Ivan10 Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Ik vind al die eisen aan een test wel ietwat over de top. Goed, maar te veel verwachtingen. Niemand in Nederland heeft overigens in zijn woonkamer de beste condities. Ook het vergelijk van meetgegevens met een gehoormatig eindoordeel is leuk maar er zitten ook variabelen in als de persoon en de kamer-akoestiek. Dat meten is hartstikke leuk, maar alleen om te zien of het aan de opgegeven specificaties voldoet en geen ongezonde patronen in zich heeft op basis van normatieve technische verwachtingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Voor elke recensie geldt: wie heeft deze beoordeling en in welke omstandigheden gemaakt. 1. heeft de man wel goede oren 2. is de luisterruimte geschikt voor het product 3. wat is de stemming van de recensent. 4. wat is de randapparatuur 5 enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Tja, hoe meer wisselende omstandigheden hoe lastiger is het reviewen... Dat is mijn grootste bezwaar tegen de reviews van RJ. Hoe kan je door heel veel verschillende apparaten uit je kelder te halen ( kan me al niet voorstellen dat hij alles op de planken heeft liggen) een oordeel vormen? Dan wordt het echt een traject van maanden. Mijn ervaringen zijn dat als er een ander apparaat wordt ingepast dat dit de eerste 24 uur vaak niet goed klinkt. Blijkbaar is verplaatsen slecht voor het geluid. En hoe is dan met je geheugen hoe een eerdere configuratie klonk? Daar verdwijnt ook een groot percentage van na het horen. We hebben allemaal weleens meegemaakt dat je ergens een set hoorde die fantastisch klonk. Thuis leek het nergens naar. Maar na een paar avonden muziek luisteren ben je weer gewend aan je eigen set en is de fantastische ervaring voor een gedeelte verdwenen. De kunst van iemand die verstand heeft van apparatuur is om een match te maken. Daar heb je veel kennis en ervaring voor nodig. Dat hebben maar weinig mensen. Het goed nadenken over welke match alles eruit zou kunnen halen is doorslaggevend. Niet het proberen en aansluiten van soms tien verschillende versterkers of bronnen. En dan hebben we het nog niet eens over de bekabeling. Diverse ruimte`s? Ja dat zou ideaal zijn maar hoe ga je dan beoordelen? Simpel voorbeeld, een setje Dynaudio Contour luidsprekers ( 1.1) gaf bij een vriend super veel laag in zijn huiskamer. Gewoon niet leuk meer, een grote diepe gons. Hetzelfde setje bij mij in de huiskamer met dezelfde versterker en kabels, minimaal 20 db minder laag en ze klonken gewoon dun. Blijkbaar is de ruimte dus meer bepalend als de luidspreker. Als je dus goed weet wat er wel en niet goed gaat in je ruimte kan je een beoordeling maken. En opnieuw is veel verstand dus van eminent belang. Hoeveel kost een recensie?, de titel van dit draadje. Als je het goed wilt doen is een recensie schrijven en beoordelen veel werk. Neemt ook een flinke tijdsperiode in beslag. Valt dus niet in geld te betalen. En als je het wilt moet je ook niet het voor het geld willen doen. Het is gewoon een leuke hobby om te luisteren ( en te schrijven). En dat er dan weleens ( vaak tegen inkoop) een apparaat verdwijnt naar iemand die een recensie heeft geschreven is part of a deal. Als ik hier iets hoor en ik ben er enthousiast over dan vind ik het ook fijn als ik het voor een leuke prijs kan overnemen. Als ik het echt niets vind ( en dus een slechte recensie zou moeten schrijven) koop ik het echt niet. Zelfs niet tegen inkoop.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Mwah, veel kennis en veel gehoord hebben maakt ook blasé en dat lees je er ook meestal goed vanaf: Veel woorden zonder inhoud. In die zin zijn persoonlijke luisterimpressies veel leuker om te lezen. En als dat dan erg persoonlijk gekleurd is maakt dan ook niet veel uit, je leest dan i.i.g. wat iemand vindt of ervaart. Je krijgt er dan tenminste een "gevoel" bij wat bij jezelf aansluit of juist niet aansluit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Mwah, veel kennis en veel gehoord hebben maakt ook blasé en dat lees je er ook meestal goed vanaf: Veel woorden zonder inhoud. In die zin zijn persoonlijke luisterimpressies veel leuker om te lezen. En als dat dan erg persoonlijk gekleurd is maakt dan ook niet veel uit, je leest dan i.i.g. wat iemand vindt of ervaart. Je krijgt er dan tenminste een "gevoel" bij wat bij jezelf aansluit of juist niet aansluit. Zeker daar ben ik het wel mee eens, veel mensen hebben wat dat betreft weinig relativerend vermogen. Ik ken diverse mensen met zogenaamde kennis die nog nooit in een concertzaal een klassiek orkest hebben gehoord. Hoe kan je dan beoordelen of iets natuurgetrouw weergeeft? Maar we hebben het er vast vanavond nog wel over.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 februari 2014 Author Report Share Posted 26 februari 2014 Dat is mijn grootste bezwaar tegen de reviews van RJ. Hoe kan je door heel veel verschillende apparaten uit je kelder te halen ( kan me al niet voorstellen dat hij alles op de planken heeft liggen) een oordeel vormen? R.J. beschikt over een enorme voorraad apparatuur. Hij weet als geen ander wat je wel en niet met elkaar aan moet sluiten. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dat ook kunnen. Er zijn wel veel mensen die denken dat ze dat kunnen. Om misverstanden te voorkomen: ik heb die kennis ook niet. Regelmatig laat hij mij het een en ander horen. Daar heb ik van geleerd. Zoals ik al ergens aangaf, luistert hij wat anders dan ik. Dat probeer ik altijd in te calculeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 februari 2014 Author Report Share Posted 26 februari 2014 Zeker daar ben ik het wel mee eens, veel mensen hebben wat dat betreft weinig relativerend vermogen. Ik ken diverse mensen met zogenaamde kennis die nog nooit in een concertzaal een klassiek orkest hebben gehoord. Hoe kan je dan beoordelen of iets natuurgetrouw weergeeft? Maar we hebben het er vast vanavond nog wel over.... Peter, begrijp ik dat je het met je eigen reactie eens bent? Of is er iets mis gegaan met de computer? Mensen die nog nooit een muziekinstrument van dichtbij hebben gezien presenteren zich gerust als kenner. Een heleboel anderen willen een soort sound die ze mooi vinden. De meeste winkeliers vragen mij altijd: wat vind u mooi? Ja, wat ga ik dan antwoorden? Het verstandigste is niks te zeggen. Voor mij, maar daar is iedereen vrij in, gaat het om het zo dicht mogelijk benaderen van de werkelijkheid. Dat kan niet, zeggen dan weer de mensen die dat toch niet kunnen of willen horen. Want je hersenen bedriegen je. Ik schiet daar allemaal niets mee op. Een bekende winkelier zei: ik ga ook maar eens een keer per jaar naar een concert. Die was tenminste eerlijk. Daar laat ik het maar bij, voordat WO III uitbarst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Ik vind al die eisen aan een test wel ietwat over de top. Goed, maar te veel verwachtingen. Niemand in Nederland heeft overigens in zijn woonkamer de beste condities. Ook het vergelijk van meetgegevens met een gehoormatig eindoordeel is leuk maar er zitten ook variabelen in als de persoon en de kamer-akoestiek. Dat meten is hartstikke leuk, maar alleen om te zien of het aan de opgegeven specificaties voldoet en geen ongezonde patronen in zich heeft op basis van normatieve technische verwachtingen. Zie het als een totaalplaatje en aan alle eisen voldoen, zal niet altijd lukken. Dat een review subjectief is, is ook niet zo erg, het gaat er ook om, welke verwachtingen je schept bij de lezers en hoe kritisch de lezers, zelf in de film staan. En probeer in je review (wat zeer lastig is) objectiviteit en subjectiviteit te scheiden Dat je weinig slechte reviews leest, is niet verwonderlijk - deze worden gewoon niet geplaatst - maar vooral, echte slechte apparaten worden niet gemaakt ! (je kunt alleen qua matching/ruimtes zelf als tester wat verknallen) Stel, Arden levert mij Blumenhofer Tempasta 17 voor een review (mbt mijn ruimte een set Blumenhofer Genuin FS1 ter beschikking te stellen heeft geen zin) - dit zal qua ruimte/akoestiek met wat schuiven en passen gewoon geen problemen moeten leveren - krijg ik dan ook een handvol versterkers en andere apparaten/kabels meegeleverd, mocht mijn set niet matchen ? Het zal aan Arden's kennis/ervaring moeten liggen, een inschatting te maken of het dan zinvol is, met wie/waar onder welke omstandigheden, zaken gedaan wordt. Hierbij hoeft dan m.i.z. ook niet altijd meteen naar de meeste ideale/perfectie situatie gezocht moeten worden maar gewoon goede normale condities en dit gereviewed door forumleden hiero met veelal een goed doorsnee gehoor en een wat bovengemiddelde audio-ervaring t.o.v. de gemiddelde Nederlander maar wel gewoon amateurs, liefhebbers en muziekgenieters en met een open mind*. Spido valt gewoon al af om Blumenhofers te testen, want hij wil geen getoeter in huis Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Peter, begrijp ik dat je het met je eigen reactie eens bent? Of is er iets mis gegaan met de computer? Mensen die nog nooit een muziekinstrument van dichtbij hebben gezien presenteren zich gerust als kenner. Een heleboel anderen willen een soort sound die ze mooi vinden. De meeste winkeliers vragen mij altijd: wat vind u mooi? Ja, wat ga ik dan antwoorden? Het verstandigste is niks te zeggen. Voor mij, maar daar is iedereen vrij in, gaat het om het zo dicht mogelijk benaderen van de werkelijkheid. Dat kan niet, zeggen dan weer de mensen die dat toch niet kunnen of willen horen. Want je hersenen bedriegen je. Ik schiet daar allemaal niets mee op. Een bekende winkelier zei: ik ga ook maar eens een keer per jaar naar een concert. Die was tenminste eerlijk. Daar laat ik het maar bij, voordat WO III uitbarst. Nee met de reactie van Pjotr.... daar was ik het mee eens... Maar even serieus, heb jij al die spullen van RJ gezien of weet je het van alleen horen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Z Het zal aan Arden's kennis/ervaring moeten liggen, een inschatting te maken of het dan zinvol is, met wie/waar onder welke omstandigheden, zaken gedaan wordt. Hierbij hoeft dan m.i.z. ook niet altijd meteen naar de meeste ideale/perfectie situatie gezocht moeten worden maar gewoon goede normale condities en dit gereviewed door forumleden hiero met veelal een goed doorsnee gehoor en een wat bovengemiddelde audio-ervaring t.o.v. de gemiddelde Nederlander maar wel gewoon amateurs, liefhebbers en muziekgenieters en met een open mind*. Spido valt gewoon al af om Blumenhofers te testen, want hij wil geen getoeter in huis Precies, Arden moet die inschatting maken... Maar dat geldt voor meer leveranciers... en inderdaad Spido en toeters dat zal hem het niet worden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Zie het als een totaalplaatje en aan alle eisen voldoen, zal niet altijd lukken. Het klopt het is een heel mooi overzicht aan aandachtspunten! Tja, misschien moeten we een audiokring beginnen. Per 3-4 weken verandert een apparaat van plaats en hebben we na 4 maanden, een recensie met verschillende luisterindrukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 februari 2014 Author Report Share Posted 26 februari 2014 Spido heeft virtuele luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 februari 2014 Author Report Share Posted 26 februari 2014 Nee met de reactie van Pjotr.... daar was ik het mee eens... Maar even serieus, heb jij al die spullen van RJ gezien of weet je het van alleen horen? R.J. heeft mij verteld welke apparatuur hij allemaal heeft. Ik heb geen reden om aan zijn woorden te twijfelen. Temeer, daar er regelmatig andere spullen in huis staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Vanavond wordt mijn set gerecenseerd,.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 26 februari 2014 Members Report Share Posted 26 februari 2014 En we zijn er mee aan de gang. Eerst willen we even zien of we de recensies ook echt onder kunnen brengen in het daarvoor bestemde forum, naar mijn idee heeft dit nog wel een maar...Zelf denk ik dat al deze reviews (waarbij al misschien ijdele hoop is, maar toch) ook direct op slot gaan. Meningen, discussies of wat er ook uit voortkomt, zal in een apart draadje moeten worden besproken, zelf denk ik aan het draadje ''Wat ik heb gelezen'' etc, dit om de reviews schoon en bruikbaar te houden. De Webmaster heb ik er even mee aan het werk gezet, Onno heb ik nog niet te pakken gekregen. Ik wil namelijk niet dat het Puresound in de weg zal ziten, ik hoop dat ze elkaar hiermee kunnen versterken.Om dan direct even op het voorzetje van VANZOMERENG te komen, gezien zijn set denk ik dat een combinatie met zijn Marantz versterker zeker heel goed kan gaan met de door hem genoemde Blumenhofer Tempesta 17's, dus van mij mag hij een eerste poging ondernemen. Het is dezelfde set welke Jongensdroom ook al eens aan de tand heeft mogen voelen, dus dit kan geregeld worden. Een tripje naar Nijmegen heb ik daar wel voor over. Ik doe er dan nog wel een luidsprekerkabel bij waarvan ik verwacht dat de commbinatie nog wat beter zal uitpakken, niks exorbitants, maar een goede, gedegen kabel die prima in de prijsklasse van de combinatie past: de Cammino SPK 0.6 van 990 euro voor een set van 3 meter. De review kan gewoon plaats vinden met de eigen kabel, deze komt dan mee als zijnde een (in mijn ogen) referentiekabel in deze prijsklasse.Iemand anders heeft zich al half en half aangemeld om draaitafels to reviewen, misschien was er gewoon een storm in een glas water nodig om dit allemaal versneld op te zetten. Tijd om dit forum ook op deze manier wat beter op de kaart te zetten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Ik denk dat ik inderdaad maar een zoveelste poging ga ondernemen tot het laten reviewen via dit forum en haar forumleden, er voor betalen ga ik niet, maar wie zich geroepen voelt tot zo nu en dan een leuk schrijfsel te produceren, die mag het laten weten, dan kan dit wederom in de groep worden gegooid. Denk hier goed over na, de al eerder omschreven omstandigheden zijn erg belangrijk voor het op de juiste manier uit te kunnen voeren van en met... Als je het echt verfrissend wilt maken, stel dan een panel samen en maak een forumdiscussie van de review. Ik ben onlangs ook benaderd voor het doen van mijn eerste review. Ik ben benieuwd. Overigens zijn de meeste reviews (behalve die van Stereophile) vooral opsommingen van subjectieve indrukken in een bepaalde situatie, vaak opgeleukt met relevante en irrelevante nonsens. In die zin maken de omstandigheden niet uit, als een luidspreker niet in een kamertje past zal hij voor die ruimte een slechte recensie krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Ik vind al die eisen aan een test wel ietwat over de top. Helemaal mee eens. Een review is geen wetenschap, het is een weergave van subjectieve indrukken, een vorm van luisteren met andermans oren. Pas als er ook gemeten wordt kun je er echt iets mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Leuk idee, Arden. Misschien als Onno de reviews goed genoeg vindt kunnen ze toch op Puresound en bespreken we de recensies gewoon op dit forum. Maar misschien moeten de auteurs eerst hun kwaliteiten tonen. Maar dat loopt wel los ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 26 februari 2014 Members Report Share Posted 26 februari 2014 Weet je RAVON, een panel samenstellen is een logische stap in de eerste veronderstelling. Als je echter een dergelijk traject ingaat, krijg je buiten de logistiek ook te maken met tijd. Stel je gebruikt een panel van 4 leden, deze willen ieder de luidsprekers, versterker of wat dan ook voor minimaal een week hebben staan, dan ben je al minimaal 5 weken bezig voor er uberhaupt iets zinnigs kan worden gezegd. Dan moeten de 4 het uiteindelijk nog met elkaar eens gaan worden, want wat nu als 2 het niets vinden, en 2 fantastisch... Een hoop haken en ogen dus, waar nog eens flink over nagedacht moet worden. Het meten heb ik trouwens geen moeite mee, alleen, kun je nu echt alles meten wat je hoort (of andersom). Waarom meten platenspelers vaak minder, maar worden ze toch vaak geprefereerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 26 februari 2014 Members Report Share Posted 26 februari 2014 Verder zou ik het eigenlijk een hele eer vinden als Spido zijn kameraad Klaas Feenstra weer een keer zo gek zou kunnen krijgen om weer een review te doen zoals deze in de goude, oude tijd werden uitgevoerd. Daar durf ik best een paar toeters naast een paar Perfect Performers te zetten voor een bij voorbaat prachtig stukje proza wat gretig gelezen gaat worden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Je hoeft toch niet met een gelijkluidende conclusie te komen, de leden kunnen misschien basaal de waargenomen overkoepelende eigenschappen benoemen? En ieder heeft een korte eigenbeschrijving van de luistersessies. Over de lengte van tijd als je binnen 4-5 weken al 3-4 man weet te strikken, en er komt een recensie uit dat zou snel zijn. Misschien moet je niet verder gaan dan 2-3 man/vrouw om als panel te fungeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Weet je RAVON, een panel samenstellen is een logische stap in de eerste veronderstelling. Als je echter een dergelijk traject ingaat, krijg je buiten de logistiek ook te maken met tijd. Stel je gebruikt een panel van 4 leden, deze willen ieder de luidsprekers, versterker of wat dan ook voor minimaal een week hebben staan, dan ben je al minimaal 5 weken bezig voor er uberhaupt iets zinnigs kan worden gezegd. Dan moeten de 4 het uiteindelijk nog met elkaar eens gaan worden, want wat nu als 2 het niets vinden, en 2 fantastisch... Een hoop haken en ogen dus, waar nog eens flink over nagedacht moet worden. Het meten heb ik trouwens geen moeite mee, alleen, kun je nu echt alles meten wat je hoort (of andersom). Waarom meten platenspelers vaak minder, maar worden ze toch vaak geprefereerd? Zoiets kost tijd en in mijn optiek hoeft dat geen probleem te zijn. Kwestie van slim plannen en uitproberen. Ik zie het resultaat van zoiets als vier subjectieve indrukken in verschillende situaties die vergeleken worden in een discussievorm, ik zou juist niet proberen er een gemiddelde beoordeling uit te halen door lijstjes in te gaan vullen. Wat een luidspreker in een ruimte doet kun je prima meten en als je dat combineert met luisterindrukken geeft het voor iemand die weet waar hij op moet letten een meerwaarde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 februari 2014 Report Share Posted 26 februari 2014 Verder zou ik het eigenlijk een hele eer vinden als Spido zijn kameraad Klaas Feenstra weer een keer zo gek zou kunnen krijgen om weer een review te doen zoals deze in de goude, oude tijd werden uitgevoerd. Daar durf ik best een paar toeters naast een paar Perfect Performers te zetten voor een bij voorbaat prachtig stukje proza wat gretig gelezen gaat worden... Beste Arden, Als ik goed ben ingelicht, heeft Klaas Feenstra onlangs met plezier geluisterd naar een paar Blumenhofer luidsprekers in de woonkamer van (of bij) Audio21 in Wapenveld. (Zijn speciaal verzoek: "Mama Look a BooBoo!", Harry Belafonte, 1959 Carnegie Hall Concert, vinyl.) En daar was jij zelf ook bij, toch? Klaas zou zo'n ontmoeting Blumhofer meets Perfect Performer ongetwijfeld heel leuk vinden. Hij heeft er in zijn verbouwde boerderij in Appelscha genoeg ruimte voor en kan zelfs plek inruimen voor een flink aantal forummers / recensenten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 februari 2014 Author Report Share Posted 26 februari 2014 Vanavond wordt mijn set gerecenseerd,.... Daar ben je mooi klaar mee dan. Wie is het: Rene van S, Ruud Joker, Willy de Woofer, Werner Eros? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 februari 2014 Author Report Share Posted 26 februari 2014 Ik wil niet veel zeggen, maar door het vele brainstromen hier, ontstaan er wel degelijk positieve initiatieven. Als puntje bij paaltje komt zijn we toch een grote familie. (bij wijze van spreken dan) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts