Jongensdroom Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Heeft iemand enig idee hoeveel er gevraagd/betaald wordt voor een artikel over b.v. luidsprekers? Ik ben door een paar mensen benaderd, maar weet niet goed wat te vragen. Temeer omdat er mensen zijn die het gratis doen en zelfs de reiskosten voor hun eigen rekening nemen. Vorig jaar werd ik gevraagd om een cd/lp te recenseren. De enige verdienste was, dat je de cd/lp mocht houden. Nou doeiiiii. Ik lees dat journalisten per woord betaald krijgen, maar dat woordbedrag kan enorm uiteenlopen. Wat is in de hifi-branche gebruikelijk? Ik wil het discreet houden door geen namen te noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 (...) Ik lees dat journalisten per woord betaald krijgen (...) Vandaar de grote rijkdom aan bijvoeglijke bepalingen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Heeft iemand enig idee hoeveel er gevraagd/betaald wordt voor een artikel over b.v. luidsprekers? Ik ben door een paar mensen benaderd, maar weet niet goed wat te vragen. Temeer omdat er mensen zijn die het gratis doen en zelfs de reiskosten voor hun eigen rekening nemen. Vorig jaar werd ik gevraagd om een cd/lp te recenseren. De enige verdienste was, dat je de cd/lp mocht houden. Nou doeiiiii. Ik lees dat journalisten per woord betaald krijgen, maar dat woordbedrag kan enorm uiteenlopen. Wat is in de hifi-branche gebruikelijk? Ik wil het discreet houden door geen namen te noemen. De vraag is wat een goede recensie opbrengt, niet wat ie kost. Het genereren van zogenaamde sales leads is een serieuze business. Kwalitatief goede leads zijn geld waard voor de leveranciers. Ik kan me goed voorstellen dat een frisse inhoudelijk verhaal (zonder al die vage blabla verhalen van zogenaamde audio journalisten) meerwaarde heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 De vraag is wat een goede recensie opbrengt, niet wat ie kost. (...) De hifi-journalistiek is ten onder gegaan aan goede recensies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 De hifi-journalistiek is ten onder gegaan aan goede recensies. Niet naar mij wijzen, ik heb nog nooit een recensie geschreven, het lijkt me leuk om eens te doen. Als er behoefte is aan een no nonsense verhaal met goede foto's en beknopte meettechnische onderbouwing als tegenwicht voor de het vage gezwam wat veel recensenten produceren hou ik me aanbevolen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 23 februari 2014 Author Report Share Posted 23 februari 2014 Vandaar de grote rijkdom aan bijvoeglijke bepalingen! Dat klopt, er wordt van alles bijgehaald dat er niets mee te maken heeft. "Op een mooie dag reed ik met mijn gezin richting Scheveningen. Had ik mijn zomerbanden er nou nog maar op laten liggen. Daar heb ik toch zo'n hekel aan heh, dingen doen die eigenlijk niet hoeven. Onderweg zagen wij opvallend veel grijze auto's en ook veel Turken in een uit Duitsland geimporteerde tweedehands of nog iets mooier gezegd gebuikte Mercedes 190D. Wat is die benzine duur zeg langs de snelweg, merkte mijn oudste dochter attent op. Ja, wij hebben er lang over nagedacht of we nog wel kinderen op deze wereld durfden te zetten. Maar goed, ik wijk een beetje af geloof ik. Mijn vrouw en de kinderen dumpte ik in zee en reed in blijde verwachting naar de hifishow. Meteen bij binnenkomst al, trof ik mensen van Music Emotion aan. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt en ook zulke aardige mensen. Er stond ook een echtpaar met lp's. Die mevrouw had ik nog nooit gezien, maar haar man kwam me wel vaag bekend voor. Misschien van een foto van Ivan!? En daar stonden ze dan, de luidsprekers waarvoor ik helemaal naar hier was gekomen rijden: Vendex het ultieme luisterplezier" wordt vervolgd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Een nauwgezette omschrijving van de context waarbinnen de audiofiele recensent opereert is toch juist hartstikke relevant voor een juiste perceptie van de perceptie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Heerlijk dit. De vraag is wat een goede recensie opbrengt, niet wat ie kost. Het genereren van zogenaamde sales leads is een serieuze business. Kwalitatief goede leads zijn geld waard voor de leveranciers. Dit klopt inderdaad. Iemand binnen de familie doet dit. Inclusief allerlei "addworks" waarmee gemeten kan worden hoeveel business het e.e.a. genereert Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Heerlijk dit. Dit klopt inderdaad. Iemand binnen de familie doet dit. Inclusief allerlei "addworks" waarmee gemeten kan worden hoeveel business het e.e.a. genereert Mijn eerste fulltime baan in 1989 was bij een bedrijf wat hierin gespecialiseerd was. Ik was toen meer met marketing bezig dan met techniek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Hoeveel kost en recensie. Dat hangt natuurlijk af van het blad (bereik) en hoeveel je kapot kan maken met een verhaal dat kant nog wal raakt:-) Verder is het natuurlijk belangrijk wie de recensent is of hij betaald krijgt. Iemand met een goede reputatie zal beter betaald worden dan iemand die zich eerst nog maar eens moet bewijzen. Begin je net dan is het dus zelf je onkosten betalen en met mazzel mag je de plaat houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 De vraag is door wie je wordt betaald voor een recensie en met wat voor een doel. Als een fabrikant van LS jou vraagt voor een onderbouwde gehoormatige evaluatie ten behoeve van een pre productie model is dat iets anders dan een advertorial. Iemand als Ber zou dan waarschijnlijk meer geschikt zijn door een technische evaluatie verbetervoorstellen te doen. Gevaar bij hem is dan wel dat hij gaat meedenken ( smile). Een gehoormatige beoordeling van een LS lijkt me wel moeilijk omdat de akoustiek daar zo meespeelt. Om dat goed te doen moet je de LS beluisteren in verschillende huiskamers om het karakter te kunnen onderscheiden en iets zinnigs te kunnen zeggen over plaatsing en benodigde versterking. Ik zelf schrijf recensies voor Puresound. Ik probeer daarin als praktijkervaringsdeskundige consumenten te helpen bij de voorkeuze. Als een importeur mij na de recensie een LP wil geven dan vind ik dat prima. Voor de rest wil ik me het recht voorbehouden ook de minder goede kanten van een product te beschrijven. Verder recenseer ik alleen apparatuur die ik zelf leuk vind, in die zin verschil ik van beroepsrecescenten. Op mijn lijstje van producten die ik graag wil recenseren staat een Audia Flight phono, een Octave buizen phono, een Cyrus Cd speler en niet te grote LS. Allemaal produkten waar ik zelf geinteresseerd in ben. Overigens als ik het geld er nu voor over had zou ik zo een Einstein phono kopen, 3600 is veel geld maar de prijs kwaliteit vond ik meer dan prima. Daar kom je moeilijk boven. Het valt me verder op dat importeurs niet zo makkelijk aan recensies meewerken. Niet verstandig want het kan nooit kwaad als ze over je produkten schrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 23 februari 2014 Report Share Posted 23 februari 2014 Het valt me verder op dat importeurs niet zo makkelijk aan recensies meewerken. Niet verstandig want het kan nooit kwaad als ze over je produkten schrijven. De aanpak van Carl bevalt me wel. Vreemd dat er zo moeilijk aan producten te komen is. Of hebben ze liever niet dat een Puresound een product opvraagt, maar liever een HVT, Hifi.nl of Music Emotion? Die mevrouw had ik nog nooit gezien, maar haar man kwam me wel vaag bekend voor. Misschien van een foto van Ivan!? En daar stonden ze dan, de luidsprekers waarvoor ik helemaal naar hier was gekomen rijden: Vendex het ultieme luisterplezier" wordt vervolgd. Nu wel afmaken deze recensie, ben benieuwd!! Ja, dat is waar mensen worden betaald die er een bedrijf in hebben, zoals Hifi.nl. Daar sta ik niet altijd bij stil. Ieder verslag dat ik maak is leuke gratis reclame, zoals een familielid van me placht te zeggen. Maar leuk dat je gevraagd bent geworden, Jongensdroom! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 23 februari 2014 Author Report Share Posted 23 februari 2014 Nu wel afmaken deze recensie, ben benieuwd!! Maar leuk dat je gevraagd bent geworden, Jongensdroom! Om de recensie af te kunnen maken, moet ik eerst wachten op de volgende melige bui. En nog even zoeken naar weer iemand om te plagen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 Wat een indrukwekkende lijst met recensenten. Nee, of eigenlijk ja, daar valt niets meer tussenin te krijgen, Een waargebeurd verhaal: De ene maand was Kan Kool in Luister razend enthousiast over de Moa Pillar en de andere maand over de Hepta Menhir. Ik haalde beide luidsprekers in huis. Nog niet in de verste verten leek het geluid op elkaar. Knap van Jan Kool. Zijn collega stond bekend als Armand van Kolommeren. Een interessant duo, daar bij Luister. Jouw recensenten zijn natuurlijk veeeel beter. Even uit een andere thread gepikt. Maar het klopt wel, de ene recensent neem je serieuzer dan de ander. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 Om de recensie af te kunnen maken, moet ik eerst wachten op de volgende melige bui. . Voor zover ik je ken, van je hersenspinsels alhier, gaat dat niet lang duren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 februari 2014 Author Report Share Posted 24 februari 2014 Voor zover ik je ken, van je hersenspinsels alhier, gaat dat niet lang duren Inspiratie kan plotseling op komen zetten Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 Inspiratie kan plotseling op komen zetten 't Is soms net diarree. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 Ik vond de recensies van Armand van Ommeren altijd wel goed. Jan Kool was absoluut de betere schrijver. Luister was toen wel een schoolvoorbeeld van goede audio journalistiek. Over prijzen gesproken. Ik gaf vroeger vaak lezingen. Daar vroeg ik dan 500/600 euro voor, want ik wilde niet in het mindere circuit komen. In de praktijk betekende dat een lezing van een half uur en wat vragen beantwoorden in een forum. Maar als je de voorbereiding en reistijd erbij rekende viel het uurloon toch tegen. Maar ja ik vond het erg leuk en het was goed voor het netwerk. Als je een audiorecensie schrijft zit daar ook behoorlijk tijd in. Je moet een producten toch wel drie weken in huis hebben en beluisteren om er iets zinnigs over te zeggen. Met het feitelijk schrijven ben je ook wel een middag bezig. Iemand die voor zijn brood werkt rekent echt aan zijn uren. Een hobbyist rekent anders. Kennen jullie trouwens het verhaal van het bedrijf dat een excellente review kreeg en ervan overtuigd was dat de betreffende LS nooit uit de doos waren geweest? Zal bij Puresound niet gebeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 Laten we het hopen. Die woordenbrij van Jan de Jeu vind ik i.i.g. niet bemoedigend. De lezer wil geïnformeerd worden en dan liefst met een verhaal wat als een spannend boek leest. Niet in in slaap gesukkeld worden met geleuter zonder kop en staart. In die zin stelt een gratis magazine hogere eisen aan de redactie dan een commercieel reclameblad. Maar dat is misschien toch een utopie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 Gerald de Ruiter (Gruiter) en ik schrijven vast voor Puresound. Gerald analyseert en schrijft op zich prima, maar heeft het eigenlijk te druk. Sind ik bij Puresound schrijf lever ik gemiddeld een artikel per maand af. Dat is wel het maximum op dit moment. Blijft het nog leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 februari 2014 Author Report Share Posted 24 februari 2014 Ik had een balletje opgegooid voor een luidsprekerrecensie voor 250,00. Daarbij uitgaande van 8 -16 uur werk. Het antwoord was dat ik veel meer vraag dan een beroeps recensent. "wat een stempel op mij drukt" ! ? De beste man heeft zelf ook een recensie geschreven, maar ik kan me niet voorstellen dat daar iemand op zit te wachten. Van drie andere aanvragen heb ik niks meer gehoord. Ik richt me maar weer op mijn eigen werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 Dat is heel belangrijk ja Carl, dat je het leuk houdt voor jezelf. En als je genoeg mensen hebt die iedere maand iets schrijven wordt de website toch frequent aangevuld. @Jongensdroom, nou dan weet je ook weer waar je aan toe bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 Dat is heel belangrijk ja Carl, dat je het leuk houdt voor jezelf. +1 Als je er plezier in hebt om te omschrijven en te beschrijven straalt dat meestal ook af in een plezierig leesbaar stukje. Ik heb nog te weinig tijd gehad om daar veel verder rond te lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 februari 2014 Report Share Posted 24 februari 2014 Ik had een balletje opgegooid voor een luidsprekerrecensie voor 250,00. Daarbij uitgaande van 8 -16 uur werk. Het antwoord was dat ik veel meer vraag dan een beroeps recensent. "wat een stempel op mij drukt" ! ? De beste man heeft zelf ook een recensie geschreven, maar ik kan me niet voorstellen dat daar iemand op zit te wachten. Van drie andere aanvragen heb ik niks meer gehoord. Ik richt me maar weer op mijn eigen werk. Het gaat om de eer hè . Maar ook commerciële bladen als Elektuur worden grotendeels voor nop vol geschreven door hobbyisten. Die krijgen geen cent voor hun kopij. De eindredacteur krijgt salaris (door er soms weer een leesbaar stukje van te maken). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 februari 2014 Author Report Share Posted 24 februari 2014 Het gaat om de eer hè . Maar ook commerciële bladen als Elektuur worden grotendeels voor nop vol geschreven door hobbyisten. Die krijgen geen cent voor hun kopij. De eindredacteur krijgt salaris (door er soms weer een leesbaar stukje van te maken). Het is al een hele eer dat ik hier mag schrijven . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now