Jump to content

2X Centers Als "vergrote" Monitoren Inzetten

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Bepaalde fabrikanten hebben vloerstandaars in huis die net iets te veel voor je ruimte of
portemonnee kunnen zijn en monitoren waarbij je zegt, dat kan wel 1 maatje groter..

Kan het een goed alternatief zijn om naar hun centers te grijpen  :confused:   

Soms vanwege de wat grotere kastafmetingen en wellicht ook door een extra laag/mid-driver,
lopen ze een fractie verder door in het laag, hebben een iets grotere belastbaarheid en 
kunnen veelal meer SPL produceren.  (t.o.v. hun monitoren in dezelfde serie)

Als je deze centers nu 2x neemt en 90gr.draait en als monitoren opstelt

Ik vraag dit, omdat ik zelf denk, dat dit zeer goed kan en gewoon vanzelfsprekend vind,
echter je hoort en leest hier nooit iets over :confused:

Iets fraais voor de ideeënbus of zitten hier nog haken en ogen aan.

2yzfqqg.jpg

Ik luister nooit naar surround en hoe centers klinken weet ik niet. Was het niet zo dat vooral de dialogen over de centerluidspreker gaan?

Ja... maar dit wordt vooral bepaald door de 5.1 mix of je instellingen op je HT-device

De centerspeakers zelf worden niet getuned op stemmen of extra presence in het middengebied.

Er zijn centerluidsprekers in alle maten en uitvoeringen. Het best is, vijf dezelfde speakers en een subwoofer voor een 5.1 opstelling.

Dat de middenspeaker horizontaal is uitgevoerd, heeft met de opstelling te maken. Onder of boven het scherm. meestal zijn die dingen ook met een schuin front uitgevoerd.   

Door de twee basspeakers in een relatief kleinere kast zitten, zal dit er voor zorgen dat het laag juist wat minder is.

Ik heb hier nog een center speaker van BNS liggen. De bijbehorende monitortjes gaan aanzienlijk dieper dan de centerspeaker (die eigenlijk met twee middentoners is uitgevoerd).

:)

Door de twee basspeakers in een relatief kleinere kast zitten, zal dit er voor zorgen dat het laag juist wat minder is.

Klopt, deze vlieger gaat ook niet voor alle centers op...

Daarin tegen zijn er centerspeakers, die toch nog behoorlijk aan de maat zijn.

Mooie zelfbouw hoor. Ik heb ook een sub in1 van mijn (zelfbouw) audio racks (op bais van Ikea 40 mm keuken werk bladen), Maar de sub zit er alleen maar in (niet geintegreerd).

Ipv een centers zou ik liever voor studio monitors gaan, liefst actief.  Maar dat moet natuurlijk wel bij de rest van de set passen (lees je moet nog geen (eind) versterker hebben. Anders kan je beter iets passief nemen.

Deze zijn wel aaardig (prijzig ook) http://www.bax-shop.nl/dj-studio-monitor/focal-sm9-right-actieve-studio-monitor-per-stuk/product-details.html?gclid=CITOudz2lr0CFa3LtAodZ1oAfw

Met dit heb je geen gebrek aan laag

TheLot.jpg

Ik las net in een hifi-blad over voetjes, spikes, trillingdempers e.d. van een paar euro tot meer als > 1.000 euro/set a 4 stuks

om je hifi-apparaten te vrijwaren van trillingen... schiet mij maar lek... dit is in deze situatie, dweilen met de kraan open  :unsure:

Ik las net in een hifi-blad over voetjes, spikes, trillingdempers e.d. van een paar euro tot meer als > 1.000 euro/set a 4 stuks

om je hifi-apparaten te vrijwaren van trillingen... schiet mij maar lek... dit is in deze situatie, dweilen met de kraan open  :unsure:

Nee joh, we schieten hier niet.

Er zijn wel bepaalde centers, die puur vanuit een specifiek constructieve ontwerp bedoeld zijn om liggend geplaatst te worden

en dan is het optisch niet om aan te, deze "staand" als monitor te plaatsen.   Bij vele anderen is dit geen probleem.

2lo27tk.jpg

Je hebt ook grote kans dat de unitpositionering en het ontwerp van het filter speciaal voor een bepaalde spreidingskarakteristiek gekozen zijn. Dat zou bij 90 graden draaien een verkeerd stereobeeld geven.

Groet,

Leobus

Een echte center speaker zal ook anders kunnen klinken, dus met een andere frequentiekarakteristiek, omdat het center kanaal anders wordt gemixt in films e.d. omdat deze altijd uit het midden komt.

Verwacht dan een iets minder " present" geluid (iets minder 2-4 KHz).

Een echte center speaker zal ook anders kunnen klinken, dus met een andere frequentiekarakteristiek, omdat het center kanaal anders wordt gemixt in films e.d. omdat deze altijd uit het midden komt.

Verwacht dan een iets minder " present" geluid (iets minder 2-4 KHz).

Als het anders is gemixed hoeft de weergever toch niet meer aangepast  te worden? Ik heb nog nooit gehoord dat "gewone" luidsprekers als center ingezet, teveel presence weergeven.

Ben het met je eens dat een center anders kan klinken maar ik verwacht dat meer in het lage bereik.

Ik heb nog nooit gehoord dat "gewone" luidsprekers als center ingezet, teveel presence weergeven.

Ben het met je eens dat een center anders kan klinken maar ik verwacht dat meer in het lage bereik.

Een center hoeft in principe geen laag onder de 80 Hz weer te geven (dat gaat naar de subwoofer).

Een stereo-luidspreker kan makkelijk wat extra 2-4 kHz hebben zonder dat het direct opvalt. Echter bij een center luidspreker ligt dat anders, omdat het gehoor anders omgaat met geluid dat uit deze richting komt.

Okee, ik vind het gewoon dubbel, de mix aanpassen en ook nog de speaker.

Ik snap dat het een kip-ei verhaal is. Maar in een 5.1 set heb je toch vaak verschillende speakers, omdat er verschillende eisen worden gesteld. De center speaker moet ook nog eens plat zijn dus daar zie je vaak het gepruts met de hoogte en een niet ideale d' appolito opstelling (tweeter tussen de middentoners).

Beetje een vaag verhaal.

Bij de center wil je dat deze klank technisch zo veel mogelijk aansluit op je hoofdluidsprekers.

Daar bij wordt er vaak van uit gegaan dat deze ook het laagste laag niet hoeven weer te geven.

Dat is dus niet anders als met de center speaker.

Vaak zie je zelfs dat de center een tweede mid laag unit heeft en in een grotere behuizing zit dan de boeken plank variant die links en rechts van het scherm geplaatst worden.

Ik kan me dus de gedachte goed voor stellen dat dit goed als iets grotere boeken plank speaker is in te zetten.

Lijkt me geen gekke gedachte.

Center speaker stamt uit pro logic tijd. Daarna kwam dolby digital en daarmee zou je op alle kanalen het volledige audiobereik moeten hebben, oftewel je kon volstaan met 5 full range speakers.

Dus eigenlijk is een center speaker een ding, afgestemd op mid en hoog frequent.

Ik zou zo'n ding niet inzetten als full range speaker.

Ik zou zo'n ding niet inzetten als full range speaker.

ik heb toch voldoende specs en meetcurves van centers gezien, waarbij ze gewoon recht meten

van ca. 40 - 20.000 Hz.  Of dit voor alle geldt weet ik niet

Als full-range, hier kan je ze niet mee vergelijken, vergelijk ze eerder met monitoren

Niettemin, denk ik dit die Wilson's center uit post.20, redelijk full-range zou kunnen zijn, alleen tja die vormgeving :wacko: