Jump to content

Luisterbezoek Sts Studio In Amersfoort En Studio 21

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

We kunnen ook na STS naar RENON gaan.

Misschien is er vrijdagavond iets met de schoonmoeder van Marco gebeurd.

Marco had e.e.a. met Audio 21 geregeld. Waarom de laatste niets laat weten is erg vreemd.

Iedereen veel plezier bij Fritz en Audio 21 :)

Dank je wel. Kun je niet toch komen? Die auto kun je een andere keer ook wassen :D. Kun je gelijk zo´n mooie playlist meebrengen.

En kunnen we onder de koffie eens praten over muziekgave.

• Members

We kunnen ook na STS naar RENON gaan.

Misschien is er vrijdagavond iets met de schoonmoeder van Marco gebeurd.

Marco had e.e.a. met Audio 21 geregeld. Waarom de laatste niets laat weten is erg vreemd.

Niet zo veel vreemds aan hoor, ik heb hem doorgegeven dat we daar met 3-4 man rond 14.00-14.30 zullen arriveren, dus dat staat. Hoeft hij hier niet nogmaals te bevestigen.

Aangaande mijn schoonmoeder, die is idd afgelopen donderdag overleden, en daar laat ik dit onderwerp ook even bij.

Zie jullie dus rond 10.30 bij Fritz.

Ik heb Wol afgelopen week nog een PM gestuurd, nog geen reactie gehad. Iemand enig idee wat er loos is?

Er is gelukkig niets met Wiel aan de hand. Misschien komen de pm's ook niet meer aan. 

Vandaag een geweldige dag gehad. Eerst bij STS en daarna bij Audio21 in Wapenveld. Was ik aanvankelijk wat sceptisch, dat is nu omgeslagen in enthousiasme. Morgen kan ik een uitgebreider verslag maken. Nu moet ik heel aardig voor mijn vrouw zijn. Toen Hans en ik al bijna in Amersfoort waren, ontdekte ik de sleutels van mijn auto in de jaszak. Mijn auto staat voor die van mevrouw geparkeerd, dus ze kon er de hele dag niet uit. En dat was ook niet de eerste keer. Op de terugweg belde Hans vanuit de auto zijn vrouw, om te vertellen hoe laat hij thuis zou zijn. Dus ik dacht, laat ik ook even naar huis bellen. Zonder na te denken, zei ik "ben je vandaag nog weg geweest". Nou ben ik eens een keer belangstellend: alweer niet goed!

Vandaag een geweldige dag gehad. Eerst bij STS en daarna bij Audio21 in Wapenveld. Was ik aanvankelijk wat sceptisch, dat is nu omgeslagen in enthousiasme. Morgen kan ik een uitgebreider verslag maken. Nu moet ik heel aardig voor mijn vrouw zijn. Toen Hans en ik al bijna in Amersfoort waren, ontdekte ik de sleutels van mijn auto in de jaszak. Mijn auto staat voor die van mevrouw geparkeerd, dus ze kon er de hele dag niet uit. En dat was ook niet de eerste keer. Op de terugweg belde Hans vanuit de auto zijn vrouw, om te vertellen hoe laat hij thuis zou zijn. Dus ik dacht, laat ik ook even naar huis bellen. Zonder na te denken, zei ik "ben je vandaag nog weg geweest". Nou ben ik eens een keer belangstellend: alweer niet goed!

En dat voor iemand die in zijn avatar heeft staan dat hij geïnteresseerd is in zijn vrouw. Smile!!

Groet,

Leobus

Dat van die geweldige dag bij Fritz de With en bij Audio21 kan ik alleen maar beamen.

Reuze gezellig met zo'n stel audioliefhebbers bij elkaar. Laat ik bij het onderstaand geschrevene vooral melden dat dit mijn persoonlijke meningen zijn die flink beïnvloed zijn door mijn eigen referentie/set.

In feite was het voor mij een dag met twee totaal verschillende gezichten. Het begon bij Fritz de With. Na een bakje koffie met bijbehoren, mochten we met de oren van een opnameman meeluisteren naar zijn set. Ik moet eerlijk zeggen: "daar moet je wel van houden". Uiterst direct met werkelijk alles wat er te horen is ook hoorbaar. Voor mij gaat dat te veel ten koste van de muzikaliteit. Voor Fritz natuurlijk een must om te weten wat hij op een CD of plaat heeft gezet. Daar komt ook nog eens de kwestie "smaak" bij. Zo liet Fritz wat opnamen horen die hij later bewerkt had. Ik vond het orgineel dan wat steriel, maar de bewerkte versie weer wat teveel aangedikt met hoog, laag en echo. De kamer van Fritz is ook zwaar gedempt, waardoor je vooral de speakers hoort. Droog en zeer duidelijk. Muziekjes die ik had meegenomen werden totaal anders weergegeven dan ik thuis gewend ben. Na wat bewerking van Fritz werden ze meer richting mijn thuisbeleving getrokken, maar ik denk dat als ik dat hier zou afdraaien, dat het te veel van het goede wordt. Overigens werd mijn idee dat hoornspeakers toeteren toch weer bevestigd. Helaas!

Na de demo bij Fritz met een aantal naar Audio21, waar ReneN er ook nog bij kwam. Ook hier weer een hartelijke ontvangst met koffie en koek. Even heerlijk in het zonnentje buiten gezeten, maar toen de luisterruimtes in. Eerst een set met Pathos en Living Voice speakers. Dat was al totaal anders dan bij Fritz. Rustiger, warmer/muzikaler en beter geschikt om langdurig naar te luisteren. Een leuke set, maar (naar later bleek) nog niet de top.

Hierna het klapstuk. Een setje Blumenhofers met Graaf versterking en een Einstein CD speler. (Wat zijn die Einsteins toch juweeltjes om te zien) verder ook een platenspeler waar ik het merk van vergeten ben. Na de ervaring met de Blumenhofers bij Fritz hield ik mijn hart vast; weer monitorgeluid en toeteren? NOU ECHT NIET! Wow, wat een prachtset. Dit maakt muziek met behoud van detail, snelheid enz. Toeteren? Nou, heel af en toe misschien een vleugje, maar nooit hinderlijk. De stukjes muziek die ik al eerder had gedraaid, werden nu perfect weergegeven. Geen enkele behoefte om aan de opnames te sleutelen.

Ik kan mij voorstellen dat mensen een Bed and Breakfast bij Mark boeken en dan een dag gaan zitten luisteren. Kan makkelijk, want ik had geen last van luistermoeheid.

Thuis gekomen heb ik nog even de gedraaide stukken opgezet. Een verschil met de Audio 21 Blumenhofer set is er natuurlijk wel, maar valt mij best mee. Gelukkig maar.

Gastheren bedankt en Marco bedankt voor het regelen van deze dag. Ik heb genoten.

Groet,

Leobus

Mooi verslag Leo.

Wat al vrij snel duidelijk werd, was dat de meningen regelmatig verschilden. En dan merk je meteen het voordeel van een dergelijke dag: je kunt elkaar uitleggen wat je bedoelt, zodat het geen gehakketak op papier wordt. Met alleen maar respect, is naar ieders mening geluisterd. Eigenlijk zou je helemaal niet meer moeten discussieëren op een forum.

Ik denk dat ik voor alle deelnemers spreek, wanneer ik zeg dat we vandaag een geweldig gezellige dag hadden.

Allereerst naar Fritz, waar we hartelijk welkom werden geheten, de koffie met heerlijke koek stond zelfs klaar. En dan volgt het kennismakings- en bijpraatproces. Uiteindelijk blijkt dat alle neuzen wel degelijk dezelfde kant uitstaan (al zou je dat hier niet altijd zeggen). Het gaat tenslotte om de muziek. Dan volgen er een aantal muziekfragmenten. Zowel van Frits als van de anderen. Hier klinken de hoorns helemaal niet toeterig, erg neutraal zelfs. Ook het laag heeft een kracht en doortekening die je weinig zo goed hoort. Soms vinden de we het geluid wat aan de scherpe kant. Fritz legt dan uit dat dit aan de opname ligt b.v. aan het gebruikte type microfoon. Elke technicus heeft daar kennelijk z'n eigen ideeën over. Vooral de Noorse plaat die gedraaid werd liet dit horen. Iemand merkte op... het zal wel aan de Noorse persing liggen Kari Bremnes klinkt ook al zo scherp. Laat de CD nou van dezelfde platenfirma komen...  

Hierna laat Fritz een aantal van de originele opnamen en de STS versie hiervan horen. De STS versie klinken inderdaad meestal wat vetter en minder scherp. Ook is er vaak wat galm toegevoegd. Bij een groot aantal opnamen klinkt dat in mijn oren en op de set van Fritz inderdaad beter. Bij een andere aantal zou ik het origineel verkiezen. Bij nog weer anderen een tussenversie. Fritz liet ons ook zien wat hij precies aan een opname kon veranderen. Bij het gekozen nummer werd het laag een paar dB opgehaald en het hoog tussen 2 en 10 kHz wat teruggedraaid. Dan wat galm erbij en de bigband leek plotseling veel meer op een bigband (wat het in werkelijkheid was) dan op een combo. Toch wel leuk om dit te zien.

Dan weer (mét een gekregen STS CD) in de auto en naar Wapenveld. Onderweg even een broodje tussen een Hells Angels achtige motorclub (No Surrender)  gegeten en weer door.

Fritz hartelijk bedankt voor de interessante en vooral gezellige morgen.

:)

Edited by Hans van Liempd

Overigens werd mijn idee dat hoornspeakers toeteren toch weer bevestigd. Helaas!

Groet,

Leobus

Allereerst naar Fritz, hier klinken de hoorns helemaal niet toeterig, erg neutraal zelfs. Ook het laag heeft een kracht en doortekening die je weinig zo goed hoort.

:)

De laatste keer dat ik bij Fritz was vond ik ze ook toeterig klinken, het klonk ook nog eens veel te luid. Afname met 3dB verbeterde het iets, maar goed was het zeker nog niet. Dat was overigens niet met de buizenversterker die hij nu heeft.

Leuke verslagen mannen maar waar benne de foto's :confused:

Prettig om te horen, dat jullie je vermaakt hebben en ik had graag meegewild maar moest vandaag werken
in mijn eigen geluidstudio.  Er moesten n.l. nog Blumenhofers getest worden en een review worden geschreven. :D

Ook hier weer frappant (maar eigenlijk niet verassend) hoe jullie luisterervaringen en meningen kunnen verschillen. 

Dit bevestigd mijn idee en beeld, die ik heb over "de audiofiel" 

Als laatste het verslag van mij;

Onlangs had Fritz al het een en ander verteld over opnametechniek. Vandaag heb ik ook het nodige daarover kunnen vragen. Je moet m.n. de karakters van de verschillende microfoons goed kennen en hoe je deze op moet stellen. Fritz kan van elke opname die hij hoort, zeggen hoe deze naar alle waarschijnlijkheid is opgenomen. Knap!

Met name de uitleg hoe je een slechte opname verbeteren kunt, was zeer leerzaam. Op de een of andere manier slaagt Frtiz er in, om een oude/slechte opname spannender te maken. Voor mij betekende dat telkens een verbetering (meer "life").

Zijn Blumenhofer set;

Werkelijk alles laat deze horen. Veel meer dan die bij Pjotr27. Is dat ook beter? Ja, volgens mij wel.

Je hoort de galm, de ruimte, de kleppen van instrumenten, etc.

Ik had stellig gedacht, dat het allemaal te fel zou zijn, maar deze aanname bleek ongegrond. Als het fel klonk zat het in de opname.

Het laag was voor mij uitstekend. Deze druk haal ik zelf, met de aanzienlijk kleinere bas-drivers, never-nooit.

In zijn algemeenheid, was er sprake van een realistische weergave. Misschien wel omdat ik in het dagelijks leven, dichter bij de instrumenten zit dan de meeste anderen onder ons!?

Voor mij is dit een prima set om naar muziek te luisteren. Het toeteren, waar Leo het over had, kon ik met de beste wil van de wereld niet horen.

Fritz, bedankt voor alles.

En dat voor iemand die in zijn avatar heeft staan dat hij geïnteresseerd is in zijn vrouw. Smile!!

Groet,

Leobus

daarom geloof ik niet dat het toeval was van die sleutels.

Beetje lullige manier om haar thuis te houden. Die van mij zit gewoon vast aan een radiator als ik weg ga. Is wel zo duidelijk. g052.gif

Mooi dat er niks aan de hand is, begin die ouwe mopperkont te missen hier.

Ik ook, toen Wiel nog schreef was ik altijd uren aan het vertalen :D. Ik ben nu genoodzaakt alle zaterdagpuzzels uit de krant op te lossen. 

(Wiel weet dat, van die puzzels)