Vhond Posted 15 maart 2014 Report Share Posted 15 maart 2014 Beste audio liefhebbers. Ik ben een DAC aan het overwegen om mijn installatie uit te breiden en zat te denken aan de volgende DAC's: - Tentlabs B-Dac MKIII - Schiit Gungnir - PS Audio Nu Wave DAC - CI Audio Transient MkII DAC - WyredSound W4S DAC 2 - Antelope Audio In http://www.high-endforum.nl/topic/14169-dac-van-1500-euro-welke/ zijn sommige even aan bod gekomen, maar niet heel uitgebreid en soms ook niet de nieuwste types (en ontwikkelingen gaan soms snel op het gebied van DAC's, vandaar een nieuw topic). De hoeveelheid aan te sluiten bronnen heb ik nog niet geheel duidelijk (in ieder geval een cd speler, waarschijnlijk ook een externe harde schijf/computer met hogere resolutie bestanden dan mp3), de klank is voor mij het belangrijkst. Het lastige van bovenstaande vraag is dat er geen enkele dealer is dia alle spelers heeft staan (vandaar ook leuk om te lezen dat er een keer een initiatief van forum leden is geweest om bij elkaar te komen om DAC's te vergelijken (http://www.high-endforum.nl/topic/14199-dac-vergelijk). De verschillen in bovenstaand lijstje zullen groot zijn, maar ben vooral benieuwd naar ervaringen mbt klankmatige eigenschappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 15 maart 2014 Report Share Posted 15 maart 2014 Ik kan de tentlabs van harte aanbevelen. Die heb ik ook (mk2) Die gebruik ik zelfs als volumeregelaar (en voorversterkertje). Mijn set is hierdoor erg simpel geworden (laptop/Squeezebox -> DAC -> UL40-S2 -> luidsprekers) Goed en degelijk apparaat die b-DAC. Uitstekende geluidskwaliteit, neutraal. Het enige manco vind ik de informatievoorziening door Guido Tent. Niet zijn sterke punt. Maar de producten zijn simpelweg top. De + versie zal nog beter presteren dus overweeg die! Volgens mij binnen je budget Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 maart 2014 Report Share Posted 15 maart 2014 Ik kan je een gebruikte Weiss aanbevelen. Deze beschikt over twee klokken en hij klinkt ook als een klok. Zeer duidelijk en direct geluid. Hij speelt hier via de computer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vhond Posted 15 maart 2014 Author Report Share Posted 15 maart 2014 Ben wel benieuwd wat er in de plus aan duurdere componenten zit en wat het verschil met de PW (Peter van Willenswaard) versie is: http://www.tentlabs.com/page40/b-AMPsi/assets/ME4-12-Tentlabs.pdf En zeker ook in hoeverre de 'gewone' B-DAC upgradable is of waarmee Guido in de Tentlabs MK-IV versie mee komt (versie I naar II: meer aansluitingen. versie II naar III alleen een hoofdtelefoon aansluiting extra, versie IV ???) Goed en degelijk apparaat die b-DAC. Uitstekende geluidskwaliteit, neutraal.Het enige manco vind ik de informatievoorziening door Guido Tent. Niet zijn sterke punt. Maar de producten zijn simpelweg top.De + versie zal nog beter presteren dus overweeg die! Volgens mij binnen je budget Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vhond Posted 15 maart 2014 Author Report Share Posted 15 maart 2014 De Weiss was me ook al eens opgevallen, vanwege de interessante FireWire aansluiting (al is Apple weer overgestapt naar Thunderbolt...) Ik kan je een gebruikte Weiss aanbevelen. Deze beschikt over twee klokken en hij klinkt ook als een klok. Zeer duidelijk en direct geluid. Hij speelt hier via de computer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 15 maart 2014 Report Share Posted 15 maart 2014 Hallo, Ik heb zelf de Antelope Gold. Die is wel boven je budget. De Plus valt er geloof ik wel binnen. Die heb ik tijdens mijn keuzeperiode ook beluisterd. Klonk ook prima, maar ik vond de Gold net iets muzikaler. Wel beide met de aparte voeding gehoord. Dat kan evt een latere upgrade zijn. Die heb ik er nu wel bij. Ik ben zeer tevreden over de mijne. Maar ja, dat zijn de meeste mensen wel over hun eigen spullen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vhond Posted 15 maart 2014 Author Report Share Posted 15 maart 2014 Alleen het 'instapmodel' valt in de range 1000 - 1500 euro. Volgens mij is dit model niet te upgraden naar een duurder model (uitbreiding is investeren in losse voeding) Hallo,Ik heb zelf de Antelope Gold. Die is wel boven je budget.De Plus valt er geloof ik wel binnen. Die heb ik tijdens mijn keuzeperiode ook beluisterd. Klonk ook prima, maar ik vond de Gold net iets muzikaler. Wel beide met de aparte voeding gehoord. Dat kan evt een latere upgrade zijn. Die heb ik er nu wel bij.Ik ben zeer tevreden over de mijne. Maar ja, dat zijn de meeste mensen wel over hun eigen spullen.Groet,Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 maart 2014 Report Share Posted 15 maart 2014 Mijn dac komt van A10hifi. Als je ook een gebruikte wilt, kun je bij winkels als deze kijken. Verder bij Rhapsody, Studio Alkmaar, Chattelin, e.a. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 15 maart 2014 Report Share Posted 15 maart 2014 Oh aanname van mij dat de PW versie de + versie zou zijn. Die twee werken wel samen namelijk. Ja iedereen kan zo wel wat DAC's opsommen dat is het punt niet. Die Tentlabs stond in je lijstje anders had ik niet gereageerd ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 maart 2014 Report Share Posted 15 maart 2014 De beste manier is om uiteindelijk een paar in huis te halen. Het is veel werk, maar dat kan een deel van de hobby zijn. Succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 15 maart 2014 Report Share Posted 15 maart 2014 Ik heb nu een Black Lion Audio Red Sparrow DAC (1115 euro) te leen om te vergelijken met mijn North Star DAC. In vergelijking is eerstgenoemde helderder, strakker laag en vloeiender. Zeker eentje om mee te nemen in een vergelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 15 maart 2014 Report Share Posted 15 maart 2014 FYI als je een inruiler of instapper neemt dan weet je dat er "beter" is. Ze zijn tenslotte niet voor niets ingeruild. Dat kan leiden tot jeuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 maart 2014 Report Share Posted 15 maart 2014 FYI als je een inruiler of instapper neemt dan weet je dat er "beter" is. Ze zijn tenslotte niet voor niets ingeruild. Dat kan leiden tot jeuk. Er is altijd beter, maar voor welk bedrag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 maart 2014 Report Share Posted 16 maart 2014 Ik ben indertijd na een hoop vergelijken op de Pink Faun DAC 3.24 uitgekomen. Deze vond ik wat vriendelijker en natuurlijker en met wat meer body klinken dan de meeste tegenhangers in die prijsklasse. Maar e.e.a. is nogal smaakgevoelig. Luister en vergelijk is het enig zinnig advies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 16 maart 2014 Report Share Posted 16 maart 2014 Maar e.e.a. is nogal smaakgevoelig. Luister en vergelijk is het enig zinnig advies. Wellicht handiger om te vermelden, welke specs/aansluitingen je wilt en/of 2e hands een optie is, (budget heb je al genoemd) en dan noemen wij wel 87 kandidaten op, die je dan zelf moet beluisteren. Dat je dan uiteraard uitgebreide luisterverslagen, full-color hier moet plaatsen, is vanzelfsprekend. Voor niks gaat de zon op - koptelefoonaansluiting ? - volume regelaar/ VV ? - XLR aansluitingen ? - HDMI in/uitgangen ? - bitrates / HiRes / DSD ? - mag er een buiske in ? - etc... ? .... op hifi.nl staat een NAD M51 aangeboden Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 16 maart 2014 Report Share Posted 16 maart 2014 Wellicht handiger om te vermelden, welke specs/aansluitingen je wilt en/of 2e hands een optie is, (budget heb je al genoemd) Heel goed, want dan wordt de range in één keer een stuk groter. Maar bij een DAC speelt denk ik wel meer het bouwjaar mee dan bij andere apparaten. Ikzelf heb een Tentlabs B-Dac 2e hands aangeschaft. Na aansluiting leek hij wat clean, maar past eigenlijk heel goed in de (buizen)set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 maart 2014 Report Share Posted 16 maart 2014 Heel goed, want dan wordt de range in één keer een stuk groter. Maar bij een DAC speelt denk ik wel meer het bouwjaar mee dan bij andere apparaten. Ikzelf heb een Tentlabs B-Dac 2e hands aangeschaft. Na aansluiting leek hij wat clean, maar past eigenlijk heel goed in de (buizen)set. Pas op met tweedehands. De technische ontwikkeling van dac's gaat snel. Een top-dac van 2 jaar terug zal denk ik wel zin hebben!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 maart 2014 Report Share Posted 16 maart 2014 Ik zo ook bij deze DAC eens in overweging nemen. Dit is een DIY project van DIYaudio en daar wordt gebruik gemaakt van de mooiste componenten die je in een DAC kan stoppen. Deze is erg compleet en zit hier ongeveer alles op en aan wat je kan wensen. Deze wordt compleet geleverd voor $900,- Zie hier verder voor nog wat linkjes. http://www.audiodesignguide.com/DAC32/index.html http://www.audiodesignguide.com/DAC32/index2.html Ik weet dat deze wat onder je prijs zit maar er zullen weinig DACjes zijn die dit kunnen evenaren. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vhond Posted 16 maart 2014 Author Report Share Posted 16 maart 2014 2e hands is zeker een optie, maar zoals anderen reeds opmerken, wel met de vraag in hoeverre oude techniek NU nog mee kan?? Ik zie af en toe bv. oude Krell's of Meridian's of Wadia's voorbijkomen waarvan ik moeilijk kan inschatten of die nog 'mee kunnen doen'... @Ruud: De Black Lion Audio Red Sparrow DAC ken ik niet (zie wel dat er geen NL-se dealer voor is, dichtstbijzijnd lijkt een Duitse webshop), maar als het echt een goede kandidaat is dan moet dat geen bezwaar zijn... @Hans van Liempd: De Pink Faun DAC 3.24 klinkt ook interessant, maar meer body dan de anderen? De Tentlabs wordt vaak als te analytisch bestempeld, bedoel je dat itt met 'vriendelijker en natuurlijker' bij de Pink Faun? @Van Zomereng: - koptelefoonaansluiting ? Niet per se nodig - volume regelaar/ VV ? Volume regelaar is zeker handig, voorversterker hoeft niet per se, zeker ook omdat ik nog af en toe platen draai en ik een VV heb. - XLR aansluitingen ? Nu nog niet nodig, maar gebalanceerd is in de toekomst misschien wel een optie. - HDMI in/uitgangen ? Nog geen idee over- bitrates / HiRes / DSD ? Zoals ik al aangaf in mijn start wil ik zeker hoge resolutie bestanden af willen spelen, al weet ik nog niet hoeveel er beschikbaar is vwb 'mijn' muziek (CD kwaliteit is nu dan ook voldoende)- mag er een buiske in ? Dat mag zeker, maar is geen voorwaarde. - etc... ? Wat valt er nog meer te zeggen? Een display met duidelijke informatie over de track (bitrate en samplingfrequentie en eventuele track labels zijn wel handig, zeker als het een muziekverzameling wordt/is van verschillende bronnen/komaf) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vhond Posted 16 maart 2014 Author Report Share Posted 16 maart 2014 @Kappa7: ziet er heel interessant uit (was 'm ook al eens tegengekomen), maar begrijp ik goed dat jij deze zelf hebt? En heb je toevallig wel eens vergeleken met een van de eerder genoemde DAC's? Er bestaat ook een 'Japanse' uitvoering van: http://htpc.jp/my435/v3.html Ik zo ook bij deze DAC eens in overweging nemen. Dit is een DIY project van DIYaudio en daar wordt gebruik gemaakt van de mooiste componenten die je in een DAC kan stoppen. Deze is erg compleet en zit hier ongeveer alles op en aan wat je kan wensen. Deze wordt compleet geleverd voor $900,- Zie hier verder voor nog wat linkjes. http://www.audiodesignguide.com/DAC32/index.html http://www.audiodesignguide.com/DAC32/index2.html Ik weet dat deze wat onder je prijs zit maar er zullen weinig DACjes zijn die dit kunnen evenaren. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 maart 2014 Report Share Posted 16 maart 2014 @Hans van Liempd: De Pink Faun DAC 3.24 klinkt ook interessant, maar meer body dan de anderen? De Tentlabs wordt vaak als te analytisch bestempeld, bedoel je dat itt met 'vriendelijker en natuurlijker' bij de Pink Faun? De 3.24 is er niet meer, dit is nu de 3.32. Deze heeft een I2s ingang er bij gekregen. Voor USB moet je een insteekkaartje kopen. A.s. donderdag gaan we met de audioclub (leden voor ledenavond) wat dac's vergelijken. Daar is de Tentlabs ook bij. Daarna kan ik misschien iets meer over het klankverschil zeggen. Wat ik tot nu toe van de Tentlabs hoorde vond ik zeker niet analytisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vhond Posted 16 maart 2014 Author Report Share Posted 16 maart 2014 Ben heel benieuwd wat er uit die luistersessie komt. Welke DAC's staan er nog meer op 'het menu'? nb: helaas ben ik niet in het Brabantse woonachtig (anders zou ik lid zijn geworden als dat kon ) De 3.24 is er niet meer, dit is nu de 3.32. Deze heeft een I2s ingang er bij gekregen. Voor USB moet je een insteekkaartje kopen. A.s. donderdag gaan we met de audioclub (leden voor ledenavond) wat dac's vergelijken. Daar is de Tentlabs ook bij. Daarna kan ik misschien iets meer over het klankverschil zeggen. Wat ik tot nu toe van de Tentlabs hoorde vond ik zeker niet analytisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 16 maart 2014 Report Share Posted 16 maart 2014 nb: helaas ben ik niet in het Brabantse woonachtig (anders zou ik lid zijn geworden als dat kon ) Er zijn nog meer audioverenigingen! Ik ben zelf lid van AVMN. Bijeenkomsten in Amersfoort. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 maart 2014 Report Share Posted 16 maart 2014 Ben heel benieuwd wat er uit die luistersessie komt. Welke DAC's staan er nog meer op 'het menu'? nb: helaas ben ik niet in het Brabantse woonachtig (anders zou ik lid zijn geworden als dat kon ) We gaan twee sessies van elk 4 dac's vergelijken. We draaien daarvoor per DAC en per sessie 3 dezelfde muziekfragmenten. Op een invulblad mag men notities maken. Het is geen wedstrijd, maar meer het opdoen van ervaring. De onderstaande DAC's doen mee. De prijzen lopen uiteen van € 37,- tot meer dan € 5000,-. Varna DAC Leaf Audio XMOS USB DAC Aune Mini USB dac x 1 Cambridge Dacmagic Tentlabs b-DAC PinkFaun DAC 3.24 Benchmark DAC2 HGC Audio Aero Capitole (DAC/CD) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vhond Posted 16 maart 2014 Author Report Share Posted 16 maart 2014 Heeft deze vereniging af en toe ook luistersessies waarbij DAC's met elkaar vergeleken worden? Er zijn nog meer audioverenigingen!Ik ben zelf lid van AVMN. Bijeenkomsten in Amersfoort.Groet,Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts