Jump to content

Land Van Herkomst Audio "made In Xxxxxxxxxx"

MarKath
 Share

Recommended Posts

Hallo forummers,

Onlangs ben ik er achter gekomen dat niet alles is wat het lijkt in de audio wereld (en misschien ook wel op andere marktsegmenten).

Het gaat om de aanduiding "Made in xxxxxxxxxx" want dat lijkt niet altijd te zijn wat er staat. Zelfs grote merken (ik noem geen namen) maken zich schuldig aan sluwe mazen in de wet om er hun eigen land op te zetten terwijl iets in China, India of een ander goedkoop ontwikkelingsland wordt geproduceerd.

De kunst is namelijk dat als een product in die landen uit de fabriek komt, deze naar de hoofdvestiging van het betreffende merk gaat in Europa of Amerika. Daar gaat de doos van het betreffende artikel weer open en hoeft er eigenlijk alleen maar een hele kleine handeling (schroefje aandraaien of kap los halen en weer dichtdoen) worden gedaan waardoor het rechtsgeldig is om er bijvoorbeeld "Made in England" of "Made in U.S.A." op te zetten.

Die laatste handeling is bepalend voor waar het artikel "geproduceerd" is.

Ik stond daar echt van te kijken.

Groeten,

Marcel

Wat is volgens jou het probleem van dat "omkatten"? De kwaliteit van het product verandert er toch niet door? 

Welkom op dit forum overigens. 

Bedankt voor het welkom!

Ik persoonlijk heb er geen probleem mee, maar er zijn mensen welke uit principe producten uit lage lonen landen links laten liggen. En dan heb je ook nog audio liefhebbers die een bepaald (negatief) beeld hebben bij producten uit China of aanverwante landen.

Ik zelf heb daar toch andere ervaringen mee, neem bijvoorbeeld Vincent, dat heeft hele mooie producten welke in Duitsland ge-engineerd worden en in China geproduceerd word en wellicht nog meer merken die het zo doen.

Het enige waar ik wel een probleem mee zou kunnen hebben is het feit dat er anders op het artikel vermeld word dan werkelijk waar is. Voor de rest vind ik het prima. Als iets goed en daardoor goedkoper is, waarom dan niet.

Het verbaasde mij allen om dit te horen dat het eigenlijk zo eenvoudig kan/mag.

Groeten,

Marcel

Dat omkatten gebeurde in 1970 al. Philips liet delen van röntgenapparaten in Hongarije (toen een Oostblok-lage-lonen-land)  maken, deze werden in Nederland van een stickertje (made in Holland) voorzien en bij de rest van het apparaat verpakt. 

Iedereen weet zo langzamerhand toch wel, dat erg veel apparaten te duur zouden worden wanneer ze in het westen worden geproduceerd. Ook dure High-End apparaten komen geheel of gedeeltelijk uit het verre oosten. Veel bedrijven hebben daar zelfs productie-eenheden (onder andere Mark Levinson). Niks mis mee, wanneer ze de kwaliteitscontrole maar in eigen hand houden.

Overigens komt de elektronica (en veel andere delen) uit auto's zoals Mercedes en Audi, ook gewoon uit China.

:)

Een kennis komt voor zijn werk regelmatig in China. Er is daar een fabriek die vol staat met de beste machines uit ......Duitsland.

De kantine is zo groot als de RAI, met 15 verschillende soorten restaurants.

Ik begrijp dat het TS om eerlijkheid gaat. Eerlijkheid en geld gaan niet altijd samen.

Ach wat, ik ben in de fabriek geweest waar de Gamma spullen vandaan komen. Ca.50.000 werknemers op 1 terrein. Ze verdienen daar zoveel dat ze met 2 jaar werken, met hun gezin en ouders 4 jaar kunnen leven daarvan in hun eigen dorp op het platteland. Gevolg is dat na de grote vakantie met het Chinees nieuwjaar ruim 1/3 van de werknemers gewoon niet terug komt van vakantie en er ieder jaar 16.000 - 20.000 nieuwe werknemers moeten worden aangenomen.

Ach wat, ik ben in de fabriek geweest waar de Gamma spullen vandaan komen. Ca.50.000 werknemers op 1 terrein. Ze verdienen daar zoveel dat ze met 2 jaar werken, met hun gezin en ouders 4 jaar kunnen leven daarvan in hun eigen dorp op het platteland. Gevolg is dat na de grote vakantie met het Chinees nieuwjaar ruim 1/3 van de werknemers gewoon niet terug komt van vakantie en er ieder jaar 16.000 - 20.000 nieuwe werknemers moeten worden aangenomen.

Dat moet een gigantische inspanning zijn voor HR en de garde die de nieuwe mensen weer moeten inwerken. Wat een schaal! Dank voor het inkijkje.

:D Ik heb zelf bewust niet voor kinderen gekozen, omdat ik dat de mensheid nooit aan heb willen doen :D  

Ik heb bewusteloos voor kinderen gekozen. Er lopen nog steeds procedures, hinderwet en van die dingen.k005.gif

? Wie heeft de tekst zo gauw veranderd?  

Dat doet een "rarewoordenfilter"en veranderding" automatisch.

Ik wilde een keer f*cking schrijven met een "u" ipv * , kreeg hetzelfde resultaat als jij.

potjandriedubbeltjesing (test).

Dat doet een "rarewoordenfilter"en veranderding" automatisch.

Ik wilde een keer f*cking schrijven met een "u" ipv * , kreeg hetzelfde resultaat als jij.

potjandriedubbeltjesing (test).

Oo vandaar, dank je. 

Dat moet een gigantische inspanning zijn voor HR en de garde die de nieuwe mensen weer moeten inwerken. Wat een schaal! Dank voor het inkijkje.

Men is het daar wel gewend  :D  En er zijn heel veel Chinezen! Wij in dit kikkerlandje met die paar miljoen inwoners hebben geen benul van de schaal waarop e.e.a. daar gebeurt. Het is ook grote onzin om onze lokale manier van doen en denken te willen projecteren op een totaal andere cultuur. Veel Chinees spul is trouwens wel van hoge kwaliteit en denk nou niet dat wij alleen profiteren van die lage loonkosten daar, dat doen de Chinezen zelf niet minder.

Probleem daar in China is wel de enorme milieuvervuiling die het tot gevolg heeft, ook al is China een erg groot land.