Jump to content

Een Gezellig Muzikaal Uitstapje In Drenthe (Deel 2 / Tl200)

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

<  zie ook  "Een gezellige muzikale uitstapje in Drenthe (deel 1 / Goodtube)"  >

Ca. 15:30 vertrokken Goodtube en ondergetekende naar TL200, een ritje van ongeveer 20 minuten, die ik goed kon gebruiken
om mijn toch redelijk getrainde oortjes (hiermee bedoel ik qua volume) weer ff op adem te laten komen.
Ook mijn grijze massa was toe aan een harde reset om met een blanco mindset, straks een andere audioset, fris, frank, fruitig & vrij,
tegemoet te kunnen treden.   Aangezien er niet erg veel grijze massa aanwezig was, geen al te moeilijke opgave.

Na hartelijk te werden ontvangen door TL200, moeders deze huizes, de hond en een verzameling katten, kon ook hier het feest

beginnen maar niet nadat er eerst nog een lekker stuk gebak achter de kiezen werd geduwd.
Het was niet erg moeilijk om direct de luidsprekers te lokaliseren, want deze zijn zo gigantisch groot en de kamer/luisterruimte behoorlijk klein,

dat je er bijna met je neus boven op zit.  Gezien ook het feit dat er ook nog in de breedte v/d woonkamer wordt gespeeld, doet elke

audiofiel het ergste vrezen en ik ken er een aantal op het forum hier, waarvan ik zeker weet, dat ze een rolberoerte krijgen.

Ook ondergetekende vreesde aanvankelijk het ergste (heeft vergelijkbare woonsituaties gehad met Kappa’s 90, op een klein appartementje)

echter deze angst bleek later grotendeels ongegrond. Tegen alle regels in (te grote speakers, te dicht op de muur, etc.)

werd er een fraai geluidsbeeld neergezet.  Vooral de samples/fragmenten van een drumsolo, basgitaarsolo en een nummer

van “Slagerij van Kampen” klonken gewoon zeer goed en zeer levensecht maar vooral met een dusdanige autoriteit,

zoals alleen speakers met dit formaat en veel conusoppervlakte dit kunnen. 

Speakers Cambridge TL200 (Transmissielijn)

4gptw6.jpg

Vraag me niet hoe het kan, het is me een raadsel, een grote kamer, andere vrijere opstelling v/d speakers en vooral ook een grotere
luisterdriehoek, zal het geluid, kwalitatief zeker een flinke boost geven maar dit klonk ook goed.

TL200 is zich zelf ook bewust van deze beperkingen en dat het nu niet optimaal is maar je moet roeien met de riemen die je heb en zijn

woning/kamer is gewoon niet groot. 

Een akoestische medley van Patricia Kaas, welke niet veel laag bevat maar meer een muziekstuk is, welke wat intiem/fijntjes
wordt gespeeld, lieten de speakers subtiel horen en ook de intieme sfeer werd goed overgebracht.

Ja ook ik hoorde af en toe bij bepaalde muziekstukken, een staande golf maar wonderbaarlijk maar zeer weinig. 

Ondanks dit ook deze speakers redelijk veel laten horen, kan je deze 30 jaar oude speakers qua resolutie niet vergelijken

met het moderne spul van tegenwoordig.  Het geluid komt wel mooi los van de speakers maar vooral gezien de opstelling,

kleine luisterdriehoek, bereik je natuurlijk nooit, die ruimtelijkheid wat onder goede condities wel mogelijk is.

Het voordeel met deze speakers is wel, dat je altijd ook met lage volumes en lekker vol geluid heb, nooit saai is en vergevingsgezind.
Wat oudere platen, mindere opnames, hoor je wel door deze speakers heen maar blijven zeer goed genietbaar.

Een ander belangrijke aspect, TL200 is gewoon een beetje verknocht aan zijn oudere (vintage) apparatuur.

De luidsprekers Cambridge TL200 zijn zeldzame collector-items en waren zo'n 30 jaar geleden zo’n beetje,

het beste wat je kon kopen.  Speakers waar je gewoon trots op kunt zijn, niet alleen omdat ze zeldzaam zijn

maar ook omdat ze gewoon eerlijk, ongepolijst ongecompliceerd, klinken en vooral omdat rock/bluesplaten

uit de jaren 60,70,80 hier zo lekker op klinken.

ThorensTD160+ Cyrus Amp + Harman Kardon CD-player

2ecm8oi.jpg

Natuurlijk ook zeer fraaie muziek beluisterd, waarbij het nummer ?  van Kaz Lux en Jan Akkerman, zeer fraai is
(oude verzamel CD van Nederlandse blues.......(TL200 kan je hiervan de titel ff posten?)

Wat me ook bij is gebleven, is het nummer, waar voor een groot deel “Child in Time” op is gebaseerd en ik maar
denken, dat het 100% werk van Deep Purple was. (TL200 kan je hiervan de titel ff posten?)

Verder kennen geleerd “Antony & The Johnsons” zeer fraai en 1 dezer dagen maar eens bestellen.

TL200 en Christa
Nog bedankt voor de warme onthaal, de lekkernijen, de soep met broodjes en de goede muziek !  
    

G-J, bedankt voor je leuke en eerlijk verslag. Ook namens Christa en het beestenspul.

De opstelling is idd niet optimaal maar zoals je al zei we moeten roeien met de riemen die we hebben. Voor de verbouwing stonden de speakers wel in de lengte van de kamer te spelen maar zat ik er te ver vanaf (7.5 à 8 meter) en stond de eethoek ook nog tussen de speakers en de luisterplaats. Ik had zelf ook nooit verwacht dat het nu toch zo goed zou klinken want de opstelling druist in tegen wat algemeen wordt beschouwd een goede opstelling te zijn.

De titels waar je om vraagt zijn :

Hey Joe van Kaz Lux en John Schuurmsa, van de cd the best of Nederblues vol.2

(track komt vanhet album cdsp19309 Kaz Lux John Schuursma, "live dialogues" op het Universe Label)

De inspiratiebron van John Lord komt van: It's a Beautiful Day, het nummer heet Bombay Calling. Bij mij heb je een verzamelalbum gehoord, A thousand and one nights.(CBS 83906)

Edit: Hoe vond je de weergave van stemmen?

Edit alweer: Voor Roelof, hier de link naar Goodtubes reactie:http://www.high-endforum.nl/topic/10128-weer-n-audiofiele-dag/page-797#entry426211

Edited by TL 200

Wat ik van de set vond heb ik al in een ander topic geschreven. Erg goede luidsprekers en ook de versterker van Cyrus is een mooie match.

Wederom heeft VANZOMERENG er een mooi verhaal over geschreven.

Jullie muziekkennis is veel groter dan die van mij. Daar ben ik (ook) jaloers op.

Wat ik van de set vond heb ik al in een ander topic geschreven. Erg goede luidsprekers en ook de versterker van Cyrus is een mooie match.

Wederom heeft VANZOMERENG er een mooi verhaal over geschreven.

Jullie muziekkennis is veel groter dan die van mij. Daar ben ik (ook) jaloers op.

Je bent nog jong Goodtube, het komt wel goed.

Gewoon rondsnuffelen en alles opsnuiven wat je tegenkomt. (Net als die hond van mij.) :D

Edit: Hoe vond je de weergave van stemmen?

Stemmen klonken prachtig, heb zeer genoten van Patricia Kaas en Anthony, Kaz Lux.

Stemmen mogen van mij wel wat body en een iets donkere timbre hebben en dat lukt zeer goed op jouw boxen.

Veel boxen gehoord waarbij de stem vaak wellicht neutraler, wellicht eerlijker werden gepresenteerd maar

vaak wat koeltjes, beetje afstandelijk en daar is op jouw speakers geen sprake van. 

Dank voor de uitnodiging! :)

De Myfi heb ik al, maar de Your-fi?

Ik zie trouwens dat ook Goodtube zo gastvrij is. Heel fijn, maar een beetje eh... ver weg. En ik zou nog eens bij Jitze langsgaan, die is sowieso eerst. En ik heb maar één vrij-reizendag in de twee maanden.

Toch jammer dat zo lastig is met het ov om een tournée te maken op één dag. :huh:

Mumsoft, zonder te snotteren durf ik te zeggen dat ik wat gemeen met je heb, digitale weergave. ;-)

Vervoer tussen bijv. Zwolle en Drenthe is geen punt.

De trein uit zwolle rijdt ook naar Emmen, dan ben je al redelijk dicht bij mij (11km met de bus) en Goodtube (20km vanaf mij).Moet te regelen zijn dat je ons op één dag bezoekt.

Het is Vanzomereng ook gelukt.

Nb ik heb ook geen auto maar kan wel ééntje lenen.

Mumsoft, zonder te snotteren durf ik te zeggen dat ik wat gemeen met je heb, digitale weergave. ;-)

Vervoer tussen bijv. Zwolle en Drenthe is geen punt.

Ik word er week van...  a060.gif

Maar ooit was jij van plan hierheen te komen, weet je nog? Waarom was dat toch?

De trein uit zwolle rijdt ook naar Emmen, dan ben je al redelijk dicht bij mij (11km met de bus) en Goodtube (20km vanaf mij).Moet te regelen zijn dat je ons op één dag bezoekt.

Het is Vanzomereng ook gelukt.

Nb ik heb ook geen auto maar kan wel ééntje lenen.

Laten we het simpel houden. De trein doet er 2,5 uur over, heen en terug dus 5 uur, dan de bus erbij wordt 6 uur, blijft over 2 a 3 uur luisteren en babbelen.

Als het een beetje mooi weer is kan ik het laatste stuk ook fietsen. Meer dan 1 luisterbezoek zit er voor mij dus niet in, want ik kan mijn man niet zo lang alleen laten.

Verder maar via PM (als dat voor jou werkt, ik heb er zelf geen moeite mee)

Verder maar via PM (als dat voor jou werkt, ik heb er zelf geen moeite mee)

Ik wilde je een PM sturen maar dit lukt niet, is je postvak vol of heb je het uitgezet?

Kijk je hier even naar, anders probeer maar of je mij ééntje kunt sturen.

ik moet zeggen ... het enige dat me (qua luidsprekers) buiten mijn eigen bouwsels interesseert is een transmissielijn zoals die TL200 of de Remo Rogers Monitor 8.

Als ik nog eens die kant op kom zou ik zomaar vriendelijk kunnen vragen te mogen luisteren )))))

groet

ik moet zeggen ... het enige dat me (qua luidsprekers) buiten mijn eigen bouwsels interesseert is een transmissielijn zoals die TL200 of de Remo Rogers Monitor 8.

Als ik nog eens die kant op kom zou ik zomaar vriendelijk kunnen vragen te mogen luisteren )))))

groet

Je bent welkom hoor. PM maar.

dank je wel, ik kijk ernaar uit. Ik ben regelmatig die kant op, en heb een zoon die in Enschede woont en leert. das aardig de goeie kant op. dus volgende keer ... .

mag ik opmerken dat ik het forum plotseling en enorm opgeknapt vind ... de community is weer positief en leuk. rara.

groet