Jump to content

Rondstralers

carl
 Share

Recommended Posts

Het is nu voor de tweede maal dat ik op een show onder de indruk was van met name het ruimtelijk

karakter van rondstralers. Gisteren van de Temporal Coherence en op Krefeld van Duevel. Wie heeft er ervaring met rondstralers en met welke merken. Graag de voor- en nadelen.

Ik heb een hele tijd zitten keuvelen met de heren van Temporal Coherence. Wat me erg opviel was juist het gemis aan coherentie bij deze luidspreker. Er zaten gaten in de weergave op verschillende punten. De rondstraler van Nacsound deed het wat dat betreft veel beter. Ontzettend goed zelfs. Die klonk alleen wat dun, maar verder klopte alles.

Het voordeel van een (goede) rondstraler is dat je een geweldig ruimtelijke afbeelding, een fantastisch stereobeeld en een grote hotspot krijgt. Het nadeel zit 'm volgens mij in de fase(on)correctheid en de plaatsing. Je moet ze erg vrij neer zetten om niet gewenste reflecties te vermeiden. In de meeste Nederlandse woonkamers is dat nauwelijks uitvoerbaar

Ik heb een hele tijd zitten keuvelen met de heren van Temporal Coherence. Wat me erg opviel was juist het gemis aan coherentie bij deze luidspreker. Er zaten gaten in de weergave op verschillende punten. De rondstraler van Nacsound deed het wat dat betreft veel beter. Ontzettend goed zelfs. Die klonk alleen wat dun, maar verder klopte alles.

Het voordeel van een (goede) rondstraler is dat je een geweldig ruimtelijke afbeelding, een fantastisch stereobeeld en een grote hotspot krijgt. Het nadeel zit 'm volgens mij in de fase(on)correctheid en de plaatsing. Je moet ze erg vrij neer zetten om niet gewenste reflecties te vermeiden. In de meeste Nederlandse woonkamers is dat nauwelijks uitvoorbaar

En wat dacht je van 30.000 euro? Hoeveel klanten per jaar zouden zo'n bedrag aftikken? 

Heb jij toen in Krefeld die Duevels gehoord Roger? Ik vond ze toen erg goed en we hebben hier toen uitvoerig over gediscussieerd Duevels zijn absoluut te betalen. Ik zou ze wel eens willen recenseren. Mede met het oog op mijn zolder ben ik geïnteresseerd in LS.

Voor de Nederlandse huiskamer zal een dipool het beter doen dan een echte rondstraler.

Een dipool heeft namelijk een 8 karakteristiek waar door de speaker dichter bij de zijwand kan staan.

Wel heb je nog de ruimte achter de speaker nodig om het ding tot zijn recht te kunnen laten komen.

In mijn geval is dat opgelost met het dempen van de wand achter de speaker.

Wij hebben daar met de audioclub eens een prachtige demo mogen meemaken.

http://www.aob-hifi.nl/200912.htm#goosenhifi

Omniwave1.jpg

Ik vond de Temporal Coherence bij Engels behoorlijk goed presteren. Alleen in het laag klopte het niet precies. Ik heb gevraagd of de set op een andere ruim te was ingeregeld. Dit was echter niet zo. Alleen de verhouding tussen hoog midden en laag is in te stellen.

:)

Wij hebben daar met de audioclub eens een prachtige demo mogen meemaken.

http://www.aob-hifi.nl/200912.htm#goosenhifi

Omniwave1.jpg

:)

Een intrigrerend concept. Kan me voorstellen dat het prima is om van muziek mee te genieten, terwijl je lekker ook met andere dingen bezig bent, of met een grotere groep luistert,waarnij het niet uitmaakt waar je zit.

Altijd stil op een sweet spot zitten is ook niet alles. Jammer dat de speakers aan de prijs zijn (als ze nog te koop zijn, want de meeste web pagina's doen t niet).

Excuse me, maar ik kan het niet laten.

Ik had een keer een rondstraler jonge.

Had ik vergeten mijn rits open te doen.

Volgende ochtend werd ik wakker met een kegel.

e209.gif

Probeer het helikopterspel eens :D