VANZOMERENG Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 Om dit forum een beetje leesbaar te houden en deze discussie, die nu dreigt te ontstaanin het topic "Nieuw forumlid stelt zich even voor" bij deze een apart topic hiero geopend (ik lijk wel een moderator ) Kom er maar in Jongensdroom Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 2 maart 2014 Author Report Share Posted 2 maart 2014 Als audio-recescent (krijg nog wel eens wat van importeurs om reviews te schrijven) moet ik zeggen, dat ik niet iemand ben, die op het puntje van de stoel gaat zitten en mijn oortjes gaat spitsen. Vaak gewoon, lekker achteruit op de bank en de muziek gewoon over me heen laten glijden en als je ditmaar lang genoeg doet, vallen met name de verschillen en vooral de zaken die storen, vanzelf wel op. Niet altijd zijn alle eigenschappen, meteen goed en snel te duiden en gaat er wat tijd overeen om hiernaderhand een verklaring bij te zoeken. Ik heb nu Blumenhofers in bruikleen voor een review en zullen dezespeakers invloed hebben op mijn luisterpatroon en is er een rode draad te trekken, in welke soorten muziekik in deze periode, een voorkeur heb gegeven. Wat me ook is opgevallen, dat speakers die gewoon lekker en goed spelen, dit blijkbaar zodanig kenbaar kunnen maken, dat buiten de luisterruimte, bijv. als ik in de gang staat met de deur open, ik al een gevoel krijg van "wauw" wie staat daar binnen te musiceren. Vergeet niet, de verschillen zullen niet altijd even groot zijn Verder heb ik weleens speakers gehoord, waarbij ik totaal niks aan te merken heb, in die zin, dat alles klopteen de speaker het predikaat kreeg: "een zeer correcte, wel opgevoede en keurig schoonzoon maar allesbehalve boeiend" Soms vaak is audio beoordelen ook gewoon een gevoelskwestie, puur omdat smaak/persoonlijke voorkeuren een rol spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 Om dit forum een beetje leesbaar te houden en deze discussie, die nu dreigt te ontstaan in het topic "Nieuw forumlid stelt zich even voor" bij deze een apart topic hiero geopend (ik lijk wel een moderator ) Kom er maar in Jongensdroom Mijn geheugen laat me in de steek waar, maar hetzelfde topic heb ik vorig jaar ergens geopend. Ik ben het er mee eens, om het onderwerp weg te halen uit het Voorstel-topic. Vanzomereng, doe toch eens rustig man. Je opent het ene na het andere topic. Ben je door een haas gedekt of zo, zit je sinds kort in de fut, is het de midlifecrisis? Eerst het ene speakertopic na het andere, dan recensent en nu dit weer. Ik begin mij, als amateur psycholoog echt zorgen te maken. Wil je er eens over praten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 2 maart 2014 Author Report Share Posted 2 maart 2014 Vanzomereng, doe toch eens rustig man. Je opent het ene na het andere topic. Ben je door een haas gedekt of zo, zit je sinds kort in de fut, is het de midlifecrisis? Eerst het ene speakertopic na het andere, dan recensent en nu dit weer. Ik begin mij, als amateur psycholoog echt zorgen te maken. Wil je er eens over praten? En dan te bedenken, dat ik nog op stoom moet komen (ik ben nog een beetje ontwakende van mijn winterslaap) Verder heb jou raad als amateur-psychloog niet nodig, ik sta al onder toezicht behandeling Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 En dan te bedenken, dat ik nog op stoom moet komen (ik ben nog een beetje ontwakende van mijn winterslaap) Verder heb jou raad als amateur-psychloog niet nodig, ik sta al onder toezicht behandeling ik ga nu ook even mijn pilletje pakken Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 ik ga nu ook even mijn pilletje pakken Ja,ja, "pilletje" Pilsje zal je bedoelen! Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 Ja,ja, "pilletje" Pilsje zal je bedoelen! Groet, Leobus Over enkele ogenblikken komt Prins Carnaval aan op het station in 's-Hertogenbosch. De gek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 Ik kijk ook altijd naar het gehele"plaatje". Ik luister meestal lang achter elkaar en zit niet te wachten op extreme eigenschappen, maar meer op balans. Als ik review vind ik stemmen altijd heel belangrijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 Hie de bijdrage van Mark uit de originele thread op Jongensdroom zijn vragen. Hi Wil, Je sluit af met een humoreske opmerking en dat bevalt me wel! Aan m'n pincode heb je niet veel meer, m'n spaargeld is opgegaan aan het inkopen van nieuwe demo apparatuur... en rode Bourgogne. Ooit een paar jaar in Frankrijk gewoond, vlak bij de producenten van dat kostelijke vocht. Vandaar. Je stelt goede vragen. Een paar ervan stel ik me ook. Elke dag opnieuw. En is er een antwoord of uniforme waarheid? Het leuke van mezelf (!?) vind ik eigenlijk dat ik kan accepteren dat er geen 'waarheid' is, of dat 'het beste' bestaat. Dat kunnen accepteren maakt dat je er ontspannend en met relativering mee bezig kunt zijn. Want bestaat er 'de mooiste vrouw' van de wereld of 'de beste speaker' of 'de beste set’? ‚Goed’ is voor mij als de luisteraar plezier heeft in waar hij naar zit te luisteren. Dus niet wat ik zelf vind, maar wat hij/zij vindt. (Ik ben er niet voor om mijn mening op te dringen); want wie ben ik nou eenmaal. Dat kan dus in elke prijsklasse gebeuren en is voornamelijk subjectief. Als iemand erg veel plezier heeft in mp3 door een oordopje van de H..A, wie ben ik dan om dat als ‚niet goed’ te bestempelen. (Wel zou ik het liefst willen dat er een draagbare platenspeler uitgevonden zou worden, tjee, dat zou wat zijn.) En natuurlijk heb ik ook bepaalde sets in een soort van favorietenlijstje staan.. ik ben ook maar een mens. Dus hoe je bepaalt of iets goed klinkt in een bepaalde luisterruimte… kan door het orkest in die ruimte uit te nodigen. En dan te luisteren of de set net zo klinkt. Heb je daarvoor een soort referentie? Ga je naar concerten? Bespeel je instrumenten? etc. Gebruik je bepaalde muziekfragmenten? Een referentie is bijna ondoenlijk. Laatst een plaat gekocht van een zanger, tijdens een huiskamerconcert, ik zal voor hem en kon de snaren van z’n gitaren aanraken. Bij thuiskomst klonk de plaat toch echt heel anders… want opgenomen in een studio met een dikke ‚saus’ van de producent erover. Zonder zelf een instrument te bespelen, kan ik wel met m’n ogen dicht een saxofoon herkennen, zoals ieder ander. En ik gebruik wel bepaalde platen wat vaker bij het beoordelen. En naar concerten... liefst elke week, gewoon omdat ik dat zo leuk vind. Komende donderdag naar de Flint in Amersfoort, Wende Snijders. Als er een klant komt voor een totaalset, neem ik aan dat jullie met de luidsprekers beginnen. Hoe gaat het dan verder? Liefst begin ik dan inderdaad met de luidspreker, wel zo snel mogelijk in combinatie met de versterker. Daarbij schuw ik niet om bijvoorbeeld een buizenversterker van 1600 euro te koppelen aan een speaker van 28000 euro. Uiteraard is er meer te halen uit deze speaker; maar toch kan er ook dan een chemie ontstaan. Daarbij gebruik ik ook m’n gevoel en wat m’n ingeving zegt. De winkel met z’n voorraad maakt toch dat het mogelijk is om uren en dagenlang te kunnen uitproberen, waardoor uiteindelijk toch de benodigde kennis van de producten en eigenschappen is opgedaan, die je nodig hebt om mooie combinaties te kunnen maken. Natuurlijk mag je dan verschillen van mening, maar denk dan eens aan m’n oude auto; met een bepaalde bandenmaat ligt ie rotsvast op de weg en met de verkeerde zwabbert het apparaat heen en weer. En ja, er zijn meerdere banden waarmee het ding zwabbert... en ook waarmee het rotsvast ligt. Ga je eerst bij de klant kijken hoe de akoestiek daar is? Plaats je eerst eens iets op proef, om te kijken wat het doet. Door te praten met de klant over de ruimte, materialen en wensen, kom je samen al vrij snel in een bepaalde richting. Hoe zorgvuldiger je dat doet, hoe kleiner de kans is dat het bij de klant echt niet klinkt. Dus zomaar iets op proef doe ik daarom ook bijna nooit. Kun je in procenten uitdrukken hoeveel elk apparaat en de akoestiek bepalend is voor het eindresultaat? Als een gitaar in mijn ruimte een bepaalde klank heeft, zal die gitaar in jouw ruimte anders klinken. Geen idee hoe dit in een percentage uit te drukken, want dat 'anders' kan een beetje zijn of heel erg veel. Wellicht kun je er wat mee, ik besef dat m'n antwoorden wat summier zijn... maar moest me zien te houden aan 1 A-4 Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
AUDIO21 Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 Mark, Bedankt voor je uitleg (wordt gewaardeerd). Wat mij, in zijn algemeenheid, interesseert is hoe ieder mens luistert. Wil hij de muziek horen vanuit helemaal achterin de zaal? Stopt hij het liefst zijn hoofd onder de klep van de vleugel? En alles wat daar tussen zit. Hoe is dat voor jou? Wanneer is er voor jou sprake van, zoals je aangeeft, een-mooie-combinatie. Hoe stel je dat vast? Wat is er dan goed? Elke opname is weer anders. Heb je daarvoor een soort van gemiddelde ontwikkeld en wat is dat dan? Hi Wil, Ja, ieder mens luistert anders en ikzelf kruip altijd af van de 'ideale' driehoek, zit dus meer onderuit en achteruit, zogezegd. Dat het 3-d beeld daardoor soms niet altijd meer perfect is, vind ik niet zo van belang, aangezien het 'life' ook nooit zo 3-d is als we als 'audiofiel' graag willen. Mij gaat het vooral over de beleving van het muzikale moment. En vraag me bij de losse onderdelen dus altijd af of het mogelijk is de essentie en het gevoel van de muziek weer te geven. Bij bijvoorbeeld een upgrade van een kleine draaitafel naar een wat 'dikkere', merk je altijd direct dat alles grootser wordt weergegeven; mits de randvoorwaarden dan natuurlijk op orde zijn. Daardoor lijkt het alsof je van 'midden in de zaal' enkele rijen vooruit geschoven bent. Tja, wat een mooie combinatie is, is toch sterk persoonlijk. En sterk afhankelijk wat- en hoever je eigen referentie is. Stel, je zit en rijdt in een Fiat Uno uit 1982 en daarna in een wat forsere nieuwe BMW. Ik denk dat je het verschil ontegenzeggelijk als een upgrade in kwaliteit ervaart, daar zijn we het denk ik wel over eens. Alleen... de een vind zo'n 4 deurs bolide erg spannend en een ander juist een buitenbeentje als een Maseratie of zo. (Ik behoor trouwens tot de liefhebber van bijzondere (audio) (en mensen) buitenbeentjes). Alsnog kan iemand die Fiat heel veel prettiger/charmanter/mooier/ vinden en daar heb ik uiteraard niets op tegen. Hetzelfde dus bij audio; ga je van een Rega draaitafel naar een Pluto Black, dan zal niemand kunnen ontkennen dat er iets heel veel 'beter' wordt. Kom maar luisteren en dan val je in 2 seconden van je stoel. In z'n algemeenheid probeer ik wel altijd uit de welles-nietes discussies te blijven, daar wint nooit iemand en meestal vrij zinloos. De verschillen blijven bestaan, bij een slechte of juist goede opname, dat maakt volgens mij niet zoveel uit; ook bij een slechte opname hoor je direct het verschil als het uit een Aldi-weergever of Blumenhofer komt. Onze oren herinneren toch echt wel een echte saxofoon en verdraaiing/vervorming van het oorspronkelijke herkennen we dan als 'minder goed'. Het gemiddelde wat ik heb; dus waarop ik m'n mening baseer, is inderdaad door veel luisteren en kunnen vergelijken ontstaan, maar wel vanuit mijn visie hoe geluids weergave goed is. Laat me een set in elkaar prutsen, kom luisteren en dan weet je waar ik voor sta en ga. Dus inderdaad per importeur, per winkelier etc erg verschillend. Dus voor de consument een zoektocht naar die visie die bij hem/haar past. En is dat ook niet een van de leuke kanten van de audio wereld? Velen (consumenten/importeurs/winkeliers) hebben hun eigen 'waarheid' en daar ga ik ook nooit tegenin. Dan las ik ergens een vraag of het mogelijk is om iets kostbaars te kunnen rechtvaardigen. M'n antwoord is dan 'ja' en 'nee'. Soms eet je een bak friet voor enkele euro's en een dag later een gastronomische maaltijd, voor 600 euro bij de Librije in Zwolle. Dat laatste trouwens aan te raden, om je teerbeminde eens mee te verrassen, maar dat terzijde. Beide vind ik een gerechtvaardigd. Dus het kwalitatieve aspect in verhouding staande met de geboden prijs en de overige meerwaade. Met name dat laatste wordt vaak over het hoofd gezien door de 'prijskopers'. Aiaiai, nu gooi ik een knuppel in het bekende hoenderhok. Iemand gaat op vakantie, zeg drie weken in een hotel, zuid Frankrijk. Al met al kan zo'n vakantie zomaar 2.000/6.000/20.000 euro kosten. Na twee weken is het geld weg, de herinnering uit het gevoelssysteem; duurt zo'n 5 dagen. Een investering van 15000 euro voor een set FS2 is dan naar mijn mening niet meer duur; want elke dag van het jaar, veeeel jaren lang heb je muzikale genoegens. Dus ja, dat vind ik het wel waard. Maar... niet altijd. Want hier komt m'n volgende knuppel; ik vind dat 80% van de hedendaagse versterkers hun werk prima doen. Niets fout doen. Maar erg saai zijn en in hun prijsklasse behoren tot een soort van mainstream. Nu een bakkie in de zon, voelt als voorjaar, dus fijne dag allemaal! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 Je opent het ene na het andere topic.Hij heeft Hans zijn rol over genomen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 Hi Wil, Ja, ieder mens luistert anders en ikzelf kruip altijd af van de 'ideale' driehoek, zit dus meer onderuit en achteruit, zogezegd. Dat het 3-d beeld daardoor soms niet altijd meer perfect is, vind ik niet zo van belang, aangezien het 'life' ook nooit zo 3-d is als we als 'audiofiel' graag willen. Mij gaat het vooral over de beleving van het muzikale moment. En vraag me bij de losse onderdelen dus altijd af of het mogelijk is de essentie en het gevoel van de muziek weer te geven. Bij bijvoorbeeld een upgrade van een kleine draaitafel naar een wat 'dikkere', merk je altijd direct dat alles grootser wordt weergegeven; mits de randvoorwaarden dan natuurlijk op orde zijn. Daardoor lijkt het alsof je van 'midden in de zaal' enkele rijen vooruit geschoven bent. Tja, wat een mooie combinatie is, is toch sterk persoonlijk. En sterk afhankelijk wat- en hoever je eigen referentie is. Stel, je zit en rijdt in een Fiat Uno uit 1982 en daarna in een wat forsere nieuwe BMW. Ik denk dat je het verschil ontegenzeggelijk als een upgrade in kwaliteit ervaart, daar zijn we het denk ik wel over eens. Alleen... de een vind zo'n 4 deurs bolide erg spannend en een ander juist een buitenbeentje als een Maseratie of zo. (Ik behoor trouwens tot de liefhebber van bijzondere (audio) (en mensen) buitenbeentjes). Alsnog kan iemand die Fiat heel veel prettiger/charmanter/mooier/ vinden en daar heb ik uiteraard niets op tegen. Hetzelfde dus bij audio; ga je van een Rega draaitafel naar een Pluto Black, dan zal niemand kunnen ontkennen dat er iets heel veel 'beter' wordt. Kom maar luisteren en dan val je in 2 seconden van je stoel. In z'n algemeenheid probeer ik wel altijd uit de welles-nietes discussies te blijven, daar wint nooit iemand en meestal vrij zinloos. De verschillen blijven bestaan, bij een slechte of juist goede opname, dat maakt volgens mij niet zoveel uit; ook bij een slechte opname hoor je direct het verschil als het uit een Aldi-weergever of Blumenhofer komt. Onze oren herinneren toch echt wel een echte saxofoon en verdraaiing/vervorming van het oorspronkelijke herkennen we dan als 'minder goed'. Het gemiddelde wat ik heb; dus waarop ik m'n mening baseer, is inderdaad door veel luisteren en kunnen vergelijken ontstaan, maar wel vanuit mijn visie hoe geluids weergave goed is. Laat me een set in elkaar prutsen, kom luisteren en dan weet je waar ik voor sta en ga. Dus inderdaad per importeur, per winkelier etc erg verschillend. Dus voor de consument een zoektocht naar die visie die bij hem/haar past. En is dat ook niet een van de leuke kanten van de audio wereld? Velen (consumenten/importeurs/winkeliers) hebben hun eigen 'waarheid' en daar ga ik ook nooit tegenin. Dan las ik ergens een vraag of het mogelijk is om iets kostbaars te kunnen rechtvaardigen. M'n antwoord is dan 'ja' en 'nee'. Soms eet je een bak friet voor enkele euro's en een dag later een gastronomische maaltijd, voor 600 euro bij de Librije in Zwolle. Dat laatste trouwens aan te raden, om je teerbeminde eens mee te verrassen, maar dat terzijde. Beide vind ik een gerechtvaardigd. Dus het kwalitatieve aspect in verhouding staande met de geboden prijs en de overige meerwaade. Met name dat laatste wordt vaak over het hoofd gezien door de 'prijskopers'. Aiaiai, nu gooi ik een knuppel in het bekende hoenderhok. Iemand gaat op vakantie, zeg drie weken in een hotel, zuid Frankrijk. Al met al kan zo'n vakantie zomaar 2.000/6.000/20.000 euro kosten. Na twee weken is het geld weg, de herinnering uit het gevoelssysteem; duurt zo'n 5 dagen. Een investering van 15000 euro voor een set FS2 is dan naar mijn mening niet meer duur; want elke dag van het jaar, veeeel jaren lang heb je muzikale genoegens. Dus ja, dat vind ik het wel waard. Maar... niet altijd. Want hier komt m'n volgende knuppel; ik vind dat 80% van de hedendaagse versterkers hun werk prima doen. Niets fout doen. Maar erg saai zijn en in hun prijsklasse behoren tot een soort van mainstream. Nu een bakkie in de zon, voelt als voorjaar, dus fijne dag allemaal! Dag Mark, Wederom bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ten dele begrijp ik nu hoe je een set samenstelt. Om het helemaal te begrijpen, zou ik inderdaad een set moeten horen die jij helemaal geweldig vindt. Het kan erg moeilijk zijn om iemand anders uit te leggen hoe je zelf luistert. Eigenlijk ben ik altijd op zoek naar mensen die de muziek op dezelfde manier willen horen als ik. Met zo iemand van gedachten wisselen, vind ik helemaal geweldig. Ik heb dat m.n. bij collega forumlid Plaatjesdraaier. (hij lp's, jij lp's en ik lp's ) Je blijft buiten discussies. Was ik maar zo verstandig. Ik kan dat niet. Gelukkig staat bij mij doorgaans de humor op de eerste rij. Wat is duur en wat is niet duur? Een avondje stappen en uit eten spoel je de volgende ochtend door het toilet. Een mooie voorversterker krijg ik daar niet doorheen gepropt. Ondertussen ontstaat er een plannetje in het STS-topic om vanuit STS Studio's door te rijden naar Wapenveld. Als dat door gaat, zou je dan b.v. jouw twee beste sets in verschillende prijsklasses kunnen laten horen? Groeten, Wil Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 2 maart 2014 Author Report Share Posted 2 maart 2014 Hij heeft Hans zijn rol over genomen Ja, die Hans is niet zo actief meer, zal wel erg druk hebben en de hele dag aan het vlechten zijn voor de nieuwe kabellijn van Array Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 Ja, die Hans is niet zo actief meer, zal wel erg druk hebben en de hele dag aan het vlechten zijn voor de nieuwe kabellijn van Array Ik zie het zo: de jeugd neemt het over . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 Ja, die Hans is niet zo actief meer, zal wel erg druk hebben en de hele dag aan het vlechten zijn voor de nieuwe kabellijn van Array Hans heeft inderdaad ook andere dingen te doen, toch volg ik alle discussies. Ik vind alleen het niveau vaak niet de moeite waard om op te reageren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 Hans heeft inderdaad ook andere dingen te doen, toch volg ik alle discussies. Ik vind alleen het niveau vaak niet de moeite waard om op te reageren. Laat maar komen dat niveau. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 De kans om in herhaling te vallen is nu 100%. Mijn manier van luisteren: Ik luister meestal naar muziek terwijl ik op de hotspot van m'n luisterkamer/set zit. Ik hou van een direct geluid, zeker niet achterin de zaal. Al hoef ik ook niet persé te horen wat de zangeres gegeten heeft. Allereerst moet de muziek me bevallen. Qua klank let ik er op dat deze natuurlijk is, dat ik diep in de muziek kan "kijken" en alles hoor wat er is opgenomen. Helaas is m'n gehoor niet meer zo goed dan 40 jaar geleden. Dit uit zich vooral in het hoog. Maar bij live muziek hoor ik dat ook niet, per definitie blijft dus staan "natuurlijk". Of ik het mooi vind, heeft vooral met de muziek te maken. Het komt maar zelden voor dat ik iets af zet omdat het slecht is opgenomen. Maar het mooist blijft de opname zoals ik die hierboven heb omschreven. Dynamisch, open en krachtig zijn kreten die in me opkomen. Waar ik van gruwel, zijn de moderne opnamen waarbij alles zwaar is overstuurt en de zwakke signalen (schuiven van vingers over snaren b.v.) net zo hard gaan als het solo-instrument. Dynamisch zo plat als een dubbeltje. Ideaal voor in de auto, maar thuis niet om naar te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 2 maart 2014 Author Report Share Posted 2 maart 2014 Het is m.i.z. veelal een afwijking, dat audiofielen, in de weergave op zaken gaan letten, welke normaliterhelemaal niet in je hoofd opkomen, als je "live" bij een concert aanwezig zou zijn. - Wellicht om te compenseren, dat er visueel niks aanwezig is (of je moet muziek DVD-'s draaien) - Wellicht een overdadige luxe probleem, om in de weergave, de "werkelijkheid" te doorgronden, wat feitelijk een "beleving" is - Om hele hifi-forums mee vol te kunnen posten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 Live bij concerten hoop ik maar dat de geluidsafstelling goed is, en anders hoe ik in hemelsnaam mijn oren moet beschermen. Daarbij komt dat hele live versus hifi gedoe van het feit dat we naar werkelijkheidsweergave zoeken. Ik vraag me alleen af of na al die studio-bewerkingsapparatuur de opname nog wel de werkelijkheid benaderd. Misschien bestaat die namelijk niet. En nee live heb je geen tijd voor plaatsing, druk, focus, hoog, laag etc. Dan geniet je of je geniet niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 Het is m.i.z. veelal een afwijking, dat audiofielen, in de weergave op zaken gaan letten, welke normaliter helemaal niet in je hoofd opkomen, als je "live" bij een concert aanwezig zou zijn. - Wellicht om te compenseren, dat er visueel niks aanwezig is (of je moet muziek DVD-'s draaien) - Wellicht een overdadige luxe probleem, om in de weergave, de "werkelijkheid" te doorgronden, wat feitelijk een "beleving" is Het mag dan een afwijking zijn, maar ik let daar wél op. We zijn bij een optreden van Room Eleven naar de knoppenman gestapt om te vragen of hij het geluid enigszins verteerbaar wilde maken. Van alles wat er tussen de muziekstukken door werd verteld, was niks verstaanbaars bij. Dus dat soort live-ervaringen vergeet ik maar snel. Helaas is bij de meeste live concerten het geluid zeer slecht. Maar dat het ook goed kan bewijzen de uitzonderingen. De live optredens in Mijnheer Frits in Eindhoven op maandagavond b.v.. De echte referenties zijn voor mij, de niet versterkte optredens met akoestische instrumenten. Dat we dit niveau thuis niet makkelijk is duidelijk, maar een "afbeelding op schaal" is zeker wel mogelijk. Ik heb al eerder het voorbeeld van de modeltrein aangehaald. Kijk eens naar een houten speelgoedtrein, een legotrein of een Marklin schaalmodel. Ik ga dus niet voor de mooie kleurtjes van de legotrein, maar voor de Marklintrein. Het zal me trouwens de broek hoesten, hoe anderen vinden dat ik van muziek moet genieten. Hier wordt gevraagd hoe je luistert, waar je op let enz. Mijn antwoord staat een paar inzendingen hierboven. Ik doe het op m'n eigen wijze . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 Kom er maar in Jongensdroom ech nie, mijzelf kennende loopt het dan al gauw weer helemaal uit de hand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 En nee live heb je geen tijd voor plaatsing, druk, focus, hoog, laag etc. Dan geniet je of je geniet niet. Misschien geniet ik dan niet ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 Het zal me trouwens de broek hoesten, hoe anderen vinden dat ik van muziek moet genieten. Hier wordt gevraagd hoe je luistert, waar je op let enz. Nou, vooruit dan toch maar (mede door de broekhoest van Hans). Maar ik ga niet in discussie. Het liefst zit ik op rij 4 naar een onversterkt akoestisch optreden te luisteren. Vanaf deze plek kun je blazers horen inademen, het hout van een klankkast horen, kleppen horen rammelen, enz. Ik kan klankkleuren van instrumenten onthouden en ik kan beoordelen of een set wel of niet dicht bij live komt. De behoefte om daar anderen van te overtuigen ontbreekt geheel. Take it or leave it, Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 2 maart 2014 Author Report Share Posted 2 maart 2014 We zijn bij een optreden van Room Eleven naar de knoppenman gestapt om te vragen of hij het geluid enigszins verteerbaar wilde maken. De echte referenties zijn voor mij, de niet versterkte optredens met akoestische instrumenten. Als ik het heb over "live" dan kan dit zowel puur akoestisch als elektrisch versterkt zijn en natuurlijk gelden ook hier de wetten van akoestiek, plaatsing e.d. Ook gebruik je geen versterking, een vleugel in een kleine betegelde douche, lijkt me ook niet fraai klinken. Ik meen het daadwerkelijk, dat het tweaken en tunen van vele audiofielen, vaak zulke extreme vormen kan aannemen, dat dit m.b.t. werkelijkheidsbeleving, totaal niks meer van doen heeft maar puur een uitvloeisel is van een uit de hand gelopen hobby en waarbij een hoge mate van perfectie wordt nagestreefd. Dit terwijl ik zelf steeds meer het gevoel heb, de een perfecte weergave (correct, te gepolijst etc.) niet belangrijk is en soms zelf saai. Ik vraag me dan ook daadwerkelijk af, welke manier van luisteren en ervaring vooraf gaat aan het feit, dat powercord A niet voldoet en powercord B, de hemel wordt ingeprezen in relatie tot het eindresultaat/klank. Maar hoogstwaarschijnlijk, ligt dit gewoon aan het feit, dat de meeste audiofielen gouden oortjes hebben en ik dingen gewoon niet hoor (en dit bedoel ik niet cynisch) Het belangrijkste vind ik dat de weergave "involving" is, niet koel/afstandelijk klinkt en je gewoon "pakt" en andere zaken raken bij mij dan vanzelf op de achtergrond. Voor een "low-profil-audiofiel" als ik, komt dit mooi uit I.p.v. veel geld in kabels e.d. te steken, zou ik liever om de 2 a 3 jaar steeds anders speakers te kopen, niet uit onvrede maar om mijn hobby een nieuw impuls te geven. Dit leidt m.i.z. tot lekker je hele muziekcollectie opnieuw beleven, lekker relaxed onderuit in je luie stoel, glaasje prik erbij . Aanschaf van nieuwe kabels, zou bij mij leiden, tot op het puntje van de stoel te zitten en je kopbrekens te maken, of die zeer kleine verschillen die je meende te horen, nu echt waren of inbeelding. Nee.... dit soort zaken zijn aan mij niet (meer) besteedt en ervaar ik als hoogst vermoeiend en dit kan toch niet de bedoeling zijn van een hobby. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 Als ik het heb over "live" dan kan dit zowel puur akoestisch als elektrisch versterkt zijn en natuurlijk gelden ook hier de wetten van akoestiek, plaatsing e.d. Ook gebruik je geen versterking, een vleugel in een kleine betegelde douche, lijkt me ook niet fraai klinken. Ik meen het daadwerkelijk, dat het tweaken en tunen van vele audiofielen, vaak zulke extreme vormen kan aannemen, dat dit m.b.t. werkelijkheidsbeleving, totaal niks meer van doen heeft maar puur een uitvloeisel is van een uit de hand gelopen hobby en waarbij een hoge mate van perfectie wordt nagestreefd. Dit terwijl ik zelf steeds meer het gevoel heb, de een perfecte weergave (correct, te gepolijst etc.) niet belangrijk is en soms zelf saai. Ik vraag me dan ook daadwerkelijk af, welke manier van luisteren en ervaring vooraf gaat aan het feit, dat powercord A niet voldoet en powercord B, de hemel wordt ingeprezen in relatie tot het eindresultaat/klank. Maar hoogstwaarschijnlijk, ligt dit gewoon aan het feit, dat de meeste audiofielen gouden oortjes hebben en ik dingen gewoon niet hoor (en dit bedoel ik niet cynisch) Het belangrijkste vind ik dat de weergave "involving" is, niet koel/afstandelijk klinkt en je gewoon "pakt" en andere zaken raken bij mij dan vanzelf op de achtergrond. Voor een "low-profil-audiofiel" als ik, komt dit mooi uit I.p.v. veel geld in kabels e.d. te steken, zou ik liever om de 2 a 3 jaar steeds anders speakers te kopen, niet uit onvrede maar om mijn hobby een nieuw impuls te geven. Dit leidt m.i.z. tot lekker je hele muziekcollectie opnieuw beleven, lekker relaxed onderuit in je luie stoel, glaasje prik erbij . Aanschaf van nieuwe kabels, zou bij mij leiden, tot op het puntje van de stoel te zitten en je kopbrekens te maken, of die zeer kleine verschillen die je meende te horen, nu echt waren of inbeelding. Nee.... dit soort zaken zijn aan mij niet (meer) besteedt en ervaar ik als hoogst vermoeiend en dit kan toch niet de bedoeling zijn van een hobby. Gerrit-Jan, ik wil daar graag eens een op een met je over praten, bij gelegenheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts