Jump to content

Klankkleur, Wat Is Dit En Is Dit Legitiem ?

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Pjotr, on 14 Mar 2014 - 1:57 PM, said:

Wat is dat nu voor open deur? Die VDL kabels laten nog wel een tijdje op zich wachten. Dus die breken je set op zeker als je die er tussen gaat hangen. Dan hangt er helemaal nix tussen en dat gaat ook niet werken :D

Het volgende project wordt draadloze kabels :D

Goed plan, ik wil de lucht dan wel graag medium gebakken :D

ik heb ooit lucht gebakken, dat wil ik nooit meer, kortsluiting in de hoogspanning van een oude buizen-TV.

Een (vlam)boog van wel 5cm tussen een buis en het chassis, gesmolten schroevendraaier en hartslag van ongeveer 350.

En een lucht jongen...

hetgeen de muzikant/componist in gedachten heeft, is volledig afhankelijk van juist die kleinigheden, detaillering in toon en dynamiek.

Daar hebben de Sexpistols zich nooit druk om gemaakt en met hen vele muzikanten niet. Die vinden het belangrijker dat de boodschap duidelijk overkomt.

Wat die ook moge zijn.

Ook zijn de verschillen tussen verschillende luidsprekers, veel groter dan je zou kunnen opmaken uit hetgeen hier in het algemeen voorbij komt.

Jitze,  verdomd....je weet me weer uit de tent te lokken want ik had al aangekondigd klaar te zijn met dit topic  :o  

Durf je het aan, om hier mij langs te komen voor een experiment ?

Ik heb n.l. de Dynaudio's en Blumenhofers naast elkaar staan hiero en nemen we bij jouw de proef op de som.

Ook anderen zijn welkom, volgende week neem ik aan, gaan ze terug naar hun baasje om op de show van Engels hun kunstjes te vertonen !

Zo, nu stop ik echt met dit topic :D

Doet me denken aan de tijden op motorcamping Touche/Route 99 in Frankrijk, waarbij zittend aan de bar, om ca. 4:00 uur, ik de opmerking merkte

"vooruit dan maar dit is echt het laatste biertje"  en vervolgens pas om ca. 7:00  je tent eerst te zoeken en er dan in te kruipen.

Er zijn hier mensen die constant inhakken op anderen omdat zij vinden dat die anderen een mindset hebben die hen beduvelt.

Als iemand zijn of haar mindset op anderen probeert te projecteren ontstaat discussie. Bijvoorbeeld zoals jij recent deed met die messing schroefjes. Jij noemt dat hakken? 

Jitze,  verdomd....je weet me weer uit de tent te lokken want ik had al aangekondigd klaar te zijn met dit topic  :o  

Durf je het aan, om hier mij langs te komen voor een experiment ?

Ik heb n.l. de Dynaudio's en Blumenhofers naast elkaar staan hiero en nemen we bij jouw de proef op de som.

Ook anderen zijn welkom, volgende week neem ik aan, gaan ze terug naar hun baasje om op de show van Engels hun kunstjes te vertonen !

Zo, nu stop ik echt met dit topic :D

Doet me denken aan de tijden op motorcamping Touche/Route 99 in Frankrijk, waarbij zittend aan de bar, om ca. 4:00 uur, ik de opmerking merkte

"vooruit dan maar dit is echt het laatste biertje"  en vervolgens pas om ca. 7:00  je tent eerst te zoeken en er dan in te kruipen.

Als het experiment bestaat uit het blind herkennen welke luidsprekers er spelen, wil ik telefonisch wel meedoen. 

Dat experiment lijkt me volstrekt overbodig, in jouw review geef je de verschillen duidelijk aan, horen doe je het dus wel.

Speel nu eens een langere periode met de Blumenhofer, niet wisselen, en schakel daarmee de gewenning aan de Dynaudio's eens uit, oftewel kick eens af van die vette weergave waaraan je gewend bent, mogelijk ontdek je dan meer muziek en kom je tot de conclusie dat het toch meer is dan een smaakkwestie.

Ik kan je nu al zeggen dat ik de Dynaudio's absoluut niet zal waarderen, heb zo in de jaren dat ik in een winkel stond aardig wat vergelijkingsmateriaal zien, sorry horen, langskomen.

Dus voor mij zullen de Blumenhofers de betere speakers zijn, ook al zou ik commentaar hebben op het laag, ben niet echt gecharmeerd van back-loaded hoorns.

Als iemand zijn of haar mindset op anderen probeert te projecteren ontstaat discussie. Bijvoorbeeld zoals jij recent deed met die messing schroefjes. Jij noemt dat hakken?

Het enige dat ik gedaan heb, is mijn ervaringen melden. Dat jij dat opvat als een inbreuk/projectie op jouw mindset, is jouw probleem en niet mijn bedoeling. Ik meld ervaringen en maak daar misschien anderen blij mee of ik doe hen ideeën aan de hand. Niet meer en niet minder!

En dat jij herhaaldelijk meldt, dat mijn ervaringen aan mijn mindset ten grondslag liggen, is een beoordeling van mij als persoon. En ik vind dat jij niet het recht hebt om mij te be- of veroordelen. Je kan ook gewoon melden dat jij niet verwacht dat mijn experimenten een verbetering geven. Dan is het jouw mening en die respecteer ik als zijnde jouw mening, want ik heb net zo min het recht om jou (als persoon inclusief mindset) te beoordelen als dat jij dat hebt om mij te beoordelen.

Leobus

Dat experiment lijkt me volstrekt overbodig, in jouw review geef je de verschillen duidelijk aan, horen doe je het dus wel.

Speel nu eens een langere periode met de Blumenhofer, niet wisselen, en schakel daarmee de gewenning aan de Dynaudio's eens uit, oftewel kick eens af van die vette weergave waaraan je gewend bent, mogelijk ontdek je dan meer muziek en kom je tot de conclusie dat het toch meer is dan een smaakkwestie.

Ik kan je nu al zeggen dat ik de Dynaudio's absoluut niet zal waarderen, heb zo in de jaren dat ik in een winkel stond aardig wat vergelijkingsmateriaal zien, sorry horen, langskomen.

Dus voor mij zullen de Blumenhofers de betere speakers zijn, ook al zou ik commentaar hebben op het laag, ben niet echt gecharmeerd van back-loaded hoorns.

Ik schreef al eerder, dat men in de regel behoorlijk chargeert op een forum en jij bevestigd dit weer.

Waar staat door mij geschreven, dat ik de Dynaudio's  vet vind klinken  :confused: Ik heb het steeds over hoorbare maar kleine verschillen gehad.

Het aanbod aan jouw om hier zelf te luisteren hoe "vet" of "mager" het hier dan klinkt, neem je niet aan.

Dat jij het laag van Blumenhofers in zijn algemeenheid wellicht beter vind dan Dynaudio's (op basis van wat jij gehoord heb) is natuurlijk prima

en er zullen nog wel veel meer mensen zijn, die deze zelfde mening zijn toegedaan.

M.u.v. wat effectboxen waarbij bewust een "bult" in het laag is getuned of andere fratsen, zijn de meeste speakers van gerenommeerde

merken, alle in staat tot een natuurgetrouwe en mooie weergave.   Het is vaak de koper die e.e.a. helemaal verknalt of niet het volle potentieel

uit zijn speaker haalt door "de verkeerde" te kiezen (lees: niet past in zijn ruimte)  of de speakers verkeerd opstelt :(   

Klopt de combinatie + opstelling wel, dan ben ik de mening toegedaan, dat alle speakers wel zo'n zijn charmes hebben terwijl een aantal anderen

(zoals jij) dan weer stellig afkeer hebben tegen: hoorns of basreflexen of elektrostaten, of ceramische drivers etc.?

Het is totaal niet het meningsverschil waar ik moeite mee heb maar wel de grote stelligheid die me verbaasd, het klinkt mij een beetje in de oren van:

"alleen ik ben een staat om de perfecte weergever te benoemen/herkennen en de meeste fabrikanten/forummers hebben er geen kaas van gegeten"

• Jongensdroom zegt dat zo'n  90%  van alle speakers op de schroothoop kunnen
  • Spido wilt alleen spek
  • M.i.z. kunnen bij Jitze, ook vele speakers geen genade vinden

Hierbij moet ik wel zeggen, dat door bovenstaande, het hier op High-End Forum wel erg spannend en leuk toefen is. 

Maar ik houd niet van alleen maar "lullen" maar ik wil dan ook bij bovenstaande criticasters van het ergste soort (in positieve zin)

wel ff horen, hoe hemels het bij hen klinkt: 

- bij Jongensdroom ben ik al geweest

- "Spekken" ga ik ook binnenkort luisteren (maar dit wellicht bij Goodtube)

- en wellicht Jitze, ben jij ook wel het haasje (zet de koffie maar klaar :D )

(dit is echt mijn laatste biertje)

En dat jij herhaaldelijk meldt, dat mijn ervaringen aan mijn mindset ten grondslag liggen, is een beoordeling van mij als persoon.

Waar staat dat in het draadje over die boutjes? Ik kan het niet vinden. Lijkt me logisch want ik heb zoiets ook helemaal niet geschreven. Omdat de rest van jouw klaagzang aan iets is opgehangen wat ik niet heb geschreven laat ik het hier bij.

De mindset bepaalt op welke manier wij informatie verwerken, jouw mindset bepaalt hoe jij mijn berichten leest.

Ik schreef al eerder, dat men in de regel behoorlijk chargeert op een forum en jij bevestigd dit weer.

Waar staat door mij geschreven, dat ik de Dynaudio's  vet vind klinken  :confused: Ik heb het steeds over hoorbare maar kleine verschillen gehad.

Ik kan mij niet voorstellen dat het om kleine verschillen gaat. Dat zou wel heel erg toevallig zijn.

strak plan. je kan ook stoppen met debatteren met personen die vooral zeikerige afpisserige debat-techniek beheersen en geen flauw idee hebben van klankverschillen, van experimenteren en bevinden, van durven erkennen dat er verschil gehoord is. soort vertraagde s0000000000000039 kloons.

ga luisteren, probeer, ondervind.

groet

ga luisteren, probeer, ondervind.

groet

Heb ik gedaan en ben erg tevreden met mijn (mind)set.

Natuurlijk zijn er betere, maar die heb ik nu eenmaal niet. Maar of ik minder geniet dan iemand met een absolute topset?

Vast niet, ik zit regelmatig met een hele grote grijns op mijn bek of tranen in mijn ogen te luisteren. da's het enige wat telt voor mij.

Of zoals een college van mij ooit zei, mbt de frequentie van de huwelijkse daad: Er zullen wel lui zijn die het vaker doen dan ik, maar vast niet zo graag. ;)

Ik luister vaak naar andere sets. (Gisteravond nog, mooie set met Kharma luidsprekers. Die gaan we volgende week dan weer gebruiken voor het vergelijken van Dac's.).

En dat zijn meestal zorgvuldig gekozen en opgestelde sets, dus niet zomaar wat bij elkaar geraapt. En alles klinkt anders. Zelfs dezelfde set klinkt in een andere ruimte alweer totaal anders. Zelfs wanneer je de set 90 grd. in dezelfde ruimte draait klinkt het al weer totaal anders.

Daar komt nog bij dat lang niet iedereen dezelfde klank kan waarderen.

Het heeft m.i. dus weinig zin om luidsprekers in één situatie te vergelijken.

:)

Hoe ik het hier risicoloos moet uitdrukken weet ik niet maar ik vind het belangrijk dat een set in balans is, zoals jij zegt: "niet bij elkaar geraapt".

Natuurlijk hoor je verschil tussen een cd en een elpee, dat moet echter wel binnen de perken blijven in een set, ik bedoel een evenwichtige set samenstellen met kwalitatief / klankmatig bij elkaar passende componenten.

Dus bijv. geen plastic Dual pickuppie met een Lyra Etna (6.000 Euro, MC).

Vast niet, ik zit regelmatig met een hele grote grijns op mijn bek of tranen in mijn ogen te luisteren. da's het enige wat telt voor mij.

Of zoals een college van mij ooit zei, mbt de frequentie van de huwelijkse daad: Er zullen wel lui zijn die het vaker doen dan ik, maar vast niet zo graag. ;)

Mijn set is niet top maar goed en zoals de Belgen zeggen, Ik ben er wreed content mee :wub: 

Wat heb je aan een dure topset, aparte luisterruimte, als je er maar een paar uurtjes per week/maand tijd voor heb.

Hiero staat de muziek voortdurend aan en de harde schijf in mijn Nas maak ik helemaal gek en heeft geen seconde

de kans ff op adem te komen....

Weer tot straks...   Sarah McLaghan wacht

1000004004501635.jpg

Ik luister vaak naar andere sets. (Gisteravond nog, mooie set met Kharma luidsprekers. Die gaan we volgende week dan weer gebruiken voor het vergelijken van Dac's.).

En dat zijn meestal zorgvuldig gekozen en opgestelde sets, dus niet zomaar wat bij elkaar geraapt. En alles klinkt anders. Zelfs dezelfde set klinkt in een andere ruimte alweer totaal anders. Zelfs wanneer je de set 90 grd. in dezelfde ruimte draait klinkt het al weer totaal anders.

Daar komt nog bij dat lang niet iedereen dezelfde klank kan waarderen.

Het heeft m.i. dus weinig zin om luidsprekers in één situatie te vergelijken.

:)

Veel discussies over geluid hebben weinig zin. Er zijn teveel variabelen, van de luisteraar tot de akoestiek. 

strak plan. je kan ook stoppen met debatteren met personen die vooral zeikerige afpissegere debat-techniek beheersen en geen flauw idee hebben van .....

Waarom zou ik stoppen om met jou te debatteren? Je bent duidelijk niet geïnteresseerd in mensen met een andere mening dan de jouwe maar zure mensen als jij zijn voor een forum als dit het zout in de pap. Alhoewel het in jouw geval misschien beter is om te spreken over de azijn in de dressing. 

Waarom zou ik stoppen om met jou te debatteren? Je bent duidelijk niet geïnteresseerd in mensen met een andere mening dan de jouwe maar zure mensen als jij zijn voor een forum als dit het zout in de pap. Alhoewel het in jouw geval misschien beter is om te spreken over de azijn in de dressing.

PROJECTIE!!!

Een beter zelfportret dan dit had je niet kunnen schrijven.

En vooral de eerste zin. Dat is dus je doel. Bijdragen leveren in positieve zin is kennelijk niet je doel.

Mag ik het hier even niet mee eens zijn.

Er zijn hier mensen die constant inhakken op anderen omdat zij vinden dat die anderen een mindset hebben die hen beduvelt.

Ik zou zeggen: geef jouw mening over bepaalde zaken, maar bemoei je niet met de gedachtenwereld of oren of....... enz. van een ander. Je kent ze immers niet. Ieder mens is namelijk verschillend.

Groet,

Leobus

Even mijzelf gequote.

Wat mij dan opvalt dat er slechts één persoon op deze algemeen gestelde tekst reageert.

Wie de schoen past trekke hem aan. Het op de persoon spelen echter, gaat -ondanks dat iemand zich toch wel aangesproken voelt- vrolijk door. Ook tegen andere forumleden.

Ik laat mij echter niet uit het veld (Lees: "forum") slaan. Uiteindelijk zal er wel een moderator ingrijpen, denk ik. Dat moet dan maar.

Groet,

Leobus