Jump to content

Dac Tussen 1000 En 1500 Euro

Vhond
 Share

Recommended Posts

Begrijp ik nu goed dat een Weiss (die inderdaad een stuk duurder is) als beter wordt bestempeld als een Pink Faun (die dan ook goedkoper is), is dat dan niet logisch???

Lees door de regels heen dat een Weiss ook minder set afhankelijk zou zijn dan een Pink Faun, in welke set zou de Pink Faun dan wel tot zijn recht komen?

En die Meitner is niet eerder voorbij gekomen. (en is ook veel duurder: is dat dan niet hetzelfde als vroeger een Sanyo cassettedeck vergelijken met een Nakamichi? Of een Dual Pickup met een Goldmund??)

Begrijp ik nu goed dat een Weiss (die inderdaad een stuk duurder is) als beter wordt bestempeld als een Pink Faun (die dan ook goedkoper is), is dat dan niet logisch???

Lees door de regels heen dat een Weiss ook minder set afhankelijk zou zijn dan een Pink Faun, in welke set zou de Pink Faun dan wel tot zijn recht komen?

En die Meitner is niet eerder voorbij gekomen. (en is ook veel duurder: is dat dan niet hetzelfde als vroeger een Sanyo cassettedeck vergelijken met een Nakamichi? Of een Dual Pickup met een Goldmund??)

1. Prijs zegt niet alles over kwaliteit. Al suggereren Duitse bestenliste "prijslijsten" dat wel. Alles hangt tenslotte af van aantallen, winst, tussenhandel enz.

2. Je leest vooral de verhalen van Jongensdroom, die erg blij is met z'n Weiss. En verwijst telkens weer naar het verkeerd uitgevoerde vergelijk in Amsterdam. Ik ben weer erg blij met m'n Pink Faun. Het is eerder een smaakkwestie dan dat het een beter is dan het andere.

3. Meitner is inderdaad topspul. Maar een andere heel dure DAC werd bij een vergelijk op onze Audioclub door bijna niemand als beste werd gekozen. De laatste DAC speelt bij de eigenaar thuis overigens de sterren van de hemel op vrijwel dezelfde set dan die bij het vergelijk werd gebruikt.

Ik probeer onzinnige zwartmakerij te voorkomen. Net zoals Audiolab speakers niet goed zou repareren, omdat er een keer een te stugge rubberrand is gebruikt. Dat verhaal blijft maar rondgaan. Daarmee wordt Audiolab gedupeerd. Mijn Kappa's zijn daar indertijd uitstekend gerepareerd.

Wanneer er één keer iets mis gaat, wordt dit op een forum als dit oneindig herhaald. Dat verdienen hardwerkende mensen zoals Audiolab en Pink Faun niet. Het lijkt op de "recenties" op Zoover. Je leest precies wanneer de kinderen van de schrijver ruzie hebben gehad met de eigenaar. Uiteraard deugt de eigenaar dan niet.

:)

Met gevaar voor eigen leven :D laat ik je weten, dat de Pink Faun in mijn set voor een afwijkende klankkleur zorgde. Daar heb ik met de Weiss Dac 2 geen last van en eerder met een goedkopere Teac ook niet.  

Nu is er een opvolger voor zowel de Pink Faun als voor de Weiss. De laatste kost 6350,00. Mijn tweedehands Dac 2 kostte 1600,00 in een winkel.

Hoewel ik met mijn tweede miljoen bezig ben (het eerste miljoen was mislukt) vind ik de top-dac's behoorlijk aan de prijs. En dat voor een iets betere weergave. Als je een rondje om je huis loopt weet je al niet meer welke er staat te spelen.

Het gaat niet om de beste dac, vhond, maar om de dac die in jouw set goed presteert, en die je prettig vindt in de bediening en aansluitingen.

A B vergelijken heeft weinig zin en maakt alleen maar ziek. Gewoon een goede kopen. Bedenk dat de meeste dac's waarvan er velen gemaakt worden meer last hebben van pricepoint fenomeen dan dac's zoals PF of Tentlabs, die in kleine series gemaakt woorden en goed geëngineerd zijn.

Die laatste raad ik af want die heb ik. ;)

Ik zou liever lezen dat je eindelijk een zegt dat de omstandigheden voor de Pink Faun niet optimaal waren en in een optimale situatie wél erg goed kan klinken. dat laatste heb ik n.l. al vaak gehoord (en niet alleen in mijn eigen set).

Dat smaken verschillen mag, maar vergelijk wél onder juiste omstandigheden.

Hans, ik heb helaas niet de technische kennis, om te kunnen beoordelen of de omstandigheden vergelijkbaar waren. Ik beschrijf slechts wat ik hoor en als de Pink Faun mij tegenvalt ga ik niet zeggen dat hij fantastisch is. Zo zit ik niet in elkaar.

Overigens zeggen andere technici dat de omstandigheden wel vergelijkbaar waren. Ik weet het niet. Dat mogen de technici met elkaar uitvechten.

Hier wil ik het verder bij laten.

Overigens zeggen andere technici dat de omstandigheden wel vergelijkbaar waren. Ik weet het niet. Dat mogen de technici met elkaar uitvechten.

Hier wil ik het verder bij laten.

Dan hebben die andere technici er echt geen verstand van.

Iedereen snapt, dat er veel te veel afwijkende omstandigheden waren.

De dacs werden aangestuurd door dezelfde pc , je hebt zelf aankunnen geven of jou dac via USB of spdif of zelfs firewire als aansluiting nodig had.

De versterking er achter was gelijk en de speakers ook.

Dezelfde muziek was gebruikt en je wist niet welke dac er speelde tijdens het luisteren.

Het enige wat jou dac niet had was dat de andere al een aantal dagen in de set waren opgenomen.

Jou dac was koud uit de auto.

In die opzet waren er verschillen te horen en hebben we allemaal een voorkeur kunnen uitspreken zonder te weten wat het was.

Daar kwam de pf niet als beste uit en was er slechts 1 die de pf mooier vond als de wise.

Kortom je hebt je eigen dac herkent en vond die beter, heel begrijpelijk maar wel tekenent dat de pf een specifieke sound hebt waar jij schijnbaar aan gewend bent.

Als iemand anders aangeeft dat hij ook in zijn eigen set deze verschillen waarnam dan is dat iets dat niet aan de test omstandigheden te wijten. Soms moet je gewoon toegeven dat er verschillen zijn en dat kan soms zuur zijn als net jou geliefde dac dan niet als beste beoordeeld wordt.

Gezien de prijs is dat overigens geen schande.

Hans van Liempd, on 13 Apr 2014 - 12:04 PM, said:

Dan hebben die andere technici er echt geen verstand van.

Iedereen snapt, dat er veel te veel afwijkende omstandigheden waren.

Gelukkig, wij begrijpen elkaar weer.

Verder heb ik geen enkel belang om PF at te kraken. Het zijn prima mensen, nemen ruim de tijd voor je, zijn nooit opdringerig, zeer gastvrij (je eet er gewoon mee en er is zoveel koffie als je wilt) en je mag alles thuis uitproberen. 

Het gaat niet om de beste dac, vhond, maar om de dac die in jouw set goed presteert, en die je prettig vindt in de bediening en aansluitingen.

A B vergelijken heeft weinig zin en maakt alleen maar ziek. Gewoon een goede kopen. Bedenk dat de meeste dac's waarvan er velen gemaakt worden meer last hebben van pricepoint fenomeen dan dac's zoals PF of Tentlabs, die in kleine series gemaakt woorden en goed geëngineerd zijn.

Die laatste raad ik af want die heb ik. ;)

Helemaal met je eens dat het in de totale set moet klinken, en fijn om te lezen dat de makers van Pink Faun de mogelijkheid bieden om 'm thuis eens wat uitgebreider te luisteren.

Blijf natuurlijk wel benieuwd waarom jij dan niet voor de PF hebt gekozen, maar voor de Tentlabs  ;)

De dacs werden aangestuurd door dezelfde pc , je hebt zelf aankunnen geven of jou dac via USB of spdif of zelfs firewire als aansluiting nodig had.

Niet, er was alleen spdif beschikbaar.

Niet, de PF speelde op een ongebalanceerd ingang, de rest gebalanceerd. Om een goed vergelijk te hebben zou je ze allemaal ongebalanceerd aan moeten sluiten.

Dezelfde muziek was gebruikt Klopt en je wist niet welke dac er speelde tijdens het luisteren.

Niet, de volgorde was telkens gelijk, waarbij de PF de spits mocht afbijten.

Het enige wat jou dac niet had was dat de andere al een aantal dagen in de set waren opgenomen.

Jou dac was koud uit de auto. Klopt

Daar komt nog bij dat de volumes niet goed gelijk waren ingesteld. De Pink Faun ging duidelijk zachter dan de rest. Dit werd redelijk ongecontroleerd gecorrigeerd.

Dat is niet piepen, maar aangeven dat het niet klopt. Wat ik in Amsterdam hoorde is iets totaal anders dan wat ik hier thuis hoor (en wat jij hier ook gehoord hebt). Wat Jongensdroom thuis heeft gehoord weet ik niet, maar volgens mij stond de neus toen al richting Weiss. Jongensdroom vond de set in Amsterdam ook het beste wat hij ooit gehoord had. Na dat verhaal vond ik het stevig tegenvallen (vooral de akoestiek).

Neem me niet kwalijk, ik ga het woord toch gebruiken in de volgende vraag.

Kan het een kwestie van smaak zijn? Volgens de heersende regels is een verschil in klank een verschil in vervorming, kun je de ene vervorming beter verdragen dan de andere? Dus toch, pas op komtie, MYFI?

Neem me niet kwalijk, ik ga het woord toch gebruiken in de volgende vraag.

Kan het een kwestie van smaak zijn? Volgens de heersende regels is een verschil in klank een verschil in vervorming, kun je de ene vervorming beter verdragen dan de andere? Dus toch, pas op komtie, MYFI?

Ik probeer juist zo dicht mogelijk bij de natuurlijke klank te komen. Vandaag b.v. naar een concert geweest. Een groot koor met intermezzo's van een muzikale familie (Piano, Bugel en tenorsaxofoon). Ik zat redelijk vooraan (tweede rij) en hoorde weinig van de audiofiele eigenschappen die een set schijnt te moeten hebben. Maar wel de natuurlijke klanken van de stemmen en instrumenten. Dat is dan mijn referentie.

Ik probeer juist zo dicht mogelijk bij de natuurlijke klank te komen. Vandaag b.v. naar een concert geweest. Een groot koor met intermezzo's van een muzikale familie (Piano, Bugel en tenorsaxofoon). Ik zat redelijk vooraan (tweede rij) en hoorde weinig van de audiofiele eigenschappen die een set schijnt te moeten hebben. Maar wel de natuurlijke klanken van de stemmen en instrumenten. Dat is dan mijn referentie.

Dus geen sissende zangeressen? ^_^

Dus geen sissende zangeressen? ^_^

Nee, en ook geen ruimtelijkheid, grommend laag en scherpte. Alhoewel sommige sopranen soms redelijke scherp uit de hoek kwamen (krijsen).

Nu was de akoestiek van de zaal ronduit slecht. Er zat vroeger een dempende Z vormige dakconstructie in. Deze is vanwege de akoestiek vervangen door een gipsplaten plafond. Helaas hebben ze daar weer dwars van die ventilatieslangen (doek) onder gehangen. Achterin de zaal hoor je dus nauwelijks iets. Gelukkig zat ik voorin.

Dan heb je nog een hoop te doen :D

kappa7, on 13 Apr 2014 - 12:38 PM, said:snapback.png

Niet, er was alleen spdif beschikbaar.

Heb net even terug gelezen en je hebt gelijk de USB was te lang en niet beschikbaar.

Niet, de PF speelde op een ongebalanceerd ingang, de rest gebalanceerd. Om een goed vergelijk te hebben zou je ze allemaal ongebalanceerd aan moeten sluiten. 

Je had de Pf ook gebalanceerd aan mogen sluiten maar dat behoord bij de PF niet tot de mogelijkheden.

Dat dit bij de overige apparaten wel kon is alleen maar eerlijk. Het zou pas oneerlijk gewest zijn als de Wise en dia andere niet optimaal werden ingezet door deze niet gebalanceerd aan te sluiten.

Dezelfde muziek was gebruikt Klopt en je wist niet welke dac er speelde tijdens het luisteren.

Niet, de volgorde was telkens gelijk, waarbij de PF de spits mocht afbijten.

Halverwege is de volgorde omgedraaid en toch was snel waarneembaar dat de verschillen aanwezig waren en ook na het omdraaien herkenbaar. De Pf heeft dus een eigen sound die helemaal niet slecht is maar in deze set niet als beste beoordeeld werdt. 

Jou dac was koud uit de auto. Klopt

Daar komt nog bij dat de volumes niet goed gelijk waren ingesteld. De Pink Faun ging duidelijk zachter dan de rest. Dit werd redelijk ongecontroleerd gecorrigeerd.

Viel reuze mee.

De verschillen in volume waren niet dermate groot dat daardoor jou dac benadeeld werd, op het gehoor zat het dicht genoeg bij elkaar om goed te kunnen vergelijken.

Dat is niet piepen, maar aangeven dat het niet klopt. Wat ik in Amsterdam hoorde is iets totaal anders dan wat ik hier thuis hoor (en wat jij hier ook gehoord hebt). Wat Jongensdroom thuis heeft gehoord weet ik niet, maar volgens mij stond de neus toen al richting Weiss. Jongensdroom vond de set in Amsterdam ook het beste wat hij ooit gehoord had. Na dat verhaal vond ik het stevig tegenvallen (vooral de akoestiek).

Kortom niet piepen maar neem nu maar aan dat het gewoon zo is.

de uitslag was duidelijk en voldoende voor een de conclusie dat in die ruimte met die set in die setup dit de uitslag was zo als deze is.

Vhond, ik heb geen enkele spijt van de b-dac!

Ik laat hem nog een keer modificeren. Apparaat voldoet prima in mijn set. Ik gebruik zelfs de volumeregeling en de afstandbediening.

Usb is niet a-synchroon en beperkt tot 48 khz. Vandaar de m2tech usb/spdif converter. Dat is naar hedendaagse standaard wellicht een beperking.

Heb het apparaat gekozen vanwege de uitmuntende klankeigenschap en de eenvoud en prijs/prestatie verhouding.

Vhond, ik heb geen enkele spijt van de b-dac!

Ik laat hem nog een keer modificeren. Apparaat voldoet prima in mijn set. Ik gebruik zelfs de volumeregeling en de afstandbediening.

Usb is niet a-synchroon en beperkt tot 48 khz. Vandaar de m2tech usb/spdif converter. Dat is naar hedendaagse standaard wellicht een beperking.

Heb het apparaat gekozen vanwege de uitmuntende klankeigenschap en de eenvoud en prijs/prestatie verhouding.

De Tentlab B-dac, kwam in het vergelijk gelijk met de Benchmark DAC II en PF. Ondanks dat deze dac's duidelijk verschillend van elkaar klonken, kregen ze ongeveer even veel stemmen.