Jump to content

Een Gezellig Muzikaal Uitstapje In Drenthe (Deel 2 / Tl200)

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

16Hz is ook erg laag hoor, die van mij doen 36Hz 0dB en 20Hz -8dB.

Wat is eigenlijk het afval gedrag van een TL?

Gesloten valt 2e orde af (12 db/octaaf vanaf systeem resonantie), BR  valt 4e orde af (24 db/octaaf vanaf port frequentie). Is TL vlakker?

Als ik dit goed begrijp is het 2e orde vanaf de lijn frequentie (of basspeaker resonantie?)

http://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_transmission_line

Wat is eigenlijk het afval gedrag van een TL?

Gesloten valt 2e orde af (16 db/octaaf vanaf systeem resonantie), BR  valt 4e orde af (24 db/octaaf vanaf port frequentie). Is TL vlakker?

ik ga kijken of ik iets kan vinden.

Wat ik er van snap is dat de lijn werkt als een laag door filter, mid bas wordt gefilterd in de lijn. Echt lage tonen gaan er ongehinded doorheen, De energie van de achterkant van de unit komt vrijwel ongehinderd door de opening naar buiten en de fase wordt door het tunen van de lengte bij bepaalde lage frequenties geinverteerd. Voordeel is dat de poort nog wel steeds demping geeft, ook onder de resonantie frequentie (dus niet zoals bij BR ongedempt geflabber van de woofer).

Meer info op Planet10's site http://www.t-linespeakers.org/design/MJK-for-dummies/index.html

Nu ik even over nadenk;bij nog lagere frequenties krijg je geen omkering van de fase, dan zal (gedeeltelijk) er een uitdoving optreden met het geluid van de voorzijde van de woofer. Je zit dan echter al zo laag, dat het nog nauwelijks van belang is denk ik (tenmiste ik weet niet hoe snel de fase omkering wijzigt, is dat ook een soort Q?).

Al met al heb je dan al een aardig aantal voordelen van een TL ontwerp

- veel van de achterwaartse mid/bas energie wordt gedempt in de pijp (dus komt neet meer vertraagd door de konus naar buiten of geeft resonerende panelen)

- Bij een frequentieband rondom de pijp afstemming ondersteund de achterwaartse energie de woofer (dus minder vervorming, want minder uitslag nodig voor hetzelfde volume)

- Bij nog lagere frequenties blijft de pijp de woofer dempen (dus geen ongeremde resonantie)

- Panelen van de poort verstevingen de kast.

Volgende stukje komt van de site an PCM, bouwt ook mooie TL's.

Transmission line, ported and vented designs are three different concepts on how to load the bass driver in a speaker enclosure. Transmission lines and sealed boxes have a 6dB per octave roll off after the resonant frequency, while a vented box has a 24bB per octave roll off. Ported speaker are the most common as they are cheap to build and easy to design, though the quality of the bass reproduction is questionable in many designs and such a steep roll off can have knock on problems further up the frequency range.

Sealed boxes have a similar roll off to transmission lines, yet can suffer from an ‘oil can” effect due to high pressures behind the bass cone, interrupting its movement. Both sealed and vented designs can suffer from rear radiating sound bouncing off the cabinet walls, and passing through the bass driver causing what can be described as a boxy sound.

Transmission line by contrast sound very natural because there is no build up of pressure behind the bass cone, with the rear radiating air being forced through an internal labyrinth to reinforce the bottom end of the frequency band. This also means no rear sound is re-radiated through the bass driver. The other advantage is that the air in the transmission line loads the bass driver and lowers its resonant frequency. This allows for the extended low end response and keeps the bass driver well damped, requiring less excursion than sealed or ported speakers to produce the same output.

Komt overeen met wat jij al schreef, laagafval is 6dB/octaaf

rood geel blauw ... welk land is dat nou weer :huh:

ben erg benieuwd naar een transmissielijn. op zijn minst een ervaring rijker. of een verlangen rijker.

en zeker gezellig!

groet

We maken er wel wat van, ik heb o.a. de White Noise (op vinyl) en als je dat aankunt gaat er meer goed. :D

Ik heb er maar eens eentje besteld. Het werd meteen weer duur (in mijn ogen) door de extra verzendkosten. Enfin, meenemen in het graf is er niet bij (iemand wel eens bedacht hoe de akoestiek in een lijkkist is? Hol, denk ik) :huh:

En die is weer binnen:

61kzEAOLlVL.jpg

Nu nog even op de striemer zetten.

We maken er wel wat van, ik heb o.a. de White Noise (op vinyl) en als je dat aankunt gaat er meer goed. :D

Bedoelu dit?

Recommended by Dr. Oz as a miracle for better sleep! Find out why the world is sleeping better with White Noise Lite for FREE. Features ambient sounds of the environment to help you relax during the day and sleep great at night.

https://itunes.apple.com/us/app/white-noise-lite-relax.-sleep./id292987597?mt=8