Jump to content

Klankkleur, Wat Is Dit En Is Dit Legitiem ?

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Alweer een sneer naar andere forummers; welke dan ook.

De bedoeling van dat zinnetje was dat jij er op zou reageren  ^_^

Mijn algemene indruk van jou is namelijk dat je alles wat ik schrijf graag negatief uitlegt. Dat heb je bij deze gedaan en dus kunnen we verder met de inhoud. 

Ik krijg toch vaak het gevoel (zeker in dit topic) dat we vaak langs elkaar heen praten,

soms elkaar verbaal zelfs bestrijden maar desondanks het zelfde bedoelen of nastreven :huh:

Het is gewoon 1 grote vriendengroep. 

nou eerlijk gezegd ... de reden voor een hoop gepruts aan de boel hier is dat ik zo rond 2004 regelmatig dacht dat mijn autoradio van geen 200€ beter klonk dan de boel in de huiskamer ... dat is nu iig andersom.

groet

Laten we eens een poging wagen vóórdat de ongenuanceerde schreeuwers weer de overhand krijgen.

Aan welke eisen moet voor jou een weergave van een opname voldoen om natuurgetrouw te zijn? En is natuurgetrouwheid voor jou als muzikant hetzelfde als voor de gemiddelde audiofiel die wat muziek en techniek akoestiek betreft van toeten noch blazen weet?

Daar kom ik graag morgen serieus op terug. Ik had al wat getypt, maar ik ben ineens alles kwijt. Rotcomputer :D

Kon ik dat maar :wub:  :mad2:

Ach, ik hoor natuuurlijk wel verschil. De pc speakertjes (Teufel) gaan maar tot 70 a 80 hz, de bijbehorende klasse D versterker heeft wat last van stoor geluidjes van nabije telefoons en halogeen lampen. Het ene kanaal is iets harder dan de andere (kanaal ongelijkheid). Maar daar luister ik doorheen. Kostte immers maar 200 euri. Je hebt als het gewoon een lager verwachtings patroon. Misschien helpt t wel dat ik voornamelijk electronische muziek beluister en dat ik weet dat ik ook naar betere kwaliteit kan luisteren als ik naar de huiskamer set verhuis. Als die mogelijkheid er niet zou zijn, zou ik er mischien meer een probleem mee hebben (lees onrust/ontevredenheid).

Aan welke eisen moet voor jou een weergave van een opname voldoen om natuurgetrouw te zijn? En is natuurgetrouwheid voor jou als muzikant hetzelfde als voor de gemiddelde audiofiel die wat muziek en techniek akoestiek betreft van toeten noch blazen weet?

Dit is bittere ernst; 

Luisteraars die zelf een instrument bespelen en/of die regelmatig live muziekinstrumenten horen spelen, zijn beter in staat te beoordelen of een set natuurgetrouw klinkt of niet. Maar dan nog, is dat erg moeilijk te beoordelen, want;

-zelfs twee precies dezelfde instrumenten klinken nog iets anders

-elke muzikant heeft zijn eigen geluid

-de opnametechnicus heeft invloed (microfoonkeuze en opstelling, mixen)

-de luisteraar was niet bij de opname aanwezig

-niet elke luisteraar heeft dezelfde aanleg

Nu wordt het pas echt link;

Wat ik werkelijk niet begrijp, is dat mensen die zelden of nooit een muziekinstrument van dichtbij zien, zichzelf een kenner achten. Een kenner waarvan dan?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Zelf zal ik proberen zoveel mogelijk uit deze discussie te blijven. Doorgaans schiet niemand daar ook maar iets mee op.

We zijn het eens over wat je schrijft waarbij ik graag aanvul dat voor mij alledaagse geluiden net zo zwaar meetellen als muziek. Het is nu vijftien jaar geleden maar ik krijg nog steeds kippenvel als het alarmgeluid van een bepaald type hartbewakingssysteem in zo'n medisch programma op tv te horen is (gelukkig is dat al heel lang geen alledaags geluid meer ;) ). Ik maak het hier ook regelmatig mee dat gezinsleden op zoek gaan naar hun telefoon als hun ringtone in een tv programma wordt afgespeeld. Het geluid van de tv gaat over mijn set.

Je gaf overigens geen volledig antwoord op mijn vraag. We zijn op zoek naar een manier op natuurgetrouwheid te meten. Aan welke eisen moet voor jou de weergave van een opname voldoen om natuurgetrouw te zijn?

De bedoeling van dat zinnetje was dat jij er op zou reageren  ^_^

Mijn algemene indruk van jou is namelijk dat je alles wat ik schrijf graag negatief uitlegt. Dat heb je bij deze gedaan en dus kunnen we verder met de inhoud.

Sarren dus!

Gelukt hoor!

Als je niet in de gaten hebt dat jouw manier van forummen, mensen kwetst, heb je een probleem. Dan kun je mijn soort REacties verwachten.

Natuurgetrouwheid meten ? Denk niet dat er een methode is om dit te doen, alhoewel meten aan vervorming hiervoor wel een aanzet zou kunnen geven.

Voorlopig zijn de resultaten uit de huidige methodiek vrijwel nietszeggend, het meest goedkope lullig in elkaar gestoken setje bij lidl of Aldi meet immers ook al geweldig ?

Toch denk ik dat de meesten hier daar echt niet naar willen luisteren.

Probleem met metingen is dat de objectiviteit minder groot is dan men ons wil laten geloven, subjectief wordt besloten wat te meten en vooral wat buiten beschouwing te laten, terwijl daarna de interpretatie van de verkregen gegevens ook niet direct objectief te noemen is.

Gelukkig hebben wij allen een instrument dat zich hierdoor niet van streek laat brengen, ons gehoor vertelt ons feilloos wat wel of niet deugt, ook hier speelt subjectiviteit weer op, ervaring, gewenning, geloof in anderen of technieken kunnen ons in grote verwarring brengen en dus het oordeel vreselijk kleuren.

Vooral gewenning is hier een factor die een belangrijke rol speelt, het gros van de in de handel verkrijgbare spullen ontloopt elkaar niet zo heel erg veel, verschillen worden in de marketing uitgelegd als kwaliteiten, onderscheidende kwaliteit zelfs.

Alles wat zich werkelijk onderscheidt wordt vaak met argwaan bekeken, zo heb ik heel vaak mogen horen dat de speakers die ik gekozen heb, schreeuwen en schel zijn, je hoort inderdaad koper scheuren, gitaar- en vioolsnaren krijsen, daarnaast missen ze het bonkende laag dat je in het algemeen tegenkomt, opvallend is dat muziekliefhebbers, concertbezoekers, muzikanten en vrouwen er beduidend minder moeite mee hebben.

Altijd plezierig om met deze laatste groep te mogen werken, audiofielen in de luisterruimte maakten soms dat ik een collega verzocht het van me over te nemen, kan daar werkelijk niets mee.

Zowel meters als oren kunnen ons veel vertellen, wat we met de verkregen informatie doen brengt de verdeeldheid, ons brein neemt het dan over, lees hier eens een topic en je snapt wat ik bedoel..........

Waaraan een opname moet voldoen om natuurgetrouw te zijn, dat is niet zo heel erg moeilijk, de weergave moet het gevoel oproepen van erbij zijn, er deel van uit maken, er door meegevoerd worden, het niet kunnen ontkomen aan een reactie op de muziek.

Alles wat dit niet kan is muzak.

Sarren dus!

Gelukt hoor!

Als je niet in de gaten hebt dat jouw manier van forummen, mensen kwetst, heb je een probleem. Dan kun je mijn soort REacties verwachten.

Als jij het zo ziet, dan zie jij het zo. Het lijkt mij een flinke uitdaging maar ik hoop oprecht dat je met die zure mindset gelukkig wordt. 

Natuurgetrouwheid meten is (op dit moment) niet mogelijk.

Wat mij heel erg interesseert is, wat er gebeurd als je livemuziek opneemt en deze meteen daarna afspeelt over een stereo-installatie. Dat heb ik zelf helaas nog nooit mee mogen maken.

Ik kan mij herinneren dat Quad dat vroeger eens heeft gedaan met hun electrostaten. Ik dacht dat het daarbij om een strijkkwartet ging in een concertzaal.

Op Youtube is een vergelijk te vinden van een uitvoering van een Slagwerkensemble,  met daarna meteen de weergave daarvan via Lyngdorf luidsprekers.

Ik zou graag bij een dergelijk experiment eens een keer aanwezig willen zijn, om te weten hoe dicht een systeem bij live kan komen.

r.a.v.o.n, on 18 Mar 2014 - 11:45 AM, said:

Als jij het zo ziet, dan zie jij het zo. Het lijkt mij een flinke uitdaging maar ik hoop oprecht dat je met die zure mindset gelukkig wordt. 

Zie ik daar de moderator met een hele grote gum de hoek om komen? :D  

Natuurgetrouwheid meten is (op dit moment) niet mogelijk.

Wat mij heel erg interesseert is, wat er gebeurd als je livemuziek opneemt en deze meteen daarna afspeelt over een stereo-installatie. Dat heb ik zelf helaas nog nooit mee mogen maken.

Ik kan mij herinneren dat Quad dat vroeger eens heeft gedaan met hun electrostaten. Ik dacht dat het daarbij om een strijkkwartet ging in een concertzaal.

Op Youtube is een vergelijk te vinden van een uitvoering van een Slagwerkensemble,  met daarna meteen de weergave daarvan via Lyngdorf luidsprekers.

Ik zou graag bij een dergelijk experiment eens een keer aanwezig willen zijn, om te weten hoe dicht een systeem bij live kan komen.

Hier staat een verslag van zo'n avond: 

http://www.aob-hifi.nl/20058.htm naar beneden scrollen en bij juli 2008 lezen.

:)

Dit is bittere ernst; 

Luisteraars die zelf een instrument bespelen en/of die regelmatig live muziekinstrumenten horen spelen, zijn beter in staat te beoordelen of een set natuurgetrouw klinkt of niet. Maar dan nog, is dat erg moeilijk te beoordelen, want;

-zelfs twee precies dezelfde instrumenten klinken nog iets anders

-elke muzikant heeft zijn eigen geluid

-de opnametechnicus heeft invloed (microfoonkeuze en opstelling, mixen)

-de luisteraar was niet bij de opname aanwezig

-niet elke luisteraar heeft dezelfde aanleg

Nu wordt het pas echt link;

Wat ik werkelijk niet begrijp, is dat mensen die zelden of nooit een muziekinstrument van dichtbij zien, zichzelf een kenner achten. Een kenner waarvan dan?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Zelf zal ik proberen zoveel mogelijk uit deze discussie te blijven. Doorgaans schiet niemand daar ook maar iets mee op.

Ik denk dat de "werkelijkheid" niet bestaat. Maar ik denk ook dat een ervaren musicus best wel zijn instrument (door hem/haar bespeeld) kan herkennen op een goede set en kan onderscheiden van een (goede) opname van een ander, soortgelijk instrument op dezelfde set. Ook al klinken ze op de set niet helemaal hetzelfde als hij/zij "live" meemaakt. Voor mij als leek is dat meestal niet haalbaar.

Zelf hoor ik regelmatig live jazz muziek, maar (behalve de drums) is dat meestal via een PA. O ja,heb een blauwe maandag akoestische (spaanse) gitaar gespeeld (jammer dat ik dat niet doorgezet heb). Naar pop concerten ga ik nooit meer (de bands uit mijn tijd zijn allemaal in de 70 en die moderne rommel lust ik niet :) )

Zie ik daar de moderator met een hele grote gum de hoek om komen? :D

Ja, een Salomonsoordeel.

Leobus (na 12 jaar onbesproken gedrag) en Ravon (zijn tweede) een ban.

Goed idee.

Groet,

Leobus