Pjotr Posted 1 maart 2014 Report Share Posted 1 maart 2014 De capaciteit bij vlechten zoals ik dat doe valt mee. Deze is voor een kabel van 2 m lang 1,5 nanoFarad. Daar gaat een Naim i.i.g. van op tilt! Ik ga eens opzoeken wat inductie is. Je kunt beter zoeken naar wat zelfinductie is. Dat is n.l. waar het hier om gaat. Van wat zelfinductie zal een versterker niet snel in de war raken, van teveel capaciteit soms wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 Daar gaat een Naim i.i.g. van op tilt! Van 1,5 nF al? Gebruik hier 2,2uF parallel aan een 100watt dummy load als belasting van versterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 maart 2014 Report Share Posted 3 maart 2014 Iemand van de club had een kastje dat met twee stukjes kabel aan de versterkers en aan de speakers verbonden werd. 2x 10 cm kabel. Het kastje stamt oorspronkelijk van de firma Wireworld. Aan dat kastje kan je twee verschillende merken kabels bevestigen die dan met een schakelmechanisme om de beurt te beluisteren zijn. Je kan ook die twee kabels uitschakelen en dan luister je dus alleen naar die 2x 10 cm aansluitkabel. Wordt een van de twee testkabels ingeschakeld, dan wordt die kabel ahw opgeteld bij de 2x 10 cm. Zo zijn getest: Een vrij dikke, redelijk oude van den Hul, een gehakte snowline van vdH, een zelfbouw kabeltje van 30 cm, een Sign Audio Shotgun, een zelfbouw van Cat 5 materiaal, een Audio Technica en mijn Analysis Solo Crystal Oval 8 die ik cryogeen had laten behandelen. Ik heb niet alle uitslagen van andere beoordelaars, maar wel die van mij (die erg leken op die van mijn directe buren.) De Snowline kwam er het slechtste van af, gevolgd door de oude dikke vdH. De Cat 5 kwam op de 5e plaats, de Sign audio en de Audio technica en de 30 cm zelfbouw scoorden ex equo op 2 en mijn Analysis werd als beste beoordeeld. Cijfers op mijn lijstje: 4,5,6, 7,7,7,8. Je moest direct na luisteren een cijfer geven, dus ik was voorzichtig met mijn oordeel. Je weet immers niet wat er nog komt. Achteraf zou ik de schaal nog wat opgerekt hebben. Misschien dat Kappa 7 en Audiofreak ook hun mening willen geven, want die waren ook deelnemer bij de test. Een deel van de kabels kwam zelfs van hen. Groet, Leo Ik stond achterin waar duidelijk een ander beeld te horen was.Bij mij was de vd hul skyline de winnaar die liet de meeste ruimte horen. Nu was dit mijn kabel en ben dus wel wat bevooroordeeld. Opvalend was dat meer mensen achterin dit ervaarde. De cat 5 kabel was ook een verassing. De kabel van onno is helaas niet voldoende getest om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. De kabel van Leo was bij mij ook beter als de bypass maar stak daar niet ver boven uit. De bypass zou de reverentie moeten zijn maar was op het korte kabeltje na de slechtste uit de test. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 3 maart 2014 Author Report Share Posted 3 maart 2014 Interessante test mensen. Zojuist de laatste nieuwe van STS gedraaid vanaf de harde schijf wel te verstaan. Het klonk zeer goed. Ik denk dat de air-interlinks blijvend zijn.(de cd is ook erg goed) De ls-kabels (koper) zijn voorlopig nog niet klaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 maart 2014 Report Share Posted 3 maart 2014 Interessante test mensen. Zojuist de laatste nieuwe van STS gedraaid vanaf de harde schijf wel te verstaan. Het klonk zeer goed. Ik denk dat de air-interlinks blijvend zijn.(de cd is ook erg goed) De ls-kabels (koper) zijn voorlopig nog niet klaar. Hoe kun je dat nou horen zonder (superduper) LS kabels? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 4 maart 2014 Author Report Share Posted 4 maart 2014 Pjotr, on 03 Mar 2014 - 11:20 PM, said:Hoe kun je dat nou horen zonder (superduper) LS kabels? Ik beschrijf slechts wat ik hoor Peter. Niets meer en niets minder. Ik betwijfel of andere ls-kabels nog iets toe gaan voegen. Maar ik kan me vergissen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 maart 2014 Author Report Share Posted 15 maart 2014 Gisterenavond geluisterd met rechts de airkabel en links standaard Oehlbach koper. Eerst de Siltech Demo CD maar eens laten draaien met deze, natuurlijk rare, combinatie. De verschillen tussen de diverse opnames zijn groter geworden. Sommige klinken beter, anderen slechter. Bij een track is een vreemd bijgeluid in het laag te horen. Dit laat zich moeilijk omschrijven, maar iets is er niet goed. Daarna de versterker op mono gezet en wat bleek: het laag is heel anders door de air-kabel. Het laag was altijd wat minder groot en royaal dan bij ls met grotere drivers. Hoewel als ik eens terugdenk, deze ls zich elders zeer goed handhaafden naast aanzienlijk grotere jongens. Het laag is groter, voller en dieper. Dat kan nog leuk worden als de andere kabel ook klaar is. Met de Oehlbach is het laag wat meer verstopt en vaag. In het hoog heb ik geen enkel verschil kunnen horen. Het mid is nog een fraktie duidelijker geworden. Of dat wel of niet beter is, is nog de vraag. Daarvoor is de test ook niet precies genoeg voor. Het ging slechts om een eerste algemene indruk. Em die is goed en m.n. hoopvol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 maart 2014 Author Report Share Posted 19 maart 2014 De naam Jongensdroom is niet zomaar gekozen. Vanochtend is deze definitief uitgekomen. Inderdaad, de bekabeling is klaar. Vanmiddag komt Ravon en daarom heb ik een beetje doorgewerkt. Na drie jaar is de droom werkelijkheid geworden. De beleving die ik in het verleden wel eens had in een exclusieve winkel of op een beurs, heb ik nu thuis. Het klinkt alsof er een veel groter systeem staat te spelen. De allergrootste winst zit in het laag. Onbegrijpelijk allemaal. De luidsprekers hebben maar kleine mid/laag drivers. De ls-kabels zijn veel dunner dan normaal. De luisterruimte is veel te klein. Ik heb al een paar keer de neiging gehad om een van de instrumenten te pakken en mee te gaan spelen. Daarmee ben ik pas echt tevreden. Dit alles gebeurd tijdens het luisteren naar de Siltech CD gemaakt door STS (€ 50,00 Frits). Je hoort heel goed de verschillen tussen de diverse opnamen. Ik vind dat Fritz er iets moois van gemaakt heeft (€ 60,00). Ho wacht eens even, nu staat nummer Live Samba op. Dat laag is beslist niet goed. Dat was eerder ook al opgevallen toen er nog maar 1 air-kabel aan zat, maar ik was vergeten welk nummer het betrof. Deze dus. Ik geef dat zaterdag door aan Fritz. Misschien kunnen we daar samen eens naar luisteren. Op papier was het een ramp, maar in het echt kun je gewoon met de man overal over praten. Maar wat gaat een mens nu doen als zijn set compleet is? Voor nu weet ik het wel. Ik ga even meespelen met de Dutch Swing College Band. Ik tover er nog even alle lachies bij . (nu zit er weer een of ander gek een drumstel te mollen. "rustig aan joh!") Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 19 maart 2014 Report Share Posted 19 maart 2014 Tsjakko!! Proficiat!! Definitief uit gedroomd!! Geweldig, maar oemoemenoe? Ik gebruik NASA kabeldraadjes en ik hoor óók de verschillen tussen mijn plaatopname`s en............. ik kan vrolijk door fröbelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 19 maart 2014 Report Share Posted 19 maart 2014 Gefeliciteerd Jongensdroom Nu sta je vast en zeker te dansen in de kamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 maart 2014 Author Report Share Posted 19 maart 2014 Dank je mensen. Wordt gewaardeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 maart 2014 Author Report Share Posted 19 maart 2014 Bijna iedereen is van harte welkom om te komen kijken en luisteren. Wel veel mooie muziek meenemen graag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 19 maart 2014 Report Share Posted 19 maart 2014 Vanmiddag komt Ravon en daarom heb ik een beetje doorgewerkt. Na drie jaar is de droom werkelijkheid geworden. Ik ga er bijna van blozen.... Verder zijn het prima kabeltjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 19 maart 2014 Report Share Posted 19 maart 2014 Dank je mensen. Wordt gewaardeerd. Kunnen we al bestellingen plaatsen of komt er soms eerst nog persconferentie/introductie, Bosche bollen met een glaasje ranja, je kent dat wel Veel plezier ermee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 maart 2014 Author Report Share Posted 19 maart 2014 Kunnen we al bestellingen plaatsen of komt er soms eerst nog persconferentie/introductie, Bosche bollen met een glaasje ranja, je kent dat wel Veel plezier ermee Dank je G.J. Bestellen is voorlopig niet aan de orde. De Amerikanen hebben er lucht van gekregen, waardoor ik tot eind december al vol zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 maart 2014 Author Report Share Posted 24 maart 2014 Het volgende kan in meerdere topics, maar ik plaats het hier omdat ik de aandacht nog eens op deze zelfbouwkabels wil vestigen. Deze kosten geen fluit en ik wil er graag andere geïnteresseerden mee helpen. Over de akoestiek: ik luister nu via een gelijkzijdige driehoek die asymetrisch in de ruimte staat. De eerste indruk is goed. Waar gaat het over? Ik ben nu zo'n drie jaar aktief bezig met het samenstellen van een set. Elke aankoop was een regelrechte verbetering van het geluid. Dat houdt automatisch in, dat de verschillen tussen de diverse opnames telkens beter hoorbaar werden. Nu de digitale weergave zo goed als klaar is, zijn deze verschillen groter dan ooit. Wat moet je daar mee? De ene opname klinkt te fel, de andere te ver weg, teveel galm en te weinig galm, te grote piano's en te kleine, vibrafoons van 6 meter lang, een ingetogen kleine trompet en een inzet van een bigband waar je je de pestpokken van verschrikt, enz. Wat moet je daar nou mee? Vinden jullie het misschien toch beter om een nieuw topic te openen? Een passende naam kan ik zelf wel verzinnen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 maart 2014 Report Share Posted 24 maart 2014 Die kabels geven je meer info over de opname, is dat het? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 maart 2014 Author Report Share Posted 24 maart 2014 Die kabels geven je meer info over de opname, is dat het? In wezen wel Marc. Herken je dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 maart 2014 Report Share Posted 24 maart 2014 Ja, nogal. Ik heb luchtkabels zelfs zonder slang. Mmmm. Maar dat komt ook door luiigheid. Gepiel is het, en je weet, daar houd ik niet van ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 maart 2014 Author Report Share Posted 24 maart 2014 mumsoft, on 24 Mar 2014 - 10:01 AM, said:Ja, nogal. Ik heb luchtkabels zelfs zonder slang. Mmmm. Maar dat komt ook door luiigheid. Gepiel is het, en je weet, daar houd ik niet van ;-) Ik heb maar weinig verstand van pielen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 maart 2014 Report Share Posted 24 maart 2014 De Amerikanen hebben er lucht van gekregen, waardoor ik tot eind december al vol zit. Ai, dat is niet best. Je zit nu voorlopig op een onderduikadres? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 maart 2014 Author Report Share Posted 24 maart 2014 Ai, dat is niet best. Je zit nu voorlopig op een onderduikadres? Yup, samen met Geert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 24 maart 2014 Report Share Posted 24 maart 2014 Yup, samen met Geert. Mag het een beetje minder JD? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 25 maart 2014 Author Report Share Posted 25 maart 2014 Gisterenavond waren Hans en Chris hier met hun Behringer + meetmicrofoon. Verder was er een cd met diverse sinustonen aanwezig. De asymetrische driehoeks opstelling die ik sinds 2 dagen heb, bleek al een eind in de betere richting. In ieder geval beter dan de oude symetrische. Roze ruis en sinustonen werden de kamer in gestuurd en wij liepen wat rondjes achter elkaar aan. De polonaise was er niks bij . Voor mij was het wonderlijk om te horen dat een verandering van 40cm al zoveel verschil kan maken . RAVON werkte vorige week voornamelijk met Sweeps. Samen met deze metingen is er een goed beeld ontstaan. De zeer kleine kamer klinkt belachelijk goed. De nagalmtijd is nagenoeg perfect. De luisterstoel is nog iets naar voren geschoven, zodat deze meer in de richting van de 38% regel kwam te staan. Chris nam een beetje de "luisterleiding". Op de beurs in Rotterdam had ik al gemerkt dat je dit gerust aan hem over kunt laten. Hij weet waar hij op moet letten en hoort kleine verschillen. Ik denk, beter dan ik. Eerlijk heh! Is er nog wat te verbeteren? Ja volgens de heren is er nog meer dynamiek uit de set te halen. Misschien door andere kabels of door het vervangen van de buizen monoblokken door een transistor versterker. Chris denkt daarbij aan een Array. Hoe hij daar nou toch bij komt . Echter mijn versterkers zijn bewust gekozen en vond ik beter dan een solid state. Met mijn combi kwamen de luidsprekers ineens tot leven. Als Chris gelijk heeft, dan zou Array dus met kop en schouders boven de gemiddelde versterkers uit moeten steken!? Ik weet het niet. Bovendien ben ik niet van plan op korte termijn iets te gaan kopen. Ik heb ook last van de crisis en zeker de kunsthoek waar ik in zit. Over de klankkleur en de balans waren beide heren aardig te spreken. Mijn gedachten op dit moment gaan uit naar dikkere ls-kabels. Heel de wereld adviseert vanaf 2,5mm2 en ik zit op minder dan 1mm2. Hoe eigenzinnig kan iemand zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 maart 2014 Report Share Posted 25 maart 2014 Mijn gedachten op dit moment gaan uit naar dikkere ls-kabels. Heel de wereld adviseert vanaf 2,5mm2 en ik zit op minder dan 1mm2. Hoe eigenzinnig kan iemand zijn? Je hebt nu 2 draadjes van 0,5 mm diameter heen en ook twee van die draadjes retour. 0,5 mm diameter komt overeen met een oppervlak van ca. 0,2 mm2. Twee draadjes dus 0,4 mm2. Vervangen met een diameter van 1 mm brengt je al op bijna 1,6 mm2. Dat lijkt mij voldoende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts