Jump to content

Old School English Loudspeakers

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Yep,luisterafstand 1 meter en de speakertjes 10 cm hoger gezet.

De stemmen en muziek staan pal in het midden zo'n 80 cm achter de speakers.

Klinkt super strak.

Ik heb wel de indruk dat de stemmen wat losser van de speakers staan dan de instrumenten.

Alles wat je hoort is goed te onderscheiden.

Deze kleine rakkers staan hun mannetje.

Wil je echt diep laag dan zal er een sub bij moeten maar voor mij hoeft dat niet.

:)

(...) Alles wat je hoort is goed te onderscheiden. (...)

Beste Groovy,

Ja, wat je niet hóórt, bestáát niet, hè?

John Bowers besloot destijds de cracked bell BBC monitor (met zijn enorm hoge verliesfactor: "als de bas dan tòch niet goed kan zijn... dan maar wèg ermee!") een kans op kwalitatief en kwantitatief redelijke basprestaties te geven met zijn 1/8 lambda transmissielijnsysteem DM2A.

Een verademing was dat, na al die constipatie...

Tja.ik ben niet veel gewend hé.

Mijn referentiekader is niet zo groot,wellicht had ik dan andere gekocht.

Je moet eerst het (slechte) gehoord hebben wil je het goede kunnen waarderen.

Vooralsnog ben ik er wel tevreden mee.

Ik ben toch weer een ervaring rijker.

Wie weet wat de toekomst brengt.

Tja.ik ben niet veel gewend hé.

Mijn referentiekader is niet zo groot,wellicht had ik dan andere gekocht.

Je moet eerst het (slechte) gehoord hebben wil je het goede kunnen waarderen.

Vooralsnog ben ik er wel tevreden mee.

Ik ben toch weer een ervaring rijker.

Wie weet wat de toekomst brengt.

Als die speakers niet goed waren Groovy waren ze al lang vergeten.

Of hele volkstammen moeten zich vergissen.

De een vind het niets de ander alles.

Wil je power en diep laag dan zijn deze niets.

Houd je van een mooie heldere weergave en een beschaafd laag dan zijn ze goed.

Wil je toch meer laag dan zet je er een sub bij.

En natuurlijk kan het altijd beter.

Je moet toch eens even kijken bij die DIY standaard met subwoofer erin Peter. Die geven geen ultra laag maar net een beetje extra laag.

Verder is deze monitor ontworpen door voortdurend met stemmen te vergelijken.

Je moet toch eens even kijken bij die DIY standaard met subwoofer erin Peter. Die geven geen ultra laag maar net een beetje extra laag.

Verder is deze monitor ontworpen door voortdurend met stemmen te vergelijken.

Charles,ik heb verschillende rogers subs op marktplaats gezien.

Tl 200.

High tea en een bolhoedje op.

Ik las net toevallig dat de BBC in hedendaags geld meer dan een miljoen pond aan de ontwikkeling van deze LS zou hebben besteed. Niet zo vreemd dat ze dat ding zo goed hebben gekregen.

Ik las net toevallig dat de BBC in hedendaags geld meer dan een miljoen pond aan de ontwikkeling van deze LS zou hebben besteed. Niet zo vreemd dat ze dat ding zo goed hebben gekregen.

Dat is de moeite,het heeft geloont.

Ik heb ze nu nu de vrije ruimte staan.

Ik heb de zaak omgedraait.

Geen laag mwa wel bij album vanPink Floyd Whis your were hear.

Ik ben nog niet klaar met ontdekken wat ze kunnen.

Als die speakers niet goed waren Groovy waren ze al lang vergeten.

Of hele volkstammen moeten zich vergissen.

Vergeet vooral niet dat deze speakertjes bedoeld waren als nearfieldmonitors op de meterbrug van de mengtafel.

Dat waren de Yamahas NS10 ook, maar die werden/worden zelden of nooit als thuis-luidsprekers gebruikt (overigens met reden!).

En die laatsten zijn ook al min of meer in het vergeetboek geraakt, evenals oplossingen zoals de Auratones (wie kent ze nog?).

Voor het afmixen/masteren werd echt wel iets anders gebruikt.

Dat klopt,nearfield klinken ze het beste.

Beetje indraaien stoel in het midden en het is genieten.

Voor het ruigere werk heb ik de T+A helios maxi e nog.

Zijn ze ècht veel gebruikt in mobiele studio's?

(Hoeveel van die mobiele studio's hàd de BBC eigenlijk?)

Ze werden daar oorspronkelijk wèl voor ontworpen.

Maar voor zover mij bekend werden ze vooral veel gebruikt door kleinbehuisde muziekliefhebbers.

Ik heb wel eens gehoord dat de LS 3/5a het in die zeer kleine Engelse huiskamers zo goed deed met een LP 12 eerste serie omdat die met zijn warme klank het gebrek aan laag compenseerde.

Interessante vaststelling, Carl :-)

Interessant inderdaad. Maar volgens mij klopt er iets niet. Want als die LS 3/5a geen lage tonen kan weergeven, dan kan ie dat toch nog steeds niet met een 'warm klinkende' platenspeler? Dus hoezo compenseert die platenspeler het gebrek aan lage tonen dan?

Beste Henrie,

Er is niet één LS 3/5A: er zijn diverse uitvoeringen van diverse fabrikanten, die niet allemaal hetzelfde presteren.

Maar in het algemeen hebben ze een +3dB piek op ca. 120Hz. Daaronder valt de response snel weg.

En er is een dreun waarneembaar ("one-note thud") rond 70Hz

Stirling biedt fraaie bijpassende bass extenders, maar het is mij niet duidelijk of deze worden bijgeschakeld (zodat de effecten bij 130 en 70Hz blijven optreden), of dat ze het baswerk van de kleine monitoren overnemen.

http://www.stoneaudio.co.uk/?product=stirling+broadcast+ab-2+bass+extenders+for+ls3%2F5a 

(...) The LS3/5a's have a bass hump of +3 dB at 120 Hz. That means that perfect placement is somewhere in the middle of the room (definitely not with their backs to the wall). But placed good (also on proper stands) the bass tune is good to follow  (...) 
 http://forums.naimaudio.com/topic/ls-35awhat-are-they?reply=1566878606825087  ( 27 juli 2003 6:25)

Ze kunnen wel laag geven maar dan moet het ook goed aanwezig zijn in de muziek dat spreekt.

Ze gaan niet echt laag maar gisteren bij een lp van Pink Floyd kwam er wel degelijk laag uit,maar geen laag zoals met grotere monitors of vloerstaanders.

Ik denk dat laag en een warm midden wel eens door elkaar worden gehaald Henrie. Misschien komt dat warme midden in een kleine huiskamer wel als laag over.

90% van de laagbeleving komt uit het middengebied.

@Groovy

gewoon die dingen nemen zoals ze zijn, niks proberen te compenseren met een ander onderdeel in je keten.

Op je eerdere vraag over nearfield, een van de dingen die je doet is de verhouding direct en indrirect geluid veranderen, zowel in luidheid (een beetje) als in looptijd. De afstand van de speakers tot de eerste relectiepunten wordt groter en luisterafstand kleiner. Relatief wordt ook de weg rechter speaker, linker wand, linker oor groter. Je maakt dus de invloed van de akoustiek een fraktie kleiner. Plaatsing van het geluid achter de speakers wordt ongeveer de halve afstand tot de achterwand.

Veel luisteraars vinden het echter nogal confronterend om twee speakers zo vlak voor hun neus te hebben, zeker als je het met beduidend grotere monitoren doet.