Jump to content

Klankkleur, Wat Is Dit En Is Dit Legitiem ?

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Beste TL200,

Een schema van het wisselfilter van jouw luidsprekers kun je nog vinden op http://www.falconacoustics.co.uk/downloads/Webb%20R50%20Construction.pdf (fig. 2).

De opgegeven de waarden van de componenten doet mij vrezen dat hier dezelfde of vergelijkbare componenten zijn gebruikt als die van de KEF luidsprekers uit die tijd: m.n. "Elcap" condensatoren en dundradige ferrietkernspoeltjes.

Met name de Elcaps zijn vermoedelijk sterk verouderd. Waarschijnlijklijk zijn sommige van hen zelfs niet meer "condensatoren" te noemen. 

Als je het jezelf gemakkelijk wil maken: er zijn bij Falcon Electronics complete vervangingssets voor het filter te koop.

Die zijn wel niet "perfect", maar kunnen je luidsprekers toch sterk verbeteren.

Wat de heren Vanzomereng en Goodtube betreft: vraag ze of ze CD's meebrengen die ze zelf goed kennen. Dat maakt een "vergelijking" (ook een indirecte) een stuk gemakkelijker.

Van de heer Vanzomereng weet ik het niet zo precies, maar de heer Goodtube is naar ik weet gewend aan zeer goede (realistische, ook fasecoherente) geluidsweergave. 

Ik ben benieuwd naar hun verslagen en hoop dat hun vriendelijkheid en beleefdheid hun oordeel niet al te zeer zal... eh... kléuren.

Ik maakte mijn opmerking omdat ik in het algemeen niet zo gecharmeerd ben van de inhoud van sommige alhier geplaatste discussies.

Ik vraag me alleen af of je "degelijke types" moet stimuleren......

Het eerste kan ik me voorstellen, aan de andere kant is het meningsverschil natuurlijk wel het fundament waarop een forum gebouwd is. Sommigen zien dat anders, die hebben liever een forum waar een enkele mening heerst.

Alleen al mijn aanwezigheid hier is voor sommigen al voldoende stimulatie....

Met warme groet uit een vandaag af en toe zonnig Gouda ;)

Klopt Spido, maar er zijn verschillende versies van het filter in de omloop.

Mijn TL's hebben niet dezeflde filters als de R50's. ik heb zwaardere spoelen ivm hogere belastbaarheid. 50 Wrms ipv 25Wrms.

Bij weten zijn er minstens 3 versies in de omloop van het filter, omdat er ook met verschillende tweeters is gewerkt. er zijn ook R50's met een folietweeter ipv de Coles.

Ik zal nog even navraag doen maar vlgs. mij zijn de Elcaps al vervangen, dat is inmiddels alweer meer dan 10 jaar geleden, moet mss. weer eens gebeuren.

Wat betreft die cd's, ik zal de jongens vragen hun favorieten mee te nemen. Bij deze dus.

Ik ben erg benieuwd naar hun oordeel over mijn extra-vintage set.

Beste TL200,

Als jij de zwaardere (hoger belastbare) spoelen hebt en je elcaps zijn nog maar tien jaar geleden vervangen door MKP's (of, eventueel, in de laagsectie, door MKT's), zal vernieuwing niet nodig zijn, denk ik.

Overigens zag ik nòg een aanbieder van TL200 / R50 upgrade filters, maar die spoeltles en elco's op de foto lijken me geen grote vooruitgang t.o.v. het origineel!

R50 Upgrade Crossovers

This upgrade crossover is designed to suit 4-way loudspeakers using combinations of KEF's T27B110B139 with the addition of a super tweeter units. These include the Cambridge Audio R50, Practical Hi-Fi Monitor, and Wireless World Transmission Line, as well as many more. This upgrade will enhance your existing loudspeakers and will provide a more open midrange and will improve detail in the top frequencies. You will also notice that the bass response gives the impression of being slightly tighter without destroying the original warmth, for which the B139 is renowned. The new crossover is larger than the original DN12 crossover and is connected via screw terminals and therefore does not use the original edge connectors or require soldering. These crossovers are supplied fully built including connectors and fitting instructions.

This upgraded crossover can be supplied as a standard wired version or as a bi-wired version.

http://www.wilmslow-audio.co.uk/r50-upgrade-crossovers-481-p.asp

Mijn waarde Spido,

dank voor het meedenken en -zoeken.

ik ga zsm kijken wat er nu in mijn filters zit. kan nog wel even duren want ik zit nog met de nasleep van de verbouwing en de voorsleep van o.a. mijn verjaardag en het aankomend luisterbezoek.

Met vriendelijke groet, TL200.

Van de heer Vanzomereng weet ik het niet zo precies, maar de heer Goodtube is naar ik weet gewend aan zeer goede (realistische, ook fasecoherente) geluidsweergave. 

Ik en benieuwd naar hun verslagen en hoop dat hun vriendelijkheid en beleefdheid hun oordeel niet al te zeer zal... eh... kléuren.

Spido...

bovenstaande is wel "grappig" geformuleerd, op basis van welke zaken/feiten denk je dit :confused:    

Überhaupt, zal ik wel over voldoende kennis, referentiekaders en goed gehoor beschikken,

om hiermee in staat zijn om de set van GOODTUBE op werkelijke waarde (werkelijkheidsweergave) weten in te schatten ?

Ben ik na afloop wel bewust v/h feit, een staaltje van perfectie en werkelijkheidsweergave meegemaakt te hebben :unsure:

Wat je schrijft, brengt nogal wat teweeg, want als de weergave van GOODTUBE zo realistisch is  (hij speelt immers met spekstenen :D )

en ik ben me hiervan bewust (?) om dan vervolgens daarna, de set van TL200 te gaan luisteren die vermoedelijk anders "klinkt"

zou mijn conclusie niet anders kunnen zijn dan: "Leuke set TL200 en het klinkt nog lekker ook maar het is wel MyFi" 

Maar m.i. wordt de soep niet zo heet gegeten en verwacht ik bij beide heren, een goede weergave die en ik mooi vind (heb een ruime smaak)

en bij mij,  in meer- of mindere mate een gevoel van werkelijkheidsbeleving teweeg brengen.

Gezien jouw opmerking (zie quote) bekruip me steeds het gevoel, dat je mij ziet als een bewuste MyFi-aanhanger of als iemand die niet beter weet :huh:

Er zijn jaren geweest dat ik, niet bewust zijnde van staande golven, invloed van akoestiek, speakerkeuze, opstelling etc.. voortdurend

in de veronderstelling was over een "topweergave" te beschikken maar achteraf gezien viel dit wel mee (eigenlijk tegen)

Na vele jaren leergeld betaald (o.a. speakerwisselingen, speakers die steeds kleiner werden), geschuif met opstellingen en verder ook zeer vele

sets gehoord te hebben, weet ik inmiddels wat er qua werkelijkheidsweergave mogelijk is (ik zelf prefereer de term natuurgetrouw). 

Leuke speaker kits verkopen ze daar zeg http://www.wilmslow-audio.co.uk/

Goed zijn ze daar heh!?

Je kunt complete referentiemodellen nabouwen, met origineel filter en drivers.

Zijn dat die lui die vroeger studio's voorzagen van Tannoy monitors en zelf de filters en kasten opnieuw deden? De reden waarom Tannoy daar niet te veel aandacht aan besteedde?

Zijn dat die lui die vroeger studio's voorzagen van Tannoy monitors en zelf de filters en kasten opnieuw deden? De reden waarom Tannoy daar niet te veel aandacht aan besteedde?

Nope, ze zijn lang geleden (in de jaren '90) begonnen met DIY buizenversterker kits die in ik meen, in HiFi & Record News stonden. Waren leuke en goede kits, niet goedkoop overigens. Eigenlijk vergelijkbaar met het A&T winkeltje van weleer hier in Nederland. Maar zo te zien hebben ze de handel verschoven naar DIY speaker kits en componenten.

Was dat de winkel van John van der Sluijs (Sluis) waar ze hun kits verkochten. Ergens in Rotterdam noord/Schiebroek volgens mij.

Heb daar ooit hun 20 watt klasse A amp kit gekocht (Ypsilon SA20?), net toen ze faiiliet gingen (misschien niet echt failiet, maar iig wel in de problemen). Maar John heeft toen wel nog gezorgd dat ik al mn spullen kreeg (met enige vertraging)

(...) Gezien jouw opmerking (zie quote) bekruip me steeds het gevoel, dat je mij ziet als een bewuste MyFi-aanhanger of als iemand die niet beter weet :huh: (...)

Beste Vanzomereng,

Als ik schrijf "(...) Van de heer Vanzomereng weet ik het niet zo precies, (...)" bedoel ik  dat ik er niet zeker van ben of jij gewend bent aan zeer goede geluidsweergave.

En als ik schrijf "maar de heer Goodtube is naar ik weet gewend aan zeer goede (realistische, ook fasecoherente) geluidsweergave. (...)" bedoel ik dat ik weet dat de heer Goodtube gewend is aan zeer goede geluidsweergave.

Dat is alles.

Overigens hoop ik dat de heer Goodtube tegen de tijd van jouw bezoek zijn buizenversterker in goede conditie heeft.

(Men leze erover in "buizenissen".)

Vrijwel iedereen die zichzelf ziet als audiofiel en meent dat smaak een rol dient te spelen bij de keuze van audio-apparatuur, maakt zich - bewust of onbewust - "schuldig" aan myfi.

Myfi is weliswaar menselijk en dus alleszins vergeeflijk, maar staat wel op gespannen voet met de doelstelling van high fidelity, t.w. werkelijkheidsweergave.

Beste Vanzomereng,

Als ik schrijf "(...) Van de heer Vanzomereng weet ik het niet zo precies, (...)" bedoel ik  dat ik er niet zeker van ben of jij gewend bent aan zeer goede geluidsweergave.

En als ik schrijf "maar de heer Goodtube is naar ik weet gewend aan zeer goede (realistische, ook fasecoherente) geluidsweergave. (...)" bedoel ik dat ik weet dat de heer Goodtube gewend is aan zeer goede geluidsweergave.

Dat is alles.

Overigens hoop ik dat de heer Goodtube tegen de tijd van jouw bezoek zijn buizenversterker in goede conditie heeft.

(Men leze erover in "buizenissen".)

Vrijwel iedereen die zichzelf ziet als audiofiel en meent dat smaak een rol dient te spelen bij de keuze van audio-apparatuur, maakt zich - bewust of onbewust - "schuldig" aan myfi.

Myfi is weliswaar menselijk en dus alleszins vergeeflijk, maar staat wel op gespannen voet met de doelstelling van high fidelity, t.w. werkelijkheidsweergave.

In bovenstaande tekst zitten veel elementen en stellingen die vragen oproepen, b,v, `zeer goede geluidsweergave`, `een audiofiel`, `werkelijkheidsweergave`,`smaak`, ´myfi`

Daar zouden hevige discussies over kunnen ontstaan.

Maar dat gaan we gelukkig niet doen, want dan wordt het weer de ene ruzie na de andere.

Nee, dat gaan we echt niet doen.

Kom, kom, Jongensdroom... zoiets hoeft toch geen ruzie te worden?

(Tenzij het je ontbreekt aan redelijke argumenten... en je toch gelijk wilt krijgen, natuurlijk.   ;)  )

Vaak herhaalt de geschiedenis zich en ik heb een hekel aan ruzie. 

Argumenten die betrekking hebben op muziek beluisteren zijn er bijna niet.

Tot slot: ik zit niet te wachten op gelijk van anderen.

Beste Jongensdroom,

Argumenten die betrekking hebben op muziek luisteren vallen binnen het gebied van de psychologie.

Audio is techniek, en niets ànders dan techniek.

Meetbaar, dus. Prima vergelijkbaar en objectief te beoordelen.

(Overigens: jouw slotopmerking is ook alleen psychologisch te verklaren... en te beoordelen.)

Misschien moeten wij (of om discussie te voorkomen die dikke van van Dalen) een onderscheid maken tussen audiofielen en

lekkeremuziek-o-fielen.

Waarbij de één wat meer last kàn hebben van My-Fi dan de ander.

Mocht dat ooit voorkomen (wat ik onwaarschijnlijk acht) dan zal de lekkeremuziek-o-fiel genieten van de muziek en de audiofiel huilen om zijn imperfecte set.

Ach het is net als met auto's, Ik geniet van Top gear, maar heb geen enkele behoefte om zo'n dikke bolide aan te schaffen voor mn dagelijk gebruik. Als ik een auto koop dan gelden heel andere criteria (praktisch, kosten, degelijk, veiligheid o.a.).  Zo is het ook met audio. een dikke Pass labs, perperdure draattafel of CD speler, allemaal prachtig om te zien, maar als ik wat moet kopen dan wordt het altijd iets dat gewoon een goede prijs/prestatie verhouding moet hebben. Want als ik muziek luister die ik  mooi vind, dan ben ik net zo gelukkig achter mn pc speakersetje van 200 euro als achter mn audio set van pak m beet 10K+. Dus een set van 100K hoeft ik echt niet te bezitten.

Beste Jongensdroom,

Argumenten die betrekking hebben op muziek luisteren vallen binnen het gebied van de psychologie.

Audio is techniek, en niets ànders dan techniek.

Meetbaar, dus. Prima vergelijkbaar en objectief te beoordelen.

(Overigens: jouw slotopmerking is ook alleen psychologisch te verklaren... en te beoordelen.)

Beste Spido, 

Het meetinstrument dat bepaalt of iets natuurgetrouw klinkt of niet, moet nog uitgevonden worden. Ga je gang, zou ik zeggen.

Beste Spido, 

Het meetinstrument dat bepaalt of iets natuurgetrouw klinkt of niet, moet nog uitgevonden worden. Ga je gang, zou ik zeggen.

Nee hoor,

Dat instrument heb je van je geboorte af meegekregen. En jij niet alleen.

Dat het bij jou iets anders werkt dan bijv. bij mij, wil nog niet zeggen dat het voor ieder van ons niet natuurgetrouw werkt.

En daar kan geen meetinstrument tegen op.

Groet,

Leobus

Het meetinstrument dat bepaalt of iets natuurgetrouw klinkt of niet, moet nog uitgevonden worden. 

Laten we eens een poging wagen vóórdat de ongenuanceerde schreeuwers weer de overhand krijgen.

Aan welke eisen moet voor jou een weergave van een opname voldoen om natuurgetrouw te zijn? En is natuurgetrouwheid voor jou als muzikant hetzelfde als voor de gemiddelde audiofiel die wat muziek en techniek akoestiek betreft van toeten noch blazen weet?

nou Duck ik moet zeggen .... de set die ik het mooist vond was een Audio Note boeltje van 50k van Ed de Jong. Das maar de helft haha.

Heb wel recent een setje van ruim over 100k gehoord (dikke Magico's  en PassLabs en zo bij een dealer in Den Haag). jekjekjekjek wat was dat beroerd. en mijn cd speler hangt aan een straalkachel-snoer, de Siltech was niet om aan te horen.

dus prijs en klankkleur .... die relatie is alvast een beetje zoek.

groet