Jump to content

Hoe Krijg Je Een Koperdraad Van 0,5 Mm In Een Luchtslang Met Een Binnenmaat Van 2 Mm?

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Als er iemand interesse heeft in een vervolg, dan zal ik dat posten. 

Als dat niet zo is, bespaar ik mij de moeite. 

JD, wat ik schreef is niet als kritiek bedoeld, ga lekker door met waar je mee bezig bent en houdt ons op de hoogte van je resultaten.

Ik wilde alleen aangeven dat ik al zoveel ben tegengekomen en de queeste naar de echte allergoeiste kabel nog steeds voortduurt en wellicht ook nooit ten einde komt.

't Is net als met het wiel, is er al heel lang en evolueert nog steeds. Van massief naar luchtgevuld, anti-lekrijden, winterbanden etc.repeat.

..................'t Is net als met het wiel, is er al heel lang en evolueert nog steeds. Van massief naar luchtgevuld, anti-lekrijden, winterbanden etc.repeat.

Je brengt JD nog op een idee. Gezien het andere draadje heeft hij nu verschillende interlinks voor links en voor rechts. Binnenkort ook verkrijgbaar: VDL winterinterlinks en VDL zomerinterlinks.

TL 200, on 15 Mar 2014 - 11:26 AM, said:

JD, wat ik schreef is niet als kritiek bedoeld, ga lekker door met waar je mee bezig bent en houdt ons op de hoogte van je resultaten.

Ik wilde alleen aangeven dat ik al zoveel ben tegengekomen en de queeste naar de echte allergoeiste kabel nog steeds voortduurt en wellicht ook nooit ten einde komt.

't Is net als met het wiel, is er al heel lang en evolueert nog steeds. Van massief naar luchtgevuld, anti-lekrijden, winterbanden etc.repeat.

Wij hebben een deal! :D  

Je brengt JD nog op een idee. Gezien het andere draadje heeft hij nu verschillende interlinks voor links en voor rechts. Binnenkort ook verkrijgbaar: VDL winterinterlinks en VDL zomerinterlinks.

Ja, daar zeg je zoiets :D. Waarom zou een wiel perse helemaal rond moeten zijn. Daar moet ik eens met mezelf over gaan brainstormen. 

Ja, daar zeg je zoiets :D. Waarom zou een wiel perse helemaal rond moeten zijn. Daar moet ik eens met mezelf over gaan brainstormen. 

Mwah, hoef je toch niet lang over na te denken? Op een hobbelige weg is vierkant ook veel handiger:

:D Ik dacht aan ovale wielen, zodat het lichaam een aangename massage krijgt :D

Ok, zoiets dan? Ga er maar onder liggen voor een stevige massage:

Valt niet mee om iets origineels te bedenken hè. Alles is al gedaan :D

Winterlinks en zomerlinks.

Ik vind 'm briljant Peter. :D

Wie zei daar dat er niets origineels meer te verzinnen valt?

Zojuist een flesje "dust off 76" gevonden.

Een stuk vissnoer aan een lange naald vast gemaakt.

Het buisje van de dust-off aangesloten, de knop ingedrukt.

En nou is de kat getroffen.

JD me dunkt dat je beter overweg kunt met stokjes.

Per kanaal worden 4 aders van elk 0.5 mm toegepast. Samen dus 2 mm = 3,31 mm2

Een draad van 0,5 mm diameter heeft een doorsnede van 0,5 x 0,5 x pi/4 = 0.19625 mm2. 4 draadjes dus 'n krappe 0,8 mm2. Je moet per luidspreker dan wel 8 van dergelijk slangen hebben, vier heen en vier terug. Anders heb je zelfs maar 0,4 mm2.

Dat lijkt me erg weinig.

:)

Een draad van 0,5 mm diameter heeft een doorsnede van 0,5 x 0,5 x pi/4 = 0.19625 mm2. 4 draadjes dus 'n krappe 0,8 mm2. Je moet per luidspreker dan wel 8 van dergelijk slangen hebben, vier heen en vier terug. Anders heb je zelfs maar 0,4 mm2.

Dat lijkt me erg weinig.

Het ziet er naar uit dat ik een rekenfout heb gemaakt. Ik had berekend: 4 x 0,5mm = 2,0 mm. Dit in het kwadraat 3,31 mm2.

Ik moet het nakijken, maar ik dacht dat fabrikanten van top-kabels ook vrij dunne draad gebruiken!? Of ik moet abuis zijn met interlinks?

Weet iemand hoe het zit?

Verder, een beetje stroom, een beetje spanning, nauwelijks vermogen, kan inderdaad met behoorlijk dunne draadjes.....

Het ziet er naar uit dat ik een rekenfout heb gemaakt. Ik had berekend: 4 x 0,5mm = 2,0 mm. Dit in het kwadraat 3,31 mm2.

Ik moet het nakijken, maar ik dacht dat fabrikanten van top-kabels ook vrij dunne draad gebruiken!? Of ik moet abuis zijn met interlinks?

Weet iemand hoe het zit?

Audioquest gebruikt 8 aders á 0,25mm per kanaal. 

Slinky 4 aders á 0,25mm per kanaal.

Hoewel ik mij waarschijnlijk misrekend heb, het volgende;

Hoeveel stroom of ampere loopt er door een ls-kabel? Ik heb wel eens gehoord, dat dit maar heel weinig is.

Iets anders. Als je naar muziek luistert geeft de versterker maar een paar watt. Waarom zou je dan 200Watt nodig hebben.

Voor mij als simpele muzikant zijn dit soort zaken abacadabra.

Tot slot. Ik kan alleen maar een beetje luisteren en de Oehlbach 2,5mm2 legt het dik af, tegen kennelijke 0,8mm2 van mij. Hoe kan dat dan? Ik kan slechts bedenken dat de weerstand zeer laag is.

HELP

JD ik dacht, dat je altijd goed op je eigen ontwikkeld gehoor, beslissingen nam..

wat betekent, dat jouw trommelvliezen de dikte v/d kabel zal bepalen en niet je zakcalculator ;)

Wanneer je vier slangen gebruikt is de aderdoorsnede maar 0,4 mm2. Dat kan wel, maar is wel erg minimaal. Ik vind 1,5 mm2 i.v.m. empingsfactor en weerstand toch wel minimaal.

JD ik dacht, dat je altijd goed op je eigen ontwikkeld gehoor, beslissingen nam..

wat betekent, dat jouw trommelvliezen de dikte v/d kabel zal bepalen en niet je zakcalculator ;)

Klopt, als het technisch gezien geen kwaad kan, ga ik er meer door. Ondertussen ben ik driftig met de kabels voor de tweede luidspreker bezig. Misschien is het wel af als RAVON woensdag komt meten en luisteren. Dat zou fijn zijn, 

Wanneer je vier slangen gebruikt is de aderdoorsnede maar 0,4 mm2. Dat kan wel, maar is wel erg minimaal. Ik vind 1,5 mm2 i.v.m. empingsfactor en weerstand toch wel minimaal.

Klopt, dat lees ik doorgaans ook.