leobus Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Hallo, Op aanraden van een vriend heb ik eens messing bouten i.p.v. de standaard stalen bouten gebruikt om de units van mijn speakers vast te zetten. Ik heb daarbij goed gelet op het aandraaimoment van de bouten. Verschillend voor de verschillende units, maar wel gelijk per unit. Elke unit 6 bouten. Ik heb de units één voor één veranderd. Wel beide speakers natuurlijk. Bij de tweeters hoorde ik eigenlijk weinig verschil. Hoogstens wat minder scherpte. Bij het laag eigenlijk helemaal geen verschil. Bij de middentoner echter een duidelijk minder attaque. Het was allemaal wat slomer. Daarna heb ik het aandraaimoment van de midunits verhoogd. Dat was een behoorlijk verschil. De attaque was er weer en zelfs nog iets beter. Ook hier weer wat minder scherpte. Hierna ook de woofers wat meer aangetrokken. Ik hoor nog steeds geen verschil. Al met al toch wel een kleine verbetering, vooral in het middengebied. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Op aanraden van een vriend heb ik eens messing bouten i.p.v. de standaard stalen bouten gebruikt om de units van mijn speakers vast te zetten. Je hebt het aandraaimoment van de schroefjes veranderd en daarmee de stijfheid van de koppeling van de units aan de baffle. De kans bestaat dat een stijvere koppeling van de units meer kastkleuring veroorzaakt en dat een minder stijve verbinding kastkleuring tegengaat (zeker als er rubber isolatie in de uitsparing is toegepast). Je had die verandering ook kunnen waarnemen als je het aandraaimoment van de originele schroefjes had veranderd. Het materiaal van de schroefjes maakt echt geen verschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Je hebt het aandraaimoment van de schroefjes veranderd en daarmee de stijfheid van de koppeling van de units aan de baffle. De kans bestaat dat een stijvere koppeling van de units meer kastkleuring veroorzaakt en dat een minder stijve verbinding kastkleuring tegengaat (zeker als er rubber isolatie in de uitsparing is toegepast). Je had die verandering ook kunnen waarnemen als je het aandraaimoment van de originele schroefjes had veranderd. Het materiaal van de schroefjes maakt echt geen verschil. Dat zou ik niet zo zeker durven te beweren. De units in mijn luidsprekers hebben een bronzen basket en ze worden ook met bronzen schroeven vastgezet in de luidspreker. Een basket van staal ipv brons geeft een hele andere klank... Zie ook het filmpje op youtube van Bernard Salabert... (Phy-HP) Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 12 maart 2014 Author Report Share Posted 12 maart 2014 Je hebt het aandraaimoment van de schroefjes veranderd en daarmee de stijfheid van de koppeling van de units aan de baffle. De kans bestaat dat een stijvere koppeling van de units meer kastkleuring veroorzaakt en dat een minder stijve verbinding kastkleuring tegengaat (zeker als er rubber isolatie in de uitsparing is toegepast). Je had die verandering ook kunnen waarnemen als je het aandraaimoment van de originele schroefjes had veranderd. Het materiaal van de schroefjes maakt echt geen verschil. Je laatste reactie had ik wel verwacht. Ik heb dit zelf ook overwogen voordat ik er aan begon. Ik kies altijd voor de één verandering per keer methode. Daarom heb ik eerst de messing bouten met hetzelfde moment aangedraaid. Toen dit minder klonk, heb ik het moment pas verhoogd. Dat staat ook in mijn uitleg! Het aandraaimoment van de orginele stalen bouten veranderen had ik al diverse keren geprobeerd, maar dat gaf nooit verandering. Er zit geen rubber afdichting in mijn kasten. Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 12 maart 2014 Author Report Share Posted 12 maart 2014 Dat zou ik niet zo zeker durven te beweren. De units in mijn luidsprekers hebben een bronzen basket en ze worden ook met bronzen schroeven vastgezet in de luidspreker. Een basket van staal ipv brons geeft een hele andere klank... Zie ook het filmpje op youtube van Bernard Salabert... (Phy-HP) Ja, brons heeft erkende dempende werking. Ik had ook wel bronzen bouten willen hebben, maar die kan ik nergens vinden. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Ja, brons heeft erkende dempende werking. Ik had ook wel bronzen bouten willen hebben, maar die kan ik nergens vinden. Groet, Leobus Wat heb je nodig? Ik kan bij een kennis weleens een 'boutje' uitgooien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Zie ook het filmpje op youtube van Bernard Salabert... (Phy-HP) Nou als het zo na klinkt als in dat filmpje hoeft het niet hoor Vergeet niet dat die galm volledig gedempt wordt door de baffle, net zo als een DT plateau gedempt wordt door de mat. Het zink-composiet plateau van een Thorens TDxxx is daar een mooi voorbeeld van. Maakt ook nog uit wat voor afdichtingsmateriaal je gebruikt en hoe plat je dat drukt. Daarmee regel je de koppeling van speaker chassis met de baffle en ergens zit daar een optimum in. En of je nu staal of messing (of brons) gebruikt zal daarbij niet echt veel gaan uitmaken. B.t.w. Aan bronzen schroeven kun je via een jachtwerf komen als je dat per se zou willen. Al gebruiken de meesten ook gewoon messing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Ja, brons heeft erkende dempende werking. http://www.sonicwonders.org/big-ben/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Dat zou ik niet zo zeker durven te beweren. Dat is mogelijk. Ik ben ingenieur en ik kom tijdens mijn werk regelmatig dit soort zaken tegen maar dan in het groot. Wat is jouw achtergrond? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Dat is mogelijk. Ik ben ingenieur en ik kom tijdens mijn werk regelmatig dit soort zaken tegen maar dan in het groot. Wat is jouw achtergrond? Ik ben in het echt ambachtsman en werk veel met diverse soorten materiaal... Daarnaast doe ik nog weleens wat in de audio-scene en ken ik heel veel fabrikanten in die wereld persoonlijk... Als je me in het echt wil zien moet je het youtube filmpje van Salabert maar eens bekijken, ik ben te zien en heb eraan meegewerkt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Je laatste reactie had ik wel verwacht. Ik heb dit zelf ook overwogen voordat ik er aan begon. Ik kies altijd voor de één verandering per keer methode. Daarom heb ik eerst de messing bouten met hetzelfde moment aangedraaid. Toen dit minder klonk, heb ik het moment pas verhoogd. Dat staat ook in mijn uitleg! Het aandraaimoment van de orginele stalen bouten veranderen had ik al diverse keren geprobeerd, maar dat gaf nooit verandering. Er zit geen rubber afdichting in mijn kasten. Leobus Staal heeft een eens zo hoge hoge elasticiteitsmodulus als messing of brons. Het heeft daarom niet zoveel zin om messing en stalen schroeven met hetzelfde moment aan te draaien want je vergelijkt peren met appels. De elasticiteitsmodulus bepaalt de veerstijfheid van het materiaal en bij dynamische belasting bepaalt dat de kracht waarmee de unit tegen de baffle gedrukt wordt en dat heeft invloed op de mate van koppeling van de unit tegen de baffle en dat beïnvloedt de kleuring. Vind je het mooi, dan laat je het zitten. Da's goed voor de mindset. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 12 maart 2014 Author Report Share Posted 12 maart 2014 Staal heeft een eens zo hoge hoge elasticiteitsmodulus als messing of brons. Het heeft daarom niet zoveel zin om messing en stalen schroeven met hetzelfde moment aan te draaien want je vergelijkt peren met appels. De elasticiteitsmodulus bepaalt de veerstijfheid van het materiaal en bij dynamische belasting bepaalt dat de kracht waarmee de unit tegen de baffle gedrukt wordt en dat heeft invloed op de mate van koppeling van de unit tegen de baffle en dat beïnvloedt de kleuring. Vind je het mooi, dan laat je het zitten. Da's goed voor de mindset. De elasticiteitsmodulus bepaalt ook de voortplantingssnelheid van trillingen en dus faseverschillen tussen direct en indirect geluid. En ja, ik laat het zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Het chassis van een luidspreker behoort niet te trillen. De kast van een luidspreker behoort ook niet te trillen. Alleen het membraan behoort te trillen. En de kast is de fysieke voortzetting (of uitbreiding) van het chassis. Demping door boutjes vaster of minder vast aandraaien? Boutjes van messing, brons of staal voor de juiste kleuring? Symptoombestrijding? Op juist symptoom-opwekking? Het chassis moet trillingsvast en luchtdicht verankerd zijn aan de kast. Niks geen boutjes, dus. Niet van staal, niet van messing, niet van brons. Rondom vastkitten, die zaak! (Demping? Kleuring? Ze kunnen me de bout hachelen!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 De elasticiteitsmodulus bepaalt ook de voortplantingssnelheid van trillingen en dus faseverschillen tussen direct en indirect geluid. Jazeker en dan vooral ín de schroef die zwaar gedempt wordt door het feit dat hij in een unit en baffle vastgezet is. Volstrekt irrelevant dus maar goed voor de mindset. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Het chassis moet trillingsvast en luchtdicht verankerd zijn aan de kast. Niks geen boutjes, dus. Niet van staal, niet van messing, niet van brons. Rondom vastkitten, die zaak! Demping? Kleuring? Ze kunnen me de bout hachelen! Wij van Spido adviseren spekstenen boutjes... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Die platen speksteen zijn zo zwaar dat ze door hun zwaartekracht aan elkaar blijven hangen, voordeel van al die massa is dat ook de unit er vanzelf aan blijft plakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Die platen speksteen zijn zo zwaar dat ze door hun zwaartekracht aan elkaar blijven hangen, voordeel van al die massa is dat ook de unit er vanzelf aan blijft plakken. Saevis tranquillus in undis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Saevis tranquillus in undis. Rustig te midden van de woelige baren. Hoef je het niet meer op te zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 12 maart 2014 Report Share Posted 12 maart 2014 Saevis tranquillus in undis. Dat klinkt veelbelovender dan Perfect Performer (bedankt voor het zoeken, Hans). Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 13 maart 2014 Report Share Posted 13 maart 2014 Rustig te midden van de woelige baren. Hoef je het niet meer op te zoeken. Ik dach dat stond "Bewaar de tranquilizers in je onderbroek". (save tranquilizers in undies) Maar ja, ik ben dan ook niet zo goed in Lateins. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts