Pjotr Posted 14 maart 2014 Report Share Posted 14 maart 2014 Veel plezier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 14 maart 2014 Report Share Posted 14 maart 2014 Veel plezier! Morgen. ik kijk nu naar Miss Montreal op ziggo. Voor straks welterusten en morgen gezond weer op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 maart 2014 Report Share Posted 14 maart 2014 Veel plezier! Leuk bedankt voor het delen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 maart 2014 Author Report Share Posted 15 maart 2014 Leuk bedankt voor het delen. Hoewel dit filmpje ook wel aardig wat RCA promo bevat, vond ik het wel opvallend dat het realistische info is en niet van die fantasie onzin die we vandaag de dag moeten slikken. Er staan er meer zoals een filmpje over "Living Stereo" van RCA van eind jaren '50. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 maart 2014 Report Share Posted 15 maart 2014 Ik zal eens zoeken. Wat mij opvalt is dat de methode om een plaat te maken nog niet eens zo heel erg veranderd is de afgelopen 60 jaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 maart 2014 Report Share Posted 18 maart 2014 Het zou mij opvallen als dat echt anders was George. Maar als ik zo het kostenplaatje bij het maken van een LP lees dan zou het wel zorgvuldiger kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 maart 2014 Author Report Share Posted 18 maart 2014 Hier een promofilmpje van een hedendaagse vinylbakker. Duidelijk worden daar 2 stappen overgeslagen die in het oude RCA filmpje worden getoond. Hier wordt direct van de gesneden lakplaat een stamper gemaakt. Misschien zijn de oplagen tegenwoordig zo klein? Vond ik dat RCA filmpje er toch zorgvuldiger uitzien Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 maart 2014 Report Share Posted 19 maart 2014 Verklaart dat de mindere kwaliteit van veel persingen Peter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 maart 2014 Author Report Share Posted 20 maart 2014 Verklaart dat de mindere kwaliteit van veel persingen Peter? Dat hoeft niet, maar het zou kunnen. Op die manier moet er steeds een nieuwe lakplaat gesneden worden voor een stamper. Van een stamper kunnen max. 10.000 platen geperst worden en dan is ie versleten. Daarna loopt de kwaliteit sterk terug. In vroeger dagen werd er ook nog wel eens flink doorgeperst als de stamper eigenlijk al versleten was en dat verklaart wel waarom de kwaliteit van ook oud vinyl soms niet zo best is. Veel hangt ook af van schoon en zorgvuldig werken. Je snapt wel dat mee geperst minuscuul klein vuil en stof geen goed doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 maart 2014 Report Share Posted 20 maart 2014 (...) Daarna loopt de kwaliteit sterk terug. In vroeger dagen werd er ook nog wel eens flink doorgeperst als de stamper eigenlijk al versleten was en dat verklaart wel waarom de kwaliteit van ook oud vinyl soms niet zo best is. (...) Beste Pjotr, Had dit invloed op de totale klankkwaliteit, of alleen op spetters, gekraak, geruis e.d.? In de jaren zeventig m.n. deden wij vaak ons best Amerikaanse persingen te bemachtigen van jazz en jazz-rock vinyl. Die platen klonken vaak stukken beter dan de Europese (Nederlandse) persingen. Heeft dat hiermee te maken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 20 maart 2014 Report Share Posted 20 maart 2014 Dat hoeft niet, maar het zou kunnen. Op die manier moet er steeds een nieuwe lakplaat gesneden worden voor een stamper. Van een stamper kunnen max. 10.000 platen geperst worden en dan is ie versleten. Daarna loopt de kwaliteit sterk terug. In vroeger dagen werd er ook nog wel eens flink doorgeperst als de stamper eigenlijk al versleten was en dat verklaart wel waarom de kwaliteit van ook oud vinyl soms niet zo best is. Veel hangt ook af van schoon en zorgvuldig werken. Je snapt wel dat mee geperst minuscuul klein vuil en stof geen goed doet. Dat doorstampen werd toch alleen gedaan bij pop muziek de albums van de hit lijsten. de kopers van deze muziek waren vooral teenagers met een zeer eenvoudige afspeel apparatuur. In de Reggae muziek werd ook wel gerecycled vinyl gebruikt, vragen om problemen. De kwaliteit van het vinyl zelf heeft een grote invloed op de geluidskwaliteit. En bij deze materiaal verschillen behoren weer grote verschillen in materiaal inkoop. Het gaat mij echt veel te kort door de bocht om in het algemeen te zeggen dat "Amerikaanse" persingen veel beter klinken als Europeese persingen. Mijn ervaring leert mij dan ook dat Italiaanse, Franse, Duitse, Zwitserse, Engelse maar ook bijvoorbeeld de Nederlandse van grote klasse kunnen zijn. Ook in de USA heeft men bagger geperst. Vooral die "rechanneld for stereo" platen, troep!!! De laatse jaren worden er in Japan reissue`s uitgebracht in 180 gr. welke super klinken maar gemasterd zijn van een gave oude plaat. Ik zie high-enders regelmatig zeulen met die reissue`s, niks mis mee, ik koop het ook en ben er gelukkig mee. p.s. uiteindelijk moet je de kwaliteit van mixen & masteren niet onderschatten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 maart 2014 Report Share Posted 20 maart 2014 Ter verdere info (over de invloed van mastering): http://www.audioenmuziek.nl/wp-content/uploads/2010/12/Masteringsverschillen.pdf Wat m.i. de oudere opnamen zo levensecht maakt, is de simpelheid van de techniek. Geen veelspoor-opnames, die tot een nieuw ruimtelijk geheel werden gemixt. Gewoon twee of drie microfoons neerzetten... en spelen maar. Links bleef links, rechts bleef rechts, en het midden werd over links en rechts verdeeld voor een natuurlijke balans. De concertzaal zorgde voor de ambiance.. en dat wàs het wel ongeveer. Geen nep-stereo, geen nep-nagalm. Komt u daar vandaag den dag eens om! (...) On October 6, 1953, RCA Victor made its first experimental "binaural" recordings. At New York's Manhattan Center, Leopold Stokowski conducted a pick-up orchestra in Enesco's Roumanian Rhapsody No. 1 and Tchaikovsky's Waltz from Eugene Onegin. In December RCA continued stereo tests in Manhattan Center with Pierre Monteux and members of the Boston Symphony Orchestra. Then, in February 1954, RCA took equipment to Bostons Symphony Hall, where Charles Munch and the Boston Symphony were recording Berlioz's The Damnation of Faust. For the first time, RCA engineers captured the performance on both mono and two-track tape. These experiments, combined with further technological refinements employed in Chicago's Orchestra Hall in March 1954, were the first forays into the world of stereo.At the time that RCA initiated multi-track sessions, disc mastering and consumer playback technology were monaural. RCA Victor proceeded to use two- and three-track equipment to record the world's greatest artists--Heifetz, Piatigorsky, Reiner, Munch, Rubinstein, Fiedler--in anticipation that home technology would catch up to stereo sound. Finally, in 1955, 1/4" 7 1/2ips stereophonic tape players arrived on the consumer market, and RCA released its first Stereo Orthophonic tapes. Stereo Orthophonic tapes redefined high fidelity. In 1958, the Western Electric Company produced the breakthrough Westrex Stereo disc cutter, thereby revolutionizing master disc production. Stereo playback equipment was developed to coincide with the new disc cutting technology. The same year, Living Stereo LP records were launched, ushering in the golden age of stereo high fidelity. RCA Victor's first two-track sessions in late 1953 and early 1954 were captured on proprietary RCA RT-21 1/4" 30 ips tape machines, wired to a pair of mono mixers, each dedicated to one tape track. Neumann U-47 cardioid and M-49/50 omnidirectional microphones were favored, as were RCA-designed LC-1A 15" duo-cone speakers in the control room. Three track recordings were realized on tube amplifier Ampex 300-3 1/2" machines running at 15ips and in later years at 30ips, and were mixed down to 1/4" two-track masters. No equalization was used in the original tracking process; the microphone signals were summed through passive electronics and printed straight to tape. In addition, no equalization was used to alter playback takes for artist approval. (...) Since the earliest days of recording, engineers have strived to make recorded sound as immediate and thrilling as natural sound. The earliest electrical recordings were made with a single microphone positioned in the hall for optimum balance. The signal was fed to a cutting lathe, and with the advent of magnetic recording, to a monaural tape recorder; as copy of that tape was used to produce the LPs which consumers listened to at home. With stereo, two microphones were placed in the hall. Signals were fed to a stereo tape recorder and consumers, listening back on two speakers, heard a new depth of sound. By placing microphones in the left, center and right of the hall, engineers progressed to 3-channel recordings, which afforded then greater control over the musical balances that ended up in the stereo mix. Even as CDs replaced LPs, this same process was often followed. (...) http://www.arkivmusic.com/classical/RCALivingStereo.jsp Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 maart 2014 Report Share Posted 22 maart 2014 Ik ben het zeker met je eens Spido, maar kennelijk waren de standaardpersingen ook veel beter toen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 maart 2014 Report Share Posted 23 maart 2014 Eigenlijk een rotding dus, zo'n plaat. Je zal maar steeds de ongeveer 10000ste persing hebben..... Weet jij veel Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 maart 2014 Report Share Posted 23 maart 2014 Die mooie opnames van RCA zijn nog steeds te krijgen hoor. http://www.jpc.de/jpcng/classic/detail/-/art/RCA-Living-Stereo-60CD-Collection/hnum/3184033 Of: http://www.jpc.de/jpcng/classic/detail/-/art/RCA-Living-Stereo-Vol-2/hnum/3793157 En als je die dingen nou op zo'n moderne platenspeler zet (streamer dus, hè Goodtube), dan krijg je me toch een fraai geluid eruit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 maart 2014 Author Report Share Posted 23 maart 2014 Eigenlijk een rotding dus, zo'n plaat. Je zal maar steeds de ongeveer 10000ste persing hebben..... Weet jij veel Mwah.... Wat mij wel opvalt bij dat moderne filmpje, is dat men het met schoon en stofvrij werken niet zo nauw neemt. Een gemiddelde speculaasfabriek vandaag de dag werkt zorgvuldiger en schoner... Ohw ja, waar is het beruchte "persvet" waar menigeen het over heeft? Noch in dat oude filmpje, noch in dat moderne komt het voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 maart 2014 Report Share Posted 23 maart 2014 Dat persvet is er vast uit geknipt ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts