Jump to content

Hoe Luister Je, Waar Let Je Op, Wanneer Vind Je Iets Mooi ?

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Volgens velen is het gehoor van de mens absoluut onbetrouwbaar. Toch heb ik vertrouwen in dat van mij. Bovendien heb ik niet anders dan die twee flappers. 

Als dit je reactie is, op mijn post, heb je het niet helemaal begrepen ! 

Je moet je bewust zijn van het feit hoe mensen zintuigelijk waarnemen, met alle na- & voordelen

en hier rekening mee houden in je oordeel.

Er is sprake van een mate van onbetrouwbaarheid, welke je deels kunt verkleinen/verminderen duur:

- te luisteren in een A/B vergelijk

- te luisteren over een langere periode

- te luisteren op verschillende tijdstippen

- te luisteren op verschillende geluidsniveaus

- te luisteren met verschillend bronmateriaal/muziek

- het uitschakelen van andere zintuigelijke prikkels

Het enige waar we het met ze alle over eens zijn, dat we het allemaal toch met onze eigen flappers moeten doen

Voortdurend de nadruk leggen op de beperkingen van het menselijk gehoor, heeft niet zo heel zin, is eigenlijk volstrekt nutteloos, ook al omdat we maar heel weinig weten over hoe we eigenlijk waarnemen, onderzoek heeft inmiddels al heel veel vragen opgeroepen over hoe er nu eigenlijk geluid wordt waargenomen, er zijn aanwijzingen gevonden dat we hiervoor niet alleen naar de oren moeten kijken....

Ach, je begint zelf iedere keer opnieuw in te hakken op mensen. Dat doe je vaak indirect en ik vind het niet vreemd dat je daar een reactie op krijgt.  

Je doet het overigens wéér: met arrogante stellingen, drogredenen en projecties je gelijk proberen te halen. Welk onderzoek refereer je aan? Welke vragen roept dat op? Welke aanwijzingen bedoel je?

Het feit dat jij weinig van de materie weet en begrijpt betekent niet dat dat ook voor anderen geldt. Je kletst maar wat. 

Ook zou het gevolg van een ruimere blik kunnen zijn, dat als er voor wat betreft de weergave van een stuk muziek, van welk een bron dan ook, orkest, orgel, piano, you name it, gesproken wordt over schaalverkleining het best eens mogelijk zou kunnen zijn dat er niet aan de fysieke afmetingen wordt gerefereerd........

Misschien is dit wel heel erg veel gevraagd :-)

Je bent voorspelbaar.

Vertel eens waaraan volgens jou dan wel gerefereerd wordt?  

r.a.v.o.n, on 07 Mar 2014 - 11:51 AM, said:r.a.v.o.n, on 07 Mar 2014 - 11:51 AM, said:

Je kunt eenvoudig aantonen dat het gehoor absoluut onbetrouwbaar is als meetinstrument. Het laatste wordt meestal weggelaten door kleingeestigen die hun oren als verlengstuk van hun ego beschouwen. 

Omdat ik mij aangesproken voel als geestige (ik ben echter groot van stuk), het volgende; 

Je gehoor kun je trainen. Je hoeft alleen maar naar een visueel gehandicapte (vroeger een blinde) te kijken, om daar het bewijs van te kunnen zien. Bewijs schijnt belangrijk op fora.

Afhankelijk van de eigen natuurlijke aanleg kan de een daar verder in komen dan de ander.

Ik heb gemerkt dat in zijn algemeenheid, mensen die een muziekinstrument bespelen en zij die regelmatig onversterkte concerten bezoeken, daar verder in komen dan zij die dat niet doen.

Dat is op fora altijd een heikel punt. Ik merk dat vooral mensen met een enorme technische kennis daar doorgaans niets van willen weten. In reel life is dat nooit een probleem.

Iedere man denkt verstand te hebben van voetbal, auto's, vrouwen en hifi.

Na veertig lesgeven aan individuelen en groepen en als examinator kan ik niet anders concluderen dat veel mensen hun gehoor ernstig overschatten.

Goed weekend allemaal.

p.s. de stemming zit er op dit moment aardig in :D en dat zo kort na Carnaval.

Dit is in elk geval aan te bevelen boven het klakkeloos navolgen van de prachtige, nietszeggende verhalen van zowel recensenten als techneuten. :-)

Nu wordt ie fraai Jitze :(

Stelt Arden, hier aan forumleden, hardware ter beschikking voor luistereviews en jij spreekt over nietszeggende verhalen.

Dat je niet a.d.h.v. testen/reviews tot aanschaf moet overgaan (wat je klakkeloss navolgen noemt?) staat buiten kijf !

Luister niet met andermans oren !

Niettemin (ff ervan uitgaande, dat het geschrevene niet is gekleurd door commerciele belangen) vind ik luistereviews,

een van de leuke zaken/topics op dit forum.

Natuurlijk, zegt zo,n luistereview niet meer, hoe 1 luisteraar in zijn situatie, op een bepaald moment met zijn

ruimte/akoestiek en zijn smaak en kunde, een audiofiele beleving heeft gehad (voornamelijk subjectief) maar

dan kan het nog wel een leuk leesbaar verhaal worden.

Daarnaast als je meerdere artikelen, reviews leest en hoort over een zelfde component en hier is een rode draad,

in te herkennen is, wordt het interessanter.

Als je in de mood bent voor de aanschaf v/e speaker of iets, zal je toch een voorselectie (shortlist) moeten maken

welke in 1e-instantie gebaseerd is, op dit soort info en andere theoretische kennis en algemene informatie.

Niemand heeft immers tijd om eerst 1.485 speakerparen thuis te beluisteren, alvorens er 1 aan te schaffen.      

Als dit je reactie is, op mijn post, heb je het niet helemaal begrepen ! 

Je moet je bewust zijn van het feit hoe mensen zintuigelijk waarnemen, met alle na- maar & voordelen

en hier rekening mee houden in je oordeel.

Er is sprake van een mate van onbetrouwbaarheid, welke je deels kunt verkleinen/verminderen duur:

- te luisteren in een A/B vergelijk

- te luisteren over een langere periode

- te luisteren op verschillende tijdstippen

- te luisteren op verschillende geluidsniveaus

- te luisteren met verschillend bronmateriaal/muziek

- het uitschakelen van andere zintuigelijke prikkels

Het enige waar we het met ze alle over eens zijn, dat we het allemaal toch met onze eigen flappers moeten doen

Beste G.J. 

Zolang jij versterkte muziek als referentie gebruikt kom je nooit verder. Ik denk dat jij het een en ander niet begrijpt en ik ben dan ook heel erg benieuwd naar je recensie van de Blumenhofer.

Op mijn uitnodiging om, een op een, eens wat je praten, ben je niet ingegaan. Dat hoeft ook niet, maar zo kom je niet verder.

Volgens velen is het gehoor van de mens absoluut onbetrouwbaar. Toch heb ik vertrouwen in dat van mij. Bovendien heb ik niet anders dan die twee flappers. 

Goed dat je vertrouwen hebt in je eigen oren, heb ik ook (in die van mij).

Die +1 was eigenlijk bedoeld voor het "niet klakkeloos opvolgen", dat moet je nooit doen, houd je eigen mening en smaak, blijf bij jezelf.

Geldt trouwens ook (vooral) voor de polletiek. ;)

In de winkel was mijn reactie op vrijwel elke vraag, laten we maar even gaan luisteren, daar draait het uiteindelijk om.

Praten over geluid, over apparatuur is niet zo heel erg zinvol als niet je hoort wat er gepresteerd wordt.

In dit kader moet je ook m'n uitspraak over recensenten en techneuten zien, is zeker geen aanval op een distributeur die z'n spullen ter beschikking stelt voor demonstraties en luistersessies, integendeel, laten we vooral gaan luisteren !

Recensies zonder commerciële belangen zijn natuurlijk een bron van informatie, jammer dat daar niet zo heel veel van te vinden zijn.

Ben je in staat kaf en koren te scheiden, is het inderdaad mogelijk een rode draad te vinden, moet zeggen dat het vaak wel heel erg veel moeite kost........

Beste G.J. 

Zolang jij versterkte muziek als referentie gebruikt kom je nooit verder. Ik denk dat jij het een en ander niet begrijpt en ik ben dan ook heel erg benieuwd naar je recensie van de Blumenhofer.

Op mijn uitnodiging om, een op een, eens wat je praten, ben je niet ingegaan. Dat hoeft ook niet, maar zo kom je niet verder.

Jongensdroom

Wie zegt, dat ik versterkte muziek als referentie gebruikt ?  ik heb dat nergens beweerd

Dat jij met je getrainde oortjes en ervaring met "niet versterkte muziek" , een pre heb op mij en vele anderen, wil ik best geloven

maar wil je ons doen geloven, dat als bij wijze van spreken, alle consumenten goed getrainde oortjes hebben/musici zijn,

je dan niet veel luidsprekers meer op de markt overhoudt :confused:  

Zou een andere persoon, met gouden oortjes,die ook al 40 jaar veel ervaring heeft met blaasinstrumenten,

qua speakerkeuze ook dezelfde speakers aanschaffen als jij ?

Zou jij, als je i.p.v. blaasinstrumenten, 40 jaar drumles heb gegeven of 40 jaar pianoles, dezelfde speakers

hebben aangeschaft als nu ? 

Ook voor getrainde oortjes geldt, de menselijke eigenschappen qua zintuigelijke waarneming en dat is ook voor

lieden binnen deze doelgroep, niet gelijk en daarnaast geldt ook voor hen, dat smaken verschillen.

Nogmaals er bestaat een bandbreedte qua weergave, waarbij diverse speakers met verschillende klanksignaturen,

voor een diversiteit aan luisteraars, een werkelijkheidsbeleving teweeg kan brengen.

De discussie zijn dan eigenlijk moeten zijn: is deze bandbreedte bij geoefende luisteraars, musici, professionals,

smaller als bij de doorsnee luisteraar.

Zou het zeer denkbeeldig kunnen zijn, dat een geluidstechnicus beroepsmatig het liefst naar Adam-monitoren luistert

en thuis/prive, het liefste naar Sonus Faber luistert. (m.a.w. 2 verschillende manieren van luisteren, ergens opletten, focus)

Zou het zeer denkbeeldig kunnen zijn, dat een geluidstechnicus beroepsmatig het liefst naar Adam-monitoren luistert

en thuis/prive, het liefste naar Sonus Faber luistert. (m.a.w. 2 verschillende manieren van luisteren, ergens opletten, focus)

Dit is absoluut zo, de set van Fritz de With is alleen al om die bewuste keuze niet mijn set....

Een geluidstechnicus wil als hij opname`s beoordeeld net iets anders horen als je thuis luistert. Foutjes in de opname, net een iets andere toonbalans, instrumenten op betere posities, etc..

Thuis gaat het veel meer om genieten van de muziek. En natuurlijk als iets goed opgenomen is geniet ik er meer van als dat het een plat gemixte brei is...

Dat denk ik zelf ook, niettemin, kan je beroepsafwijking ook prive doorwerken.

Verder denk ik dat, dat zowel met je speakers op het werk, als thuis, een sax als een sax klinkt en een piano als een piano.
Gewoon kwaliteit leveren anno 2014 is niet zo lastige opgave meer en daarom denk ik, dat zowel met je speaker op het werk,
als je speaker thuis, het gewoon goed te genieten is.

Los v/d akoestiek/toepassing, zou ik sowieso de mogelijkheid grijpen, thuis iets anders neer te zetten, dan op het werk.
Gewoon wat anders, andere klanksignatuur, andere zwaktes/sterkte, andere charmes !

Mijn vraag is dan ook concreet aan Jongensdroom, of hij dit ook kan voorstellen ?

(...) Het gebruik van het begrip schaalafbeelding impliceert dat de geluidsbron groter of kleiner wordt afgebeeld dan in werkelijkheid. Dat zou betekenen dat een piano een reuzenpiano kan worden of dat een kerkorgel een kerkorgeltje wordt (...)

Het verschil in toonbereik (het -3dB punt) van een compacte luidspreker en een grote (vloerstaande) luidspreker is soms betrekkelijk gering. Toch klinkt de grote concertvleugel, de grote trom, de contrabas e.d. inderdaad "kleiner" uit kleinere luidsprekers: net alsof er een kleiner instrument in het spel is.

Ik moge herinneren aan een zeer gerespecteerde deelnemer aan dit forum, die er zeker van was een inzet van een cello te hebben gehoord uit zijn kleine luidsprekers, terwijl het toch echt een contrabas was. ("Send in the Clowns", Carnegie Hall Concert, Cleo Laine.)

de weergave thuis, zou dat niet een zo goed mogelijke reproductie van het werkelijke gebeuren moeten zijn, smaak, klanksignatuur, zou dat niet beter passen bij de muziekkeuze, welk een muziek je ook graag hoort, je wilt toch een realistische weergave ?

Twee verschillende uitvoeringen, interpretaties, van een muziekstuk zijn mogelijk, echter zodra er verschillen ontstaan in hetgeen gereproduceerd wordt, kan het niet anders zijn dat ergens of misschien wel overal het gewoon fout gaat.

Elke goede installatie moet een geloofwaardige, realistische afbeelding van het origineel kunnen neerzetten.

de weergave thuis, zou dat niet een zo goed mogelijke reproductie van het werkelijke gebeuren moeten zijn, smaak, klanksignatuur, zou dat niet beter passen bij de muziekkeuze, welk een muziek je ook graag hoort, je wilt toch een realistische weergave ?

Twee verschillende uitvoeringen, interpretaties, van een muziekstuk zijn mogelijk, echter zodra er verschillen ontstaan in hetgeen gereproduceerd wordt, kan het niet anders zijn dat ergens of misschien wel overal het gewoon fout gaat.

Elke goede installatie moet een geloofwaardige, realistische afbeelding van het origineel kunnen neerzetten.

Ja ja. Water is nat. 

Geef jij nog antwoord op mijn vraag over wat je bedoelt als je over een schaalafbeelding van een instrument schrijft? Je refereerde zelf namelijk aan fysieke afmetingen van het instrument en aan laagfrequente geluidsgolven die niet in een ruimte passen maar dat schijn ik niet goed begrepen te hebben. 

En hoe komt dat volgens jou?

Een aantal factoren, waarvan de lagere eigenresonantie van een grotere basluidspreker in een grotere behuizing en het meer lineaire gedrag van de grotere luchtmassa in de grotere kast de belangrijkste zijn.

Ik zit hier volledig buiten de sweetspot naar Il Muvrine te luisteren, waarbij het weliswaar heel lastig is
om te bepalen of nu de Blumenhofers of mijn Dynaudio's spelen, echter bij beiden, heb ik een bubble
in de kamer en lijkt het net of de muziekkanten, in mijn woonkamer staan, zonder hierbij maar enige notitie te nemen,
of veel beter, enige gewaarwording van afbeelding/schaalgrootte van instrumenten te hebben. 

Waarom moeten audiofielen, altijd allerlei aspecten v/d weergave erbij halen, die er eigenlijk qua weergave
maar ook in het echt, er helemaal niet toedoen :confused:

Gewoon, muziek wat lekker los v/d speakers komt en klaar is kees

maar tja, ik heb mindere oortjes als de meesten hiero en het zal wel aan mij liggen  :unsure: 

Dat zal toch wel meevallen? 

Ik zou ze graag eens horen, die Blumenhofers. 

Je bent welkom hier... (je kunt me PM,en)

Heb nu mijn hele kamer op de kop gezet en de Blumenhofers en Dynaudio's beiden aangesloten

om sneller A/B te switchen dit weekend. 

waar let ik op ... gisteravond had ik een klant op bezoek om 19.00. zakelijke deel klaar om 20.00 en ik zeg ... muziekje? ja leuk. na tien seconden zegt ie 'kippenvel' en na dertig seconden komt de zakdoek tevoorschijn. om 12.00pm heb ik hem eruit gezet. ik ben tot 03.00 blijven zitten luisteren.

groet

Leuk hè?

Welke CD heb je aangeschaft?

Groet,

Leobus

Terra Corsa

en ik heb nu de CD All'Imprivisio / L'Arpegiata van Christina Pluhar in mijn knuistjes,

heb ik net uit mijn brievenbus gevist. 

Verder wacht ik al heel lang op Erindring - Kari Bremnes

Ach, je begint zelf iedere keer opnieuw in te hakken op mensen. Dat doe je vaak indirect en ik vind het niet vreemd dat je daar een reactie op krijgt.  

Je doet het overigens wéér: met arrogante stellingen, drogredenen en projecties je gelijk proberen te halen. Welk onderzoek refereer je aan? Welke vragen roept dat op? Welke aanwijzingen bedoel je?

Het feit dat jij weinig van de materie weet en begrijpt betekent niet dat dat ook voor anderen geldt. Je kletst maar wat. 

Dit noemen ze in het zuiden (en waarschijnlijk ook in Friesland) een geval van een grote bek.

Erg omplezerig en ongepast.

Zeker in het kader van de topictitel (Hoe Luister Je, Waar Let Je Op, Wanneer Vind Je Iets Mooi ?), wat toch alleen een persoonlijke mening kan zijn.

:)