thingman Posted 18 april 2014 Report Share Posted 18 april 2014 Ik geloof het meteen, Leobus. Om die reden heb ik zelf geen spades meer aan de luidsprekerkabels... Ze doen echt afbreuk! Voor interlinks zijn die neutrikjes van 2,50 gelukkig opperbest. Het hoeft volgens mij niet meer te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 april 2014 Report Share Posted 18 april 2014 Ben benieuwd naar het vergelijk tussen de koperen en de zilveren versie van de interlinks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 april 2014 Report Share Posted 18 april 2014 (...) Spido kan de soortelijke weerstand er wel bijhalen... Tja.... Daar zijn we er niet mee. (...) Beste Goodtube, Natuurlijk kan Spido er de soortelijke weerstand bijhalen, maar dat hoeft hij dus niet te doen. Dat heb jij immers al voor hem gedaan? Wel bedankt, hoor. (Zal ik voortaan dan maar voor jóu forummen, als jij 't al voor mij doet?) Soortelijke weerstand is van groot belang, want hoe groter die is... des te meer moet je even verderop ook weer versterken om die verliezen te compenseren. En versterken is (óók) vervormen. Op zichzelf is ohmse (in dit geval: soortelijke) weerstand geen groot probleem, want anders dan inductie en capaciteit levert die geen fasevervorming op. Maar dat neemt niet weg dat de beste weerstand in een geleider géén weerstand is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 april 2014 Report Share Posted 18 april 2014 Ben benieuwd naar het vergelijk tussen de koperen en de zilveren versie van de interlinks. Wat voor soort koper en wat voor soort zilver? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 18 april 2014 Report Share Posted 18 april 2014 Wat voor soort koper en wat voor soort zilver? Volgens mij sloeg de opmerking van Mumsoft op de beschrijving van mijn experimenten. Daar staan de twee draadjes in beschreven. Alleen de kwaliteit zilver heb ik vergeten te melden. Dat was "fijn zilver". 99,97% zuiver. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 april 2014 Author Report Share Posted 18 april 2014 Hallo, Hoewel ik vind - of eigenlijk moet ik zeggen, "vond"- dat ik hele goede zelfbouwinterlinks heb/had, heb ik ook maar eens een experimentje gewaagd met de tube interlinks. Ik had nog een voorraad zilverdraad van 0,1 mm liggen en heb voor het experiment teflon tube 4x2mm besteld. De 0,1 mm zilver heb ik 8 voudig samengetwijnd en door de tubes getrokken. Eerst een touwtje er door gezogen! Tubes met ca 12 slagen per meter samengetwijnd en vervolgens teflon tape er om heen. Geen afscherming! Van een van mijn oude interlinks (ook zonder afscherming, maar wel gevlochten) de Nextgen koperen pluggen afgehaald en aan het nieuwe kabeltje gemaakt. Dit heb ik een weekje in laten spelen en toen eens goed beluisterd. Vergeleken bij mijn oude interlinks met zilver in katoen, was het gewoon opener en helderder. Maar voor mij ook af en toe aan de scherpe kant. Dat ging niet over, ook niet na langer inspelen. Ik besloot ook maar eens een interlink van koper te maken met 0,5 mm gecoate trafodraad. Wel eerst de coating er af gebrand en vervolgens de draad nog gepoetst. Daar heb ik de koperen (vergulde) stekkers aan gemaakt. Deze kabels heb ik nog niet getest, maar daar komt later wel bericht over. De zilveren tube kabel heb ik voorzien van zilveren Nextgen stekkers die aan een van mijn andere interlinks zit/zat. Nu komt het! De zilveren kabels met de zilveren stekkers zijn helemaal niet meer scherp, dit in tegenstelling tot dezelfde met de koperen stekkers. Ik heb er geen verklaring voor, maar ik ben er happy mee. Kennelijk moet je geen zilver aan (verguld) koper solderen. Ik zeg solderen, want op de chassisdelen is er wel overgang van zilver naar (verguld) koper. De kabels zijn getest tussen DAC en VV. Straks ga ik nog spelen met de koperen en met de zilveren tussen VV en EV. Mogelijkheden te over. Overigens had Audiofreak mij al eens gewaarschuwd geen koper/zilver overgangen te maken. Dat leek mij toen wat overdreven. Krijgt hij toch gelijk. Groet, Leobus Koper bij koper en zilver bij zilver. Dat had ik ook al ergens gelezen. Daarom heb ik verzilverde connectors aan de zilveren interlinks. Sommige zaken zijn niet of nauwelijks te verklaren, maar wel hoorbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 april 2014 Report Share Posted 18 april 2014 Volgens mij sloeg de opmerking van Mumsoft op de beschrijving van mijn experimenten. Daar staan de twee draadjes in beschreven. Alleen de kwaliteit zilver heb ik vergeten te melden. Dat was "fijn zilver". 99,97% zuiver. Groet, Leobus Ok Leo 0,5mm trafo draad en fijn zilver. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 18 april 2014 Report Share Posted 18 april 2014 Beste Goodtube, Natuurlijk kan Spido er de soortelijke weerstand bijhalen, maar dat hoeft hij dus niet te doen. Dat heb jij immers al voor hem gedaan? Wel bedankt, hoor. (Zal ik voortaan dan maar voor jóu forummen, als jij 't al voor mij doet?) Soortelijke weerstand is van groot belang, want hoe groter die is... des te meer moet je even verderop ook weer versterken om die verliezen te compenseren. En versterken is (óók) vervormen. Op zichzelf is ohmse (in dit geval: soortelijke) weerstand geen groot probleem, want anders dan inductie en capaciteit levert die geen fasevervorming op. Maar dat neemt niet weg dat de beste weerstand in een geleider géén weerstand is. Youtube Spido. Luister naar wat AJ te vertellen heeft, mi zit er wel een kern van waarheid in. Weet je dat aan de ingang van een versterker een weerstand zit van 50 - 100k? Dan snap je ook dat dc weerstand van een interlink daarbij peanuts is Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 april 2014 Report Share Posted 19 april 2014 Youtube Spido. Luister naar wat AJ te vertellen heeft, mi zit er wel een kern van waarheid in. Weet je dat aan de ingang van een versterker een weerstand zit van 50 - 100k? Dan snap je ook dat dc weerstand van een interlink daarbij peanuts is Beste Goodtube, "Een kern van waarheid?" Volgens sommigen hear hier zou dat tenminste een gevlochten kern van waarheid moeten zijn! Van zilver. Of van zilver met goud. (Want platina kennen ze waarschijnlijk nog niet.) AJ werd bekend nadat hij een goedkoop restant dik DRAKA vermogenskabel opkocht, er een eigen merkje op liet drukken, en het - voor een heel behoorlijke prijs - als super hifi luidsprekerkabel verkocht. Het was géén rotzooi, die kabel. Maar onder het merk DRAKA en tegen een lage prijs was die kabel net zo goed. Bedroog AJ de kopers van die kabel? Welnee: ze bedrogen zichzèlf. AJ maakte indruk op velen toen hij aandacht vroeg voor niet-lineaire geleidingsverschijnselen als gevolg van de kristallijne structuur van metalen; met name van koper. Niemand had voordien ooit last gehad van die kristallijne structuur, maar opeens werd het heel interessant om dat wèl te hebben. En waar een probleem wordt geschapen, ontstaat marktruimte voor een oplossing. Zo'n oplossing kost geld, vanzelfsprekend. De laatste keer dat ik met AJ sprak, deed hij - naar eigen zeggen - fundamenteel onderzoek naar de geleidende eigenschappen van keramische materialen. Van soorten steen, dus. Ongetwijfeld omvatte dat onderzoek ook de mogelijkheden op de markt en was dat de voornaamste reden waarom we er nooit meer iets over vernamen. Toen ik na dat gesprek van AJ afscheid nam, keek ik nog even naar zijn fraaie bedrijfsgebouw. Het viel mij op dat zijn bliksembeveiliging gewoon van koper was. Dik, stevig, massief koperdraad. Niks geen koolstof, zilver, goud of keramiek dus. Kòm nou... AJ is toch (zèlf) niet gèk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 april 2014 Author Report Share Posted 19 april 2014 In mijn tubes hier zit ook Draka. Het is even werk. Daarvoor was het Belden. Wat vraagt een bekende fabrikant voor 2 x 3 meter ? € 5000,00? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 19 april 2014 Report Share Posted 19 april 2014 Kòm nou... AJ is toch (zèlf) niet gèk? Het zal AJ waarschijnlijk geen donder interesseren of de donder bij blimseminslag, wat meer of minder detail heeft. (Smile) Hoewel? Wel het koper in de lucht! Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 april 2014 Report Share Posted 19 april 2014 Ongetwijfeld omvatte dat onderzoek ook de mogelijkheden op de markt en was dat de voornaamste reden waarom we er nooit meer iets over vernamen. Dat meen je niet. De meeste markten zijn geplaveid met steen en een enkele keer met een mengsel van asfalt en steengruis, Steen is daar uitermate geschikt voor vanwege de slijtvastheid en de weerbestendigheid en dat is beslist geen ontdekking van AJ geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 19 april 2014 Report Share Posted 19 april 2014 Pjotr toch! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 april 2014 Report Share Posted 21 april 2014 De hifimarkt is geplaveid met bedrog, en de gaten zijn opgevuld met zelfbedrog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 21 april 2014 Report Share Posted 21 april 2014 Afgelopen week fanatiek op zoek geweest naar een nieuwe set "Highend" luidsprekerkabels. Tot dit topic............ Kunnen we nu stellen dat de verbindingskabel de minst belangrijke "component" (in relatie tot de geluidskwaliteit) binnen de audioketen is? Of geldt dit alleen maar voor kabels die niet zelfgemaakt zijn............? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 april 2014 Report Share Posted 21 april 2014 Afgelopen week fanatiek op zoek geweest naar een nieuwe set "Highend" luidsprekerkabels. Tot dit topic............ Kunnen we nu stellen dat de verbindingskabel de minst belangrijke "component" (in relatie tot de geluidskwaliteit) binnen de audioketen is? Of geldt dit alleen maar voor kabels die niet zelfgemaakt zijn............? Beste Arcman, LuidsprekerkabelsTechnisch artikel De luidspreker kabels moeten een voldoend lage weerstand hebben. Voor 8 Ohm luidsprekers moet je je richten op 0.4 Ohm of lager. Bij kabellengtes tot ca. 5 meter kan dit gemakkelijk bereikt worden met lichtnet snoer van 0.5 mm2 ader doorsnede. Bij langere kabels is het verstandig om wat zwaarder snoer te nemen, bijv. 0.75 mm2 of nog beter 1.5 mm2. Laat nooit de heen-en teruggaande stroom door verschillende kabels lopen, tenzij die goed in elkaar gedraaid zijn (getwist) [argument: De zelfinductie neemt toe met de omspannen lus oppervlakte. Te grote zelfinductie kan een verlies aan hoge frequenties veroorzaken.] Het alom verkrijgbare rood/zwarte luidsprekersnoer is soms dunner dan 0.5 mm2 en dan alleen geschikt voor heel korte verbindingen. Bij 4 Ohm luidsprekers moet je de dubbele doorsnede gebruiken. Hieronder vind je een grafiek om de benodigde kabeldoorsnede te bepalen Begin bij de benodigde kabellengte, ga dan recht omhoog tot je op de gewenste weerstand komt. Ga dan naar rechts tot een blauwe snijlijn van de eerstvolgende dikkere kabel. De lengte hier is die van de kabel; de weerstand is die heen-en-terug. Hier vind je een tabel met gegevens over draaddiameters en weerstand en zo. (uit een heel oud boekje) Het is nuttig om een kabel te gebruiken met verschillend gekleurde aders. Het is namelijk erg belangrijk om de luidsprekers aan te sluiten metgelijke polariteit. (het doet er niet toe welke, maar het moet links, rechts en rondom wel allemaal hetzelfde zijn, ook bij surround opstellingen) Het gebruik van afzonderlijke kabels naar de lage-, midden- en de hoge-tonen sectie van een luidsprekerkast heeft alleen zin als je ook gescheiden eindversterkers gebruikt. (Zie Bi/Tri-wiring, en Bi/Tri-Amping) Er is een artikel over wisselfilters, waarin ook dit onderwerp ter sprake komt. De luidsprekerkabel kan een geringe invloed hebben op de demping van de luidspreker(s). Een apart hoofdstuk daarover vertelt dat dat wel losloopt, maar dat er veel ergere dingen aan de hand zijn met het wisselfilter. Er doen allerlei verhalen de ronde over de capaciteit, de zelfinductie en het skin-effect in luidspreker kabels. Er zijn kabelsoorten te koop waarvan beweerd wordt dat ze er minder last van hebben, voor soms over de honderd euro per meter. Dat is weggegooid geld. Deze eigenschappen bestaan weliswaar, maar bij huiskamer hifi heb je er totaal geen last van. In een afzonderlijk technisch artikel zet ik uiteen waarom. Sommige kabelfabrikanten claimen voor hun kabels een gunstig effect op de stabiliteit van de versterker. Dat is aardig gedaan van die kabelaar, maar overbodig, want zulke problemen kunnen en moeten alleen door de versterker fabrikant goed opgelost worden. Met de kabel eigenschappen valt er weinig aan te doen. http://www.breem.nl Overigens ben ik, anders dan Breem, van mening dat zeer lage ohmse weerstand wel van belang is: zowel bij luidsprekerkabels als bij seriespoelen in de laagsecties van wisselfilters. Daarom zou ik altijd kabels met een draaddoorsnede van 4mm2 adviseren voor lengtes tot 5m, en van 6mm2 voor grotere lengtes (tot ca. 10m.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 21 april 2014 Report Share Posted 21 april 2014 @Spido, bedankt voor de info, dit brengt e.e.a. terug in proportie (dit zeg ik nog licht duizelend van bezoeken aan kabelaar internet sites....) De conclusie moet dan zijn dat zelfs de eenvoudigste bouwmarkt luidsprekerkabel van voldoende doorsnede volstaat. Die heb ik al liggen, dus rest mij nu de schone taak dit topic verborgen te houden voor mijn vrouw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 april 2014 Report Share Posted 21 april 2014 Beste Arcman, http://www.breem.nl Overigens ben ik, anders dan Breem, van mening dat zeer lage ohmse weerstand wel van belang is: zowel bij luidsprekerkabels als bij seriespoelen in de laagsecties van wisselfilters. Daarom zou ik altijd kabels met een draaddoorsnede van 4mm2 adviseren voor lengtes tot 5m, en van 6mm2 voor grotere lengtes (tot ca. 10m.) Dat gaat alleen op als de speakers zwaar leunen op de demping door de versterker (de lage uitgangsweerstand van de versterker) om naar behoren te functioneren. En dan nog is dat betrekkelijk. Dat gaat bij de meeste buizenversterkers en breedbandspeakers zeker niet meer op. Veel breedbanders leven juist op met meer kabelweerstand en/of de hogere uitgangsweerstand van een buizenversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 april 2014 Report Share Posted 21 april 2014 Spido, welke LS kabel gebruik je zelf? Ik gebruik al jaren Monster-Cable met deze opdruk: Monster Cable NW high resolution, precision stranded, "time correct" speaker cable with magnetic flux tube and LPE diëlectric. 2.5 mm diameter, ruwweg 5 mm². Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 april 2014 Author Report Share Posted 21 april 2014 Spido, welke LS kabel gebruik je zelf? Ik gebruik al jaren Monster-Cable met deze opdruk: Monster Cable NW high resolution, precision stranded, "time correct" speaker cable with magnetic flux tube and LPE diëlectric. 2.5 mm diameter, ruwweg 5 mm². Met kabels die "bij de tijd zijn" zit je altijd goed . Dat zijn mijn luchtige types niet eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 april 2014 Report Share Posted 21 april 2014 Beste Pjotr, Dat "opleven" van jou duidt op gebrek aan controle. Beste TL200, Spido gebruikt 2x4mm2 OFC van Monacor. Maar de kabel die Conrad, MediaMarkt of je eigen electroboer levert, is ook prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 april 2014 Report Share Posted 21 april 2014 Beste Pjotr, Dat "opleven" van jou duidt op gebrek aan controle. Oh ja natuurlijk, dat zal het zijn!. Geef er maar weer een draai aan. Maar liever wat minder controle dan dood gecontroleerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 april 2014 Author Report Share Posted 21 april 2014 Oh ja natuurlijk, dat zal het zijn!. Geef er maar weer een draai aan. Maar liever wat minder controle dan dood gecontroleerd Ik weet niet wat "Beem" er van zegt . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 april 2014 Report Share Posted 21 april 2014 Ik weet niet wat "Beem" er van zegt . Ik ook niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 april 2014 Report Share Posted 22 april 2014 De verstandige en deskundige man noemt zich Breem. Maar jullie letten niet erg op details, hè? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts