WanFie Posted 12 april 2014 Author Report Share Posted 12 april 2014 Kijk, heeft dit forum toch nog zin! Precies, allemaal hartelijk bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 april 2014 Report Share Posted 12 april 2014 . Ronald heeft inderdaad prima werk verricht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 12 april 2014 Report Share Posted 12 april 2014 Van wie kwam het idee eigenlijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 april 2014 Author Report Share Posted 12 april 2014 Van wie kwam het idee eigenlijk? Heb je nou nog steeds niet genoeg veren in je r**t..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 12 april 2014 Report Share Posted 12 april 2014 Hans van Liempd, on 12 Apr 2014 - 8:37 PM, said: Heb je nou nog steeds niet genoeg veren in je r**t..?? Hans: Hatelijk bedankt Wil. Wil: Geen dank, graag gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 april 2014 Author Report Share Posted 12 april 2014 Hans: Hatelijk bedankt Wil. Wil: Geen dank, graag gedaan. Precies... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 12 april 2014 Report Share Posted 12 april 2014 Precies... En nu is het zaterdagavond 21.00 uur en ga ik even mijn vrouw verwennen. (met een kopje koffie, heren) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 april 2014 Author Report Share Posted 12 april 2014 En nu is het zaterdagavond 21.00 uur en ga ik even mijn vrouw verwennen. (met een kopje koffie, heren) Dat jij daar tot 21:00 uur mee wacht. Ik heb vandaag met m'n vrouw al twee keer koffie gedronken. Bovendien met haar (en kleinkind) naar de kermis en op visite geweest. Ja, ja, er is hier altijd wat te doen... soms staat het stoplicht op rood... dan weer op groen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 april 2014 Report Share Posted 13 april 2014 Gefeliciteerd Hans, dus toch (als) nieuwe. Kun je weer wat jaartjes vooruit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 april 2014 Author Report Share Posted 13 april 2014 Ik heb nu ongeveer hetzelfde klankverschil dan wat ik had bij de vervanging van de randen van mijn Kappa's. Het laag klinkt vaster, gecontroleerder en iets zachter. Vooral dat het laag, de laatste tijd wat te hard klonk begon me te irriteren. Ik had m'n luisterstoel al iets verder de kamer in gezet. Nu staat hij weer op de plaats van 1/2 jaar geleden en klinkt het als vanouds. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 april 2014 Report Share Posted 13 april 2014 Hoi Hans, blij dat het weer goed is gekomen. Het vervangen van de randen is toch weer spannend. Bij mijn kappa's heb ik toen een foam rand laten plaatsen en die moesten toen ook inspelen om weer goed los te komen. Dat zal bij jou ook nog wel het geval zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 april 2014 Author Report Share Posted 13 april 2014 Hoi Hans, blij dat het weer goed is gekomen. Het vervangen van de randen is toch weer spannend. Bij mijn kappa's heb ik toen een foam rand laten plaatsen en die moesten toen ook inspelen om weer goed los te komen. Dat zal bij jou ook nog wel het geval zijn. Voor mij hoeft het niet verder in te spelen dan wat het nu is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 13 april 2014 Report Share Posted 13 april 2014 Voor mij hoeft het niet verder in te spelen dan wat het nu is. Tja Hans, dan zul je het definitief uit moeten zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 april 2014 Author Report Share Posted 13 april 2014 Tja Hans, dan zul je het definitief uit moeten zetten. Daar heb je een punt... Dan maar verder inspelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 14 april 2014 Report Share Posted 14 april 2014 Ik heb dit topic met belangstelling gevolgd. Niet in het minst omdat ik sinds kort ook eigenaar ben van Watt/Puppy's (je moet ze een keer gehad hebben om mee te kunnen praten....). Ik was al op de hoogte van de verterende foamranden, dus dat het op een zeker moment moet gebeuren komt niet als een verrassing. Het speelt nog goed (understatement) maar ook ik zal er ook op een zeker moment aan moeten geloven. Ik hoop dat de hier genoemde reparateur met goede referenties dan nog aktief is.............. Wel grappig dat ik na zeeeeeer lange tijd weer tegen dezelfde woofers zit aan te kijken (vroeger: Translator reflexion). 2 vragen specifiek aan Hans: Zijn de aansluitingen van de woofers gesoldeerd? Hoe transporteer je de losse units zonder schade? Ik zou het natuurlijk ook als preventief onderhoud in kunnen zetten...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 april 2014 Author Report Share Posted 14 april 2014 Je kunt makkelijk testen wat de staat van de randen is. Druk je nagel in het schuim waar het op de korf gelijmd zit. Zie je daarna een zwart streepje, dan is het schuim erg ver weg. Een grijs streepje gaat nog, Maar beter is dat je er niks van ziet. 1. Kast op z'n rug leggen. 2. Woofers losschroeven (metrische inbussleutel). 3. met een boutje de woofer aan één kant optillen (boutje beetje scheef drukken) 4. Woofer omdraaien en weer in holte leggen. 5. Draden lossolderen. Hiervoor heb je voor elektronica begrippen een stevige soldeerbout nodig (80 W). 6. Twee woofers met 3 boutjes en tussenstukjes van pijp of slang tegen elkaar schroeven. De randen komen n.l. voor het chassis uit. 7. In een kratje leggen en de tussenruimte opvullen met schuim. Succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 april 2014 Report Share Posted 25 april 2014 Beste Hans, Een tijdje geleden heb jij de foamranden van je woofers vervangen. Door slap, snel verterend foam. Niet door duurzaam rubber, zoals ik je aanraadde. Nou, vertel eens... zijn ze nog heel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 april 2014 Author Report Share Posted 25 april 2014 Beste Hans, Een tijdje geleden heb jij de foamranden van je woofers vervangen. Door slap, snel verterend foam. Niet door duurzaam rubber, zoals ik je aanraadde. Nou, vertel eens... zijn ze nog heel? Na die twee weken al verteert ?? Dat zou wel erg snel zijn. Maar dat slappe dat klopt wel. Rubber is niet samendrukbaar, schuim wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 april 2014 Report Share Posted 27 april 2014 Mijn oude JBL's hebben ook foam randen en die zijn na bijna 12 jaar nog in prima staat. Zo vreselijk slecht zijn ze dus ook weer niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 april 2014 Author Report Share Posted 28 april 2014 Mijn oude JBL's hebben ook foam randen en die zijn na bijna 12 jaar nog in prima staat. Zo vreselijk slecht zijn ze dus ook weer niet... Dat klopt helemaal. Mijn speakers zijn ongeveer uit 1995. Na 19 jaar hebben ze het dus begeven. Het hangt ook van de omgeving af. Licht en luchtkwaliteit hebben invloed op het schuim. De lichtdichte rolgordijnen van mijn luidsterkamer zijn altijd dicht wanneer ik er niet ben. Dat zal ook zeker schelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 28 april 2014 Report Share Posted 28 april 2014 worden de nieuwe randen geacht langer te leven dan de oude? vooruitgang met het materiaal o.i.d. ? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 april 2014 Author Report Share Posted 28 april 2014 worden de nieuwe randen geacht langer te leven dan de oude? vooruitgang met het materiaal o.i.d. ? groet Ach.. het probleem bestond in 1977 al. Maar toen waren er nog geen reparatieranden. Een paartje 30 cm Heco Woofers kon dus de kliko in. De industrie heeft dus lang genoeg de tijd gehad om het probleem op te lossen. Ik verwacht er niet veel van. Het zal ook wel met het soort schuim te maken hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 april 2014 Report Share Posted 28 april 2014 Dat klopt helemaal. Mijn speakers zijn ongeveer uit 1995. Na 19 jaar hebben ze het dus begeven. Het hangt ook van de omgeving af. Licht en luchtkwaliteit hebben invloed op het schuim. De lichtdichte rolgordijnen van mijn luidsterkamer zijn altijd dicht wanneer ik er niet ben. Dat zal ook zeker schelen. Mijn speakers (zowel de oude als de nieuwe JBL's) hebben altijd met de rug naar het raam gestaan, dus de woofers hebben nooit in direct zonlicht gestaan. En dan zit er ook nog een zwart doek overheen. Wel was het in de zomer op mijn studentenkamertje altijd bloedheet. Dat is in mijn huidige huis gelukkig een stuk minder... Ik heb trouwens geen idee wat voor randen er aan de woofers van mijn huidige speakers zitten. Ik denk rubber, maar ik heb het speakerdoek er nog nooit af gehad... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 mei 2014 Report Share Posted 5 mei 2014 Dat klopt helemaal. Mijn speakers zijn ongeveer uit 1995. Na 19 jaar hebben ze het dus begeven. Het hangt ook van de omgeving af. Licht en luchtkwaliteit hebben invloed op het schuim. De lichtdichte rolgordijnen van mijn luidsterkamer zijn altijd dicht wanneer ik er niet ben. Dat zal ook zeker schelen. Welnee, beste Hans. Ze begaven het al veel éérder. Maar dat merkte jij niet. Het ging ook zo geleidelijk... Totdat... onvermijdelijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 mei 2014 Author Report Share Posted 5 mei 2014 Welnee, beste Hans. Ze begaven het al veel éérder. Maar dat merkte jij niet. Het ging ook zo geleidelijk... Totdat... onvermijdelijk... Dat onvermijdelijk bestaat uit het scheuren. Tot die tijd waren er nauwelijks problemen. Toen ik ze kocht twee jaar geleden, waren de randen nog redelijk goed (nageltest) . In iedere geval nog niet aan vervanging toe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts