Jump to content

Old School English Loudspeakers

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Goed om de theorie erachter te weten.

Ik ben er wel achter dat een luisterafstand van 1 meter en de speakers 1.50 meter uit elkaar en een beetje indraaien het beste klinkt.

Deze speakertjes vallen niet op je kijkt er makkelijk langs en overheen.

Ik heb ze nu in de vrije ruimte staan en het geluid staat zo schat ik in 80 cm achter de speakers,wel moeilijk in te schatten vind ik.

Ik heb geen spijt dat ik ze gekocht heb.

:)

Veel luisteraars vinden het echter nogal confronterend om twee speakers zo vlak voor hun neus te hebben, zeker als je het met beduidend grotere monitoren doet.

Je hebt bij grote niet point source (coaxiaal bv) speakers ook wel enige afstand nodig om een homogeen geluid te krijgen.

Je hebt bij grote niet point source (coaxiaal bv) speakers ook wel enige afstand nodig om een homogeen geluid te krijgen.

Beste Duck Twacy,

"grote niet point source (coaxiaal bv) speakers"

Wabbedoellu?

Bij grote point source speakers (zoals de 38 cm Tannoy Dual Concentrics)  is enige afstand raadzaam, i.v.m. reflecties en (dus) interferenties..

Maar die co-axiale speakers zijn toch wèl point source?

Of vind jij van niet?

Nearfield met een pointsource werkt niet lekker omdat je dan naar een plat dubbeltje muziek luistert, de hoogte illusie verdwijnt goeddeels. Die wordt juist door de afstand tweeter en wat daaronder zit veroorzaakt.

Nearfield luisteren laat inderdaad een heleboel al dan niet grote 'niet point source' speakers door de mand vallen omdat de intergratie daar niet in orde is. Er zijn best wel grote systemen waarmee het wel goed kan, sommige oudere Wilsons bijvoorbeeld (in feite een kleine monitor op een sub) of de eerder in de draad genoemde Spendor SP100R². Met mijn Zingali's gaat het ook prima.

Ik zit er met mijn Zingali's óók bovenop. Ik vind, dat ik dan toch véél meer in de muziek zit. Ik had van de week iemand hier om mijn nieuwe element af te stellen, en die zette de stoel al snel anderhalve meter naar achteren..... Toen ik dat later ook weer probeerde, vond ik het niet verkeerd klinken. Wellicht is dat dan zelfs element-afhankelijk..... Toch luister ik nu weer near field, hoewel ik het wel ga proberen om meer afstand te luisteren, als het element ingespeeld is. Zit nu pas op zo'n 15 uur, van de 50-60....

Nòg een voorbeeld van èchte Old School Loudspeakers uit Engeland: Goodmans "Magnum K".

goodmans magnum k        

(...) Besitzer des Goodmans Magnum K beschreiben übereinstimmend den Klang als großartig und sehr ausgewogen.

Wenn diese Lautsprecher noch zu bekommen ist sollte mann zugreifen!

http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/GOODMANS/GOODMANS_Magnum-K/Magnum-K.htm