen we nu de air-luidsprekerkabel. Jawel.

Voor 15 euro gooi ik er gerust een experimentje tegenaan.

De naam van de luidsprekerkabel is al bekend. Het wordt VanDenLuul tot VanDenLuuuuuuuul, afhankelijk van de lengte (van de kabel).

Hoewel het hier een uiterst geheim concept betreft, wil ik de details toch graag met jullie delen.

wordt vervolgd

Ik wil niet storend over komen in deze donkere dagen na Kerst :D, maar ik wil het eens hebben over een onderwerp dat met hifi maken heeft, t.w. luidsprekerkabels. 

Hier ligt n.l. 12 meter persluchtslang en 12 meter Belden Cat5E. Over enige tijd zijn dat luidsprekerkabels.

Geinspidoreerd door de discussies eerder deze dag, heeft wederom een geweldig plan het levenslicht gezien.

Na de wereldwijde successen van onze air-interlink, krijgen we nu de air-luidsprekerkabel. Jawel.

De naam van de luidsprekerkabel is al bekend. Het wordt VanDenLuul tot VanDenLuuuuuuuul, afhankelijk van de lengte (van de kabel).

Hoewel het hier een uiterst geheim concept betreft, wil ik de details toch graag met jullie delen.

wordt vervolgd

Een plan dat geïnspireerd is op de discussies van dezelfde dag, kan nooit een geweldig plan zijn. (Smile)

Plannen ontwikkelen zich tot iets goeds door er goed over na te denken en dat kost tijd.

Ik ben wel benieuwd wat voor idee je hebt. Kom op met dat vervolg. Of is het nog in ontwikkeling? (Tot een goed plan) (smile)

Overigens gisteren bij de audioavond van de AVMN een LS kabelvergelijkavond gehad. 7 kabels getest tegen een kabeltje van ca 20 cm. Die ik jou al een keer aangeboden heb, kwam als beste uit de bus. D.w.z. hij leek het meest op het kabeltje van 20 cm, dat overigens heel veel liet horen. Toch maar de eindblokken vlak bij de speakers? Er zat trouwens ook een kabeltje van 30 cm bij de testgroep, maar die was toch minder goed dan mijn 3 m kabel.

Groet,

Leobus

http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html

forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=7491

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=70626.0

Een plan dat geïnspireerd is op de discussies van dezelfde dag, kan nooit een geweldig plan zijn. (Smile)

Plannen ontwikkelen zich tot iets goeds door er goed over na te denken en dat kost tijd.

Ik ben wel benieuwd wat voor idee je hebt. Kom op met dat vervolg. Of is het nog in ontwikkeling? (Tot een goed plan) (smile)

Overigens gisteren bij de audioavond van de AVMN een LS kabelvergelijkavond gehad. 7 kabels getest tegen een kabeltje van ca 20 cm. Die ik jou al een keer aangeboden heb, kwam als beste uit de bus. D.w.z. hij leek het meest op het kabeltje van 20 cm, dat overigens heel veel liet horen. Toch maar de eindblokken vlak bij de speakers? Er zat trouwens ook een kabeltje van 30 cm bij de testgroep, maar die was toch minder goed dan mijn 3 m kabel.

Groet,

Leobus

Leo,

wat bedoel je precies met 20cm? 

welke waren de andere kabels?

waren het ls-kabels of interlinks?

heb je de uitslagen?

wordt vervolgd

Het volgende is bittere ernst. 

Voortbordurend op het air-principe wordt ook hier weer lucht de isolator, omdat dit de beste isolator zou zijn.

Elke ader van de Cat5E wordt van zijn mantel ontdaan. Cat5E, omdat smalle aders beter zouden zijn.

Daarna komen er per kanaal 4 ontblootte aders in ieder een aparte tube met een binnendiameter van 4mm.

Aan de beide uiteinden komen de 4 aders natuurlijk bij elkaar, met aan de ene kant een banaanstekker en aan de andere kant niks.

Heeft er iemand tips voor het strippen van de smalle 0,5 mm draden? Ik heb slechts een kleine AMP-tang, die niet heel erg handig werkt. Als ik google kom ik op een site, waar een wat oudere dame zich begint uit te kleden.

Leo,

wat bedoel je precies met 20cm?

welke waren de andere kabels?

waren het ls-kabels of interlinks?

heb je de uitslagen?

Iemand van de club had een kastje dat met twee stukjes kabel aan de versterkers en aan de speakers verbonden werd. 2x 10 cm kabel. Het kastje stamt oorspronkelijk van de firma Wireworld. Aan dat kastje kan je twee verschillende merken kabels bevestigen die dan met een schakelmechanisme om de beurt te beluisteren zijn. Je kan ook die twee kabels uitschakelen en dan luister je dus alleen naar die 2x 10 cm aansluitkabel. Wordt een van de twee testkabels ingeschakeld, dan wordt die kabel ahw opgeteld bij de 2x 10 cm.

Zo zijn getest:

Een vrij dikke, redelijk oude van den Hul, een gehakte snowline van vdH, een zelfbouw kabeltje van 30 cm, een Sign Audio Shotgun, een zelfbouw van Cat 5 materiaal, een Audio Technica en mijn Analysis Solo Crystal Oval 8 die ik cryogeen had laten behandelen.

Ik heb niet alle uitslagen van andere beoordelaars, maar wel die van mij (die erg leken op die van mijn directe buren.)

De Snowline kwam er het slechtste van af, gevolgd door de oude dikke vdH. De Cat 5 kwam op de 5e plaats, de Sign audio en de Audio technica en de 30 cm zelfbouw scoorden ex equo op 2 en mijn Analysis werd als beste beoordeeld. Cijfers op mijn lijstje: 4,5,6, 7,7,7,8. Je moest direct na luisteren een cijfer geven, dus ik was voorzichtig met mijn oordeel. Je weet immers niet wat er nog komt.

Achteraf zou ik de schaal nog wat opgerekt hebben.

Misschien dat Kappa 7 en Audiofreak ook hun mening willen geven, want die waren ook deelnemer bij de test. Een deel van de kabels kwam zelfs van hen.

Groet,

Leo

Het volgende is bittere ernst. 

Voortbordurend op het air-principe wordt ook hier weer lucht de isolator, omdat dit de beste isolator zou zijn.

Elke ader van de Cat5E wordt van zijn mantel ontdaan. Cat5E, omdat smalle aders beter zouden zijn.

Daarna komen er per kanaal 4 ontblootte aders in ieder een aparte tube met een binnendiameter van 4mm.

Aan de beide uiteinden komen de 4 aders natuurlijk bij elkaar, met aan de ene kant een banaanstekker en aan de andere kant niks.

Heeft er iemand tips voor het strippen van de smalle 0,5 mm draden? Ik heb slechts een kleine AMP-tang, die niet heel erg handig werkt. Als ik google kom ik op een site, waar een wat oudere dame zich begint uit te kleden.

Bij de bouwmarkt worden striptangen verkocht. Maar deze kunnen ook niet meer dan 'n cm of 5 in één keer strippen. Voor jouw 16 keer 3 m betekend dat 2880 keer strippen :blink: .

Je kunt met een scherp mesje ook in de lengte strippen (schillen). De rest trek je dan zo van de draad.

De capaciteit bij vlechten zoals ik dat doe valt mee. Deze is voor een kabel van 2 m lang 1,5 nanoFarad.

Bij de constructie zoals je die nu gaat maken krijg je inductie. Het is maar waar de versterkers het meest problemen mee hebben.

:)