Jump to content

Klankkleur, Wat Is Dit En Is Dit Legitiem ?


VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Wat is het verschil tussen het aanbrengen van hoorbare vervorming met kabeltjes (voor zover dat uberhaupt mogelijk is) en met een equalizer?

Als er geen verschil tussen kabels is, waarom dan al die discussie hierover?

Het onderwerp is klankleur, die kun je veranderen in je set en in je speakers. Waarom klinkt de ene buis beter dan de ander? Geldt ook voor spoelen, condensatoren etc. in je scheidingsfilters.

Wat ik bedoel is dat je met gebruik van een equalizer de klank van je set nog meer kunt beïnvloeden en het ware karakter kunt verbloemen.

Link to comment
Share on other sites

Als er geen verschil tussen kabels is, waarom dan al die discussie hierover?

Het onderwerp is klankleur, die kun je veranderen in je set en in je speakers. Waarom klinkt de ene buis beter dan de ander? Geldt ook voor spoelen, condensatoren etc. in je scheidingsfilters.

Wat ik bedoel is dat je met gebruik van een equalizer de klank van je set nog meer kunt beïnvloeden en het ware karakter kunt verbloemen.

Het onderwerp blijkt vervorming te zijn, niet klankkleur. Klankkleur is geen eigenschap van een set, het is een eigenschap van een bron. Vervorming is wel een eigenschap van een set.

 

Ik zie in essentie geen verschil tussen het aanbrengen van vervorming op de ene of de andere manier en jij schrijft dat je dat wel met kabeltjes wilt doen maar niet met een equalizer. Vandaar mijn vraag.

 

En over de vermeende hoorbare invloed van kabeltjes wordt inderdaad veel gediscussieerd.

Link to comment
Share on other sites

Ik zie in essentie geen verschil tussen het aanbrengen van vervorming op de ene of de andere manier en jij schrijft dat je dat wel met kabeltjes wilt doen maar niet met een equalizer. Vandaar mijn vraag.

 

 

In essentie maakt het ook niet uit hoe de vervorming ontstaat, het resultaat is uiteindelijk de vervorming. Kabeltjes zul je wel moeten gebruiken, je kiest wat je bevalt. Om daarnaast nog meer te gaan vervormen vind ik niet nodig.

Link to comment
Share on other sites

Met een equalizer kun je heel gericht bijsturen, zoals een wisselfilter in je speakers ook doet (naast het beschermen van de tweeter). Een kabel die "klinkt"  is ook een netwerkje van L, C en R maar daar heb je juist helemaal geen grip op.

In DSP land heeft men het vaak over de target curve (omdat "recht" kennelijk niet te pruimen is

 

Willekeurige ste links

http://redspade-audio.blogspot.nl/2011/06/why-your-system-needs-target-curve.html

http://seanolive.blogspot.nl/2009/11/subjective-and-objective-evaluation-of.html

http://twit.tv/show/home-theater-geeks/164  (vanaf 17 min)

http://www.regonaudio.com/Gradient%20Revolution%20Loudspeaker.html

Link to comment
Share on other sites

Het onderwerp blijkt vervorming te zijn, niet klankkleur. Klankkleur is geen eigenschap van een set, het is een eigenschap van een bron. Vervorming is wel een eigenschap van een set.

 

 

Klankkleur is een eigenschap v/d set + ruimte + hersenen

 

dit bevat ook vervorming, impulsgedag, fasegedrag, afstraalgedrag, je grote stoffenbankstel in je woonkamer etc. 

 

dit om het ff gemakkelijkere te maken :o

 

Maar geloof me, op een forum, in recensies, hifi-bladen worden verschillen weliswaar vaak gechargeerd en uitvergroot

in de praktijk valt het reuze mee.  

 

Vandaag was Carl nog net ff hier en hebben we nog naar mijn Dynaudio's en de logeetjes Blumenhofers geluisterd 

en over de verschillen gesproken en raadt eens....

 

Wordt vervolgd :D    

Link to comment
Share on other sites

In principe heb je gelijk, maar de verschillen zijn wellicht minder groot dan je denkt voor wat betreft de kleuring die we prefereren.

 

Nou, ik ben juist ook van mening, dat die verschillen klein zijn en daarnaast, went de mens ook snel aan een bepaald geluidsbeeld

en/of zijn auditieve geheugen laat hem in de steek. (ik kom hier later op terug, als mijn recensie over de Blumenhofers hier gepresenteerd worden)

Link to comment
Share on other sites

Kleuring... je kunt er een boek over vol schrijven. Maar voor mij is het een combinatie van al dan niet bedoelde vervorming. Vervormingen, die elkaar soms compenseren.

 

Gisteren spraken we nog over de Consonance Droplet die elektrische gitaren zo lekker vet liet klinken. Heb je een set die wat te dun klinkt ?, maak je hem op deze manier vetter.

 

En zo zijn er veel voorbeelden te noemen. Eigenlijk kun je met alle componenten wat veranderen. De een houdt van laid back en vet. De ander van up front en direct. 

 

Matchen wordt dat ook wel genoemd. Van mij hoeft dat niet. Hoe minder kleuring hoe beter.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Klankkleur is een eigenschap v/d set + ruimte + hersenen

 

Je moet het helemaal zelf weten maar waarom zou je een eigen definitie willen hanteren over iets waar iedereen die iets met muziek of geluid doet of die op enige wijze muziekonderwijs genoten heeft het over eens is?
Link to comment
Share on other sites

Je moet het helemaal zelf weten maar waarom zou je een eigen definitie willen hanteren over iets waar iedereen die iets met muziek of geluid doet of die op enige wijze muziekonderwijs genoten heeft het over eens is?

Ravon, .....ik bedoel in de betekenis van "kleuring" of liever "klanksignatuur" 

 

Ik heb trouwens ook muziekonderwijs genoten en verder speel ik al 27 jaar luchttriangel :D

 

By the way.. Hugh Maskela cd "Hope" klinkt verrekte lekkers hier :wub: 

 

Link to comment
Share on other sites

Op dit ogenblik is het een komen en gaan v/d ene CD na de andere,

dan weer spelend op de Blumenhofers, dan weer op de Dynaudio's,
dan weer via de Dac v/d Marantz en dan weer via de buizen-Dac Music Hall..

en weet je, alles combinaties met kleine verschillen in klanksignatuur weten er steeds
gezamenlijk er een feestje van te maken en klinkt het fabuleus :wub:

Als er geen storende zaken in de weergave zijn, zoals dreunen, scherpte etc.
ben je helemaal niet meer bewust van die verschillen en moet ik echt controleren,
wat ik nu aan heb staan.  Het is nu de muziek en de beleving die de boventoon voeren
en de rest smelt als sneeuw voor de zon.

Link to comment
Share on other sites

Zo heen en weer fietsend tussen componenten, lijken de verschillen vaak niet zo heel erg groot, om werkelijk tot een oordeel te kunnen komen lijkt het mij beter om een wat langere periode naar één van de speakers te luisteren, in dit geval de gast, en daarna weer terug, beiden op dezelfde set, als dat mogelijk is.

Als je meer dan één component wisselt wordt het wat lastiger de verschillen te duiden.

 

Voor wat betreft de klankkleur, dit lijkt me voor behouden aan de instrumenten , de opname en zeker niet aan de weergave installatie , deze laatste dient onvervormd weer te geven , elke vorm van vervorming , hoe fraai dan ook volgens velen , is gewoon fout en ongewenst.

Dus ook die heerlijke saus vol even harmonischen , welke Single Ended versterkers zo geweldig goed kunnen produceren.

Link to comment
Share on other sites

Ik kan hier nog wel een aardig voorbeeld geven van erg ongewenste klank kleur.

Al ben ik er zelf niet vies van om iets van smaak mee te geven aan een installatie dit gaat me echt te ver.

In dit geval gaat het over de installatie van de nieuwe Skoda Octavia.

Deze is dusdanig slecht ontworpen dat ik maar eens ben gaan meten met iemand van het zelfbouw audio forum.

Een beter voor beeld van slechte klank kleur kan ik even niet vinden.

midden_zpsb7c72ee7.jpg

 

Dit klikt dus als een Yoko radio ondersteund met een sub.

 

Heb dit overigens ook al bij de importeur gemeld en die is hier nu mee bezig.

Link to comment
Share on other sites

Heb je al eens in je luisterruimte gemeten? Binnen 10 dB recht is helemaal niet zo slecht. Ik heb hier wel eens plus en min 15 dB gemeten.

 

Maar het klopt wel, elke afwijking in de frequentiekarakteristiek geeft een ander klankkleur. We hebben dat gisteren bij Fritz kunnen zien én horen. Verschillen van 5 dB zijn goed hoorbaar.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik kan hier nog wel een aardig voorbeeld geven van erg ongewenste klank kleur.

Al ben ik er zelf niet vies van om iets van smaak mee te geven aan een installatie dit gaat me echt te ver.

In dit geval gaat het over de installatie van de nieuwe Skoda Octavia.

Deze is dusdanig slecht ontworpen dat ik maar eens ben gaan meten met iemand van het zelfbouw audio forum.

Een beter voor beeld van slechte klank kleur kan ik even niet vinden.

midden_zpsb7c72ee7.jpg

 

Dit klikt dus als een Yoko radio ondersteund met een sub.

 

Heb dit overigens ook al bij de importeur gemeld en die is hier nu mee bezig.

Een Skoda Octavia vertoont klankkleur als je een deur dicht gooit. Of als je er mee tegen een boom rijdt. Of als je over het dak loopt en een beetje stampt. Lijkt me een leuk idee voor Slagerij van Kampen.

 

Het grafiekje hierboven is een frequentiekarakteristiek van een autoradio, ik vermoed in een auto. Dat heeft op zich niks met klankkleur te maken en ook niet met vervorming of kleuring. Zoals Spido terecht opmerkte is er meer van belang dan alleen de frequentiekarakteristiek.

Link to comment
Share on other sites

Voor wat betreft de klankkleur, dit lijkt me voor behouden aan de instrumenten , de opname en zeker niet aan de weergave installatie , deze laatste dient onvervormd weer te geven , elke vorm van vervorming , hoe fraai dan ook volgens velen , is gewoon fout en ongewenst.

Dus ook die heerlijke saus vol even harmonischen , welke Single Ended versterkers zo geweldig goed kunnen produceren.

We zijn het eens. Is dat voor het eerst?

Link to comment
Share on other sites

Een Skoda Octavia vertoont klankkleur als je een deur dicht gooit. Of als je er mee tegen een boom rijdt. Of als je over het dak loopt en een beetje stampt. Lijkt me een leuk idee voor Slagerij van Kampen.

 

Het grafiekje hierboven is een frequentiekarakteristiek van een autoradio, ik vermoed in een auto. Dat heeft op zich niks met klankkleur te maken en ook niet met vervorming of kleuring. Zoals Spido terecht opmerkte is er meer van belang dan alleen de frequentiekarakteristiek.

Waar jij het nu over hebt is de klank kleur van een instrument.

Waar volgens mij dit topic over gaat is de klank kleur die een installatie mee kan geven aan het ge reproduceerde geluid.

 

Dat is dus precies wat ik hier laat zien.

Door bepaalde frequenties harder of zachter weer te geven kan je de klank kleur aanpassen.

Link to comment
Share on other sites

Waar jij het nu over hebt is de klank kleur van een instrument.

Alllicht. Instrumenten en stemmen hebben klankkleur. Dit draadje gaat niet over klankkleur, het gaat over vervorming zo je wilt kleuring want dat is wat bij reproductie van geluid een rol speelt.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Dat heet dan vervorming of kleuring.

 

Leesvoer over klankkleur:

http://en.wikipedia.org/wiki/Timbre

http://nl.wikipedia.org/wiki/Timbre

En dat is nu precies de vraag van de TS, jij haalt er iets anders bij.

 

Uiteindelijk is de topic: "Hoe Luister Je, Waar Let Je Op, Wanneer Vind Je Iets Mooi ?"

een beetje ontaardt in de discussie over "Klankkleur" en de legitimiteit hiervan.

 

Klankkleur = in de betekenis van kleuring ! (sommige spreken wellicht over vervorming  :mellow: )

 

Ik heb daarom, om ons een beetje v/d straat te houden, hier een aparte topic voor geopend

met de belangrijkste vragen:

- wat is klankkleur

- hoe ontstaat klankkleur

- is klankkleur legitiem of MyFi

 

Mogelijk is de term klankkleur niet de juiste geweest  ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...