pjotr27 Posted 7 maart 2014 Report Share Posted 7 maart 2014 Terra Corsa en ik heb nu de CD All'Imprivisio / L'Arpegiata van Christina Pluhar in mijn knuistjes, heb ik net uit mijn brievenbus gevist. Verder wacht ik al heel lang op Erindring - Kari Bremnes Mooie muziek! Dan vindt je Jordi Savall ook vast wel heel mooi... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 maart 2014 Report Share Posted 7 maart 2014 Mooie muziek! Dan vindt je Jordi Savall ook vast wel heel mooi... Hoi, Heb net even wat You Tube stukjes van Savall geluisterd. Lijkt inderdaad veel op Christina Pluhar. Niet op de door VanzomerenG genoemde CD van Christina. Die heeft grote klarinet partijen door ene Trovesi. En die zijn prachtig. Het lijkt meer op de andere CD's van Pluhar. Ik ga wel even verder zoeken naar Savall muziek. Bedankt voor de tip. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 7 maart 2014 Author Report Share Posted 7 maart 2014 yep Ik heb deze sacd Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 7 maart 2014 Report Share Posted 7 maart 2014 Mooi Jordi Savall is prachtig, geniet ervan! Nieuwe tip : filmmuziek van Alberto Iglesias: Hable con Ella, Los Abrazos Rotas of Volver. Dat zijn wat mij betreft de hoogtepunten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 7 maart 2014 Author Report Share Posted 7 maart 2014 filmmuziek... Ik vind van Eleni Karaindrou "Eternity And A Day" "Music for Films" en "Elegy Of The Uprooting" zeer fraai Verder een oudje ... Neil Diamond Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 Ik moet zeggen dat ik met stijgende verbazing deze draad doorlees. Ik speel ca. 40 jaar piano (en wat basgitaar, gitaar en drums), heb in het verleden zelf (studio)opnamen gemaakt, afgemixt, heb een tijdje meegelopen met Klaas Posthuma toen die nog leefde, heb zaa PA- en monitorwerk gedaan, was een regelmatige concertganger (gaat nu helaas niet meer) en daarnaast ook nog eens (audio) techneut. Toch vind ik niet van mijzelf dat ik gouden oortjes heb, integendeel eigenlijk. Heel vaak word ik door gelouterde high-end mannen gewezen op zaken die me eerder niet opvielen of die ik niet belangrijk vind. Dat is dan wel in mijn "ontspannen luisteren" modus en niet in de "technisch-luisteren" modus. Ik vind het dan ook altijd erg moeilijk om mensen te adviseren mbt. hifi, tenzij het over de techniek gaat. En wat luisteren betreft: ja, als ik achter de knoppen zit luister ik anders, technisch zeg maar. Toen ik nog kon repareren/modificeren deed ik dat ook. Thuis wil ik gewoon lekker genieten en let ik eigenlijk totaal niet op de dingen die in high-end land zo belangrijk worden gevonden. Tenzij het al te bar wordt (na een modificatie luisterde ik vaak een week ofzo naar een apparaat in mijn eigen systeem om te kijken of er iets opvallends gebeurde, als dat niet het geval was was het meestal goed). En ja, mijn Maggies zijn zeker niet de beste speakers en mijn huiskamer is dat ook niet. Soit. In die zin kan ik me dan ook prima vinden in de posting nr. 94 van GJ en beschouw ik mezelf dan ook niet als een audiofiel. Sinds ik zelf ook niet meer aan audio kan werken is de muziek ook veel belangrijker geworden dan ze al was. Als op dit forum minnetjes konden worden uitgedeeld zou ik er nu waarschijnlijk een heel stel krijgen, maar ik kan nu eenmaal niet mezelf verloochenen want dit is hoe ik erin sta. Ik heb vorig jaar eens bij iemand anders geluisterd die een heel ander speakersysteem had dan ik, waar hij zelf heel erg blij mee was en waar anderen ook vol lof over waren. Ik had er wat aanmerkingen op (tja, ik luisterde even technisch want er was een storing geweest) en beschreef dat (veel) later eens terloops in een posting op een ander forum. Men viel massaal over mij heen, ik kon niet luisteren en/of had mijn dag niet, wist niet hoe echte instrumenten klonken enz. Tja ........ik zeg dus maar niks meer en geniet van mijn eigen vreselijk ongeschikte systeem. En dat ik tinnen oortjes heb, daarmee heb ik me al verzoend. Het bevordert wel de tevredenheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 Dan is het toch nog steeds geen meetinstrument? Dat klopt, maar we gaan niet naar concerten luisteren met meetinstrumenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 Ik besef dat mijn post, nr.79 niet zo heel erg aardig gevonden kan worden, maar het is wel mijn visie. Op een ander forum heb ik een soortgelijke reactie gepost en men was ziedend. De gedachte er achter is, dat ik mensen wil aanmoedigen om hun gehoor te ontwikkelen. Tijdens de opleiding hebben wij 3 jaar lang alleen maar solfège gehad. Je kunt de kwestie ook omdraaien: Het gehoor onderschatten is een belediging voor een ieder die zijn best heeft gedaan om dat te ontwikkelen. Zeg maar eens tegen Nadal of Federer dat ze er geen hout van kunnen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 Jongensdroom Wie zegt, dat ik versterkte muziek als referentie gebruikt ? ik heb dat nergens beweerd Dat jij met je getrainde oortjes en ervaring met "niet versterkte muziek" , een pre heb op mij en vele anderen, wil ik best geloven maar wil je ons doen geloven, dat als bij wijze van spreken, alle consumenten goed getrainde oortjes hebben/musici zijn, je dan niet veel luidsprekers meer op de markt overhoudt Zou een andere persoon, met gouden oortjes,die ook al 40 jaar veel ervaring heeft met blaasinstrumenten, qua speakerkeuze ook dezelfde speakers aanschaffen als jij ? Zou jij, als je i.p.v. blaasinstrumenten, 40 jaar drumles heb gegeven of 40 jaar pianoles, dezelfde speakers hebben aangeschaft als nu ? Ook voor getrainde oortjes geldt, de menselijke eigenschappen qua zintuigelijke waarneming en dat is ook voor lieden binnen deze doelgroep, niet gelijk en daarnaast geldt ook voor hen, dat smaken verschillen. Nogmaals er bestaat een bandbreedte qua weergave, waarbij diverse speakers met verschillende klanksignaturen, voor een diversiteit aan luisteraars, een werkelijkheidsbeleving teweeg kan brengen. De discussie zijn dan eigenlijk moeten zijn: is deze bandbreedte bij geoefende luisteraars, musici, professionals, smaller als bij de doorsnee luisteraar. Zou het zeer denkbeeldig kunnen zijn, dat een geluidstechnicus beroepsmatig het liefst naar Adam-monitoren luistert en thuis/prive, het liefste naar Sonus Faber luistert. (m.a.w. 2 verschillende manieren van luisteren, ergens opletten, focus) Beste G.J. Doorgaans reageer ik vrij rustig, maar als je mij persoonlijk aanvalt gaan alle remmen hier los. Je hebt mij zelf vertelt vaak naar versterkte optredens te gaan. Ook gaf je eerder zelf aan, kleine verschillen niet vast te kunnen stellen. Alle musici hebben getrainde oren. Ook anderen kunnen dat bereiken. Er zijn genoeg redenen om 90% van de bestaande luidsprekers naar het stort te brengen. Zet maar eens twee willekeurige luidsprekers naast elkaar. Je zult waarschijnlijk een groot verschil horen. Een van de twee is dus niet goed. Of zeg ik nu weer iets geks? De meeste luidsprekers hebben een eigen klankkleur. Dan luister ik liever naar een draagbare radio. Smaak is voor mij onzin, in deze post geef ik gewoon mijn mening. Het gaat mij om een zo goed mogelijke benadering van live. Natuurlijk is dat lastig te bepalen, want wij waren niet bij de opnames aanwezig. Maar met een aantal uiteenlopende fragmenten, is het mogelijk de natuurgetrouwheid van een set in een bepaalde akoestiek te bepalen. Met een collega bezocht ik Alpha in Antwerpen. Wij merkten exact dezelfde zaken op. Hij met klassiek, ik met lichte muziek. De ontwerper van mijn luidsprekers luistert elke dag naar live muziek. Zijn gehoor gaat aanzienlijk verder dan dat van mij en is subliem te noemen. De apparatuur die ik goed vind klinken is meestal zeer prijzig. Ik stel mij vaak tevreden met tweedehands voorlopers daarvan. Dit soort zaken en nog veel meer, had ik je graag 1 op 1 eens uitgelegd. E dat aanbod blijft staan. Ik hoop van harte, dat wij nog steeds door dezelfde deur kunnen. In de loop van de ochtend ben ik bij Fritz de Wit. Ik verwacht dat hij en andere opnametechnici heel anders luisteren. Waarschijnlijk wil je zijn set niet in je huiskamer hebben. Het kan zijn dat ik zijn set al een heb gehoord in Wijchen tijdens een open dag van een winkel. Daar werd het geluid op je af gegooid. Zo klinkt het live nergens. Een kennis van mij is geluidstechnicus en hij heeft mij inderdaad diverse studiomonitoren geadviseerd. Ik zit echter niet zo graag met mijn hoofd onder de klep van de vleugel en ook stop ik mijn oor niet zo graag in de kelk van een saxofoon. Ik wil de muziek horen gezeten op rij vier. Dan hoor ik alle bijgeluiden om de toon heen. Dat vind ik nou mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 8 maart 2014 Author Report Share Posted 8 maart 2014 Tja ........ik zeg dus maar niks meer en geniet van mijn eigen vreselijk ongeschikte systeem. En dat ik tinnen oortjes heb, daarmee heb ik me al verzoend. Het bevordert wel de tevredenheid. Niet zo bescheiden Sander, die Maggies van jou, die keer, dat ik bij jouw was, klonk gewoon lekker met hierbij de aantekening, dat ik ook maar alleen tinnen oortjes heb Ik heb wel vaker gezegd, bij mannen, als die een hobby hebben, of het nu fotografie, auto's of hifi is, komt er gauw onnodige komedie bij, profileergedrag en de handel speelt hier handig op in Wij hebben nu thuis, 2x paar luidsprekers staan, waar best wel verschil in zit (deze zal ik later ook beschrijven in een review) maar soms is het verrekte moeilijk, om te horen welke nu speelt. Zekerheidshalve ook mijn vrouw ff gevraagd omtrent de verschillen en haar reactie is, "tsja zeer klein maar beiden spelen zeer mooi, is dit nu.... waar jullie je, op het forum zo'n drukte over maken" Audiofielen met een set, waarbij de kabel v/d subwoofer los is geraakt door het stofzuigen van moeders en hier pas na 2 maanden luisteren, bij toeval achterkomen. Handelaren die op een beurs in hun demo-opstelling, de versterker op een dure stekkerdoos hebben aangesloten met vuistdikke snoeren en vervolgens de laatste metertjes de ze tekort hebben oplossen met een stekkerdoos/verlengsnoer v/d Aldi van 2,95 euro. Dit soort zaken maak je allemaal mee, dit niet als verwijten bedoeld (ook ik trap in deze valkuilen) maar gewoon regelmatig ff een kritische zelfreflectie en wat meer bescheidenheid en gewoon weer met beide beentjes op de grond. M.a.w. zowel gouden oortjes of tinnen oortjes, perfect zijn ze geen van beiden ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 8 maart 2014 Author Report Share Posted 8 maart 2014 Beste G.J. Doorgaans reageer ik vrij rustig, maar als je mij persoonlijk aanvalt gaan alle remmen hier los. Je hebt mij zelf vertelt vaak naar versterkte optredens te gaan. Ook gaf je eerder zelf aan, kleine verschillen niet vast te kunnen stellen.wordt vervolgd Alle musici hebben getrainde oren. Ook anderen kunnen dat bereiken. Er zijn genoeg redenen om 90% van de bestaande luidsprekers naar het stort te brengen. Zet maar eens twee willekeurige luidsprekers naast elkaar. Je zult waarschijnlijk een groot verschil horen. Een van de twee is dus niet goed. Of zeg ik nu weer iets geks? Smaak is voor mij onzin, in deze post geef ik gewoon mijn mening. Het gaat mij om een zo goed mogelijke benadering van live. Natuurlijk is dat lastig te bepalen, want wij waren niet bij de opnames aanwezig. Maar met een aantal uiteenlopende fragmenten, is het mogelijk de natuurgetrouwheid van een set in een bepaalde akoestiek te bepalen.wordt vervolgd Jongensdroom... Wel eerst ff goed mijn posts doornemen, ff laten bezinken, doorademen, heb ik het wel begrepen ? (zo nee, vraag dan om opheldering) en dan pas reageren op (de intentie) van het bericht Verder, als ik al mijn posts, doorlees, zie ik nergens dat ik jou beledigd heb ? Verder, heb ik gezegd dat mensen met getrainde oortjes (dus jij ook) een voordeel hebben t.o.v. een doorsnee gebruiker Dat ik inderdaad veel naar versterkte pop-concerten gaat en ben geweest klopt maar ook dat wij thuis vroeger een pianovleugel in de woonkamer hadden die weinig stilstond . Niettemin ben ik terughoudend dit als referentiekader/voordeel op te voeren. Maar wees gerust, de Blumenhofers worden hier voornamelijk met klassiek, Jazz, wereldmuziek, Sing/song-writer etc aan de tand gevoeld ! Kan je nog reageren op mijn post 86 Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 ik besef me ineens dat ik een vrij ongewone audiobiel ben. mijn luidsprekers staan er sinds 1986. mijn voor- en eindversterker sinds 1987/1988. alleen CD-spelers heb ik vervangen, maar dat is inmiddels ook voorbij. word toch steeds blijer. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 8 maart 2014 Author Report Share Posted 8 maart 2014 Er zijn genoeg redenen om 90% van de bestaande luidsprekers naar het stort te brengen. Zet maar eens twee willekeurige luidsprekers naast elkaar. Je zult waarschijnlijk een groot verschil horen. Een van de twee is dus niet goed. Of zeg ik nu weer iets geks? De meeste luidsprekers hebben een eigen klankkleur. uitgelegd. E dat aanbod blijft staan. Ik hoop van harte, dat wij nog steeds door dezelfde deur kunnen. Dus er blijft er in jouw ogen 10% correcte luidsprekers over en is statistisch de kans groot, dat merendeel van de forumleden hier naar "foute" speakers luisteren. En hier verschillen we, echt van mening. FF om het eenvoudig te houden, puur sec.. naar alleen luidsprekers horende en de akoestiek als een constante te beschouwen, denk ik, dat als de consumentenmarkt alleen uit getrainde oortjes bestaat, er eerder 10%/20% uitvalt en 90%/80% overblijft. Wat er dan uitvalt, zijn de commerciele effectboxen met oplopend laag, oplopend hoog etc.. Waar jij het woord klankkleur/signatuur hekelt, omarm ik deze eigenschap nu juist. Je suggereert hiermee een bestaande werkelijkheid/neutraliteit (klinken jouw speakers neutraal en hoe kan jij dit überhaupt herkennen?) en ik denk in termen van werkelijkheidsbeleving. welke binnen bepaalde kwaliteitsmarges voor velen zeer denkbeeldig/realiseerbaar is. Binnen muziekinstrumenten komen toch ook diverse klankkleuren voor, welke type/merk gebonden is en hier praat je toch ook niet over goed- en fout maar over smaak en dat alles zo zijn charmes kan hebben. Het misverstand tussen jouw en mij is, dat ik denk, dat bij jouw alles zwart/wit is en ik meer in graduaties denk Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 ?...wat toch alleen een persoonlijke mening kan zijn. Als je goed hebt gelezen begrijp je dat we het juist daarover helemaal eens zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 Je bent welkom hier... (je kunt me PM,en) Dit weekeinde lukt niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 Dus er blijft er in jouw ogen 10% correcte luidsprekers over en is statistisch de kans groot, dat merendeel van de forumleden hier naar "foute" speakers luisteren. Binnen muziekinstrumenten komen toch ook diverse klankkleuren voor, welke type/merk gebonden is en hier praat je toch ook niet over goed- en fout maar over smaak en dat alles zo zijn charmes kan hebben. Het misverstand tussen jouw en mij is, dat ik denk, dat bij jouw alles zwart/wit is en ik meer in graduaties denk Denk niet dat dat het misverstand is, wel de kwestie van eigenschappen op de juiste plek leggen.Bij instrumenten hebben klankkleuren een duidelijke functie, ze zijn van een enorm belang bij het maken van muziek, bij een weergever is het van belang dat er onvervormd en ongekleurd wordt gereproduceerd, zodra een weergever iets toevoegt of - zoals meest voorkomt - iets weglaat met andere woorden een eigen klanksignatuur heeft is het absoluut fout. Lachwekkend zijn dan ook de recensies waarin weergevers en andere componenten worden geprezen voor hun klankkleur, hun warmte, hun, noem het maar....... Als er twee weergevers dus in klank verschillen zijn er maar twee mogelijkheden, in het meest gunstige geval is één van beiden fout, maar heel aannemelijk is dat ze beiden gewoon fout zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 Dus er blijft er in jouw ogen 10% correcte luidsprekers over en is statistisch de kans groot, dat merendeel van de forumleden hier naar "foute" speakers luisteren. Wellicht dat je tegen "doven mans" oren praat 3 kwart van de musici heeft gehoor problemen. http://www.doof.nl/nieuws/driekwart-klassieke-musici-heeft-gehoorproblemen/26086 Het lijkt me beter om je eigen gehoor te vertrouwen. Best het e.e.a. geleerd van de mensen die hier over de vloer geweest zijn en musici waar ik audio apparatuur voor heb gemaakt. Leuk én leerzaam. Maar met je eigen oren moet je het doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 8 maart 2014 Author Report Share Posted 8 maart 2014 Als er twee weergevers dus in klank verschillen zijn er maar twee mogelijkheden, in het meest gunstige geval is één van beiden fout, maar heel aannemelijk is dat ze beiden gewoon fout zijn. Jitze.. Dit is ook de kern v/d discussie maar de vraag is: - wie heeft de wijsheid in pacht (gouden oortjes/referentiekaders) om dan te bepalen wat "goed" of "fout" is - wie kan er bepalen of een speaker neutraal klinkt of een klankleur heeft (ik moet ze nog tegenkomen?) - hebben alle speakers niet een bepaalde mate van klankkleur - is het hebben v/e klankkleur wel zo schadelijk of juist interessant (keuze mogelijkheden) Mijn mening In het speelveld waarin de meeste merkboxen of zich begeven, bevindt de klankkleur zich ruim binnen de toleranties van het toelaatbare (correctie weergave / opwekking van beleving) omdat niet alleen de speakers maar ook onze hersenen, hier een belangrijke rol inspelen. Aangezien iedereen andere hersenen heeft (ik heb er geen ) , blijft deze discussie eindeloos Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 En het is I Muvrini... Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 8 maart 2014 Author Report Share Posted 8 maart 2014 En het is I Muvrini... Dank u voor de correctie dingetjesman heb net nog wat van "I Muvrini" bijbesteld... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 De wijsheid in pacht hebben, wie de beste oortjes heeft, vind ik zaken die van geen enkele belang zijn, niet standvastigheid, maar flexibiliteit maakt dat we in staat zijn te groeien, te leren. Luisteren, en oordelen over hetgeen je hoort, is een leerproces, gelukkig heb ik het genoegen gesmaakt hierbij met regelmaat te zijn bijgestaan door musici, die elk gericht op de eigen muziek, het eigen instrument, of de menselijke stem, me veel hebben bijgebracht. Luisterend, ervaring delend, leer je op die manier allerlei zaken duiden, ontdek je wat de effecten zijn van de toegepaste componenten, leer je systemen onderscheiden, leer je dus gewoon discrimineren.......... En weet je, je blijft dingen ontdekken. En dan, is het erg dat verschillende speakers ook anders kleuren, mijn antwoord daarop volmondig : JA ! Kleuring is gewoon vervorming, dus kleuring voert je weg van de werkelijkheid, laat je juist die zaken die zo belangrijk zijn voor de muziek niet horen, gaat ten koste van detaillering zowel tonaal als in de dynamiek. Zoals JD ook gesteld heeft het gros van de in de handel zijnde speakers - ongeacht prijs, ondanks alle ronkende recensies, om met Paul Klipsch te spreken : BULLSHIT ! - deugt gewoon niet, kan geen muziek weergeven, komt niet verder dan zielloos muzak produceren. Van mij mag je dat best mooi vinden. Over smaak valt immers niet te twisten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 Jitze, om nog iets toe te voegen aan je voortdurend leerproces het volgende: Men geniet van een GOED glas wijn, niet van een best glas (zie de tekst onder je profielfoto). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 Taal is een wonderlijk fenomeen, zie hier hoe goed en best door de éen gelijkwaardig worden geacht en de ander een duidelijk onderscheid maakt, overigens gisteravond een Barolo soldaat gemaakt, AH was zo vriendelijk deze te voorzien van een 35% korting sticker. Héérlijk........een beste fles ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 Taal is een wonderlijk fenomeen, zie hier hoe goed en best door de éen gelijkwaardig worden geacht en de ander een duidelijk onderscheid maakt, overigens gisteravond een Barolo soldaat gemaakt, AH was zo vriendelijk deze te voorzien van een 35% korting sticker. Héérlijk........een beste fles ! Best is een overtreffende trap van goed, kan nooit gelijkwaardig zijn. Goed, beter, best. Proost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 Een aantal factoren, waarvan de lagere eigenresonantie van een grotere basluidspreker in een grotere behuizing en het meer lineaire gedrag van de grotere luchtmassa in de grotere kast de belangrijkste zijn. Omdat de bijdragen van anderen daar geen aanleiding toe geven*, reageer ik maar even op mijn eigen stukje. Wat ook ongetwijfeld een grote rol speelt, is het feit dat de meeste kleine luidsprekers tweewegsystemen zijn. Het onmiskenbare voordeel is het ontbreken van een cross-over netwerk in het vocale gebied, waardoor faseverschillen tussen de beide overnemende units worden voorkomen. Maar een nadeel is, dat er veel hogere frequenties de baskast worden ingekieperd, die - zelfs bij goede demping - de panelen van de kast op hun eigenresonanties aanspreken. Hiermee verschuift het timbre van het geheel in hogere richting, zoals ook bij relatief kleinere instrumenten. Bij grote drie- of vierwegsystemen wordt de basluidspreker gewoonlijk laag afgefilterd, zodat de panelen veel minder op hun eigenresonanties worden aangestoten. De middentoner(s) is/zijn immers gewoonlijk in een gedempte sub-behuizing ondergebracht, zodat hun achterwaartse output sterk verzwakt de panelen bereikt. * Hebben wij niet al dikwijls behandeld dat kwaliteit van audio-apparatuur niets met smaak te maken mag hebben? Dat luidsprekers allesvreters dienen te zijn, geschikt voor àlle soorten spraak en muziek? Dat het helaas zo is dat velen die zich audiofiel noemen juist slechte luidsprekers beminnen vanwege hun fouten? Hun overdrijvingen en hun tekortkomingen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts