Jump to content

Goedkope Tweaks / Trillingsdemping

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Alhoewel men beweerd, dat "glazen" audioracks niet bevorderlijk zijn voor het geluid i.v.m. vibraties
 (ik betwijfel of ik het verschil wel kan horen  :huh: )  heb ik overwegend uit optische overwegingen,
extra zwarte meubelplaat onder mijn componenten gezet en deze meubelplaat rust dan weer op trillingsdempers voor wasmachines.
Deze trillingsdempers had ik al maar stonden voorheen direct onder de apparatenvoetjes en zag er wat minder fraai uit.

Voor deel is, dat de apparaten nu ook niet schuiven op het gladde glasoppervlak

Voor de liefhebbers / totale kosten voor 5 apparaten met breedte van 44cm.
- Meubelplaat (gefineerd spaanplaat) 2500 X 400 X 18 mm ca. 19 euro --> hier haal je 5 stukken uit
- Trillingsdempers wasmachines set a 4st. 6 euro                ca. 30 euro --> 5 sets
- zwarte verf om de gezaagde zijkanten bij te kleuren          ca.  6  euro  (ik gebruik gewoon permanentmarkers)

totaal 55 euro = ca. 11 euro per apparaat  :)

2uhbukh.jpg

Die wm rubbers zijn te hard voor ons doel.

Tegen het schuiven help het. Ik gebruik daarvoor rubbers 10x10cm voor dakterrassen. (Op maat knippen)

De knikker/kogel in eierdop levert een goede (bijna zwevende) ontkoppeling, rubbers zijn meer een koppeling

Die wm rubbers zijn te hard voor ons doel.

Tegen het schuiven help het. Ik gebruik daarvoor rubbers 10x10cm voor dakterrassen. (Op maat knippen)

De knikker/kogel in eierdop levert een goede (bijna zwevende) ontkoppeling, rubbers zijn meer een koppeling

Knikkers zijn hard. Harde verbindingen koppelen. Je kunt met knikkers wel in horizontale richting ontkoppelen maar niet in verticale richting. Dat kan in bepaalde situaties problemen opleveren, bij mij bijvoorbeeld treden bij een harde verticale koppeling van de luidsprekers resonanties in de vloer op. Mijn luidsprekers zijn daarom ontkoppeld met rubbers.

Rubberachtige stoffen zijn er in diverse hardheden. Met rubber kun je mechanische laagdoorlaatfilters bouwen (oftewel ontkoppelen of isoleren). De hardheid van het rubber bepaalt samen met het gewicht van de apparatuur de frequenties die je ontkoppelt en koppelt.

Of wasmachinedempers geschikt zijn voor audio apparatuur hangt af van het gewicht van die apparatuur en van het gewenste resultaat.

Als het aanbrengen van koppeling of isolatie alleen een optisch doel dient zou ik me over de werking geen zorgen maken.

De knikkers zijn dan wel hard, maar de bodem van die eierdop niet. Daardoor ontkoppelt het horizontaal op een lage frequentie en verticaal op een hogere.

Ik heb hier van die wasmachinedempers onder m'n rek staan. Ik heb er een sluitring ingelegd en de dopmoer in/op het gat van de ring staan. Zonder ring zakt de dopmoer n.l. te ver in het rubber.

Helpt het niet dan geeft het moed... maar een voordeel is wél, dat de parketvloer niet beschadigt.

:)

een van de eerste dingen die ik deed was glasplaten weg, en vervangen door steenplaten. op blokjes versnipperd en samengeperst rubber, steenplaat zelf aan onderzijde met loodbituum beplakt. en dan apparatuur met een varieteit aan dempertjes/voetjes etc er onder op de steenplaat. masterbase, SCC pucks, van die zachte siliconen-voetjes, en onder CD speler de eierdopjes en knikkers van Hans (die deden het onder CD en eindversterker het best). op het gehoor bepaald wat waar het best bevalt. dat alles bij elkaar is erg goed hoorbaar.

groet

De knikkers zijn dan wel hard, maar de bodem van die eierdop niet. Daardoor ontkoppelt het horizontaal op een lage frequentie en verticaal op een hogere.

:)

In veel situaties is het toch juist gewenst om verticaal laagfrequent te isoleren?

Werkt het niet dan kan het inderdaad moed geven. Ik wilde het psychoakoestische aspect van het gerommel met een varieit aan min of meer isolerende voetjes niet aansnijden want een nuchtere benadering vinden sommigen hier al gauw kwetsend, prima dus dat jij het even doet.

Ik heb hetzelfde principe als de knikkers van Hans geleend van Onno. Het heet Omnicron, ziet er fraai uit en is te betalen. Volgens hetzelfde principe hebben ze een stabilisator om op voedingen te zetten. Kan me niet voorstellen dat het meer doet dan het gewicht maar ben benieuwd.

Hier staat de electronica op Masterbass. Is dat goed?

Zou kunnen. Ik heb bij jou geen sterke trillingen in de vloer waargenomen die de elektronica zou kunnen beinvloeden, wat niet betekent dat die trillingen er niet kunnen zijn. De mens is namelijk een slechte waarnemer van trillingen. Als je het serieus wilt aanpakken moet je zoiets meten.

Ik geloof dat je dit linkje bedoelde??

Dat klopt. :)

Ik heb geen speciale ontkoppelingsmateriaal onder mijn apparatuur geplaatst.

Sommige dingen zijn wel leuk en audiofiel om te zien.

Ik zou het ook doen als ik de verbetering zou kunnen horen.

Naar hifi begriippen dan, de werkelijk kostprijs van de sorbothane dopjes is waarschijnlijk nog een 25 cent/stuk

Ik hoor niest over die Vibrapods Zijn di euit de gratie (ook te duur a 37 euro/4)

Binnenkort ga ik de truuk met kogels in eierdopjes ook proberen,ik zet ze onder mijn versterker.

Iemand van een ander forum zette halve squashballen onder zijn apparaten.

Er word ook wel gewicht op luidsprekers gelegd om de resonantie te verminderen.

Ik hoorde bij iemand die als probeersel een zware plavuis op zijn subwoofer legde dat het laag strakker werd.

Toevallig had ik nog wat oude eierdopjes liggen.

Ook grote knikkers die ik toen ik nog op school zat gewonnen heb bij het knikkeren met Bonny St Clair :D

Ze woonde bij mij om de hoek.

En het werkt.

Vooral de lage tonen zijn meer aanwezig en het klinkt voller.

Ik heb ze al verschillende keren er onderuit gehaald en weer terug gezet.

Zou ik het verschil blind ook horen :huh:

2mynfif.jpg

Groovy, on 31 Mar 2014 - 3:51 PM, said:

Toevallig had ik nog wat oude eierdopjes liggen.

Ook grote knikkers die ik toen ik nog op school zat gewonnen heb bij het knikkeren met Bonny St Clair :D

Ze woonde bij mij om de hoek.

En het werkt.

Vooral de lage tonen zijn meer aanwezig en het klinkt voller.

Ik heb ze al verschillende keren er onderuit gehaald en weer terug gezet.

Zou ik het verschil blind ook horen :huh:

2mynfif.jpg

Kwam Bonny buitenspelen? Ben jij van dat liedje? 

leuk, gewoon zelf proberen.

nog twee tips:

- leg eens wat zwaars boven op de versterker (let op ventilatie)

- en voor op de luidsprekers: smalle hoge zak met 2 kg vogelzand.

groet

Rustig aan,mijn vrouw vind het maar een gek gezicht :)