spido Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Het lijkt me zeker mogelijk klankkleur te meten. Men vergelijkt het originele signaal van de bron (CD, LP, tape of dat moderne speelgoed van jullie) met het geluid dat de microfoon in de luisterruimte registreert... en klaar! Alles wat er is veranderd, is klankkleur. Probleem is echter, dat de klankkleur diverse oorzaken kan hebben: vervorming, resonantie(s) en interferenties van de luidsprekers en/of in de luisterruimte, enzovoorts. Daarom zal men sommige oorzaken geïsoleerd moeten beoordelen. En dat doet men reeds: luidsprekers worden daarom in een dode ruimte getest. "Momentopnamen" zouden ook niet voldoende zijn: veel kleuring bestaat uit na-ijling (vertraagde resonanties) in bepaalde frequentiegebieden. Daarom zou men ook van de luisterruimtes zgn. "watervaldiagrammen" (cumulatieve decay spectrums) moeten maken, om resonanties en vertraagde resonanties vast te stellen. (Zo kan tevens de optimale stoffering, de meest gunstige indeling en de beste luisterplaats worden bepaald.) Het zou overigens ook interessant zijn de luisteraars te onderzoeken op hun gevoeligheid voor kleuring, en hun mogelijke voorkeur voor overdrijvingen en weglatingen in de weergave. Het lijkt mij bijvoorbeeld dat liefhebbers van electrostaten en de fans van hoornsystemen heel andere prioriteiten hebben ten aanzien van diverse aspecten van werkelijkheidsbeleving. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Je kunt het inderdaad ook gewoon als voorstel indienen. Het is immers al een poosje duidelijk waar je op uit bent. Een ban krijg je niet aangesmeerd. Een ban krijg je door eigen gedrag. Maar ik weet het goed gemaakt. Ik geef mijzelf -net als een aantal anderen die dat al eerder gedaan hebben- een vrijwillige ban. Ik heb namelijk geen zin meer om mijn plezier hier nog verder te laten vergallen. Dit gehakketak is voor mij namelijk zeer onnatuurlijk, maar was uiteindelijk onvermijdbaar nadat voor mij de emmer vol was. Diegenen die mij dierbaar zijn geworden op dit forum, weet ik gelukkig nog wel te bereiken. Finale groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Een ban krijg je niet aangesmeerd. Een ban krijg je door eigen gedrag. Maar ik weet het goed gemaakt. Ik geef mijzelf -net als een aantal anderen die dat al eerder gedaan hebben- een vrijwillige ban. Ik heb namelijk geen zin meer om mijn plezier hier nog verder te laten vergallen. Dit gehakketak is voor mij namelijk zeer onnatuurlijk, maar was uiteindelijk onvermijdbaar nadat voor mij de emmer vol was. Diegenen die mij dierbaar zijn geworden op dit forum, weet ik gelukkig nog wel te bereiken. Finale groet, Leobus Ik vind het nogal wat Leo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Genoeg geschetst in dit topic tijd voor een vrolijke zomer hit: http://www.youtube.com/watch?v=a7U0p2lcmMA Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Och, och, och, geen heel stuk goed aan 't lijf en wel op televisie. Ik vind 't nogal wat. (eigenlijks niks). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Een ban krijg je niet aangesmeerd. Een ban krijg je door eigen gedrag. Maar ik weet het goed gemaakt. Ik geef mijzelf -net als een aantal anderen die dat al eerder gedaan hebben- een vrijwillige ban. Ik heb namelijk geen zin meer om mijn plezier hier nog verder te laten vergallen. Dit gehakketak is voor mij namelijk zeer onnatuurlijk, maar was uiteindelijk onvermijdbaar nadat voor mij de emmer vol was. Diegenen die mij dierbaar zijn geworden op dit forum, weet ik gelukkig nog wel te bereiken. Finale groet, Leobus Beste Leo, Ik wil je graag een tip geven. Als ik merk dat het echt niet botert met iemand, dan reageer ik een poosje niet meer op zijn posts. Dat bevalt mij erg goed. Het is echter onnodig een forum te verlaten, als je met 1 of 2 mensen niet overweg kunt. Ik hoop van harte dat je terug komt op je besluit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Genoeg geschetst in dit topic tijd voor een vrolijke zomer hit: http://www.youtube.com/watch?v=a7U0p2lcmMA Heh bah, getverderrie, half blote dames. Normaal gesproken zet ik dat na 2 seconden al af. Maar om er over mee te kunnen praten heb ik het helemaal afgekeken. En voor de zekerheid kijk ik dadelijk nog een keer . Ik ben trouwens helemaal vergeten om naar de muziek te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Het lijkt me zeker mogelijk klankkleur te meten. Men vergelijkt het originele signaal van de bron (CD, LP, tape of dat moderne speelgoed van jullie) met het geluid dat de microfoon in de luisterruimte registreert... en klaar! Alles wat er is veranderd, is klankkleur. Probleem is echter, dat de klankkleur diverse oorzaken kan hebben: vervorming, resonantie(s) en interferenties van de luidsprekers en/of in de luisterruimte, enzovoorts. Daarom zal men sommige oorzaken geïsoleerd moeten beoordelen. En dat doet men reeds: luidsprekers worden daarom in een dode ruimte getest. "Momentopnamen" zouden ook niet voldoende zijn: veel kleuring bestaat uit na-ijling (vertraagde resonanties) in bepaalde frequentiegebieden. Daarom zou men ook van de luisterruimtes zgn. "watervaldiagrammen" (cumulatieve decay spectrums) moeten maken, om resonanties en vertraagde resonanties vast te stellen. (Zo kan tevens de optimale stoffering, de meest gunstige indeling en de beste luisterplaats worden bepaald.) Het zou overigens ook interessant zijn de luisteraars te onderzoeken op hun gevoeligheid voor kleuring, en hun mogelijke voorkeur voor overdrijvingen en weglatingen in de weergave. Het lijkt mij bijvoorbeeld dat liefhebbers van electrostaten en de fans van hoornsystemen heel andere prioriteiten hebben ten aanzien van diverse aspecten van werkelijkheidsbeleving. Met bovenstaand verhaal geef je aan van toeten-nog-blazen te weten. Ik stel voor dat men jou als eerste onderzoekt op de zaken die je aandraagt. Werkelijkheidsbeleving gaat in het geheel niet samen met prioriteiten. Je begrijpt er nog steeds helemaal niks van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Heh bah, getverderrie, half blote dames. Normaal gesproken zet ik dat na 2 seconden al af. Maar om er over mee te kunnen praten heb ik het helemaal afgekeken. En voor de zekerheid kijk ik dadelijk nog een keer . Ik ben trouwens helemaal vergeten om naar de muziek te luisteren. Zielig he, al die kapotte kousen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Zielig he, al die kapotte kousen Is me niet opgevallen. Moet ik toch weer even kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Beste Jongensdroom, You're in (projective) denial! (Zie bijv. http://en.wikipedia.org/wiki/Denial ) Aan de diversiteit in werkelijkheidsbeleving, die zich op dit forum uit in de grote verscheidenheid van muzieksmaken en voorkeuren voor zeer uiteenlopende luidsprekersystemen (en daarmede klankkleuren) kan men zonneklaar zien dat wat de één ervaart als een bevestiging van zijn "werkelijkheid" voor de ander een groteske overdrijving of een flauw aftreksel is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Beste Jongensdroom, You're in (projective) denial! (Zie bijv. http://en.wikipedia.org/wiki/Denial ) Aan de diversiteit in werkelijkheidsbeleving, die zich op dit forum uit in de grote verscheidenheid van muzieksmaken en voorkeuren voor zeer uiteenlopende luidsprekersystemen (en daarmede klankkleuren) kan men zonneklaar zien dat wat de één ervaart als een bevestiging van zijn "werkelijkheid" voor de ander een groteske overdrijving of een flauw aftreksel is. Beste Spido, Waarom haal je er toch altijd van alles en nog wat bij? Ik heb hier nog een 25 delige Winkler Prins staan. Als ik je daar blij mee kan maken. In plaats van al je priet-praat had je beter vorige week langs kunnen komen met je luidsprekers. Dan hadden een aantal ervaren luisteraars die eens kunnen vergelijken met een paar andere ls. Helaas ben je niet op de uitnodiging ingegaan. Ik meen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te weten waarom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Het lijkent hier wel een vroege uitgave van het ICP-freeJazz orkest. Een ieder toetert er vrolijk op los, kris kras door elkaar en zo hard en gemeen als maar mogelijk. Free-Jazz, moet je naar leren luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 18 maart 2014 Author Report Share Posted 18 maart 2014 Als nu, die mensen die zich het meest stellig profileren met:- de waarheid in pacht te hebben m.b.t. de ware leer van werkelijkheidsweergave - zeggen te bezitten over een goed getraind gehoor en hierdoor 90% van alle speakers de eeuwige jachtvelden toewensen gezamenlijk een High-end-speakerdag organiseren (ik denk dan aan Spido, Jitze en Jongensdroom) zorg ik voor de catering (moeten er geen 200 man komen ). Ik oordeel liever, over hetgeen ik hoor i.p.v. wat ik hier lees? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Het lijkent hier wel een vroege uitgave van het ICP-freeJazz orkest. Een ieder toetert er vrolijk op los, kris kras door elkaar en zo hard en gemeen als maar mogelijk. Free-Jazz, moet je naar leren luisteren. Tja, en dan moet je er nog van genieten.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 VANZOMERENG, on 18 Mar 2014 - 7:00 PM, said: Als nu, die mensen die zich het meest stellig profileren met: - de waarheid in pacht te hebben m.b.t. de ware leer van werkelijkheidsweergave - zeggen te bezitten over een goed getraind gehoor en hierdoor 90% van alle speakers de eeuwige jachtvelden toewensen gezamenlijk een High-end-speakerdag organiseren (ik denk dan aan Spido, Jitze en Jongensdroom) zorg ik voor de catering (moeten er geen 200 man komen ). Ik oordeel liever, over hetgeen ik hoor i.p.v. wat ik hier lees? Wat is precies je voorstel? Wat wil je vergelijken? Wat wil je bereiken? Moet er iets aangetoond worden? Het enige dat echt zin heeft in deze is een vergelijk live / stereoset. Trommel de muzikanten maar op, zou ik zeggen. Spido is onlangs al uitgenodigd met zijn spekstenen, maar is daar niet op ingegaan. "Veel te zwaar die dingen". Ik ga er vanuit dat die nog steeds even zwaar zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Ik oordeel liever, over hetgeen ik hoor i.p.v. wat ik hier lees? Maak van dat ? maar een ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Tja, en dan moet je er nog van genieten.......... Kan je ook leren!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Natuurgetrouwheid meten is (op dit moment) niet mogelijk. Wat mij heel erg interesseert is, wat er gebeurd als je livemuziek opneemt en deze meteen daarna afspeelt over een stereo-installatie. Dat heb ik zelf helaas nog nooit mee mogen maken. Ik kan mij herinneren dat Quad dat vroeger eens heeft gedaan met hun electrostaten. Ik dacht dat het daarbij om een strijkkwartet ging in een concertzaal. Op Youtube is een vergelijk te vinden van een uitvoering van een Slagwerkensemble, met daarna meteen de weergave daarvan via Lyngdorf luidsprekers. Ik zou graag bij een dergelijk experiment eens een keer aanwezig willen zijn, om te weten hoe dicht een systeem bij live kan komen. Of natuurgetrouwheid meetbaar is weet ik niet, ik heb het nooit geprobeerd en ook nooit over nagedacht. Ik kan me iets voorstellen bij de opmerking van Jitze over vervorming. Je zult eerst het begrip natuurgetrouwheid goed moeten definiëren en dat lijkt mij erg lastig want waarheidgetrouwheid is subjectief en je hebt ook nog eens te maken met mensen van wie de kwaliteit van het gehoor in objectieve zin altijd zal verschillen. Als je live opneemt in een akoestisch enigszins levendige ruimte en die opname afspeelt in de ruimte waarin het is opgenomen (zoals bij die AOB bijeenkomst) hoor je de invloed van de ruimteakoestiek twee keer terwijl je die invloed tijdens het live spelen slechts één keer hoort. Met een koptelefoon kun je de akoestiek in de ruimte van de AOB goed in de opnamen horen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die dubbele invloed zich niet op een duidelijk hoorbare manier tijdens het afspelen manifesteerde. Ik zou er eerder voor kiezen om diverse geluiden op te nemen in een min of meer akoestisch dode ruimte en om die geluiden op een set weer te geven en daarna de geluiden live te reproduceren. Lijkt me een interessant experiment. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Ik zou er eerder voor kiezen om diverse geluiden op te nemen in een min of meer akoestisch dode ruimte en om die geluiden op een set weer te geven en daarna de geluiden live te reproduceren. Lijkt me een interessant experiment. Dat gebeurd nu toch al veel. Vaak zit een microfoon achter in de toeter, onder de klep van de piano of staat vlak voor de schreewert van de zanger of zangeres.. via de mengtafel wordt er dan weer iets van gemaakt en alles op en geloofwaardige plaats gezet. Door dat de microfoon zo dicht bij de bron staat zijn de invloeden van de ruimte waar in wordt opgenomen minimaal. Je hebt dan wel een vleugel in de kamer staan van enkele meters breeeed Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Dat gebeurd nu toch al veel. Vaak zit een microfoon achter in de toeter, onder de klep van de piano of staat vlak voor de schreewert van de zanger of zangeres.. via de mengtafel wordt er dan weer iets van gemaakt en alles op en geloofwaardige plaats gezet. Door dat de microfoon zo dicht bij de bron staat zijn de invloeden van de ruimte waar in wordt opgenomen minimaal. Je hebt dan wel een vleugel in de kamer staan van enkele meters breeeed Bij de opnamen van de AOB was er een behoorlijke afstand tussen muzikant en microfoon dus de ruimte doet flink mee in de opnamen. Het doel van de opnamemethoden die je beschrijft is niet het beoordelen van de waarheidsgetrouwheid, het is natuurlijk wel de manier waarop audiofiele opnamen worden gemaakt. Lekker dichtbij zodat je details hoort die je in het publiek nooit zult horen. Een instrument klinkt op enige afstand anders dan van heel dichtbij. Wat je wilt is de klank van de muzikant en zijn instrument vastleggen op een realistische manier (zoals je er normaal naar luistert) die je later ook nog live kunt reproduceren. Je moet dan dus ook de luisterafstand op een of andere manier meenemen. Lastig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Kan je ook leren!! Natuurlijk, 'k vind ook niet alles slecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Als je live opneemt in een akoestisch enigszins levendige ruimte en die opname afspeelt in de ruimte waarin het is opgenomen (zoals bij die AOB bijeenkomst) hoor je de invloed van de ruimteakoestiek twee keer terwijl je die invloed tijdens het live spelen slechts één keer hoort. Met een koptelefoon kun je de akoestiek in de ruimte van de AOB goed in de opnamen horen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die dubbele invloed zich niet op een duidelijk hoorbare manier tijdens het afspelen manifesteerde. Ik zou er eerder voor kiezen om diverse geluiden op te nemen in een min of meer akoestisch dode ruimte en om die geluiden op een set weer te geven en daarna de geluiden live te reproduceren. Lijkt me een interessant experiment. Bij die opname stond er één stereo-richt-microfoon op "de tweede rij". Dat was ca. 4 meter voor de muzikanten. Uiteraard neem je dan de zaalakoestiek ook mee op, maar veel minder dan wanneer er geen richtmicrofoon was gebruikt of achter in de ruimte zou staan. Daar komt bij, dat er twee blazers waren. Deze bliezen richting microfoon. Door het bundelen van zo'n instrument heb je ook al veel minder last van de dubbele akoestiek bij afspelen. Met de Cello werd het al een stuk lastiger. Eigenlijk doe je thuis niet anders. Mits je "dood opgenomen" muziek in een levendige ruimte afspeelt of akoestisch opgenomen muziek in een dode ruimte afspeelt. Bij de audioclub ging het behoorlijk goed. Ook al omdat de ruimte met de gordijnen en balkenplafond redelijk gedempt is. Er staat een sample op. Deze kun je nog afspelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Beste Spido, Waarom haal je er toch altijd van alles en nog wat bij? Ik heb hier nog een 25 delige Winkler Prins staan. Als ik je daar blij mee kan maken. In plaats van al je priet-praat had je beter vorige week langs kunnen komen met je luidsprekers. Dan hadden een aantal ervaren luisteraars die eens kunnen vergelijken met een paar andere ls. Helaas ben je niet op de uitnodiging ingegaan. Ik meen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te weten waarom. https://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=278801108890939&set=a.120862558018129.18123.100002831555054&type=1&theater Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 zo hard en gemeen als maar mogelijk. Spido en ik praten altijd zo tegen elkaar. Dat is zo gegroeid. Het is wat ongewoon, dat wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts