Jump to content

Air Bekabeling

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Hoe dan?  o,oooooo1 sec. ? 

Vraag me niet teveel, ik heb ooit aan een gerenommeerde dealer gevraagd of lengteverschil iets uitmaakt en mij is toen verteld dat er KLANK verschil kan optreden.

Heeft wellicht te maken met inductie/capaciteit, wie weet hier meer van???

Bij mij ging het om een verschil van 2 meter, één stuk van 3 en één stuk van 5 meter. Heb toen toch maar gelijke lengtes gekocht (2x5meter.)

Vraag me niet teveel, ik heb ooit aan een gerenommeerde dealer gevraagd of lengteverschil iets uitmaakt en mij is toen verteld dat er KLANK verschil kan optreden.

Heeft wellicht te maken met inductie/capaciteit, wie weet hier meer van???

Bij mij ging het om een verschil van 2 meter, één stuk van 3 en één stuk van 5 meter. Heb toen toch maar gelijke lengtes gekocht (2x5meter.)

Ik weet het ook niet. Nadat ik de vraag gesteld had, heb ik nog wat gegoogeld en de meesten schrijven dat het niet te horen is. Behalve als het om 100 meter gaat. Men gaat nog iets verder. Voor de winkelier is het wel beter :D

Omdat ik er over nadenk toch zilver te bestellen, is elke onnodige meter zonde van het geld.

Volgens mij maakt het wel degelijk uit. Je krijgt twee kabels met verschillende eigenschappen. Door de kortere lengte zal de capaciteit lager worden dan van de andere kabel. Hierdoor kun je klankverschil tussen links en rechts krijgen. Maar of dat hoorbaar is..?? Misschien compenseert het wel het verschil in klank doordat het nu schuin staat.

:)

Hans van Liempd, on 26 Mar 2014 - 7:06 PM, said:

Volgens mij maakt het wel degelijk uit. Je krijgt twee kabels met verschillende eigenschappen. Door de kortere lengte zal de capaciteit lager worden dan van de andere kabel. Hierdoor kun je klankverschil tussen links en rechts krijgen. Maar of dat hoorbaar is..?? Misschien compenseert het wel het verschil in klank doordat het nu schuin staat.

Misschien de kortste kabel aan de luidspreker die het verst weg staan en andersom? Dan moet er technisch gezien toch een goed evenwicht ontstaan :D. Jawel, daar ga ik patent op aanvragen.

Ik had destijds de indruk dat de kant met de korte kabel wat luider klonk, dat was mijn vraag toen ook, of je volumeverschil kreeg. De weerstandsverschillen hebben geen invloed met die lengtes. Wellicht was er wat meer midden/hoog aan de korte kant.

Grapjas. Oh wacht, ik vertel je niks nieuws.

Ik vind dat je zelf moet uitmaken of verschil in lengte verschil in geluid veroorzaakt. Dat kun je het beste uitproberen met bv lampensnoer. Maakt dat verschil dan heb je dat alleen niet met transparant luidsprekerkabel. Zilver is niet transparant.

M.a.w. alleen bij transparante, neutrale kabel maakt lengte niet uit. Maar voegt een kabel iets toe of haalt hij wat weg, en dat doen alle kabels, dan maakt lengteverschil uit. Maar hoorbaar? ZELF bepalen.

Grapjas. Oh wacht, ik vertel je niks nieuws.

Ik vind dat je zelf moet uitmaken of verschil in lengte verschil in geluid veroorzaakt. Dat kun je het beste uitproberen met bv lampensnoer. Maakt dat verschil dan heb je dat alleen niet met transparant luidsprekerkabel. Zilver is niet transparant.

M.a.w. alleen bij transparante, neutrale kabel maakt lengte niet uit. Maar voegt een kabel iets toe of haalt hij wat weg, en dat doen alle kabels, dan maakt lengteverschil uit. Maar hoorbaar? ZELF bepalen.

Yup, een kabel die "wat toevoegt en 2x zo lang is voegt ook 2x zoveel "wat" toe en een kabel die "wat" weglaat en 2x zo lang is laat ook 2x zoveel "wat" weg. De jeugd van tegenwoordig kan niet eens meer rekenen... :rolleyes:  :D

Gisteren contact gehad met een Europese leverancier van aders aan kabelfabrikanten. Men heeft eens een van hen bezocht en is toen enorm geschrokken van de gigantische factor waarmee zij de prijs verhogen. Big business dus.

Nog een voorbeeld, vertelt door een insider. Men neemt een bestaande kabel die bv. gebruikt wordt in een heel andere industrie (het moet met name onbekend zijn bij het grote publiek), zet er de eigen merknaam op en: Kassa!

Bovenstaande verhalen zijn reden te meer om zelf kabels te maken.

n.b. een en ander is in vertrouwen verteld, ik ben niet bereid namen te noemen.

Vanmiddag naar een electrotechnisch bedrijf. Men heeft een zolder vol incourante kabels liggen. Een kijken of ik daar wat massief koperen kernen van 0,8 of 1mm doorsnede uit kan toveren. Met 4 aders per kanaal kom ik dan op 2mm2 en hoger. Deze wil ik in de lucht leggen, oppassen voor kortsluiting natuurlijk en vergelijken met de huidige aders van 0,5mm / 0,8mm2. Lekker hobbyjen dus. 

Ik weet het ook niet. Nadat ik de vraag gesteld had, heb ik nog wat gegoogeld en de meesten schrijven dat het niet te horen is. Behalve als het om 100 meter gaat. Men gaat nog iets verder. Voor de winkelier is het wel beter :D

Omdat ik er over nadenk toch zilver te bestellen, is elke onnodige meter zonde van het geld.

Als je verschil hoort tussen rechts 2 meter en links 4 meter, is er ook verschil tussen 2 x 2 meter en 2 x 4 meter. Welke lengte kun je dan het beste nemen?   

"ik vind hem zelf wel sterk" :D

Wat een zinloos gezwatel, elke dag weer, over dingen die al 100 jaar bekend zijn bij een simpele a'fiel. Geen wonder dat er hiet zoveel opstappen...

Ach, Zwartgaller laat die "Zwatelaar" toch lekker fröbelen.

Lopen en fietsen leer je nou eenmaal niet zonder vallen en opstaan.

Wat een zinloos gezwatel, elke dag weer, over dingen die al 100 jaar bekend zijn bij een simpele a'fiel. Geen wonder dat er hiet zoveel opstappen...

Dat er hier zoveel opstappen, heeft meer te maken met deze manier van communiceren.

Niet iedereen heeft alles al eens een keer voorbij zien komen.

Dat er hier zoveel opstappen, heeft meer te maken met deze manier van communiceren.

Niet iedereen heeft alles al eens een keer voorbij zien komen.

Beide beweringen zijn maar al te waar, teminste, IK ben het daar helemaal mee eens :D . En dan komen er inderdaad weer eens dubbele dingen voorbij. Maar ik was, toen ik HEAR voor het eerst kwam, er maar al te blij mee dat er gewoon antwoord op mijn vragen kwamen....

Gaat iedereen er dan klakkeloos van uit dat ls-kabels even lang moeten zijn?  

Ik ben niet zo van de dure kabeltjes (exact om de reden die jij hierboven ergens opgeeft) maar kan me wel voorstellen dan een gevlochten kabel a la Hans van Liempd wel eens verschillen zou kunnen laten horen als ze van verschillende lengte zijn (m.n. capaciteit waar sommige versterkers zenuwachtig van kunnen worden).

Maar dat is ook meetbaar.

Voor de gemoedsrust zou ik de lengtes zoveel mogelijk gelijk en zo kort mogelijk houden, maar daarbij wel oppassen dat  bv. een speakerkabel niet opgerold wordt weggelegd want dat gaat dan weer als spoel werken.

Ik wens u veel succes voor de toekomst. Adieu.