pjotr27 Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 Omdat de bijdragen van anderen daar geen aanleiding toe geven*, reageer ik maar even op mijn eigen stukje. Wat ook ongetwijfeld een grote rol speelt, is het feit dat de meeste kleine luidsprekers tweewegsystemen zijn. Het onmiskenbare voordeel is het ontbreken van een cross-over netwerk in het vocale gebied, waardoor faseverschillen tussen de beide overnemende units worden voorkomen. Maar een nadeel is, dat er veel hogere frequenties de baskast worden ingekieperd, die - zelfs bij goede demping - de panelen van de kast op hun eigenresonanties aanspreken. Hiermee verschuift het timbre van het geheel in hogere richting, zoals ook bij relatief kleinere instrumenten. Bij grote drie- of vierwegsystemen wordt de basluidspreker gewoonlijk laag afgefilterd, zodat de panelen veel minder op hun eigenresonanties worden aangestoten. De middentoner(s) is/zijn immers gewoonlijk in een gedempte sub-behuizing ondergebracht, zodat hun achterwaartse output sterk verzwakt de panelen bereikt. * Hebben wij niet al dikwijls behandeld dat kwaliteit van audio-apparatuur niets met smaak te maken mag hebben? Dat luidsprekers allesvreters dienen te zijn, geschikt voor àlle soorten spraak en muziek? Dat het helaas zo is dat velen die zich audiofiel noemen juist slechte luidsprekers beminnen vanwege hun fouten? Hun overdrijvingen en hun tekortkomingen? Daarom zie je toch momenteel weer aardig wat breedbandsystemen... en dan ook nog in een dunne behuizing ( gevouwen baffle). Ik speel daar zelf mee ( Musical Affairs Grand Crescendo). Maar ook mijn luidsprekers zijn zeker geen allesvreters. Die bestaan gewoon niet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 i]Hebben wij niet al dikwijls behandeld dat kwaliteit van audio-apparatuur niets met smaak te maken mag hebben?[/i] Dat luidsprekers allesvreters dienen te zijn, geschikt voor àlle soorten spraak en muziek? Dat het helaas zo is dat velen die zich audiofiel noemen juist slechte luidsprekers beminnen vanwege hun fouten? Hun overdrijvingen en hun tekortkomingen? Daar heb je zeker een punt Spido. Als ik met apparatuur bezig ben, moet het met alle muziek goed klinken: pop en klassiek/complex en eenvoudig/hard en zacht. Uiteindelijke referentie is de stem want die hoor je de hele dag om je heen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 Jongensdroom... Wel eerst ff goed mijn posts doornemen, ff laten bezinken, doorademen, heb ik het wel begrepen ? (zo nee, vraag dan om opheldering) en dan pas reageren op (de intentie) van het bericht Verder, als ik al mijn posts, doorlees, zie ik nergens dat ik jou beledigd heb ? Verder, heb ik gezegd dat mensen met getrainde oortjes (dus jij ook) een voordeel hebben t.o.v. een doorsnee gebruiker Dat ik inderdaad veel naar versterkte pop-concerten gaat en ben geweest klopt maar ook dat wij thuis vroeger een pianovleugel in de woonkamer hadden die weinig stilstond . Niettemin ben ik terughoudend dit als referentiekader/voordeel op te voeren. Maar wees gerust, de Blumenhofers worden hier voornamelijk met klassiek, Jazz, wereldmuziek, Sing/song-writer etc aan de tand gevoeld ! Kan je nog reageren op mijn post 86 Ik meen meer dan duidelijk geweest te zijn. Als je nog meer wilt weten: ik heb je al twee keer uitgenodigd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 Gewoon een bakkie doen bij elkaar, dan zijn de misverstanden zo uit de wereld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 8 maart 2014 Author Report Share Posted 8 maart 2014 Gewoon een bakkie doen bij elkaar, dan zijn de misverstanden zo uit de wereld. Hebben we ook wel eens gedaan een Jongensdroom is de beroerdste niet maar dit misverstand is nauw niet van zo'n groot belang, dat er haast geboden is. BTW....leuk, dat je weer vaker hier komt buurten Sander Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 9 maart 2014 Report Share Posted 9 maart 2014 Hebben we ook wel eens gedaan een Jongensdroom is de beroerdste niet maar dit misverstand is nauw niet van zo'n groot belang, dat er haast geboden is. BTW....leuk, dat je weer vaker hier komt buurten Sander Hij is wel eens wat te fel, staat wel eens teveel op zijn strepen en draaft wel eens wat te lang door. Iedere gek zijn gebrek hoop ik maar. G.J. en ik hebben al vaak genoeg aan de koffie, koek, broodjes gezeten, om overal een beetje doorheen te kunnen prikken. De soep wordt nooit zo heet gegeten als deze wordt opgediend. Iedereen een fijne zondag gewenst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 9 maart 2014 Author Report Share Posted 9 maart 2014 Uiteindelijk is dit draadje "Hoe Luister Je, Waar Let Je Op, Wanneer Vind Je Iets Mooi ?" een beetje ontaardt in de discussie over "Klankkleur" en de legitimiteit hiervan. Ik heb daarom, om ons een beetje v/d straat te houden, hier een aparte topic voor geopend http://www.high-endforum.nl/topic/14328-klankkleur-wat-is-dit-en-is-dit-legitiem/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts