Ivan10 Posted 28 mei 2014 Report Share Posted 28 mei 2014 Is dat geen monitor van meer dan een meter, klein koelkast formaat? Niet helemaal een eerlijk vergelijk in grootte. Maar ik ben er ook benieuwd naar, met al die positieve recensies. Op de X-fi hoorde ik de kwaliteit niet, vond het een sof, misschien een slechte demo-dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 mei 2014 Report Share Posted 28 mei 2014 Ik bedoelde eigenlijk de "mini" maar was te lui omm op te zoeken. Prijs is nogsteeds niet gelijk op, maar afmetingen wel aardig. Gewicht weer niet. Ging er meer om of de moderne computer design technieken van zo'n TAD (of soortgelijke) meerwaarde hebben tov de decenia lange evolutie van zo'n engelse monitor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 28 mei 2014 Report Share Posted 28 mei 2014 Deze bedoel je neem ik aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 mei 2014 Report Share Posted 28 mei 2014 Deze bedoel je neem ik aan. Die is wel erg klein Het gaat er niet zo zeer om welke, alleen de battle tussen "moderne ontwikkel methode" en de de oude ervaringen/wijsheden van dit soort monitors lijkt me een leuke confrontatie. Er mag van mij best wat prijs verschil zijn (dat is toch 80% marketing), maar kwa fysiek en type wel een beetje overeen komen (geen 18" woofer tegen een 5" bv of een breedband tegen een 5 weg systeem ofzo) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 28 mei 2014 Report Share Posted 28 mei 2014 Kun je dan niet iedere moderne speaker van monitor format tegen een BBC Monitor zetten? Een B&W, of zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 mei 2014 Report Share Posted 28 mei 2014 In principe wel denk ik. Maar sommige merken beweren wat meer "research" gedaan te hebben. Sommige grote merken als Kef en B&W (iig voor hun duurder modellen). Ach die TAD is gewoon een natte (jongens) droom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Straks eens gaan luisteren naar de Rogers ls/5a. Ik ben ook benieuwd of ik verschil hoor tussen de 11 en 15 ohm versies. Ik ga er tenminste van uit dat er verschil moet zijn aangezien men een voorkeur vvor de 15 ohm heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Leuk, waar ga je deze beluisteren, Groovy? Bij 15 ohm moet de versterker dan niet harder werken? Ben benieuwd naar je luisterervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Beste Groovy, Luidsprekers met een nominale impedantie van 15 à 16 Ω waren standaard in het buizentijdperk. In combinatie met buizenversterkers trad er zo minimale vervorming op. Later, in het transistortijdperk, werd 8 Ω de standaard. Vermoedelijk zal het resultaat van de vergelijking die jij aankondigt afhangen van het type versterker; m.n. van de uitgangsimpedantie. Maar als het gaat om historische (dus oude) luidsprekers, zal de individuele staat waarin ze verkeren van nog veel groter belang zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Daarnaast is het heel interessant om op de prijs te letten, er wordt soms rond de tweeduizend euries gevraagd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Leuk, waar ga je deze beluisteren, Groovy? Bij 15 ohm moet de versterker dan niet harder werken? Ben benieuwd naar je luisterervaring. Bij mij thuis. Ja maar 100watt versterking zal genoeg zijn. @ Spido. Ik heb weet van het belang van de orginaliteit en conditie. @tl 200. De prijs is redelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Ik heb voor de 15ohm versie gekozen. Beide versies klinken voortreffelijk maar de 15 ohm klinkt ruimelijker daar waar de 11 ohm meer in your face klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Wat zal je vrouw gelukkig zijn Peter. Je hebt nogal van LS gewisseld de laatste tijd vertel eens over de verschillen. PS Overigens een vergelijking tussen een BBC en een B&W of Kef lijkt me erg leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Ik heb de klank van de Scepters nog wel in mij geheugen zitten. Die klonken naar mijn mening zonder meer goed. Eigenlijk toch wel wat beter dan de T+A die door het forse laag bij mij wel een galm teweeg bracht(akoestiek gerelateerd denk ik). De Scepters klonken strakker zonder galm. De Rogers ls3/5a klinken zeer goed zowel het middengebied als ook de stemmen klinken prachtig ze klinken ook wat ruimtelijker. Wel voldoende maar minder laag dan de voornoemde speakers. Dat heeft het voordeel dat er nu geen galm meer is. Alle 3 de sets konden mij bekoren maar de Rogers ls/5a lijken qwa klank beter geschikt te zijn voor mijn relatief kleine ruimte. En idd mijn vrouw is wel van gecharmeerd van de afmeting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Is dit nu vintage of nieuw? Gefeliciteerd overigens. :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Dank u. Vintage denk ik volgens mij,ze hebben de orginele bezetting en zijn gemaakt onder licencie van de bbc in Swisstone Mitcham Surrey England. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Gefeliciteerd, het midden moet wel goed klinken met de B-110. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Cool, ze worden vandaag de dag nog gebouwd: http://www.rogershifi.com/ENG/products.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Tnx Gefeliciteerd, het midden moet wel goed klinken met de B-110. Dank u. @ Ivan. Ik ga kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 mei 2014 Report Share Posted 30 mei 2014 Nu eens een LS50 er naast zetten, rendement en afmetingen zijn vergelijkbaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 30 mei 2014 Report Share Posted 30 mei 2014 Dat zou wel interresant zijn. Maar ook de andere versies van de ls3/5a. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 mei 2014 Report Share Posted 30 mei 2014 Ik heb de klank van de Scepters nog wel in mij geheugen zitten. Die klonken naar mijn mening zonder meer goed. Eigenlijk toch wel wat beter dan de T+A die door het forse laag bij mij wel een galm teweeg bracht(akoestiek gerelateerd denk ik). De Scepters klonken strakker zonder galm. De Rogers ls3/5a klinken zeer goed zowel het middengebied als ook de stemmen klinken prachtig ze klinken ook wat ruimtelijker. Wel voldoende maar minder laag dan de voornoemde speakers. Dat heeft het voordeel dat er nu geen galm meer is. Alle 3 de sets konden mij bekoren maar de Rogers ls/5a lijken qwa klank beter geschikt te zijn voor mijn relatief kleine ruimte. En idd mijn vrouw is wel van gecharmeerd van de afmeting. En waarschijnlijk ben je de rumble kwijt. De voet met een extra woofer is trouwens ook in DIY leverbaar. Was meen ik niet duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 30 mei 2014 Report Share Posted 30 mei 2014 Dat klopt Carl. De Rogers zijn 82 db de ruis en rumble komt er veel later in de versterker op 3/4 van zijn vermogen. Aan een subwoofer denk ik nog niet dat kan altijd nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 mei 2014 Report Share Posted 30 mei 2014 Groovy, heb je ze al nearfield gebruikt? Een stoel op de hoogte waar je er nu twee hebt staan en dan de speakers een heel stuk naar je toe halen, 80 - 100 cm van het oor en beetje met de hoek spelen, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 30 mei 2014 Report Share Posted 30 mei 2014 Nee dat heb ik niet gedaan. Ik lees op het net dat de beste luisterafstand 2 meter is. Maar ik ga dat nu jij mij erop attendeerd wel proberen. Wat is daar volgens jouw het voordeel van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts