Jump to content

Air Bekabeling

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Het ontwerp is nauwkeurig ontworpen voor het dunnere draad.   Uitgerekend, gemeten en beproeft en zeer nauwkeurig omschreven.

Dan kan je niet zomaar dikker draad nemen. 

On-topic  Het is me opgevallen dat wel meer  mensen op dit forum een voorkeur hebben voor  dun draad.

Ikzelf werk graag met dun Siltech zilver/goud draad in de signaal weg,  dacht dat het 0,4mm dik is. :)  

http://www.high-endforum.nl/topic/10128-weer-n-audiofiele-dag/?p=354049

Is dat los te verkrijgen Jack? Misschien is het om een interlink te maken nog te betalen? 

Is dat los te verkrijgen Jack? Misschien is het om een interlink te maken nog te betalen? 

Probeer eens bij Amplimo.  Gewoon even mailen,  het is dacht 5...6 € per meter.  Maar weet het niet 100% zeker zilver en goud prijs wil nog wel eens wijzigen. Het is heel zuiver en geïsoleerd met kapton.   Dat schijnt een uitstekende isolator te zijn.  Het is in ieder geval, taai spul ;)

Dat is dus NIET het geval wanneer de klos niet in de houder past, dunkt mij.

Bij een goed ontwerp past alles.

Precies!  Vandaar dat je dat "ietsiepietsie" dikkere koper draad daar niet kunt gebruiken, maar zilverdraad van de juiste dikte wel  :)

Snap je het nu Spido :blink:  Dikker draad is niet àltijd een optie, beter draad wel ;)

Bedankt voor de tips mensen. Op dit moment ligt het project helemaal stil. Het tuinseizoen is een maand te vroeg begonnen. Help. 

Ben ook in de tuin bezig.  :( Dus?  Tip:  voer een "klusdag"  in b.v. élke dinsdag dat soort vervelende klusjes doen en doe het vooral "samen"  Anders draai  voordat je het weet zélf  voor al die vervelende klussen op.  En heb je inderdaad nergens tijd meer voor.  Veel leuker ook.  Nu kijken we beide tevreden hoe elke week dingen opknappen en heb ik voldoende tijd om mijn eigen ding te doen :)

Precies!  Vandaar dat je dat "ietsiepietsie" dikkere koper draad daar niet kunt gebruiken, maar zilverdraad van de juiste dikte wel  :)

Snap je het nu Spido :blink:  Dikker draad is niet àltijd een optie, beter draad wel ;)

Ja, ja... zilver geleidt ietsepietsie beter! Jammer dat het zo zwak is.

Voor een trafo is dat niet zo erg, want die draad blijft wel op z'n plaats zitten.

Een praktische reden voor het gebruik van zilver in plaats van koper is er niet.

Je moet alleen wel vooraf bedenken dat alles zal passen. Geen ontwerpfouten maken, dus.

Voor een signaalkabel lijkt zilver mij vooral niet prettig, gezien de kans op draadbreuk.

Bij Aduis is i.d.d. veel te koop om je van de straat te houden :D

Wel jammer dat ze die draad niet meer hebben. Bedankt voor de link hoor. Voor de liefhebbers is er nog wel zilverdraad gelukkig. Koop dat bij de hifiwinkel, betaal je vast het tienvoudige. En kijk, zo komt die mooie kleutertijd toch nog van pas bij je volwassen hobby.

Ja, ja... zilver geleidt ietsepietsie beter! Jammer dat het zo zwak is.

Voor een trafo is dat niet zo erg, want die draad blijft wel op z'n plaats zitten.

Een praktische reden voor het gebruik van zilver in plaats van koper is er niet.

Je moet alleen wel vooraf bedenken dat alles zal passen. Geen ontwerpfouten maken, dus.

Voor een signaalkabel lijkt zilver mij vooral niet prettig, gezien de kans op draadbreuk.

Die geringe sterkte hoeft geen probleem te zijn.

Ik heb met zilverdraadjes van 0,1 mm doorsnee interlinks gemaakt. Wel 8 samengetwijnd.

Dat is nog niet erg sterk, maar ze liggen iets losjes in teflon tubes en die vangen de trekbelasting op.

Zo worden trouwens ook lichtgeleiders gemaakt. Dat dunne glasvezeltje heeft helemaal geen treksterkte, maar ligt los met overmaat lengte, in een constructie die de trekkrachten opvangt. Kwestie van de juiste constructie dus. (Smile)

Groet,

Leobus

Valt wel mee.  Natuurlijk heb je zilverdraad in vele soorten. Dat krijg ik er bij sommige mensen nog steeds niet in :blink: Zoals goedkoop industrie zilver met tal van verontreinigingen  wat je juist als audiofiel niet moet kopen.  Maar het draad van Siltech is zeker net zo sterk als een vergelijkbare OFC varianten.  Voor beide geldt vooral géén scherpe bochten/vouwen maken.  Dan verniel je de structuur en is de kabel waardeloos geworden,  maar dat geldt voor vèle kabels.  Ook zoiets waar maar weinig mensen bewust van zijn. :unsure:-_-  Daarom leen ik ook nooit kabels uit. ;)

Probeer eens bij Amplimo. Gewoon even mailen, het is dacht 5...6 € per meter. Maar weet het niet 100% zeker zilver en goud prijs wil nog wel eens wijzigen. Het is heel zuiver en geïsoleerd met kapton. Dat schijnt een uitstekende isolator te zijn. Het is in ieder geval, taai spul ;)

Bij MvdV destijds iets van 80 betaald voor 4meter. Denk dat het dus wat duurder is.

Gebruik nu non inductive draad van triple M.

Vd Hul heeft als enige op de wereld puur koolstofdraad kwam ik tegen op een YouTube filmpje van een of andere Audio Show.

Bij MvdV destijds iets van 80 betaald voor 4meter. Denk dat het dus wat duurder is.

Vermoed, dat jij 1mm dik draad gebruikte ;)  

Wat is het voordeel van:  "puur koolstof draad" ?

Metaalstructuur is breekbaar

Carbon cables hebben een hogere weerstand (28 ohm/m als ik het goed verstaan heb) maar de impedantie heeft veel meer invloed.

Het is sowieso een impedantie ding ipv geleiding ding waarom de ene geleider anders klinkt dan een andere.

Spido kan de soortelijke weerstand er wel bijhalen... Tja.... Daar zijn we er niet mee.

Google maar eens op 3T van vd Hul (True Transmission variant)

Metaalstructuur is breekbaar

Carbon niet?  Als ik Google op 3T van de Hul  zie ik fraaie kabels,  van betaal tot minder betaalbaar.  Maar veel wijzer wordt ik niet.  Ik hou het op mijn eigen met carbon afgeschermde kabeltjes.  Het verschil met een standaard "dropveter"  is zelfs meetbaar  :) 

Spido kan de soortelijke weerstand er wel bijhalen... Tja.... Daar zijn we er niet mee.

Dat klopt. En met een loopje met de algemeen geaccepteerde natuurkunde nemen (of eigenlijk daar geen benul van hebben) en met materialen allerlei onbekende krachten toedichten ben je er evenmin. Het houdt je wel leuk bezig   :D

Carbon niet? Als ik Google op 3T van de Hul zie ik fraaie kabels, van betaal tot minder betaalbaar. Maar veel wijzer wordt ik niet. Ik hou het op mijn eigen met carbon afgeschermde kabeltjes. Het verschil met een standaard "dropveter" is zelfs meetbaar :)

Dit vind ik interessant

http://www.vandenhul.com/cable-technologies/carbon-and-hybrid-technology

Elke kabel zou een richting hebben, door de manier waarop hij gemaakt is!? Je zou dus moeten kunnen horen, wat de juiste richting is.

Kan zoiets, of gaat een olifant langzamer met een vloeipapiertje op zijn rug?

Hoe zit het trouwens met alle draden die in apparatuur zitten? Doen die geen afbreuk aan het geluid? Beïnvloeden die elkaar niet?

Ik zie fabrikanten de meest ingewikkelde constructies bedenken. Zou dat zin hebben, of wordt dat gedaan om interessant te doen, of omdat je het niet zomaar na kunt maken.

Waarom zou men goud gebruiken?. Dit is een slechte geleider. Zilver+goud gebruiken enkele top merken. Waarom zou je het signaal gaan verslechteren en dat voor een hoop geld? Dan zou ik een oud roestig draadje nemen.

Het kan ook zijn dat ik weer terug ben op aarde.

Tot zover de 2e lezing uit het boek van Wilhelmus.

Wil

De molekuul grote van goud is kleiner dan die van zilver en kan dus de gaatjes op vullen.

Foutje George,

Het atoom van goud (en in dit geval ook het molekuul, want dat is hetzelfde) is groter dan dat van zilver.

Ik heb het fenomeen van de hogere weerstand van goud wel eens voorgelegd aan een materiaaldeskundige op het werk.

Hij wist het ook niet precies, maar kwam wel met een theorie over zilver met goud.

Goud in het zilver zou misschien mechanische spanning op het kristalrooster van zilver kunnen zetten, waardoor het rooster iets compacter wordt. Of dat een betere geleiding geeft, wist hij ook niet. En het is maar een theorie, dus zeker is het niet.

Groet,

Leobus

Gebruik nu non inductive draad van triple M.

Vd Hul heeft als enige op de wereld puur koolstofdraad kwam ik tegen op een YouTube filmpje van een of andere Audio Show.

Hallo,

Ik denk dat jij doelt op de primeur van vdH op de beurs in Munchen vorig jaar.

Dat ging over carbo nanotube garens die hij toegepast heeft.

Carbo nanotubes zijn totaal verschillend van gewone koolstof. In hun puurste vorm hebben ze bijvoorbeeld een extreem lage soortelijke weerstand. Google er maar eens wat op.

Groet,

Leobus

Zeker interessant maar wat heb je er aan?  Gaat het als "super geleider" werken? Waardoor de kabel als het ware niet meer bestaat en je alleen nog afhankelijk ben van de interne bekabeling van je apparatuur en/of de koperen dunne printplaten daarin.? Lijkt me niet, als het zo'n  30ohm meer weerstand geeft.  In feite kun je denk ik spreken van een meter lange weerstand/filter van koolstof.  Waarschijnlijk haalt het gewoon de scherpe kantjes van het audio signaal af.

Carbon alleen als afscherming doet dat denk ik ook.  Niet helemaal wetenschappelijk verantwoord maar ik meet in een kabel van één meter 2dB minder 3e en 5e harmonischen.  Dat is net wel, of net niet hoorbaar.

Hallo,

Hoewel ik vind - of eigenlijk moet ik zeggen, "vond"- dat ik hele goede zelfbouwinterlinks heb/had, heb ik ook maar eens een experimentje gewaagd met de tube interlinks.

Ik had nog een voorraad zilverdraad van 0,1 mm liggen en heb voor het experiment teflon tube 4x2mm besteld.

De 0,1 mm zilver heb ik 8 voudig samengetwijnd en door de tubes getrokken. Eerst een touwtje er door gezogen!

Tubes met ca 12 slagen per meter samengetwijnd en vervolgens teflon tape er om heen. Geen afscherming!

Van een van mijn oude interlinks (ook zonder afscherming, maar wel gevlochten) de Nextgen koperen pluggen afgehaald en aan het nieuwe kabeltje gemaakt.

Dit heb ik een weekje in laten spelen en toen eens goed beluisterd. Vergeleken bij mijn oude interlinks met zilver in katoen, was het gewoon opener en helderder. Maar voor mij ook af en toe aan de scherpe kant. Dat ging niet over, ook niet na langer inspelen.

Ik besloot ook maar eens een interlink van koper te maken met 0,5 mm gecoate trafodraad. Wel eerst de coating er af gebrand en vervolgens de draad nog gepoetst. Daar heb ik de koperen (vergulde) stekkers aan gemaakt. Deze kabels heb ik nog niet getest, maar daar komt later wel bericht over. De zilveren tube kabel heb ik voorzien van zilveren Nextgen stekkers die aan een van mijn andere interlinks zit/zat.

Nu komt het! De zilveren kabels met de zilveren stekkers zijn helemaal niet meer scherp, dit in tegenstelling tot dezelfde met de koperen stekkers. Ik heb er geen verklaring voor, maar ik ben er happy mee. Kennelijk moet je geen zilver aan (verguld) koper solderen. Ik zeg solderen, want op de chassisdelen is er wel overgang van zilver naar (verguld) koper. De kabels zijn getest tussen DAC en VV.

Straks ga ik nog spelen met de koperen en met de zilveren tussen VV en EV. Mogelijkheden te over.

Overigens had Audiofreak mij al eens gewaarschuwd geen koper/zilver overgangen te maken. Dat leek mij toen wat overdreven. Krijgt hij toch gelijk.

Groet,

Leobus