Jump to content

welke speaker is het nmakkelijkst aan te sturen

Roadrunner
 Share

Recommended Posts

Volgens mij heb jij gelijk. Hoe dichter een luidspreker bij een kortsluiting komt (qua impedantie), hoe moeilijker ze zijn aan te sturen. Al komen de meeste (gewone) speakers niet zo snel in de buurt van een kortsluiting dacht ik... Elektrostaten (naar men zegt, want ik ken ze zelf niet) komen wel eens in de buurt van een kortsluiting (enkele tienden van ohmen)...

Nog ff ter verduidelijking:

De Wet van Uhm is: V=I*R

Hierbij is V de spanning, I de stroom, en R de weerstand en hier dus de impedantie van de luidspreker.

Hoe kleiner R wordt, des te groter moet I worden om V gelijk te houden (bij bepaalde frequenties, want een speaker heeft geen vaste weerstand, wat ook blijkt uit de aanduiding 'impedantie').

Een versterker kan maar een bepaalde hoeveelheid stroom leveren (meer kan ie gewoonweg niet aan) en dus zal de spanning inzakken als de impedantie 'te klein' wordt.

Bij de ene versterker gebeurt dit eerder dan bij de andere, maar feit blijft dat 4 Ohm een zwaardere belasting is dan 8 Ohm en dat de versterker dus bij 4 Ohm een grotere stroom moet leveren (theoretisch een 2x zo grote stroom) dan bij 8 Ohm. 8 Ohm is dus makkelijker aan te sturen...

Een oud gezegde luidt "Voltages are cheaper than Amps".

Dit is ook maar al te waar bij transistorversterkers. Een transistorversterker gaat meer vervormen als hij meer stroom moet leveren. Hij zal dan ook over het algemeen 2x zoveel vervorming bij 4 ohm produceren dan bij 8 ohm. Dit zie je ook terug in de vervormings grafiekje van versterkers als die beschikbaar zijn. Bij buizenversterkers ligt dat anders omdat daar bij bij de keuze van de secundaire winding van de uitgangstransformator zowel op 4 ohm als op 8 ohm optimaal aangepast kan worden.

Groet,

Geplaatst door Henrie:

Volgens mij heb jij gelijk. Hoe dichter een luidspreker bij een kortsluiting komt (qua impedantie), hoe moeilijker ze zijn aan te sturen. Al komen de meeste (gewone) speakers niet zo snel in de buurt van een kortsluiting dacht ik... Elektrostaten (naar men zegt, want ik ken ze zelf niet) komen wel eens in de buurt van een kortsluiting (enkele tienden van ohmen)...

Beste Roadrunner,

Henrie en Pjotr hebben helemaal gelijk.

Het enige is dat sommige 4 Ohm luidsprekers een Impedantiekromme hebben die erg vlak is dus de laagste Impedantie bv 3.8 Ohm en de hoogste 4.2 Ohm,dus nominaal 4 Ohm.

Sommige 8 Ohm luidsprekers hebben daarintegen een zeer grillig impedantie verloop van wel 1.5 Ohm tot 64 Ohm en is dus niet gemakkelijk aan te sturen.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Geplaatst door Keessie:

Dus als ik haudio goed begrijp, zijn en de 4ohm en de 8ohm speakers beide moeilijk aan te sturen....???

greetz,

Keessie

Beste Keessie,

Nee, ik heb het waarschijnlijk verkeerd uitgelegd.

Een 8 Ohm luispreker is gemakkelijker aan te sturen dan een 4 Ohm luispreker, als dan ook nog een hoog rendement voorhanden is ,dan heeft een versterker het gemakkelijk.

Maar wat ik bedoel ...er zijn uitzonderingen....

Oke ??

Met vriendelijke groet,

Haudio

:rolleyes::rolleyes:

Geplaatst door Henrie:

Dan maak ik het mijn versterker wel gemakkelijk zeg.

Impedantie: 8 Ohm

Rendement: 92dB/W/m

:)    :D    :P

Beste Henrie,

Gemakkelijk he ??

Wat is de impedantiekromme van jou luidsprekers ?

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Geen idee. Enig idee waar ik die kan vinden? Ik heb namelijk bij aflevering van de speakers alleen een algemeen soort van gebruiksaanwijzing gekregen. Stond allerlei informatie in over plaatsing en aansluiting en zo. Zelf over baspoorten, terwijl mijn speakers dicht zijn. Gewoon een erg algemeen papiertje dus...

De specificaties heb ik later nog eens van internet geplukt ( www.ciao.de ).

Beste,

Keessie's vraag is heel terecht. Een speaker waar 8 ohm op staat maar die varieert van 1.6 tot ver boven die 8 ohm is verdraaid lastig aan te sturen. De, overigens zeer fraaie, Thiels zijn hier een voorbeeld van.

En dergelijke speaker heeft ook een in technische zin een zeer complexe impedantie. Zonder nu in technische details te treden, is dat onnodig zwaar zwoegen voor een versterker. En dat hoor je bij veel versterkers.

Overigens zijn de meeste 8 ohm speakers in werkelijkheid ergens tussen de 6 en 7 ohm. Mijn ervaring is dat als je een speaker mooi vlak extern equalised over het hele frequentie gebied naar b.v. 6 ohm, dat vaak een aanzienlijke verbetering van het geluid oplevert, ondanks de complexiteit van extra spoelen en condensatoren in de signaalweg. Dit komt louter en alleen omdat de versterker het daardoor makkelijker krijgt. Aan de speaker zelf verandert n.l. niets.

En ja, een hoog rendement heeft ook grote voordelen. Hoeft de versterker minder spierballen te hebben en kan daardoor "fijnzinniger" zijn. Het resulteert ook in veel minder van met name die irritante intermodulatievervorming.

Bij de weg verwar rendement NIET met gevoeligheid, dat zijn twee heel verschillende meetmethoden. Een speaker met een gevoeligheid van 90dB/2,83V rms hoeft in het geheel geen rendement van 90dB/1W te hebben! Dat is alleen hetzelfde als de speaker keurig 8 ohm is over het hele frequentie gebied.

Groet,

Geplaatst door Pjotr:

En ja, een hoog rendement heeft ook grote voordelen. Hoeft de versterker minder spierballen te hebben en kan daardoor "fijnzinniger" zijn. Het resulteert ook in veel minder van met name die irritante intermodulatievervorming.

Bij de weg verwar rendement NIET met gevoeligheid, dat zijn twee heel verschillende meetmethoden. Een speaker met een gevoeligheid van 90dB/2,83V rms hoeft in het geheel geen rendement van 90dB/1W te hebben! Dat is alleen hetzelfde als de speaker keurig 8 ohm is over het hele frequentie gebied.

Groet,

Ahaaaa, dus dan heeft Stassen misschien toch een beetje gelijk, want de 4 ohm speaker had een hoger rendement als de 8 ohm, en dat betekent dat de speaker minder hard moet werken, dus zeggen hun dat de speaker makkelijker aan te sturen is

Geplaatst door Roadrunner:

Ahaaaa, dus dan heeft Stassen misschien toch een beetje gelijk, want de 4 ohm speaker had een hoger rendement als de 8 ohm, en dat betekent dat de speaker minder hard moet werken, dus zeggen hun dat de speaker makkelijker aan te sturen is

Misschien. Maar blijf op je hoede. Zoals uit de voorgaande postings blijkt is het best lastige materie en kun je niet zo'n algemene uitspraak doen. Het gros van de mensen (en soms ook de fabrikant) gebruikt gevoeligheid en rendement door elkaar alsof ze het zelfde zijn. Een speaker met een gevoeligheid 90dB van 4 ohm heeft geen rendement van 90 dB. En ja, een speaker van 4 ohm met een mooie vlakke karakteristiek is beter aan te sturen dan zo'n grillige van 8 ohm. Maar een een mooie vlakke van 8 ohm is nog beter aan te sturen en al helemaal als die ook nog eens een hoog rendement heeft.

Groet,