Guest Posted 2 maart 2014 Report Share Posted 2 maart 2014 Hiervoor kruip ik even vanonder mijn steen. Als ik het heb over "live" dan kan dit zowel puur akoestisch als elektrisch versterkt zijn en natuurlijk gelden ook hier dewetten van akoestiek, plaatsing e.d. Ook gebruik je geen versterking, een vleugel in een kleine betegelde douche, lijkt me ook niet fraai klinken. Ik meen het daadwerkelijk, dat het tweaken en tunen van vele audiofielen, vaak zulke extreme vormen kan aannemen, dat dit m.b.t. werkelijkheidsbeleving, totaal niks meer van doen heeft maar puur een uitvloeisel is van een uit de hand gelopenhobby en waarbij een hoge mate van perfectie wordt nagestreefd. Dit terwijl ik zelf steeds meer het gevoel heb, de een perfecte weergave (correct, te gepolijst etc.) niet belangrijk is en soms zelf saai. Ik vraag me dan ook daadwerkelijk af, welke manier van luisteren en ervaring vooraf gaat aan het feit, dat powercord Aniet voldoet en powercord B, de hemel wordt ingeprezen in relatie tot het eindresultaat/klank. Maar hoogstwaarschijnlijk, ligt dit gewoon aan het feit, dat de meeste audiofielen gouden oortjes hebben en ik dingengewoon niet hoor (en dit bedoel ik niet cynisch) Het belangrijkste vind ik dat de weergave "involving" is, niet koel/afstandelijk klinkt en je gewoon "pakt" en andere zakenraken bij mij dan vanzelf op de achtergrond. Voor een "low-profil-audiofiel" als ik, komt dit mooi uit I.p.v. veel geld in kabels e.d. te steken, zou ik liever om de 2 a 3 jaar steeds anders speakers te kopen, niet uit onvrede maar om mijn hobby een nieuw impuls te geven. Dit leidt m.i.z. tot lekker je hele muziekcollectie opnieuw beleven, lekkerrelaxed onderuit in je luie stoel, glaasje prik erbij . Aanschaf van nieuwe kabels, zou bij mij leiden, tot op het puntje van de stoel te zitten en je kopbrekens te maken, of die zeer kleine verschillen die je meende te horen, nu echt waren of inbeelding. Nee.... dit soort zaken zijn aan mij niet (meer) besteedt en ervaar ik als hoogst vermoeiend en dit kan toch niet de bedoelingzijn van een hobby. Kan het niet méér met je eens zijn GJ! Jarenlang, toen ik nog in het high-end wereldje zat, was ik ook druk met wisselen, kabeltjes (jaja!), onderleggertjes, bouwen, modificeren e.d. Sinds een paar jaar niet meer. Na een ontdekking die mijn leven heeft verrijkt alsmede veel medisch getob heb ik nu een "mindset" die gewoon tevredenheid brengt en alleen nog maar muziekgenot, hoe onvolmaakt dan ook in mijn niet-ideale huiskamer met mijn vreselijke Magnepans die niet kunnen klinken volgens de geleerden. Het enige puntje waarin ik van mening verschil is het om de zoveel tijd wisselen van speakers. Ik ben tevreden met wat ik heb en hopelijk staan ze er nog 20 jaar (meer tijd heb ik niet). Zo, en nu weer gauw terug onder mijn steen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 3 maart 2014 Report Share Posted 3 maart 2014 De KaT88 heeft gesproken! :-) Leuk dat je komt binnenvallen, KT! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 3 maart 2014 Report Share Posted 3 maart 2014 Het belangrijkste vind ik dat de weergave "involving" is, niet koel/afstandelijk klinkt en je gewoon "pakt" en andere zaken raken bij mij dan vanzelf op de achtergrond. Voor een "low-profil-audiofiel" als ik, komt dit mooi uit Helemaal mee eens, ik vind het ook het belangrijkste dat je word geraakt door de muziek. Ik zit gewoon op de bank, op de sweetspot en geniet van wat ik opzet. Dat er grote verschillen tussen de opnames zijn is natuurlijk mede inherent aan de tijd dat de opnames gemaakt zijn. Ik draai rammelende blues-en jazznummers uit de jaren '50 maar ook audiofiele opnames van o.a Naim en Chesky. Een aantal trefwoorden die voor mij belangrijk zijn: Drive, Rythm and Pace, openheid, focus en dynamiek. Maar bovenal: wat doet de muziek met mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 3 maart 2014 Report Share Posted 3 maart 2014 Helemaal mee eens, ik vind het ook het belangrijkste dat je word geraakt door de muziek. Ik zit gewoon op de bank, op de sweetspot en geniet van wat ik opzet. Dat er grote verschillen tussen de opnames zijn is natuurlijk mede inherent aan de tijd dat de opnames gemaakt zijn. Ik draai rammelende blues-en jazznummers uit de jaren '50 maar ook audiofiele opnames van o.a Naim en Chesky. Een aantal trefwoorden die voor mij belangrijk zijn: Drive, Rythm and Pace, openheid, focus en dynamiek. Maar bovenal: wat doet de muziek met mij. Helemaal mee eens, maar er is net even meer dan dit. Ik heb van een aantal liveoptredens zowel de CD als ook de DVD. Tenminste, de laatste heb ik bij iemand gezien. Als ik dan mijn CD thuis luister blijkt dat het stereoplaatje exact overeen komt met wat ik gezien heb. Ik vind het dan ook een meerwaarde als een set dat weet neer te zetten. Ik vind het heerlijk als naast de zaken die TL200 noemt er ook nog een avontuur zit in het plotseling horen van een geluid ergens links bovenin of strak in het midden. Het hoort er gewoon bij. Overigens willen we allemaal toch het liefst een echte weergave. Dat betekent letterlijk "opnieuw geven". En als iemand die informatie in een opname heeft gestopt, wil ik die ook "weer" horen. Als het er niet in zit, kan de muziek ook wel boeien, maar dan mis ik dat stukje avontuurlijk luisteren. Ik ben het dus ook met Hans v L. eens Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 3 maart 2014 Report Share Posted 3 maart 2014 Fraai is het weer, auto's vergelijken met audioapparatuur, overeenkomsten zijn er zeker, beiden worden meer gekozen op basis van het effect op het imago van de bezitter dan op de functie van het apparaat. Vergelijkingen met een Fiat Uno uit 1983 en een nieuwe BMW slaan nergens op, beter is het een nieuwe Uno te vergelijken met een Duitse bolide, op basis van het gebruik, in de stad lijkt me die Uno een stuk aangenamer, zoals ik hier op een dijkje in het noorden des lands, vooral rondhuppelend in een straal van 25 kilometer rond m'n huisje, met als uitschieters enkele keren per jaar naar de randstad, is de keus ook al niet zo heel erg moeilijk, de Uno ! Voorlopig ben ik heel tevreden met m'n Pandaatje uit 2003, net als er geen enkele drang is om m'n speakertjes de deur uit te doen. Geloven in vooruitgang en nieuwe technieken ? Hoe naïef kun je zijn, alhoewel bij automobielen daar wel wat genuanceerder over gedacht mag worden, daar gebeurt in elk geval wel iets op dat vlak........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 maart 2014 Report Share Posted 3 maart 2014 (...) Kijk eens naar een houten speelgoedtrein, een legotrein of een Marklin schaalmodel. Ik ga dus niet voor de mooie kleurtjes van de legotrein, maar voor de Marklintrein. (...) In die vergelijking zou Spido gaan voor Märklin. Met de puntjes op de a, dus. Maar de vergelijking bevalt hem niet. Hij kiest voor de illusie van de èchte trein: met de volle omvang, en de hele dynamiek. En ja, daar moet je wèl de ruimte voor hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 3 maart 2014 Report Share Posted 3 maart 2014 Fraai is het weer, auto's vergelijken met audioapparatuur, overeenkomsten zijn er zeker, beiden worden meer gekozen op basis van het effect op het imago van de bezitter dan op de functie van het apparaat. Een fraai stukje projectie weer.... Een vraag die zich opdringt is de volgende: Welk effect op welk imago poogt iemand te bereiken door in een Fiat Panda te rijden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 3 maart 2014 Report Share Posted 3 maart 2014 En natuurlijk ook nog even on topic: Ik luister vooral naar de akoestiek in een ruimte en wat een luidspreker of muzikant daarin doet. Ik luister nooit naar de invloed van andere audiospullen en al helemaal niet naar de invloed van onzinnige prullaria of kabeltjes. Mijn referentie bestaat uit onversterkte instrumenten en vooral uit alledaagse geluiden en stemmen. Het geluid van de TV tuner gaat ook over de set en ik heb dus geen gebrek aan referentiemateriaal. Ik word blij als het overtuigend klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 3 maart 2014 Report Share Posted 3 maart 2014 Een fraai stukje projectie weer.... Een vraag die zich opdringt is de volgende: Welk effect op welk imago poogt iemand te bereiken door in een Fiat Panda te rijden? Wie was Prins Bernard? Zo niet, waarom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 3 maart 2014 Author Report Share Posted 3 maart 2014 Het enige puntje waarin ik van mening verschil is het om de zoveel tijd wisselen van speakers. Ik ben tevreden met wat ik heb en hopelijk staan ze er nog 20 jaar (meer tijd heb ik niet). Zo, en nu weer gauw terug onder mijn steen. Sander.... Toch fraai, hoe ik jou, ff onder die steen vandaan heb kunnen krijgen Met jouw kennis, zou het een aanwinst zin, om wat vaker onder die steen vandaan te komen Als je goed mijn post terug lees, verschillen we echt niet zoveel van mening en m.b.t. het, af en toe (om de 2 a 3 jaar) wisselen van speakers, is natuurlijk gewoon een luxe-probleem en met mijn huidige speakers kan ik best vele jaren, zeer goed mee leven. Verder moet een "speakerwissel" wel leuk blijven, in die zin dat het niet de hoofdprijs moet kosten maar ik heb toch liever verschillende speakers in mijn woonkamer, die allemaal zo hun eigen charme hebben, dan gerommel in de marge met kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 3 maart 2014 Author Report Share Posted 3 maart 2014 In die vergelijking zou Spido gaan voor Märklin. Met de puntjes op de a, dus. Maar de vergelijking bevalt hem niet. Hij kiest voor de illusie van de èchte trein: met de volle omvang, en de hele dynamiek. En ja, daar moet je wèl de ruimte voor hebben. En een stuk rails andere gaat je vloer naar de knoppen Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 maart 2014 Report Share Posted 3 maart 2014 In die vergelijking zou Spido gaan voor Märklin. Met de puntjes op de a, dus. Maar de vergelijking bevalt hem niet. Hij kiest voor de illusie van de èchte trein: met de volle omvang, en de hele dynamiek. En ja, daar moet je wèl de ruimte voor hebben. Die ontbrekende puntjes was puur luiheid. Ik denk dat jij de marinierskapel ook niet binnen wilt. Of een orgel met 32 voet pijpen zal ook niet binnen passen. En heb je wel eens gerealiseerd wat een symfonieorkest aan geluidsdruk in een kleine ruimte kan produceren. Het zal dus altijd een schaalmodel blijven. Ook al streven we natuurlijk naar beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 maart 2014 Report Share Posted 3 maart 2014 Welk effect op welk imago poogt iemand te bereiken door in een Fiat Panda te rijden? Ik vraag me ook wel eens af welk imago iemand überhaupt met een auto wil bereiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 3 maart 2014 Report Share Posted 3 maart 2014 In die vergelijking zou Spido gaan voor Märklin. Met de puntjes op de a, dus. Maar de vergelijking bevalt hem niet. Hij kiest voor de illusie van de èchte trein: met de volle omvang, en de hele dynamiek. En ja, daar moet je wèl de ruimte voor hebben. Spido, jij hebt toch alle ruimte. Als het niet in de virtuele wereld is, dan in ieder geval in je hoofd. Karma, TL200. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 3 maart 2014 Report Share Posted 3 maart 2014 Fraai is het weer, auto's vergelijken met audioapparatuur, overeenkomsten zijn er zeker, beiden worden meer gekozen op basis van het effect op het imago van de bezitter dan op de functie van het apparaat. Hier kan ik me totaal niet in vinden Jitze. Ik heb geen auto. En audioapparatuur kopen om indruk mee te maken hoef ik niet, de gemiddelde mens die hier binnenkomt interesseert het niks, die hebben liever een mooie auto of een vakantie in Verweggistan. Wat ik aan apparatuur heb, heb ik in de loop van jaren bij elkaar gescharreld met maar één doel: zèlf lekker luisteren naar een set die in balans is en mij voldoening geeft. Ik kan ècht genieten van muziek. Op basis waarvan heb jij je set samengesteld? No offence, just nieuwsgierig. NB toen ik wel auto's had kocht ik ze op basis van budget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 3 maart 2014 Report Share Posted 3 maart 2014 Ik vraag me ook wel eens af welk imago iemand überhaupt met een auto wil bereiken. Of met audiospullen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 3 maart 2014 Report Share Posted 3 maart 2014 Sander.... Toch fraai, hoe ik jou, ff onder die steen vandaan heb kunnen krijgen Met jouw kennis, zou het een aanwinst zin, om wat vaker onder die steen vandaan te komen Als je goed mijn post terug lees, verschillen we echt niet zoveel van mening en m.b.t. het, af en toe (om de 2 a 3 jaar) wisselen van speakers, is natuurlijk gewoon een luxe-probleem en met mijn huidige speakers kan ik best vele jaren, zeer goed mee leven. Verder moet een "speakerwissel" wel leuk blijven, in die zin dat het niet de hoofdprijs moet kosten maar ik heb toch liever verschillende speakers in mijn woonkamer, die allemaal zo hun eigen charme hebben, dan gerommel in de marge met kabels. Hi GJ, Ik zie nogal slecht maar volgens mij heb ik geschreven dat ik het niet méér met je eens kon zijn. ;D Mijn spullekes (niets bijzonders overigens) zijn optimaal "behandeld", zo ook de luidsprekers dus een afwisseling is bij mij zelfs ongewenst. Misschien duik ik hier en daar wel weer eens op, ik kan het gewoon niet laten. Ps Jitze: geen BX meer? Als je eenmaal hydro-pneumatisch hebt gereden valt alles tegen........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 maart 2014 Report Share Posted 4 maart 2014 Nee, Sander, ik zweef niet meer, hobbel nu op de realiteit......dat rammelt wel wat, maar ik kom er wel. :-) Hoe mijn installatie tot stand gekomen is, vooral dankzij het toeval dat de importeur van Klipsch regelmatig over de vloer liep in de winkel en mij regelmatig uitnodigde voor luistersessies in Loosdrecht. Hiervoor bestond het geheel uit een samengeraapt zootje ongeregeld, kon en kan het niet echt vinden in het huidige aanbod van apparatuur - althans in hetgeen je regelmatig tegen komt - dit volkomen los van de soort winkel en/of prijsklasse. Serieus werd het pas nadat m'n Heresy's hun intrede deden, alhoewel het kiezen van de versterker ook nog wel wat voeten in de aarde heeft gehad. Tijdens dit proces of liever tijdens deze ontdekkingsreis ook nog vreselijk druk geweest met allerlei andere zaken, zoals kabels, gouden zekeringen, netfilters en allerlei zaken die men blijkbaar niet kan missen. Gelukkig is het meeste hiervan de deur al weer uit en volg ik Paul Klipsch, welke ons voorhield : keep it simple........... Luisteren en dan vooral de beleving op langere termijn hebben mij geleid, me nooit iets aangetrokken van ronkende recensies en schitterende technobabbel, ben niet echt een adept van Descartes...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 maart 2014 Report Share Posted 4 maart 2014 A. Die ontbrekende puntjes was puur luiheid. B. Ik denk dat jij de marinierskapel ook niet binnen wilt. Of een orgel met 32 voet pijpen zal ook niet binnen passen. En heb je wel eens gerealiseerd wat een symfonieorkest aan geluidsdruk in een kleine ruimte kan produceren. (...) Beste Hans, Ad A. Kijk, en daar gaat het nou net om bij high fidelity. De puntjes op de i. Of op de a, in dit geval. Ad B. Nee, ze hoeven niet lijfelijk aanwezig te zijn. Liever niet, zelfs! Maar hun geluid wil ik wèl: in volle omvang en kracht. Van hoog tot laag, en van hard tot zacht. En ik kom een heel eind daarbij in de buurt, hoor, als mevrouw Spido van huis is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 4 maart 2014 Report Share Posted 4 maart 2014 Of met audiospullen. Of met deelname aan de fora. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 maart 2014 Report Share Posted 4 maart 2014 Jaja, die orgelpijp, dat orkest, passen inderdaad niet in de ruimten die we tot onze beschikking hebben thuis, dat er lieden zijn die de illusie koesteren dat ze het geluid wél kunnen bergen verbaast me ten zeerste. Overigens mocht iemand dat willen demonstreren zou ik net als mevrouw Spido het hazenpad kiezen :-) Verder dan een schaalafbeelding van die werkelijkheid kunnen we niet komen, inderdaad bepaalt de ruimte dan tot op welke schaal we kunnen komen, maar dat doet werkelijk niets af aan de beleving van de muziek. Bij Frits de Vries op de enorme zolder waar hij demo's gaf ben ik ook regelmatig naar buiten gelopen omdat zelfs daar een kerkorgel of symphonieorkest niet bleek te passen........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 maart 2014 Report Share Posted 4 maart 2014 .. Luisteren en dan vooral de beleving op langere termijn hebben mij geleid, me nooit iets aangetrokken van ronkende recensies en schitterende technobabbel, ben niet echt een adept van Descartes...... Wat heeft Descartes hier mee te maken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 5 maart 2014 Author Report Share Posted 5 maart 2014 Hi GJ, Ik zie nogal slecht maar volgens mij heb ik geschreven dat ik het niet méér met je eens kon zijn. ;D Mijn spullekes (niets bijzonders overigens) zijn optimaal "behandeld", zo ook de luidsprekers dus een afwisseling is bij mij zelfs ongewenst. Ja Sander, Tegen zulke buitenaardse modificaties, is geen kruid gewassen Ondanks dat ik allesbehalve een vegetarier ben, kan ik zeer goed van mijn aardse spulletjes genieten maar dat geldt voor de meesten hiero. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 5 maart 2014 Author Report Share Posted 5 maart 2014 Ik had al eerder gezegd, dat als een luidspreker "me pakt" (niet te zakelijk overkomt) al het andere minder relevant is. Dit is natuurlijk wel erg kort door de bocht. Het is niet aan mij gegeven en besteedt (en wellicht hierin niet kundig genoeg) om te bepalen of het geluidsbeeld,nu 2 of 3 meter diep is, 2 of 3 meter hoog en je duidelijk kunt aanwijzen, dat de zangeres 1 meter links voor de piano staat. Nee, voor mij is het gewoon genoeg, dat het niet plat klinkt en het geluid lekker los komt van de speakers. Verder vind ik het zeer begrijpelijk, dat mensen real-live muziek (met name akoestische instrumenten) als graadmeter gebruikenom een audio-weergave op realiteitsgehalte te kunnen beoordelen, echter ik vind het ongeloofwaardig, dat de meeste denken,deze instrumenten daadwerkelijk betrouwbaar als referentiekader kunnen gebruiken. 1. het auditief geheugen v/d mens is veelal beroerd 2. hoeveel van die duizenden verschillende akoestische instrumenten moet je wel niet voor een langere periode gehoord of wellicht zelf bespeeld hebben, om hier 100% op te kunnen vertrouwen Dat Jongensdroom in staat is om beter te kunnen beoordelen, of een weergever goed een blaasinstrument kan weergeven, hierben ik zeker van overtuigd maar dan hebben we het nog steeds over een kleine greep uit alle muziekinstrumenten.Maar Jongensdroom, zal op zijn speakers ook weleens muziek draaien met een akoestische gitaar en als dan opnieuw de discussiewordt gevoerd hoe "real" dit dan klinkt, moeten de kaarten dan opnieuw worden geschud ? Niettemin, mensen met weinig muzikale "live"-ervaring met instrumenten, wees getroost, het leven staat bol van natuurlijke klanken en met name het middengebied (waar we het meeste gevoelig voor zijn) de menselijke stem, horen we elke dag (vaak veel te veel ) M.a.w. de soep wordt niet zo heet gegeten,....je hoeft niet zelf bevallen te zijn om een goede vroedvrouw te kunnen wezen Het gehoor is zeer goed in staat om te beoordelen, wanneer iets "natuurlijk" klinkt en wanneer iets natuurlijk klinkt,dan ontstaat er iets als.....een werkelijkheidsbeleving. Het probleem voordeel is, dat vele speakers zeer natuurlijk kunnen klinken maar tegelijkertijd ook verschillend van elkaar Of speaker A wel/niet mooier klinkt dan speaker B, is eigenlijk een andere discussie en dan is het zeer fraai, dat die bandbreedteer is, om speakers te kunnen selecteren die je en het mooist en natuurlijkst vindt klinken. - hierbij zijn getrainde oortjes vooral handig om sneller je doel te bereiken- hierbij zijn vooral A/B-vergelijkingen zeer effectief om sneller je doel te bereiken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 maart 2014 Report Share Posted 5 maart 2014 Descartes heeft ons opgezadeld met een aardig mechanistisch wereldbeeld, waarop weer een weinig realistisch geloof in vooruitgang is gestoeld.......... Waarmee ik zeker niet wens te ontkennen dat techniek en wetenschap niet tot vooruitgang kunnen leiden, maar wel waarschuwen voor een zo groot vertrouwen, waardoor het geloof ontstaat dat elke verandering, als die maar ronkend wordt gebracht, een verbetering brengt. Natuurwetten zijn niet aan verandering onderhevig, luidsprekers, versterkers, en eigenlijk alle andere apparatuur zijn hieraan ondergeschikt, de basis is niet veranderd, wel is er sprake van nieuwe toepassingsmogelijkheden omdat dankzij nieuwe materialen vindingen uit de beginperiode eindelijk in de praktijk ook duurzaam kunnen worden toegepast. Eigenlijk is er helemaal niet zoveel nieuws onder de zon.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts