Jump to content

Hoeveel Kost Een Recensie?

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Om dan direct even op het voorzetje van VANZOMERENG te komen, gezien zijn set denk ik dat een combinatie met zijn Marantz versterker zeker heel goed kan gaan met de door hem genoemde Blumenhofer Tempesta 17's, dus van mij mag hij een eerste poging ondernemen.

Ik voel me zeer vereerd om als kandidaat tester voor de Blumenhofer Tempesta, in aanmerking te komen :)

Een speaker waarbij ik geen problemen verwacht m.b.t. de akoestiek, ik denk eerder, dat het juist zeer goed gaat hiero.

Ik neem aan Arden, dat als e.e.a. concreet wordt, je nog contact met me opneemt voor de praktische zaken te regelen.

Tevens een speaker welke in dezelfde prijsklasse verkeert als mijn Dynaudio Focus 260, vergelijkbare afmetingen heeft,

dus een mooie referentie en houvast en dit wel zonder enige intentie er een wedstrijd van te maken. 

Ik zelf heb er niks op tegen, dat er op enig moment enkele forumleden hier mee luisteren, onder die voorwaarden,

dat ze hun indrukken/ervaringen ff voor zich zelf houden om beïnvloeding te voorkomen en wellicht kunnen deze ervaringen

dan later worden toegevoegd worden of op mogelijke andere wijze afgezet worden tegen mijn bevindingen.  

Om iets fatsoenlijks te zeggen over LS kan je ze het best onder veel omstandigheden beluisteren. Je krijgt dan wel een indruk van het karakter. Of het in een kleinere huiskamer dan goed klinkt is maar zeer de vraag. Elektronica moet in principe overal goed klinken lijkt me.

Ik lees zelf altijd met plezier Sterophile. Ben die Sam Tellig steeds meer gaan waarderen en krijg steeds meer moeite met Mike Fremer.

• Members

Ik voel me zeer vereerd om als kandidaat tester voor de Blumenhofer Tempesta, in aanmerking te komen :)

Een speaker waarbij ik geen problemen verwacht m.b.t. de akoestiek, ik denk eerder, dat het juist zeer goed gaat hiero.

Ik neem aan Arden, dat als e.e.a. concreet wordt, je nog contact met me opneemt voor de praktische zaken te regelen.

[...]

Is geen probleem hoor, ik kan ze zaterdag als je wilt bij je afgooien, ga je er maar eens een weekje of zo mee stoeien.

Kunnen we gelijk horen of het goed past in jouw akoestiek. De matching met de set ben ik niet zo bang voor, Blumenhofer met Marantz wordt veelvuldig gebruikt, in het HT circuit is het zelfs een absolute aanrader...

Is geen probleem hoor, ik kan ze zaterdag als je wilt bij je afgooien, ga je er maar eens een weekje of zo mee stoeien.

Kunnen we gelijk horen of het goed past in jouw akoestiek. De matching met de set ben ik niet zo bang voor, Blumenhofer met Marantz wordt veelvuldig gebruikt, in het HT circuit is het zelfs een absolute aanrader...

ok....  ik stuur je PB  voor verder info/adres

Je hoeft toch niet met een gelijkluidende conclusie te komen, de leden kunnen misschien basaal de waargenomen overkoepelende eigenschappen benoemen? En ieder heeft een korte eigenbeschrijving van de luistersessies. Over de lengte van tijd als je binnen 4-5 weken al 3-4 man weet te strikken, en er komt een recensie uit dat zou snel zijn. Misschien moet je niet verder gaan dan 2-3 man/vrouw om als panel te fungeren.

Bij Puresound hebben we zo de Ayre phono reviewt: zowel, Gerald, Onno als ik hebben hem in huis gehad. Maakt het wel lezenswaardig, maar lastig te organiseren.Voor de rest ben ik het wel eens met Ber. Het gaat om subjectieve indrukken. Na meting weet je pas of sprake is kleuring.

Bij Puresound hebben we zo de Ayre phono reviewt: zowel, Gerald, Onno als ik hebben hem in huis gehad. Maakt het wel lezenswaardig. Voor de rest ben ik het wel eens met Ber. Het gaat om subjectieve indrukken. Na meting weet je pas of sprake is kleuring.

Kun je eens wat nader uitleggen hoe dat dan in zijn werk gaat Carl? Je kunt meten wat je wilt, maar meer dan constateren of het naar behoren werkt kun je er niet mee.

Kun je eens wat nader uitleggen hoe dat dan in zijn werk gaat Carl? Je kunt meten wat je wilt, maar meer dan constateren of het naar behoren werkt kun je er niet mee.

Misschien moet je meten wat je niet wilt. Een review is een verslag van subjectieve indrukken van een set in een ruimte. Bedenk maar een manier om de invloed van zowel de reviewer als de ruimte op de review te kwantificeren. Is misschien minder moeilijk dan je denkt. Je moet er wel voor van het platgetreden paadje af.

• Members

85 euro per artikel krijgen sommige beroepsrecensenten betaald, hoor ik zojuist.

Dan kun je beter vakken gaan vullen bij de Jumbo.

Volgens mij is dat ongeveer per pagina (en dat is ook niet voor iedereen gelijk). Weet je ook direct waarom sommige artikelen vanwege het vele fotomateriaal of door niet terzake zijnde uitwassen uitpakt in een pagina of 6.

Daarnaast willen sommigen ook nog betaald worden voor die ''professionele'' fotografie.

Dat deze bedragen niet echt de schoonheidsprijs winnen, dat moge duidelijk zijn, ik ben vaak voor een vertaling naar het Engels of Duits meer kwijt als voor de recensie.

Wat ik wel nog kwijt wil over die metingen, natuurlijk zijn er mensen dit dit graag willen weten, daar kan ik volledig inkomen.

Maar iets top meten en daarna gehoormatig omschrijven als middenmoot, of slecht of gemiddeld meten en gehoormatig omschrijven als absolute top, wat zal van doorslaggevende aard zijn?

Een goede review kan gewoon op 1 kantje.

Als een loodgieter 45 euro per uur verdient, zie ik niet waarom een recensent voor een paar euro per uur zou moeten gaan werken.

Ik ben slechts een beginnend amateur-reviewer, maar daar kom ik echt mijn bed niet voor uit. 

In mijn eigen vak is het drama al even groot. Dat komt omdat allerlei amateurs anderen de indruk geven ook een kenner te zijn.

Men zei vroeger al: als je Conservatorium hebt gedaan, mag je overal gratis mee komen spelen.

Op dit moment ben ik al 1,5 jaar bezig om een aantal leerlingen, verkeerd aangeleerde zaken af te leren. Hun eerste leraar was wel goedkoper, maar uiteindelijk is men duurder uit. Het niet in staat zijn om kwaliteit te kunnen beoordelen, door besturen van muziekverenigingen, heeft daar ook mee te maken. In mijn vak is goedkoop gewoon duurkoop.

Ik heb de pech voor een branche te hebben gekozen, waarin ook amateurs actief zijn.  Dit even over mijn branche.

Hopelijk gaat het lukken. In de auto-wereld bestaat hetzelfde probleem. Je hebt Top-gear dat zoveel respect heeft afgedwongen, juist ook door het afkraken van slechte auto's en de problemen te benoemen, dat de fabrikanten op hun knieen gaan. In Nederland is de Quote uitgeroepen als het beste autoblad, omdat alleen dit blad het lef had om een mislukt model van BMW af te kraken. 

Je moet dus naast jubel-reviews, ook de afkrakers plaatsen om geloofwaardig te zijn. En juist dat kan heel goed op een website, want daar ben je minder afhankelijk van adverteerders. Daar wil je de lezers informeren en niet advertenties doorgeven middels een review.

De Nederlandse audio-bladen bestaan alleen dankzij de importeurs. De klant van zo'n blad is de adverteerder, niet de lezer. Wat wil je, het land is te klein voor een goed blad, zeker omdat ook de Engelse, Amerikaanse en Duitse bladen overal te koop zijn.

Als ik in een Nederlands blad lees dat een bepaald p.u. element "een prima product" is, dan kijk ik wel even in de Duitse bladen of dat klopt.

Het mooiste zou zijn als een hifi-zaak zich beschikbaar wil stellen. Mooie ruimtes, veel producten. Het kan eventueel geheim blijven welke zaak dat is, voor het geval importeurs boos worden als een fout product wordt ontmaskerd en men die winkel gaat bedreigen.

Ik heb de pech voor een branche te hebben gekozen, waarin ook amateurs actief zijn.  Dit even over mijn branche.

Als ik naar die karaoke-programma's op TV kijk, dan hoor ik alleen maar amateurs, gejureerd door professionals die klinken als amateurs. Kinderen kunnen dat nog niet zo goed zelf beoordelen en worden zo 'vergiftigd'. Het zou strafbaar moeten zijn om iets dat slechts is, als geweldig te beoordelen. In wezen is dat misleiding en een beetje oplichting, omdat zulke programma's verdienen aan de downloads.

Misschien moet je meten wat je niet wilt. Een review is een verslag van subjectieve indrukken van een set in een ruimte. Bedenk maar een manier om de invloed van zowel de reviewer als de ruimte op de review te kwantificeren. Is misschien minder moeilijk dan je denkt. Je moet er wel voor van het platgetreden paadje af.

En nu concreet... zodat we er ook wat mee kunnen.

Maar iets top meten en daarna gehoormatig omschrijven als middenmoot, of slecht of gemiddeld meten en gehoormatig omschrijven als absolute top, wat zal van doorslaggevende aard zijn?

In mijn wereld is er geen wedstrijd gaande tussen meten en waarnemen, het vult elkaar aan. 

Wat kost een recensie?

Het kàn je vrij veel kosten:

je vertrouwen in de mensheid, bijvoorbeeld.

Of je vertrouwen in degenen van wie je dàcht dat het je audio-bondgenoten waren.

Dat zij, net zoals jij, er in de eerste plaats op uit waren de best mogelijke kwaliteit te leveren

voor een redelijke prijs.

Dat zij, net zoals jij, gèld verdienen met deze hobby alleen maar een aardige bijkomstigheid vonden.

De commerciële hifi-wereld is echter een slangenkuil.

Een recensent kàn zich daar handhaven.

Maar dan moet hij zelf ook een slang zijn.

De commerciële hifi-wereld is echter een slangenkuil.

Een recensent kàn zich daar handhaven.

Maar dan moet hij zelf ook een slang zijn.

Je kan je altijd handhaven als je je van niemand wat aantrekt.

Ik ben ervan overtuigd dat er apparatuur gebouwd wordt waar het signaal bewust wordt vervormd om zo beter te verkopen.

Ik ben ervan overtuigd dat er apparatuur gebouwd wordt waar het signaal bewust wordt vervormd om zo beter te verkopen.

Dat zou bedrog veronderstellen. Wetende wat er in een apparaat zit en hoe het werkt is dat beslist niet zo Carl!

Wat wel zo is, is dat verschillende apparaten een eigen signatuur (kunnen) hebben en dat de ene ontwerper beter zijn vak verstaat dan de andere en de ene fabrikant duurdere componenten gebruikt dan de andere.

Het enige wat je kunt meten is of een apparaat naar behoren werkt of niet. In dat laatste geval is het stuk en komt het niet voor een review in aanmerking. Signatuur zou je ook nog kunnen meten tot op zekere hoogte, maar dan kom je qua interpretatie weer op het suggestieve vlak en is net zo veel of weinig waard als subjectieve indrukken. Dan leuter je net zo goed leuk in de rondte zonder er wijzer van te worden.

In een ander topic komt het te weinig laag en te weinig gain van BlueAmp ter sprake. Dat zijn zaken die je wel kunt meten waar de oorzaak ligt. Maar verder houdt het op. Afgezien van het feit dat ene phono versterker de andere niet is, is zijn prestatie ook nog erg afhankelijk van het element wat er aan hangt. Ga dat allemaal maar eens nameten.

In het welkom's topic had ik vanochtend een stevige discussie met Arden. Eigenlijk was die daar niet op zijn plaats.

Wat komt een winkelier doen op dit forum? Je kunt er van uit gaan dat het de bedoeling van de handel is om geld te verdienen. Als ik dan teksten lees die te mooi zijn om waar te zijn, dan zijn die meestal niet waar.

Er zit vast verschil in de oprechtheid van de ene of de andere handelaar, maar uiteindelijk draait alles om geld.

Een voorbeeld (ik kan er talloze noemen): een winkelier vertelde dat hij B en W in huis moet hebben, hoewel hij het zelf 3x niks vindt. Maar omdat de mensen het merk kennen, verkoopt hij het anders gaan ze naar een ander.

Geld en oprechtheid gaan vaker niet samen dan wel. Niet omdat er zoveel slechte mensen zijn, maar er moet nou eenmaal brood op de plank. De rekeningen elke maand moeten betaald worden.

Mijn mening is gebaseerd op talloze persoonlijke ervaringen en op de ervaringen van anderen.

• Members

Welnee joh! Dat was toch geen stevige discussie? Dat heet nou sparren. Is niets mis mee.

Wil ik het nog een keer uitleggen? Mensen uit de markt zijn hier net zo welkom, wat mij betreft zelfs: graag gezien. Dit is een openbaar forum, voor iedereen toegankelijk.

Nou vraag ik je, wat als iemand uit de handel zich hier aanmeld en niet gelijk even transparant meld wat hij in het dagelijks leven doet? Als dit dan naar verloop van tijd uitkomt dan is dat een heel ander verhaal. Mark had netjes gevraagd of hij zich hier kon aanmelden en hoe dat de beste manier was. Open en transparant dus, en dat heeft hij ook gedaan. Geloof me, hij kan hier absoluut een aanwinst zijn. Buiten zijn kennis en achtergrond is hij ook snel en kunstig met taalgebruik. Ook dat is een meerwaarde.

Nogmaals, iedereen is hier welkom en iedereen mag daar van vinden en melden wat hij daarvan vindt.

Wil je trouwens dat die ''discussie'' naar een ander of nieuw draadje wordt verplaatst? Dan kan hoor, alleen, de context is dan foetsie. Maar ook dat is hier allemaal bespreekbaar.

Edit, Pjotr was me net voor...

Edit2, JD, was je tekst nog niet af? Het houdt midden in een zin op!

Hopelijk gaat het lukken. In de auto-wereld bestaat hetzelfde probleem. Je hebt Top-gear dat zoveel respect heeft afgedwongen, juist ook door het afkraken van slechte auto's en de problemen te benoemen, dat de fabrikanten op hun knieen gaan. In Nederland is de Quote uitgeroepen als het beste autoblad, omdat alleen dit blad het lef had om een mislukt model van BMW af te kraken.

Met een budget van 60 miljoen op jaarbasis en 2 miljoen per aflevering kunnen we denk wel leuke reviews schrijven. Ik doe wel mee voor het technisch gedeelte :lol:

B.t.w. bij Top Gear draaiden ze hun hand er niet voor om als een importeur weigerde, om gewoon een bolide zelf te kopen en die dan onbedoeld vakkundig te slopen :D