TL 200 Posted 28 maart 2014 Report Share Posted 28 maart 2014 N.a.v. de discussie in topic luisterbezoek etc. hier een topic om over weergave van orgels te discussiëren. Hoe laag gaat een orgel nou eigenlijk en kun je dit überhaupt weergeven vanaf LP of CD? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 28 maart 2014 Author Report Share Posted 28 maart 2014 Ik heb ook nog een box met opnames van orgelconcerten van Bach, opgenomen in de grote Kerk in Soest, organist Jan Jansen en in de Christkönig-Kirche in Hamburg met Eberhard Fölster. 1973 Beide orgels hebben 16 voet als langste pijp, da's 32 Hz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 maart 2014 Report Share Posted 28 maart 2014 Ik ben geen orgelkenner, maar de meeste informatie is toch eenvoudig te vinden op internet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 28 maart 2014 Author Report Share Posted 28 maart 2014 Ik ben geen orgelkenner, maar de meeste informatie is toch eenvoudig te vinden op internet? Valt mij tegen hoor. Mss ben ik niet zo'n goede googler. Staat bv op de hoes dat de laagste c van het orgel wordt bespeeld. Probeer ik te vinden welk orgel en hoe laag kan het. Lastig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 maart 2014 Report Share Posted 28 maart 2014 Eigelijk, aigelijk vin ik het allerbelangrijkste hoe mooi een orgel speelt. Mijn eerste orgelplaat koester ik als een oester. Een Eurodisc uitgave van orgelmuziek van Bach op een Silbermannorgel, indertijd voor Fl 4,95. Later, veel later, onlangs dus, kocht ik de hele set van 15 cd's, ook voor een habbekrats. Nu zijn het oude opnamen, veel van de organisten zijn al overleden. Maar de orgels zijn prachtig, ook om te zien. http://www.amazon.de/Orgelwerke-auf-Silbermann-Orgeln-Otto/dp/B000TGF1G8/ref=pd_sim_sbs_m_2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 maart 2014 Report Share Posted 28 maart 2014 ...... veel van de organisten zijn al overleden. De componisten ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 28 maart 2014 Report Share Posted 28 maart 2014 De laagste orgeltoon? 8 Hz uit een 64 voet pijp. En waarom zou dat niet op een CD gaan? Het probleem is niet de CD maar de weergave apparatuur, die begint rond 20 Hz al af te vallen en mocht dat niet zo zijn dan begrenzen de luidsprekers met de akoestiek de weergave wel. En 8 Hz op vinyl persen lijkt me onhandig ivm resonantie van de arm en de benodigde ruimte. . Iemand weleens geprobeerd hoe misselijkmakend een toontje van 8 Hz kan zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 28 maart 2014 Report Share Posted 28 maart 2014 Iemand weleens geprobeerd hoe misselijkmakend een toontje van 8 Hz kan zijn? Ik kan redelijk hoge tonen uitslaan, die ook zeer misselijkmakend kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 28 maart 2014 Report Share Posted 28 maart 2014 Ik kan redelijk hoge tonen uitslaan, die ook zeer misselijkmakend kunnen zijn.Tsja, wie niet? Er zijn er wel meer die met regelmaat een misselijkmakende toon aanslaan. Ik bedoel het letterlijk. De inhoud van de buikholte resoneert tussen ongeveer 5 en 8 Hz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 28 maart 2014 Report Share Posted 28 maart 2014 Tsja, wie niet? Er zijn er wel meer die met regelmaat een misselijkmakende toon aanslaan. Ik bedoel het letterlijk. De inhoud van de buikholte resoneert tussen ongeveer 5 en 8 Hz. Zoiets als een vorm van broekhoest? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 maart 2014 Report Share Posted 28 maart 2014 Zo'n jaar of 10 geleden kwam Erik Klijnsmit hier vaak. Dat was een orgelliefhebber bij uitstek. Tegenwoordig maakt hij zelf ook orgel opnamen (voor eigen gebruik ?). We zijn met hem naar een orgelconcert in Rotterdam geweest. Mét 32' orgelpijpen. Dit dus: Hij heeft toen ook geregeld dat we in de kerk van Maassluis van de organist Jaap Krooneburg uitleg over het orgel kregen. Hij liet ook horen wat er met dat Garrels orgel mogelijk is. Dit orgel heeft ook 32' oergelpijpen. Dit dus: Dat waren nog eens Forum-bijeenkomsten.. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 28 maart 2014 Author Report Share Posted 28 maart 2014 Mag ik daar een beetje jaloers op zijn, Hans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 maart 2014 Report Share Posted 31 maart 2014 Ik heb ook nog een box met opnames van orgelconcerten van Bach, opgenomen in de grote Kerk in Soest, organist Jan Jansen en in de Christkönig-Kirche in Hamburg met Eberhard Fölster. 1973 Beide orgels hebben 16 voet als langste pijp, da's 32 Hz. Met name de langste orgelpijpen laten, voorafgaande aan de constante toonfase (waarin de grondtoon dominant is in de klank), gedurende ca. dertig oscillatieperioden(!) veel turbulentie horen met een heel groot (en ook sub-laag!) frequentiespectrum. Die turbulentie is er later ook nog wel, maar wordt dan overstemd. http://www.flute-a-bec.com/miko-fluit.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 april 2014 Report Share Posted 15 april 2014 Net bij een orgelpauzeconcert (3 maal woordwaarde) geweest in de Laurenskerk, Rotterdam . http://www.laurenskerkrotterdam.nl/programma/agenda/orgelpauzeconcerten/ http://www.orgels-en-kerken.nl/index/rotterdam-laurens-hoofd.htm Erik niet gezien Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 april 2014 Report Share Posted 15 april 2014 Erik niet gezien Die zal op dinsdag wel druk zijn in z'n garagebedrijf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 april 2014 Report Share Posted 15 april 2014 Enkele gedachten ter overweging; Organisten moeten vaak met koude vingers spelen. Een oudleraar had een carillon met fietsbellen in de kamer. Kon hij lekker warm gaan zitten hameren. "spring maar achterop (3x)" Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 15 april 2014 Author Report Share Posted 15 april 2014 Die zal op dinsdag wel druk zijn in z'n garagebedrijf. Doet ie zeker iets met knalpijpen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lefty Posted 24 april 2014 Report Share Posted 24 april 2014 De laagste orgeltoon? 8 Hz uit een 64 voet pijp. En waarom zou dat niet op een CD gaan? Het probleem is niet de CD maar de weergave apparatuur, die begint rond 20 Hz al af te vallen en mocht dat niet zo zijn dan begrenzen de luidsprekers met de akoestiek de weergave wel. En 8 Hz op vinyl persen lijkt me onhandig ivm resonantie van de arm en de benodigde ruimte. . Iemand weleens geprobeerd hoe misselijkmakend een toontje van 8 Hz kan zijn? 'Gelukkig' zijn er maar 2 orgels met 'echte' 64' pedaalpijpen, in Atlantic City en Sydney. Dus als een Hollandse orgelliefhebber misselijk wil worden moet-ie op reis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 april 2014 Report Share Posted 25 april 2014 'Gelukkig' zijn er maar 2 orgels met 'echte' 64' pedaalpijpen, in Atlantic City en Sydney. Dus als een Hollandse orgelliefhebber misselijk wil worden moet-ie op reis. Beste Lefty, De natuurlijke weergave van zulke orgelpijpen in grote kerken en kathedralen wordt het best benaderd door zeer grote & zeer zwaar & zeer stijf uitgevoerde hifi-luidsprekersystemen (t.w. kritisch afgestemde reflexsystemen of heel lange, goed gedempte transmissielijnen), met heel grote woofers (met heel lage eigenresonantiefrequentie), in heel grote luisterruimtes. (Dezelfde luidsprekersystemen, dus, in hetzelfde soort ruimtes, die je kunnen vertellen of een stille concertzaal leeg is, of vol zit met mensen...) De "getructe" 64' pijpen (d.w.z. 32', maar opgerold, of met haakse bochten, en gedekt... (en/of gecombineerd met een 211/3' "kwintpijp" - zie onder- ) komen - qua grondfrequentie - nèt zo laag als de èchte (open) 64' pijpen. Maar hun klankkarakter neigt meer in de richting van dat van een... geheel gesloten luidsprekersysteem. Dat klinkt, vooral bij grotere amplituden, altijd meer "opgesloten", "benauwd", "gewurgd" dan een "open", "vented" systeem... zoals de 64' pijp zèlf is. Hetzelfde geldt overigens ook, en in minstens dezelfde mate, voor de 32' pijp. ("Minstens": omdat de grondfrequentie en diens attributen zich in een kritischer gehoorsgebied begeven.) Misschien wordt de Hollandse orgelliefhebber daar juist éérder misselijk van! Ongetwijfeld wordt de weergavekwaliteit grotendeels bepaald door de samenhang van de infrasone grondfrequenties met de harmonische boventonen en verschiltonen, en de frequentieverdubbeling (in samenhang met verliezen!) bij conus break-up (die natuurlijk óók weer afhankelijk is van de amplitude!). Ach ja, When the goin' gets tough... (...) Bij grote kerk-, kathedraal- en concertorgels vind je wel eens een 32’ register, soms zelfs meer dan één. Zulke grote pijpen worden vanwege het hoogtegebrek in de orgelkas vaak verkropt gebouwd (met 1 à 2 haakse bochten in het corpus), of opgerold, wat een beetje aan een tuba doet denken. Ze worden dikwijls ook ondergebracht in pedaaltorens aan weerszijden van het orgel. Als een orgel slechts één 32' register heeft, zal dat vanwege de ruimte bijna altijd een tongwerk zijn, aangezien de (klank-)bekers van een tongwerk niet fysiek 32 voet lang hoeven te zijn. De corpuslengte van de hoogste c (de c'''') van een 1/16' is maar ca 10 mm en zo'n pijpje geeft een toon van 16.384 Hz, terwijl die van Groot C van een open 32' bijna 10 m is! De toon van die Groot C is met zijn 16 Hz bijna niet meer te horen infrasoon, maar wel te voelen. Bouw je zo'n pijp van 18 mm dik multiplex, dan weegt hij bovendien ongeveer 500 kg. Er bestaan zelfs 64' registers. De Groot C hiervan geeft een toon van maar 8 Hz. Hoewel deze toon niet hoorbaar is, draagt hij wel bij aan het klankbeeld van het orgel. Deze registers worden bijna uitsluitend toegepast in grote theater- en concertorgels, die krachtige bassen nodig hebben in het pedaal. Er bestaan maar twee echte 64' registers (tongwerken) in de wereld: de Diaphone-Dulcian in het Main Auditorium Organ van de Boardwalk Hall in Atlantic City, New Jersey, USA en de Contra-Trombone in het Town Hall Organ in Sydney, Australië. Er zijn wel meer orgels in de wereld, die pronken met een 64' register in de dispositie (lijst van beschikbare registers en speelhulpen) maar dat is dan meestal een combinatie van een 32' en een 21 1/3' (kwint) waardoor een verschiltoon wordt opgewekt, die klinkt als een 64'. (...) http://nl.wikipedia.org/wiki/Register_(orgel) Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 8 mei 2014 Report Share Posted 8 mei 2014 Voor de bas-fetisjisten.. wellicht is onderstaande wat ? http://www.audio.de/news/cd-cover-vinyl-classics-vol-2-download-1945996.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts