VANZOMERENG Posted 28 februari 2014 Report Share Posted 28 februari 2014 Wat vinden jullie, in het algemeen van "Old school English Loudspeakers" met vaak als voorbeeld, monitoren die in de jaren 70 speciaal voor de BBC zijn gemaakt, ik denk dan nu aan Spendor, Stirling en Harbeth. Er is een grote schare liefhebbers, die er razend enthousiast over is, met een eigen community Ik heb zelf eens bij een luisterbezoek uitgebreid naar Harbeth's M30.1 mogen luisterenen vond het goede speakers maar niet echt exceptioneel. Maar wellicht zijn dit soort speakers nu juist, types die pas bij na wat langere bezit, op langere termijnhun charmes "tonen" http://www.stereophile.com/content/stirling-broadcast-bbc-ls36-loudspeaker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 28 februari 2014 Report Share Posted 28 februari 2014 Ze zijn vaak heerlijk no nonsense en zeer pragmatisch gebouwd. Als je in de gelegenheid bent, beluister ze dan eens in een near-field opstelling, zelfs bij een bakbeest als de Spendor SP100R² zeer de moeite waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 februari 2014 Report Share Posted 28 februari 2014 Ik heb nog nooit \o'n grote Spendor of Harbeth gehoord, maar ben wel benieuwd. Ergens denk ik dat ik (als ik een dergelijke speaker zocht) voor dat geld liever voor een grote ATC zou gaan... Vooral voor pop/rock dan. Voor klassiek zijn de Spendors/Harberth wellicht iets geschikter (gewoon een gevoel cq voor oordeel) Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 1 maart 2014 Report Share Posted 1 maart 2014 Ik vind dit mooie old-school-english-loudspeakers. Alleen, bij het woord monitor denk ik aan redelijk kleine kastjes. Die van mij zijn meer dan een meter hoog, bijna 100 liter en 45kg. per stuk en toch worden ze monitor genoemd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 maart 2014 Report Share Posted 1 maart 2014 Is toch niet zo TL. De term monitor heeft niets met formaat of inhoud van doen, maar met gebruiksdoel. Denk nog maar aan JBL studiomonitoren... Groot! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 1 maart 2014 Report Share Posted 1 maart 2014 Is toch niet zo TL. De term monitor heeft niets met formaat of inhoud van doen, maar met gebruiksdoel. Denk nog maar aan JBL studiomonitoren... Groot! Okee, is het dan niet vreemd om speakers voor de consumentenmarkt monitor te noemen? Of moet je het dan zien als een kwaliteitsaanduiding.? B&W 800series worden ook gebruikt als studiomonitor, ook van die joekels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 maart 2014 Report Share Posted 1 maart 2014 Okee, is het dan niet vreemd om speakers voor de consumentenmarkt monitor te noemen? Of moet je het dan zien als een kwaliteitsaanduiding.? B&W 800series worden ook gebruikt als studiomonitor, ook van die joekels. Ja dat is vreemd, maar de onjuiste term is zo gegroeid en nu gebruiken we 'm allemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 maart 2014 Report Share Posted 1 maart 2014 Mwah, eerst heetten klein formaat speakers "boekenplank luidsprekers" omdat ze meestal op een boekenplank tussen de boeken belandden. Toen men kleine studio monitors in de huiskamer ging gebruiken, zoals de Ls3/5 maar ook K&H etc., noemde men ze nog steeds monitor speakers en dat is blijven hangen. Denk ook dat publicaties in Wireless World en de explicite naamgeving van B&W daaraan wel debet zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 maart 2014 Report Share Posted 1 maart 2014 Ik heb verschillende typen Harbeth gehoord in verschillende ruimten. Die kleine LS 3/5a vond ik zeker goed en de 30 viel me een paar keer tegen. Blijft me toch wel intrigreren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 27 maart 2014 Author Report Share Posted 27 maart 2014 Wie van de drie ? Ik ben XXXXX en ik doe een oude BBC-monitor na Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 maart 2014 Report Share Posted 28 maart 2014 Zou wel leuk zijn om ze naast elkaar te horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 29 maart 2014 Author Report Share Posted 29 maart 2014 Zou wel leuk zijn om ze naast elkaar te horen. Wellicht serieuze speakers voor jouw Carl ? Verder ook allemaal nog eens redelijk betaalbaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 29 maart 2014 Report Share Posted 29 maart 2014 Wellicht serieuze speakers voor jouw Carl ? Verder ook allemaal nog eens redelijk betaalbaar Maar dat zijn die kleine glimmende zwarte Kefjes met die foeilelijke gouden conusjes ook. Ook betaalbaar en wanneer je het echt uit je broek wil laten hangen zet je er een paar ribbons als supertweeter op en een klein Relletje ergens er achter. Van Marktplaats bijvoorbeeld een Aaron 5 ( 50W / S.S. / klasse A ) en een paartje solide stands. Behoef je nergens meer te gaan luisteren naar speakers van 6 K of meer want bovenstaand speelt na een break-in van enige weken de krullen in je haardos. Die "supertweeters" en dat subje zijn echt de kersen op de cake. Een fusion van oud en nieuw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 29 maart 2014 Author Report Share Posted 29 maart 2014 En hoe worden die Relletjes (subwoofer voor de niet ingewijden) en die Ribbontjes geintegreerd/gefilterd met die Kef LS50 ? Voor wat redelijke dynamiek, lijkt het mij handig die Kef LS50 tot ca. 80hz te laten werken en alles daaronder te filterenen dit aan de sub over te laten. De LS50 kan dan ook veel stressvrijer en zuiverder zijn werk doen. De noodzaak v/e extra ribbon is m.i. minder noodzakelijk maar wellicht het toefje slagroom op de taart ? Vanaf hoeveel Hz. wil je deze inzetten ( > 13 Khz. ?) Maar bovenstaande toestanden zijn niet voor iedereen weggelegd en is wellicht een andere speaker/grotere speakermet een eveneens een fantastisch middengebied zoals die LS50, ook een uitkomst. Keuze zat Speel je toevallig met dergelijke combinatie Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 29 maart 2014 Report Share Posted 29 maart 2014 En hoe worden die Relletjes (subwoofer voor de niet ingewijden) en die Ribbontjes geintegreerd/gefilterd met die Kef LS50 ? Voor wat redelijke dynamiek, lijkt het mij handig die Kef LS50 tot ca. 80hz te laten werken en alles daaronder te filteren en dit aan de sub over te laten. De LS50 kan dan ook veel stressvrijer en zuiverder zijn werk doen. De noodzaak v/e extra ribbon is m.i. minder noodzakelijk maar wellicht het toefje slagroom op de taart ? Vanaf hoeveel Hz. wil je deze inzetten ( > 13 Khz. ?) Speel je toevallig met dergelijke combinatie Tweeter boven 25 Khz mee laten doen. ( Buiten het filter ) Kef niet filteren naar onderen, het subje bij 55Hz af laten vallen. En vooral niet te hard laten spelen. De poort op het Kefje met de bijgeleverde schuimprop voor de helft verkleinen. Speel ik momenteel mee maar dat is niet toevallig. Bij een vriend een halve middag gehoord, zonder sub & super tweeter. Ben niet tevreden met de sub IMHO te traag en te sloom maar daar verzin ik nog wel een list voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 maart 2014 Report Share Posted 29 maart 2014 Ik twijfel nog even of de High End naar zolder gaat of niet. Op zolder zou zo'n Harbeth er best uitzien met de gerenoveerde Quad en Revox. Voor beneden ziet een iets minder brede vloedstaander er toch het mooiste uit. Maar als ik me voor beneden nog een keer een kan verbeteren gaan de vloerstaanders naar boven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 27 mei 2014 Report Share Posted 27 mei 2014 Wat vind men van de Rogers l3/5a bbc luidsprekers. Binnenkort kan ik de 11 en 15 ohm beluisteren en een van de twee setjes kopen. Elders raad men de 15 ohm aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 27 mei 2014 Report Share Posted 27 mei 2014 Als High end dag lijkt het me leuk een aantal van deze Engelse monitoren te vergelijken. Rik Stoet heeft Stirling broadcast bbc monitors. Beter beeld en geluid heeft Harbeth. Dimex heeft Spendor. Als we er de leuke nieuwe Reed draaitafel aankoppelen is de forum sponsor ook tevreden :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 27 mei 2014 Report Share Posted 27 mei 2014 Lijkt mij ook leuk mits het voor mij te berijden is Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 mei 2014 Report Share Posted 27 mei 2014 Ik zou zo'n BBC monitor best willen vergelijken, maar niet alleen met elkaar maar met andere moderne goed bekend staande LS bijv zo'n Kef 50 waarvoor ze zo warm lopen.Dan weet je wat de vooruitgang is of niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 27 mei 2014 Report Share Posted 27 mei 2014 Of een leuke Penaudio monitor. Tja, het zou dan een best-of-3 keuze moeten zijn en dat laatste model wordt dan tegen een ander merk zoals de Kef LS50 gezet, die ook weer tamelijk eigenzinnig is als 1-punt bron. :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 mei 2014 Report Share Posted 27 mei 2014 Old School English Loudspeakers... dat is véél meer dan alleen maar die BBC/KEF/CrackedBell monitors, toch? Voor mij is dat zelfs vrij New School, zelfs. En bijna allemaal hetzelfde kopje (lauwe, slappe) thee. Wat dacht je van de Celestion "Ditton 15 en 20", de Tannoy "Dual Concentric", de Goodmans "Triaxom" en "Magnum K", de Wharfedale "Rosedale", de Decca "Kardioid", de Mordaunt "Short", de Leak "Sandwich", de Jordan Watts "Juno" en vele, vele andere? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 27 mei 2014 Report Share Posted 27 mei 2014 Als deze merken nog modellen op de markt brengen van dezelfde stamboom zou het leuk zijn. Maar het klinkt als een rij modellen, die alleen beschikbaar zijn via exclusieve verzamelaars. :-( Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 27 mei 2014 Report Share Posted 27 mei 2014 Als deze merken nog modellen op de markt brengen van dezelfde stamboom zou het leuk zijn. Maar het klinkt als een rij modellen, die alleen beschikbaar zijn via exclusieve verzamelaars. :-( Ik houd me stil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 mei 2014 Report Share Posted 28 mei 2014 http://www.high-endforum.nl/topic/13081-wat-ik-gelezen-heb-online-of-in-een-blad/?p=428657 Zet er een TAD reference 2 naast, ben best wel benieuwd wat dat de voorkeur heeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts