mumsoft Posted 14 april 2014 Report Share Posted 14 april 2014 Dan lijkt me de invloed van een klodder soldeer ook erg groot. Yep. Niet groot, wel van belang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 14 april 2014 Author Report Share Posted 14 april 2014 Met de nodige verbazing lees ik over de kennis die Marc van kabels heeft. Vertel, vertel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 14 april 2014 Author Report Share Posted 14 april 2014 Tja, zilver en teflon, daar zou ikzelf ook niet warm voor lopen. Maar probeer eens verguld koperdraad, dun gedraaid in een ongekleurde katoenen kous. Heb ik al een tijdje, en veel beter is er niet. Waarom loop je niet warm voor zilver en teflon? Wat is er zo goed aan verguld koperdraad? Wat heb je allemaal uitgetest? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 april 2014 Report Share Posted 14 april 2014 Niet alles uitgetest. Ik laat mijn oren hangen naar bevindingen van anderen die ik vertrouw. En dan gebeurt er soms iets moois. Die luidsprekerkabels heeft mijn buurman grotendeels voor mij gemaakt. Zilver, ik zei het al, heeft zijn eigen willetje, is niet transparant. Teflon is gewoon een bepaalde kunsstof, evenmin transparant, zoals de meeste kunststoffen. Lucht wel, gelukkig maar, luchtledig luisteren is er niet bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 april 2014 Report Share Posted 15 april 2014 Vergeet er niet bij te zetten: "vind ik" Marc. Ikzelf heb zéér goede ervaring met zilver Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 april 2014 Author Report Share Posted 15 april 2014 Niet alles uitgetest. Ik laat mijn oren hangen naar bevindingen van anderen die ik vertrouw. En dan gebeurt er soms iets moois. Die luidsprekerkabels heeft mijn buurman grotendeels voor mij gemaakt. Zilver, ik zei het al, heeft zijn eigen willetje, is niet transparant. Teflon is gewoon een bepaalde kunsstof, evenmin transparant, zoals de meeste kunststoffen. Lucht wel, gelukkig maar, luchtledig luisteren is er niet bij. Maandenlang heb ik internet afgespeurd en een van de weinige zaken waar ik niet meer aan twijfel, is dat zilver de beste geleider is. Over goud zijn de meningen wel verdeeld. Het zou voor verkeerde warmte zorgen en het andere kamp zegt: het klinkt het meest natuurlijk. Vanwege de prijs komen massief gouden aders niet in aanmerking. Verder is men het er over eens dat lucht de beste isolator is. Daarom gebruik ik blanke aders in een overmaat tube. Ook zijn de meeste experimenteurs het er over eens dat twisten en een afscherming afbreuk doet aan het geluid. De eerste indrukken die ik heb van het luchtsysteem zijn erg positief. Ik heb ze nog niet rechtstreeks vergeleken, maar ik heb de indruk dat de interlink beter is dan de Kimber Select KS1010 van een honderd of zes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 april 2014 Report Share Posted 15 april 2014 Vergeet er niet bij te zetten: "vind ik" Marc. Ikzelf heb zéér goede ervaring met zilver Dat is niet verbazingwekkend. Zilver is een goede geleider. Een draadje zilver geleidt zelfs net zo goed als een koperen draadje dat ietsepietsje dikker is... èn veel goedkoper is. Goed...koper! Het woord zegt het al... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 april 2014 Report Share Posted 15 april 2014 Maar wat nu, als dat draadje juist een bepaalde dikte moet hebben? B.v. in een trafo, waar een ietsiepiesie dikker draad niet kan, omdat het niet past op de spoelkoker. te weinig inductie geeft omdat er te weinig windingen passen. Lagen niet mooi passen energie overdracht niet optimaal.... Zit je mooi met je "koopje" Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 april 2014 Report Share Posted 15 april 2014 Maandenlang heb ik internet afgespeurd en een van de weinige zaken waar ik niet meer aan twijfel, is dat zilver de beste geleider is. Over goud zijn de meningen wel verdeeld. Het zou voor verkeerde warmte zorgen en het andere kamp zegt: het klinkt het meest natuurlijk. Vanwege de prijs komen massief gouden aders niet in aanmerking. Verder is men het er over eens dat lucht de beste isolator is. Daarom gebruik ik blanke aders in een overmaat tube. Ook zijn de meeste experimenteurs het er over eens dat twisten en een afscherming afbreuk doet aan het geluid. De eerste indrukken die ik heb van het luchtsysteem zijn erg positief. Ik heb ze nog niet rechtstreeks vergeleken, maar ik heb de indruk dat de interlink beter is dan de Kimber Select KS1010 van een honderd of zes. Ik twijfel er niet aan of zilver is, eh..., ik vind zilver ook een hele goed geleider. Maar zoals spido ook al snedig opmerkt, je komt er ook met een iets dikker koperen draadje. Of goud met een zekere dikte. Maar nu de vraag, klinkt dat ook allemaal hetzelfde? Zo ja, zoek niet verder, gebruik het goedkoopste materiaal. Zo nee, jakkie.. heb je wat uit te zoeken, Fijn dat je internet hebt, dan kun je er een hoop over vinden. Alleen heeft niet iedereen dezelfde mening. Toch jammer. Je moet het dus eigenlijk zelf weer uitzoeken, en hopelijk vind je dan zonder veel omwegen wat voor jou het beste is. Als ik moet kiezen, dan heb ik meer vertrouwen in de mensen die aan goud een labeltje 'natuurlijk(er)' hangen, dan in degenen die 'verkeerde warmte' vermelden. Goud is inderdaad nogal duur, en onpraktisch zacht. Ook heeft een wat hogere weerstand. Voor mij is dan verguld koper de oplossing. Als ik de term transparant gebruik bedoel ik eigenschappen van het geluid zoals plaatsing, zuiverheid, aantrekkelijkheid, lekker zachte eigenschappen dus, maar die wel belangrijk zijn voor de muziekbeleving. I.m.h.o. doet zilver daar iets 'tegennatuurlijks' mee (hoort haar!). Komt er dan geen mooi geluid uit een zilveren draad? O, vast wel, maar anders dan door een vergulde koperdraad. De meeste, zoniet alle, van die zachte eigenschappen lopen buiten de eigenlijke ader, vandaar dat de afscherming ertoe doet. Lucht is heel goed, zoals gezegd, lekker transparant. Maar natuurlijk katoen is ook prima. En wie weet wat voor soorten plastic. Maar lang niet alles. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 april 2014 Author Report Share Posted 15 april 2014 Ik twijfel er niet aan of zilver is, eh..., ik vind zilver ook een hele goed geleider. Maar zoals spido ook al snedig opmerkt, je komt er ook met een iets dikker koperen draadje. Of goud met een zekere dikte. Maar nu de vraag, klinkt dat ook allemaal hetzelfde? Zo ja, zoek niet verder, gebruik het goedkoopste materiaal. Zo nee, jakkie.. heb je wat uit te zoeken, Fijn dat je internet hebt, dan kun je er een hoop over vinden. Alleen heeft niet iedereen dezelfde mening. Toch jammer. Je moet het dus eigenlijk zelf weer uitzoeken, en hopelijk vind je dan zonder veel omwegen wat voor jou het beste is. Als ik moet kiezen, dan heb ik meer vertrouwen in de mensen die aan goud een labeltje 'natuurlijk(er)' hangen, dan in degenen die 'verkeerde warmte' vermelden. Goud is inderdaad nogal duur, en onpraktisch zacht. Ook heeft een wat hogere weerstand. Voor mij is dan verguld koper de oplossing. Als ik de term transparant gebruik bedoel ik eigenschappen van het geluid zoals plaatsing, zuiverheid, aantrekkelijkheid, lekker zachte eigenschappen dus, maar die wel belangrijk zijn voor de muziekbeleving. I.m.h.o. doet zilver daar iets 'tegennatuurlijks' mee (hoort haar!). Komt er dan geen mooi geluid uit een zilveren draad? O, vast wel, maar anders dan door een vergulde koperdraad. De meeste, zoniet alle, van die zachte eigenschappen lopen buiten de eigenlijke ader, vandaar dat de afscherming ertoe doet. Lucht is heel goed, zoals gezegd, lekker transparant. Maar natuurlijk katoen is ook prima. En wie weet wat voor soorten plastic. Maar lang niet alles. Dank je Marc. Ik ga de komende 20 jaar eens het een en ander uitproberen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 15 april 2014 Report Share Posted 15 april 2014 Dank je Marc. Ik ga de komende 20 jaar eens het een en ander uitproberen . Als dat maar goed gaat . Gekheid hoor, als je veel verschillende adviezen nodig hebt weet je waar je (niet) wezen moet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 april 2014 Author Report Share Posted 15 april 2014 Als dat maar goed gaat . Gekheid hoor, als je veel verschillende adviezen nodig hebt weet je waar je (niet) wezen moet. Ik ben gewend alle forum-adviezen op te volgen. Hier staan nu 85 paar luidsprekers op zolder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 15 april 2014 Report Share Posted 15 april 2014 Ik ben gewend alle forum-adviezen op te volgen. Hier staan nu 85 paar luidsprekers op zolder. Even on-topic: kabels. Mijn vrouw maakte net binnen 20 seconden een Gordiaanse knoop in het snoer van de stofzuiger waar ik een kwartier mee gevochten heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 april 2014 Author Report Share Posted 15 april 2014 . RAVON heeft een ban for life. Waar staat het puntje voor? Wordt er nooit medegedeeld waarom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 15 april 2014 Report Share Posted 15 april 2014 dalijk hebben we R.a.V.O.N. .... :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 15 april 2014 Report Share Posted 15 april 2014 Omdat deze air-interlinks niet bevielen, weet je dat anders opgebouwde air-interlinks ook niet goed zijn? Vrij vertaald: Ik heb hier een fiets. Die bevalt mij niet. Dan zal een andere fiets ook wel niet bevallen. @jongensdroom Ik schreef voorlopig. Echt conclusies trekken na één kabel is kort door de bocht. Maar ik stop m'n tijd nu liever in het maken van een gevlochten kabel. Waar denk je dat jouw air bekabeling verschilt van dan interlink van ebay (achtung audio)? Het kan best dat in een andere setup de air bekabeling beter tot zijn recht komt, Ik kan me voorstellen dat alle kabels (netwerk,satelliet en stroomkabels) die bij mij achter de stereo lopen nogal wat storing veroorzaken op een niet afgeschermde kabel, waardoor de air kabel niet tot zijn recht komt. Een strak gevlochten kabel heeft hier misschien minder last van. Een air interlink strak vlechten lijkt me niet te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 april 2014 Report Share Posted 15 april 2014 Ik heb de gevlochten interlinks nog niet met air interlinks vergeleken. Wél met wat, op de air interlinks lijkt. Maar daar zat vlakke zilverdraad in. De laatste leek wat kleuring in het lage middengebied toe te voegen. Verder zal het een kwestie van smaak zijn. Ik heb de laatste weken gedraaid met getwiste draadjes tussen voor en eind. Ik heb ook gevlochten interlinks liggen, maar vind voor deze toepassing de getwiste nét wat beter. Dat kan ook aan de stekkers liggen. Aan de versterkerkant zitten aan de getwistte draadjes Neutrics vergulde XLR's, aan de getwistte verzilverde noname XLR's. Aan de voorversterkerkant is het wel hetzelfde. Het zou ook aan de lengte kunnen liggen. Maar met 1,2 m gevlochten draadjes neemt de capaciteit toch geen extreme vormen aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 15 april 2014 Report Share Posted 15 april 2014 Ik merkte met name verschil in het hoog, maar ook wat minder diepte en een wat meer "gestrest" geluid. De getwistte variant is wel makkelijker te maken. Misschien die nog maar eerst proberen. Ik heb vandaag een klosje draad (100m 30awg verzilverd ) binnen gekregen. Kan vooruit dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 april 2014 Report Share Posted 16 april 2014 Maar wat nu, als dat draadje juist een bepaalde dikte moet hebben? B.v. in een trafo, waar een ietsiepiesie dikker draad niet kan, omdat het niet past op de spoelkoker. (...) Ontwerpfout! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 april 2014 Share Posted 16 april 2014 · Hidden 16 april 2014 - Niet van toepassing op het topic, graag ontopic blijven! Hidden 16 april 2014 - Niet van toepassing op het topic, graag ontopic blijven! RAVON heeft een ban for life. Waar staat het puntje voor? Wordt er nooit medegedeeld waarom? Nee, hij heeft een ban for live. Dit betekent m.i. alleen dat hij niet meer real-time mag forummen. Gelukkig maar! Het zou erg jammer zijn, als nu ook al Ravons deskundigheid (en zijn snedigheid, zijn humor, zijn bereidheid tot uitleggen, en zijn vrijwel eindeloze geduld met de vele zomaar-wat-aanrommelende magiërs, sjamanen en alchemisten) voor dit forum verloren zou gaan. We houden dan maar héél weinig van zulke deskundigheid over, hear... Link to comment
TL 200 Posted 16 april 2014 Share Posted 16 april 2014 · Hidden 16 april 2014 - Niet van toepassing op het topic, graag ontopic blijven! Hidden 16 april 2014 - Niet van toepassing op het topic, graag ontopic blijven! we hebben meer aan kundigheid. Link to comment
mumsoft Posted 16 april 2014 Share Posted 16 april 2014 · Hidden 16 april 2014 - Niet van toepassing op het topic, graag ontopic blijven! Hidden 16 april 2014 - Niet van toepassing op het topic, graag ontopic blijven! Spido heeft het over zichzelf. Vermoedelijk is r.a.v.o.n zijn alter-ego. Je moet wat als je niet bestaat! Zo, en nou ga ik weer door met wat aanrommelen. Link to comment
Jongensdroom Posted 16 april 2014 Author Share Posted 16 april 2014 · Hidden 16 april 2014 - Niet van toepassing op het topic, graag ontopic blijven! Hidden 16 april 2014 - Niet van toepassing op het topic, graag ontopic blijven! spido, on 16 Apr 2014 - 12:22 PM, said: Nee, hij heeft een ban for live. Dit betekent m.i. alleen dat hij niet meer real-time mag forummen. Gelukkig maar! Het zou erg jammer zijn, als nu ook al Ravons deskundigheid (en zijn snedigheid, zijn humor, zijn bereidheid tot uitleggen, en zijn vrijwel eindeloze geduld met de vele zomaar-wat-aanrommelende magiërs, sjamanen en alchemisten) voor dit forum verloren zou gaan. We houden dan maar héél weinig van zulke deskundigheid over, hear... Dat was RAVON ook al opgevallen schrijft hij mij in een email. Toch handig als je van bijna iedereen de rechtstreekse emailadressen hebt. Ik had het zo 1,2,3 nog niet in de gaten. Nou ben ik ook maar een eenvoudige muzikant natuurlijk.(inkoppertje) Oke, hij heeft dus een ban for live. Dat betekent dus dat hij een reactie eerst in b.v. Word moet opslaan en het dan op een later tijdstip pas mag verzenden. Wat ik dan nog mis, is hoelang deze ban duurt? Wat RAVON mist is de reden van deze en de vorige ban. Het is best akelig dat je zomaar van een forum af gegooid kunt worden. Daarbij spreek ik uit ervaring. (nou meestal zag ik het wel een beetje aankomen hoor ). Deze schurkachtige bandiet vindt het ook jammer dat RAVON al weer een ban heeft. Hoe vaak zou hij er nog een krijgen? Link to comment
Guest webmaster Posted 16 april 2014 Report Share Posted 16 april 2014 Graag ontopic in dit draadje, de eerder gedane discussie met en over RAVON is verwijderd. We gaan geen discussie aan over het hoe en waarom van de ban , voor de meeste mensen is het duidelijk genoeg. Herhaaldelijk het randje opzoeken, medegebruikers aanspreken met achterbaks en geen uitleg willen geven na een verzoek van onze kant is voor ons genoeg. Kortom einde discussie, alle posting`s die niet in dit draadje horen gaan er zo snel mogelijk vanaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 april 2014 Report Share Posted 16 april 2014 Ontwerpfout! Het ontwerp is nauwkeurig ontworpen voor het dunnere draad. Uitgerekend, gemeten en beproeft en zeer nauwkeurig omschreven. Dan kan je niet zomaar dikker draad nemen. On-topic Het is me opgevallen dat wel meer mensen op dit forum een voorkeur hebben voor dun draad. Ikzelf werk graag met dun Siltech zilver/goud draad in de signaal weg, dacht dat het 0,4mm dik is. http://www.high-endforum.nl/topic/10128-weer-n-audiofiele-dag/?p=354049 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts