Jump to content

Yamaha Pianocraft Versterker

mart
 Share

Recommended Posts

ik heb voor mijn zoon een yamaha pianocraft setje gekocht op marktplaats voor een paar tientje, de crx e320. die heb ik natuurlijk eerst in de huiskamer aangesloten en ik ben met stomheid geslagen over de kwaliteit.

Na wat uit proberen kwam ik erachter dat het vooral de versterker module is, die is beter dan wat ik heb. Als ik mijn loopwerk/dac combi via de aux op het setje aansluit en gewoon mijn eigen speakers dan is dat overduidelijk.

Ik wil nu een andere versterker.

Ik heb het jaren met een sugden a28 gedaan, daarvoor arcam. linn, Marantz, en nu een klasse-d uit china: de topping p60. Die topping was veel strakker en helderder dan de sugden. Maar nu die yamaha... zeer helder en open geluid, afgeronde instrumenten, veel meer aanwezige instrumenten, mooie onroerende stemmen, en nergens scherpe randjes, zeer aangenaam om naar te luisteren, enz enz.

welke versterker nu? bestaat er een yamaha versterker met dezelfde versterker module (klasse-d?) als in de pianocraft serie?

Geen idee, maar hier wat blote pics: http://www.nubert-forum.de/nuforum/viewtopic.php?t=23833

Vrag is, welke module gebruikt Yamaha, iets dat ze zelf ontwikkeld hebben (denk t wel, Yamaha is groot genoeg) of iets dat ze van een OEM afnemen?

In de pro rang gebruikt Yamaha ook soms een klasse D variant, maar denk niet dat je een 2*700 watt (oid) amp zoekt. Bovendien is de kans groot dat ie toch weer ander is.

Misschien gebruiken ze de betreffende module ook in bepaalde HT receivers?

Overigens als je van helder houd, zit je iha bij Yamaha wel goed. Kwa klasse D amps zijn de B&O ICEpower modules ook wel helder te noemen, Worden vaak genoeg toegepast in (eind) versterkers.

Je kunt natuurlijk ook voor een Devialet gaan sparen :(

De nieuwe serie van Pioneer bevat ook klasse D versterkers. Alleen de duurste 2 types, de A50 en de A70. Ik heb ze nooit gehoord, maar ze schijnen wel goed te klinken. Of ze ook meteen dat heldere hebben, wat Yamaha heeft/schijnt te hebben, weet ik niet...

het gaat mij om het heldere transparante geluid. wat mij opvalt is dat het kleine pianocraft versterkertje alles nóg helderder en vooral tastbaarder neerzet dan ik me kan herinneren van eerdere versterkers die ik heb/had.  (Dus wel met andere dan de bijgeleverde speakers en andere  cd speler dan de ingebouwde. )

overigens gaat het niet specifiek om klasse d maar mijn ervaring is dat die transparant en strak klinken tov mijn laatste versterker, sugden a28 en een oude nad en een vintage Marantz.

Aha op de pics is te zien: STK4142 II stereo amplifier. Lijkt me meer een chip amp.

nog geen 5 eruro bij Reichelt

En die weerstandjes kosten nog geen cent :P Dat is geen chip amp maar een hybride amp (losse componenten op een substraat) van Sanyo. Daar is helemaal niets mis mee. Enige is dat ze niet beveiligd zijn tegen kortsluiting en daarom nog wel eens stuk gaan bij misbruik. In 90% van de Japanse versterkers uit het middensegment uit de jaren '80 en jaren '90 zitten deze hybrides. Is gewoon een klassieke transistorversterker, niks klasse-D.

Strip-tease van die module:

stk4142ii_366.jpg

het gaat mij om het heldere transparante geluid. wat mij opvalt is dat het kleine pianocraft versterkertje alles nóg helderder en vooral tastbaarder neerzet dan ik me kan herinneren van eerdere versterkers die ik heb/had. 

Misschien is je oude versterker niet helemaal in orde? 

Overigens vind ik die Pianocraft setjes prima klinken, ook met de meegeleverde luidsprekers. Mijn ouders hebben zo'n setje staan. 

ach ja hoe gaat dat, steeds een stapje beter omdat je weer iets nieuws hoort, of beter hoort of anders ervaart,  dus ik ervaar nu weer iets nieuws wat ik eerder nog niet heb gehoord. lijkt me niet dat al die andere versterkers niet goed waren.

leen hem eens van je ouders en sluit je eigen speakers en cd er op aan.

Er zijn wel meer liefhebbers van deze module.

http://www.diyaudio.com/forums/chip-amps/178448-need-help-stk4142-amp-circuit.html

Misschien gewwon een goed gelukt ontwerpje (kwa klank, meetgegevens zijn niet niet echt super)

Vind wel dat Yamaha er best wel een flink koelelement aanplakt.  Maar de voeding lijkt weinig bijzonder (voorzover ik dat kan beoordelen op die fotoos).

ik herken die kreten wel in dat diy forum. Het is blijkbaar voor een groot deel toch die module. Mijn vraag is dan: welke moderne versterker is opgebouwd rondom die module? Die moet ik dan maar eens gaan luisteren?

Ik heb al gegoogeld voor je.  Maar kan niets vinden.

Het is gewoon een goed recht-toe-recht-aan ontwerp. Niet voor niets kwam je ze destijds zowat overal in tegen. Van Pioneer tot Panasonic en noem maar op. Tegenwoordig is het vervangen door klasse-D versterkertjes in het middensegment. Denk niet dat je nog nieuw spul aan gaat treffen met die modulen er in. Dat is toch verleden tijd.

Er zijn ook broertjes en zusjes van die chip met hoger/lager vermogen

Bv een STK4162 zou 35 watt doen. Een STK4192 zelfs 50 watt

http://www.eunpo.com/bbs.php3?db=amp_kit&inc=read&no=141

De 4192 zat ook in een pioneer

http://www.hifi-pictures.net/amplifiers-home/Pioneer%20A-Z360/amp.htm

Maar ook dat is oude meuk :)

toch wel raar dat ik een average versterker na al die andere versterkers die ik heb gehad ineens als beter beschouw. Ik raad iedereen aan die over een yamaha kan beschikken met deze 2 x25 w module erin eens serieus te luisteren met andere speakers en een top cd speler.

en verleden tijd, hoe oud zou die yamaha e320 zijn? volgens mij van rond 2005.

mijn oplossing kan natuurlijk ook gewoon zijn om nog zo'n setje te kopen.

Het is gewoon een goed recht-toe-recht-aan ontwerp. Niet voor niets kwam je ze destijds zowat overal in tegen. Van Pioneer tot Panasonic en noem maar op. Tegenwoordig is het vervangen door klasse-D versterkertjes in het middensegment. Denk niet dat je nog nieuw spul aan gaat treffen met die modulen er in. Dat is toch verleden tijd.

schiet me nog te binnen... ik heb twee van die klasse d versterkers, oa de topping tp60 met de tipath 2022 chip en de kleine smsl sa-36a met de tripath 2020 chip en die halen het niet mbt detail, helderheid en tastbaarheid met de yamaha versterker. En het is een verschil wat je direct hoort. Geen heen en weer gepruts met snoertjes om na 10 maal wisselen een voorzichtige conclusie te trekken. 

Is er dan niet iets met die Topping aan de hand. Is toch vrij ongebruikelijk dat de verschillen zo groot zijn?  Meestal moet je best wel je best doen om verschil te horen (vaak worden de verschillen pas duidelijk bij zeer bepaalde muziekfragmenten of extreme omnstandigheden)

ik heb een paar cd's die ik van de plank haal voor dit soort dingen, die kan ik dromen. Als ik dan iets nieuws hoor en ook nog dat nieuwe ervaar als tastbaarder (plaatsing, diepte) dan is het nieuwe apparaat beter dan wat ik had. toch? ja, ik kan nog letten op scherpte, luistermoeheid, ss klanken maar tot nu ervaar ik het als een klein wondertje. Ik ga alle yamaha versterkers uit die tijd van 25 watt maar opkopen denk ik :D

naar aanleiding van de opmerking van Duck Twacy heb ik nog een smsl tripath versterker met velleman voeding gepakt en die vergeleken met de yamaha. En inderdaad denk ik dat er iets met die topping aan de hand is. Het verschil is tussen de smsl en de yamaha is minder dan tussen de topping en de yamaha maar nog steeds lijkt de yamaha te winnen.

dus inderdaad die topping lijkt helderheid verloren te hebben in een jaar tijd. vreemd verschijnsel.