WanFie Posted 5 maart 2014 Report Share Posted 5 maart 2014 We hebben een topic voor een lineaire voeding voor een Wadia, maar ik lees dat andere digitale apparaten daar ook baat bij hebben. Zoals de Sbooster BOTWS voedingen voor de Squeeseboxen, of de iFi voor digitale apparaten met USB voeding. Of zelfs compleet lineair opgebouwde PC voedingen. Teradak is kennelijk ook een bekende naam. Hier heb ik de ervaring dat een batterijvoeding voor het ingangsprintje van de Pinkfaun dac zeker wel helpt. Jammer is alleen, dat de batterijen na twee avonden spelen al weer leeg zijn. Ik heb van Matthijs begrepen, dat de hele dac vanuit de voeding gevoed wordt, maar dat de processor van het ingangsprintje via de USB van de PC gevoed wordt. Nou is die laatste hier niet zo'n krachtig ding met een heel kleine voeding. Dat er flink wat ruis en HF op die voedingdraad staat is dus aannemelijk. Deze vervuiling komt dus wel binnen de afgeschermde omgeving van de dac. Vandaar mijn test met de batterijvoeding. De batterijvoeding is niet meer dan een batterijhoudertje met 4 AA NiMh batterijen. Deze heb ik aan de zijkant van de dac USB stekker van m'n zelfgemaakte USB kabel ingevoerd. Wie heeft er ervaring met lineaire voedingen ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 maart 2014 Author Report Share Posted 7 maart 2014 Ik heb een bouwpakketje van Velleman (K1823 1A) gekocht. Hopelijk is dat wat ik bedoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 maart 2014 Report Share Posted 7 maart 2014 Zoiets gebruik ik ook Hans voor mijn squeezebox. http://www.dddac.de/at05.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 maart 2014 Author Report Share Posted 8 maart 2014 Waarom heb je een viervoudige voeding ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 Waarom heb je een viervoudige voeding ?? Het is een universele voeding print. Zie website. Je kunt er b.v. kleinere direct verhitte triodes mee voeden. De rimpel bij 2 printjes achter elkaar is bijna net zo laag als met batterij of accu voeding. Maar je kunt net als ik, ook één printje los zagen en gebruiken als voeding voor een squeeze box. (in de squeeze box zit ook nog een spanningsregelaar zoals de LM317) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 FF off topic ik sta op het punt mijn Logitech Duet te vervangen door deze Dune HD TV-303D Vandaag een 1TB 2,5" schijfje voor gekocht. Kan 24bit 192khz afspelen volgens de handleiding. Door tijdgebrek (klussen bij dochter) nog niet goed getest Wel al aardig wat 24bit 96Kbit materiaal verzameld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 In principe is een goede SMPS "schoner" dan een conventionele (wat is daar "lineair" aan?) voeding. Helaas zijn de meeste SMPS-en goedkope Chinese brol en dus slecht. Mijn knijpdoos heeft ook een conventionele voeding, maar wat nog veel meer deed was een interne opschoning dmv. Panasobic FC SMD elco's, goeie opamps, ground layout en een DC servo. En dat dus in een "Classic", waar er eigenlijk geen ruimte voor was dus het hele spul zit nu in een ouwe CD-speler kast. Alleen een externe DAC (Hawk MP III met modificaties) speelt er nog beter op maar los is ook best te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 maart 2014 Report Share Posted 9 maart 2014 FF off topic ik sta op het punt mijn Logitech Duet te vervangen door deze Dune HD TV-303D Vandaag een 1TB 2,5" schijfje voor gekocht. Kan 24bit 192khz afspelen volgens de handleiding. Door tijdgebrek (klussen bij dochter) nog niet goed getest Wel al aardig wat 24bit 96Kbit materiaal verzameld Ik zit nog te twijfelen tussen de Med8er 800 http://tweakers.net/pricewatch/335172/mede8er-med800x3d-wp/specificaties/ En die Dune http://tweakers.net/pricewatch/325859/dune-hd-tv-303d/specificaties/ Die Dune lijkt me iets mooier, maak kan iets minder video formaten aan (lees ook wel eens geen iso's of zo, niet dat ik dat nodig heb. download nooit films). De Med8er is wat goedkoper. Ach, ik koop m toch niet voor audio, en zo, ja dan zou t via de externe dac gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 maart 2014 Author Report Share Posted 9 maart 2014 In principe is een goede SMPS "schoner" dan een conventionele (wat is daar "lineair" aan?) voeding. Helaas zijn de meeste SMPS-en goedkope Chinese brol en dus slecht. Mijn knijpdoos heeft ook een conventionele voeding, maar wat nog veel meer deed was een interne opschoning dmv. Panasobic FC SMD elco's, goeie opamps, ground layout en een DC servo. En dat dus in een "Classic", waar er eigenlijk geen ruimte voor was dus het hele spul zit nu in een ouwe CD-speler kast. Alleen een externe DAC (Hawk MP III met modificaties) speelt er nog beter op maar los is ook best te doen. Ik heb nog een HP SMPS van 5V liggen (van oude PDA). Ik hoorde inderdaad weinig verschil tussen de batterijen en deze voeding. Maar nu de spullen besteld zijn, bouw ik toch maar een conventionele voeding. Baat het niet dan geeft het moed. Heeft het nog zin om er wat meer capaciteit in te stoppen ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 maart 2014 Author Report Share Posted 9 maart 2014 Ik heb gisteren van Arden overigens een Astin Trew 5V voeding met USB kabels mee gekregen. Om te proberen.... Ik heb deze gisteravond aangesloten en merkte ook weinig verschil. Wat ik wel merkte dat omschakelen niet zonder slag of stoot ging. Een paar keer de DAC en voeding uit en weer aan hielp. Die ga ik binnenkort bij een kennis eens vergelijken met een BOTWS voeding op een Touch. Voor mijn USB ingangskaartje maakt het kennelijk allemaal weinig uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 9 maart 2014 Report Share Posted 9 maart 2014 Ik heb gisteren van Arden overigens een Astin Trew 5V voeding met USB kabels mee gekregen. Om te proberen.... Al enig idee, wanneer we jouw full-color recensie kunnen verwachten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 maart 2014 Author Report Share Posted 9 maart 2014 Al enig idee, wanneer we jouw full-color recensie kunnen verwachten Hans Ehh... nee. Ik moet eerst nog een afspraak maken. Wanneer Arden het goed vind, neem ik hem ook mee naar de audioclub. We hebben in maart n.l. een DAC vergelijk. Daar zitten een aantal PC gevoede DAC's en Hiface 2 bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 maart 2014 Report Share Posted 9 maart 2014 Ik zit nog te twijfelen tussen de Med8er 800 http://tweakers.net/pricewatch/335172/mede8er-med800x3d-wp/specificaties/ En die Dune http://tweakers.net/pricewatch/325859/dune-hd-tv-303d/specificaties/ Die Dune lijkt me iets mooier, maak kan iets minder video formaten aan (lees ook wel eens geen iso's of zo, niet dat ik dat nodig heb. download nooit films). De Med8er is wat goedkoper. Ach, ik koop m toch niet voor audio, en zo, ja dan zou t via de externe dac gaan. Ik heb hem gekregen ....en een gekregen paard Al heel even mee gespeeld. Het draait onder Linux en de menu's, mogelijkheden etc zien er heel aardig uit. Voor die paar 24/96Khz bestanden ga ik nog geen externe dac kopen. Gewoon een spelen dingetje. Als het serieus wordt dan wil ik zoiets als Doede bouwt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 maart 2014 Report Share Posted 10 maart 2014 Duck. Het werkt en klinkt heel aardig. Je krijgt er veel kabels etc bij. Wat vaag gedoe om te installeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 maart 2014 Report Share Posted 10 maart 2014 Bij mij was het plug & play. Het is wel even wennen aan de Dune interface. Heb je er ook een flatscreen aan hangen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 maart 2014 Report Share Posted 11 maart 2014 Hans van LiempdHeeft het nog zin om er wat meer capaciteit in te stoppen ?? Sorry kan niet quoten na mijn verse Linux installatie dus maar even zo: Het is moeilijk te zeggen of dat zinvol is, er kunnen zowel voordelen als nadelen aan zitten. Voordeel kan zijn: een zeer strak afgevlakte spanning met weinig 100 Hz rimpel zodat de te voeden schakeling een stabiele en relatief schone spanning krijgt aangeboden. Maar: meer is niet altijd beter. Naast grote oplaadstromen (pieken) kan er ook een niet te verwaarlozen inductie optreden door die grote elco's waardoor de voedingsimpedantie in de hoge frequenties oploopt. Het gevolg daarvan kan zijn dat hoogfrequente stoorsignalen tot de stabilisatoren kunnen doordringen en als die van het ordinaire soort zijn dan kunnen ze er niet goed mee overweg. Dan kan er een soort overspraak optreden tussen analoog en digitaal gedeelte en met name bij de DAC-chip waar beiden bij elkaar komen. Een strenge voedings- en aardingslayout is dan ook belangrijk waarbij locale stromen ook locaal blijven en elkaar niet kunnen be-invloeden (zie artikelen Guito Tent hierover). Ik zou zeggen dat het zinvol kan zijn om grote elco's te vervangen door een aantal kleinere met een lage ESR en ESL, waarbij je eigenlijk ook weer onderscheid zou moeten maken tussen analoog en digitaal gedeelte icm. een goede layout. Dat is wat ik in mijn SQueezebox gedaan heb en wegens ruimtegebrek is daar een buitenboordprintje ingekomen met de analoge uitgang en de voeding. Maar voor jou is dat denkelijk weinig zinvolle informatie omdat jij zo'n ombouw niet gaat doen (of je broer zou dat moeten willen doen). Maar klakkeloos uFs erbij plakken: nee, moet ik afraden zonder verdere maatregelen. Misschien wel vervanging door "mooie" elco's als Panasonic FC of FM. Als je een externe voeding gaat bouwen of ombouwen, denk dan ook aan de op- en ontlaadstromen van die elco'c, die mogen absoluut niet in de schakeling terechtkomen. Dus ook de manier van bedraden/aarding (bedoel ik niet de randaarde mee) is belangrijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 maart 2014 Report Share Posted 11 maart 2014 Bij mij was het plug & play. Het is wel even wennen aan de Dune interface. Heb je er ook een flatscreen aan hangen? De installatie was ook plug en play, maar kreeg FTP niet aan de praat, omdat hij een systeem partitie niet op de harddisk kon vinden. Nadat ik het flash geheugen had gewist deed hij het ineens wel. Vaag, want ik had bij de 1e start al een 1TB HD dan zou je verwachten dat e.e.a. gelijk goed gaat. Maar misschien omdat de disk hot swabble? is hebben ze daar bewust van afgezien. Ik heb er een Panasonic flatscreen op aangesloten. Moet er even verder mee spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 maart 2014 Author Report Share Posted 11 maart 2014 Sorry kan niet quoten na mijn verse Linux installatie dus maar even zo: Het is moeilijk te zeggen of dat zinvol is, er kunnen zowel voordelen als nadelen aan zitten. Voordeel kan zijn: een zeer strak afgevlakte spanning met weinig 100 Hz rimpel zodat de te voeden schakeling een stabiele en relatief schone spanning krijgt aangeboden. Maar: meer is niet altijd beter. Naast grote oplaadstromen (pieken) kan er ook een niet te verwaarlozen inductie optreden door die grote elco's waardoor de voedingsimpedantie in de hoge frequenties oploopt. Het gevolg daarvan kan zijn dat hoogfrequente stoorsignalen tot de stabilisatoren kunnen doordringen en als die van het ordinaire soort zijn dan kunnen ze er niet goed mee overweg. Dan kan er een soort overspraak optreden tussen analoog en digitaal gedeelte en met name bij de DAC-chip waar beiden bij elkaar komen. Een strenge voedings- en aardingslayout is dan ook belangrijk waarbij locale stromen ook locaal blijven en elkaar niet kunnen be-invloeden (zie artikelen Guito Tent hierover). Ik zou zeggen dat het zinvol kan zijn om grote elco's te vervangen door een aantal kleinere met een lage ESR en ESL, waarbij je eigenlijk ook weer onderscheid zou moeten maken tussen analoog en digitaal gedeelte icm. een goede layout. Dat is wat ik in mijn SQueezebox gedaan heb en wegens ruimtegebrek is daar een buitenboordprintje ingekomen met de analoge uitgang en de voeding. Maar voor jou is dat denkelijk weinig zinvolle informatie omdat jij zo'n ombouw niet gaat doen (of je broer zou dat moeten willen doen). Maar klakkeloos uFs erbij plakken: nee, moet ik afraden zonder verdere maatregelen. Misschien wel vervanging door "mooie" elco's als Panasonic FC of FM. Als je een externe voeding gaat bouwen of ombouwen, denk dan ook aan de op- en ontlaadstromen van die elco'c, die mogen absoluut niet in de schakeling terechtkomen. Dus ook de manier van bedraden/aarding (bedoel ik niet de randaarde mee) is belangrijk. Dank je voor de informatie. Het gaat in mijn geval alleen om de voeding van de processor in het USB-I2s insteekkaartje. De DAC heeft een voeding met verschillende takken voor de diverse circuits. Chris wil de ingangskabel van een ferrietkraal met enkele omwentelingen voorzien. Verder wil hij na de afvlakking nog wat filters plaatsen. Maar eerst de onderdelen binnen zien te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 11 maart 2014 Report Share Posted 11 maart 2014 verwen jezelf en leg de ambitie wat hoger: kijk eens goed naar diodes en spanningsregelaars (geen 78xx en zo, maar bijv de discreet opgebouwde dingetjes van Tent of http://www.teddypardo.com/diy.html (superteddy) of http://www.fidelityaudio.co.uk/parts/spower-voltage-regs/ (die heb ik in de CD speler staan). ze zijn er niet voor niks ... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Ravon de Dune interface en software vind ik niet zoveel voorstellen. Net als het geluid. 320Kbit MP3 en 16bit 44Khz klinkt goed. Maar daar boven 24/88 24/96 en 24/192 heb ik het idee dat het niks toevoegt eerder slechter klinkt. Voor audio ga ik hem niet gebruiken. Mijn opgewaardeerde Logitech Duet mét lineaire voeding doe ik echt niet weg Maar ja het apparaat kost ook nog geen 200€, + een harddisk. Feitelijk krijg je verbluffend veel waar voor je geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Ravon de Dune interface en software vind ik niet zoveel voorstellen. Net als het geluid. 320Kbit MP3 en 16bit 44Khz klinkt goed. Maar daar boven 24/88 24/96 en 24/192 heb ik het idee dat het niks toevoegt eerder slechter klinkt. Voor audio ga ik hem niet gebruiken. Mijn opgewaardeerde Logitech Duet mét lineaire voeding doe ik echt niet weg Maar ja het apparaat kost ook nog geen 200€, + een harddisk. Feitelijk krijg je verbluffend veel waar voor je geld. Zooo, da's een korte recensie! Opmerkelijk vind ik dat je het ding afkraakt en als enige argument de prijs geeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Zooo, da's een korte recensie! Opmerkelijk vind ik dat je het ding afkraakt en als enige argument de prijs geeft. Voor de liefhebber http://www.mediasmartserver.net/2013/02/07/review-dune-hd-tv303d/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 maart 2014 Author Report Share Posted 14 maart 2014 We zouden gisteravond de AstinTrew voeding op een Squeezebox en Hiface proberen. Helaas is dat niks geworden, omdat er op elk apparaat andere aansluitingen zitten. Volgende week gaan we hem gebruiken voor het dac vergelijk op de audioclub (wanneer er tenminste apparaten zijn met de juiste aansluitingen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 14 maart 2014 Report Share Posted 14 maart 2014 leg eens voor aan de Europese Unie, opladers moeten binnenkort ook uniform inzetbaar zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 maart 2014 Author Report Share Posted 21 maart 2014 Mijn voeding is ondertussen klaar, al heb ik hem nog niet in m'n set zitten. Dat komt zondag waarschijnlijk. Gisteren hebben we de Astin Trew voeding op de verschillende DAC's gebruikt. Of het daardoor kwam weet ik niet, maar de dac's klonken stuk voor stuk erg goed. Helaas hebben we geen tijd gehad om een dac mét en zonder deze voeding te vergelijken. Morgen gaat hij weer mee naar Rotterdam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts