Jump to content

Dac Tussen 1000 En 1500 Euro

Vhond
 Share

Recommended Posts

'Leuke' combinatie van DAC's van grotere fabrikanten en 'kleinere' jongens.

Zijn het allemaal DAC's van eigen leden of ook 'leen' exemplaren van dealers?

We gaan twee sessies van elk 4 dac's vergelijken. We draaien daarvoor per DAC en per sessie 3 dezelfde muziekfragmenten. Op een invulblad mag men notities maken. Het is geen wedstrijd, maar meer het opdoen van ervaring.

De onderstaande DAC's doen mee.  De prijzen lopen uiteen van € 37,- tot meer dan € 5000,-.

Varna DAC Leaf Audio XMOS USB DAC Aune Mini USB dac x 1 Cambridge Dacmagic   Tentlabs b-DAC PinkFaun DAC 3.24 Benchmark DAC2 HGC Audio Aero Capitole (DAC/CD)

:)

Heeft deze vereniging af en toe ook luistersessies waarbij DAC's met elkaar vergeleken worden?

Echt een heel rijtje DAC's zoals bij AV Brabant, kan ik mij niet herinneren. Wel af en toe twee met elkaar vergeleken.

Bij zo'n vereniging moet je natuurlijk wel eten wat de pot schaft. Het aanbod is wel redelijk gevariëerd. Dan weer een technische avond, dan weer een importeur die spullen showt. Enz.

Kijk maar even op de site wat er de laatste tijd zoal geweest is.

Groet,

Leobus

@Kappa7: ziet er heel interessant uit (was 'm ook al eens tegengekomen), maar begrijp ik goed dat jij deze zelf hebt?

En heb je toevallig wel eens vergeleken met een van de eerder genoemde DAC's?

Er bestaat ook een 'Japanse' uitvoering van: http://htpc.jp/my435/v3.html

Die is kende ik nog niet bedankt voor de link.

De dac heb ik zelf nog niet maar staat wel op het verlanglijstje maar dan met de transformator als uitgang.

Wel heb ik voldoende dac's beluisterd die waren uitgerust met de es9018.

Deze dac's hadden allemaal een bepaalde muzikaliteid die ik erg prettig vind.

Daarnaast is deze chip op dit moment wel de reverentie van wat er met digitale audio mogelijk is.

Groetjes George

Ik vraag me werkelijk af of zo'n top line Oppo onder doet voor de hiergenoemde dacs

http://oppodigital.azurewebsites.net/blu-ray-bdp-105/

http://www.enjoythemusic.com/magazine/viewpoint/0213/aa_chapter_160.htm

Krijg je er alleen een BD speler bij. Kan je hi res BDs mee afspelen (of een fimpje kijken)

The Red Sparrow DAC from Black Lion Audio is a two-channel digital converter that's as equally suited for professional studio applications as it is integrated into a home entertainment system. The unit features user selectable AES, coaxial or optical S/PDIF input connectivity, with output connections including dual balanced XLRs for the studio, and consumer level RCA connectors for the home stereo.

Housed in a short-form, 1U rack mount chassis, the converter sports a healthy 125dB dynamic range, along with low distortion and wide frequency response. A high current, Walt Jung-inspired headphone output provides accurate headphone monitoring, with two mute buttons providing independent control of line or headphone signals. A front panel volume control governs the headphone output while the line output level is fixed.

Two-channel digital to analog converter

Designed around the 32-bit capable ESS9012 chip

Selectable inputs - AES/EBU, coaxial or optical SPDIF

Balanced XLR and consumer RCA outputs with mute

125 dB of dynamic range

High-current, Walt Jung-inspired headphone output with mute

Short form, 1U rackmount enclosure can be adapted for a 19" rack, or used standalone .

Dat valt toch wel mee? De vorige keer vond iedereen de duurste dac het beste klinken. Of wordt er deze keer misschien blind geluisterd?

Er was op de audioclub geen vorig DAC vergelijk. Daarbij komt, dat we er zeker geen wedstrijd van maken.

Hans van Liempd, on 17 Mar 2014 - 10:40 AM, said:

Er was op de audioclub geen vorig DAC vergelijk. Daarbij komt, dat we er zeker geen wedstrijd van maken.

Toch hoop ik dat iedereen jouw Pink Faun het best vindt (knip oog - knip oog) :D (altijd maar weer plagen) 

Dat valt toch wel mee? De vorige keer vond iedereen de duurste dac het beste klinken. Of wordt er deze keer misschien blind geluisterd?

Ach, ik kan me voorstellen dat de verschillen subtiel zijn en niet zo makkelijk in een dergelijke proef naar voren komen. Maar goed, dat is een oude discussie. Zelf vind ik (ondanks dat ik het mooie apparaten vind) het vaak erg veel geld voor een klein beetje verbetering. Hoge prijs zal wel door de lage aantallen komen, want in een gemiddelde tablet of lcd tv van 300 euro zit denk ik net zoveel (zo niet meer) high-tech spul.

Welke DAC zou jij aanraden dan?

Ach, ik kan me voorstellen dat de verschillen subtiel zijn en niet zo makkelijk in een dergelijke proef naar voren komen. Maar goed, dat is een oude discussie. Zelf vind ik (ondanks dat ik het mooie apparaten vind) het vaak erg veel geld voor een klein beetje verbetering. Hoge prijs zal wel door de lage aantallen komen, want in een gemiddelde tablet of lcd tv van 300 euro zit denk ik net zoveel (zo niet meer) high-tech spul.

De prijs wordt bepaald door de behuizing, de verkoop- en marketingkosten en de marge. De ontwikkel-, materiaal- en productiekosten zijn te verwaarlozen. 

Welke DAC zou jij aanraden dan?

Ik ben redelijk tevreden met de DAC die ik een paar jaar terug 2e hands gekocht heb (dus een dac van zeker >5 jaar oud). Heb later ook het bijbehorende loopwerk (2e hands gekocht). Samen voor 1200 euro ( 2 jaar oud ongeveer toen ik het kocht).

http://www.aprilmusic.com/eng/main/sub02_03_01.html

http://www.soundstage.com/revequip/stello_da220mkii_followup.htm

(ik draai dus nog ouderwets CDs en SACDs)  :)

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat voor redbook cd een nieuwere dac uit dezelfde prijsklasse (1500 euro) heel veel meer biedt. Ja, er is tegenwoordig een booming DAC markt (lijkt wel), met steeds nieuwe apparaten. Maar hoe groot zijn de hoorbare verbeteringen nu echt? In ieder geval niet zo groot denk ik dat die nu een investering van nog een keer 1500 euro rechtvaardigen.

Maar goed als je met nu nog niets hebt ligt dat anders. Ik zou deze chinees mee nemen in mn overwegingen (hoewel de import kosten het feestje wel een beetje bederven)

http://www.tonepublications.com/macro/audio-gd-reference-10-2-dac-and-more/  (niet noodzakelijk dit model)

http://www.headfonia.com/the-flagship-audio-gd-pcm1704-based-ref-7-1/

De site van audio-gd lijkt er nu uit te liggen... ze zouden toch niet faiiliet zijn :)

Maar zo'n top Oppo zou ik zeker nu overwegen. die apparaten kunnen echt alles en zijn zeker niet slecht.

Apparaten uit de PRO wereld zou ik ook overwegen. Die zijn meestal zeer goed en je betaalt iig niet voor het kastje.

@r.a.v.o.n: nav je signature "http://www.theaudiocritic.com"

ben ik de review over de benchmark DAC1HD eens gaan lezen (deze zou echt SUPER moeten zijn als je het van een technisch standpunt zou bezien)

Ook die (zijn opvolger DAC2 HD) valt in de prijsklasse van 1000 tot 1500 euro: iemand daar luistermatig ervaring mee?

Heb ik geen ervaring mee, de specificaties, metingen en reviews zijn zeer goed dus dan zal het ding best goed zijn. Het gaat bij dat soort componenten eigenlijk alleen maar om vervorming en jitter. Je wilt dat het signaal wat er in gaat er weer onvervormd uit komt, meer is niet nodig en als er al hoorbare klankverschillen bestaan zijn ze héél klein.   

Ik gebruik gewoonlijk geen externe DAC maar ik heb hier een Tascam USB AD/DA interface die als externe DAC kan fungeren. Dat ding kost rond de 150 euro, presteert ook prima maar ziet er niet fraai uit.

Wat Jongensdroom hierboven schrijft over het budget kan ik me helemaal in vinden.  

Toch kan ik me voorstellen dat een gebruikte chip weldegelijk uitmaakt in de klank (zie veel Burr Brown, Sabre/Ess Technology en Analog Devices terugkomen).

Daarnaast is een stabiele voeding en goede klok ook nogal bepalend naar wat ik zo her en der lees...

De prijs wordt bepaald door de behuizing, de verkoop- en marketingkosten en de marge. De ontwikkel-, materiaal- en productiekosten zijn te verwaarlozen. 

Volgens mij vergeet je ook het aantal gebouwde exemplaren en de bijbehorende keuringen. Keuringen zijn prijzig en als je een kleine fabrikant bent, met een kleine oplage, drukken die keuringskosten behoorlijk op de prijs.

Toch kan ik me voorstellen dat een gebruikte chip weldegelijk uitmaakt in de klank (zie veel Burr Brown, Sabre/Ess Technology en Analog Devices terugkomen).

Daarnaast is een stabiele voeding en goede klok ook nogal bepalend naar wat ik zo her en der lees...

De DAC chip an sich is echt niet zalig makend. Feit is dat je 'm juist moet gebruiken. Voorbeeld. De ouwe flips spelers hadden een TDA1541 DAC erin zitten. Prima DAC, maar Flips gebruikte 'm erg low budget. Vervang je de ceramische condensatoren die rondom de DAC geplaatst zijn door folie types, klinkt diezelfde speler ineens veel beter.

Juist gebruikt, maakt het IC vrij weinig uit. Veel belangrijker zijn idd voeding, klok en natuurlijk de analoge trap die achter het digitale gedeelte hangt.

Mijn favoriete DAC is de Calyx Femto DAC, maar die valt ver buiten budget. Ik heb 'm zelf ook niet. Bij mij jodelt een YBA WD202. Die vind ik meer dan goed genoeg. Die kan echter geen DSD, maar daar zit ik ook niet om te springen.

Volgens mij vergeet je ook het aantal gebouwde exemplaren en de bijbehorende keuringen. Keuringen zijn prijzig en als je een kleine fabrikant bent, met een kleine oplage, drukken die keuringskosten behoorlijk op de prijs.

Ik ga er van uit dat er minimaal een serie van een paar honderd van die apparaten gebouwd wordt om een levensvatbaar resultaat op te leveren. Dan is een paar duizend euro voor een keuring (dat valt bij mij onder ontwikkelingskosten) peanuts (tientjeswerk) als het apparaat voor 5000 euro in de winkel ligt.