frits Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 hoi mischien een rare vraag maar kan iemand mij eens goed uitleggen wat de voor en tegens ,mischien zijn die er wel niet ,of anders het groote verschil tussen een geintegreerde versterker en een voor en eind versterker uit leggen . heb je als je een voor versterker heb ook een eind versterker nodig en anders om . Ja ja lach me maar uit . en wat is nou beter of is het niet beter dan de een . nou ja probeer mij dat eens goed uit te leggen of verwijs mij naar een site of topic waar dit al eens is besproken. groetjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Een voorversterker heeft altijd een eindversterker nodig. Een voorversterker versterkt het signaal (voltage) en een eindversterker zorgt dat er genoeg stroom voorhanden is voor de luidsprekers (dat kan een voorversterker niet alleen). Een voorversterker is het gedeelte waar je je bronnen (cd-speler, dvd-speler, platenspeler enz.) op aansluit. Met de voorversterker kun je dan die bronnen kiezen. Met een voorversterker kun je ook het volume regelen. Met een eindversterker kun je doorgaans niks anders dan 'm aansluiten op je voorversterker en aan- of uitzetten Bij een geintegreerde versterker zit dit alles in 1 behuizing. Wat de voor- of nadelen van beide systemen zijn, is niet zo makkelijk te zeggen. Een geintegreerde versterker kan beter zijn dan een bepaalde voor/eind-combi, maar het kan ook andersom. Door de bank genomen kun je zeggen dat je met een losse eindversterker meer vermogen kunt krijgen dan met een geintegreerde versterker. Dat kan een voordeel zijn. Ook kun je zelf een combi kiezen. Dat kan ook een voordeel zijn, maar het kan ook slecht uitpakken. Verder heb je een gescheiden voeding. Bij een geintegreerde versterker heb je meestal een enkele voeding (hooguit 1 voor links en 1 voor rechts). Het laatste verschil dat ik zo kan bedenken, is dat een geintegreerde versterker vaak goedkoper is. Er zijn natuurlijk best dure geintegreerde versterkers, maar als je een beperkt budget hebt, kom je denk ik eerder uit bij een geintegreerde versterker. Als je een oneindig budget hebt, kom je waarschijnlijk uit bij een voorversterker met 2 monoblokken (of misschien wel 4, om te bi-ampen )... Wat beter is, kun je het beste zelf bepalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 hallo, Ik heb jaren met voor/eind combi's gedraaid, maar mijn nieuwe geinteregeerde versterker speelt de voorgaande combi's weg. Wat natuurlijk zo is, is dat je 1 interlink minder hebt, dat al 1 voordeel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Ik wil niet anders meer dan voor/eind, want dan heb je de meeste mogelijkheden om 'jouw' geluid te verkrijgen Bij (goedkopere) ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door Henrie:Een voorversterker heeft altijd een eindversterker nodig. Of een stel actieve luidsprekers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door Ruud: Of een stel actieve luidsprekers Ik heb niet gezegd dat die eindversterker los moet staan van de speakers Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoBob Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door Ruud: Of een stel actieve luidsprekers Ik kan me niet voorstellen dat je het relatief toch zwakke signaal (vergeleken bij instraling van bijv. mobiele telefoons, en of netsnoeren) uit een voorversterker een paar meter door een interlink wil laten lopen en het signaal wil blootstellen aan allerlei soort van interferentie, voordat het de eindversterker ingaat en versterkt wordt... Dat pleit in feite voor een geintegreerde versterker, pluspunt van losse monoblokken/eindversterkers zijn zeer zeker de gescheidde voedingen, en ZEKER dat de voeding gescheiden is van de voorversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door JoBob: Ik kan me niet voorstellen dat je het relatief toch zwakke signaal (vergeleken bij instraling van bijv. mobiele telefoons, en of netsnoeren) uit een voorversterker een paar meter door een interlink wil laten lopen en het signaal wil blootstellen aan allerlei soort van interferentie, voordat het de eindversterker ingaat en versterkt wordt... Dit pleit voor het gebruik van goedafgeschermde - semi - gebalanceerde kabels en levert geen enkel probleem op. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoBob Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door Jitze: Dit pleit voor het gebruik van goedafgeschermde - semi - gebalanceerde kabels en levert geen enkel probleem op. Groet Jitze Maar waarom uberhaubt het jezelf moeilijk maken door dat zwakke signaal over een lange weg blootstellen, compenseren door extra dure kabels, dat is het symptoom onderdrukken, niet het probleem oplossen. JoBob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Maar waarom uberhaubt het jezelf moeilijk maken door dat zwakke signaal over een lange weg blootstellen Het uiterst gevoelige circuit in een voorversterker is beter af zonder mogelijke electromagnetische interferentie afkomstig van voedingen, vandaar dat je in het hogere segment vaak ziet dat een voorversterker voorzien is van een gescheiden voeding in een aparte behuizing. Als we nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoBob Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door Henno Appel: Het uiterst gevoelige circuit in een voorversterker is beter af zonder mogelijke electromagnetische interferentie afkomstig van voedingen, vandaar dat je in het hogere segment vaak ziet dat een voorversterker voorzien is van een gescheiden voeding in een aparte behuizing. Als we nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Passieve voorversterker met voeding Laat ik nu altijd gedacht hebben dat een passieve voorversterker alleen een potmeter met keuze-selector was/is en dus geen voeding nodig heeft. Overigens met mono-blokken is het gebruikelijk dat je die zo dicht mogelijk bij je speakers zet, dus de "meterslange" kabels zou je ook d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Geplaatst door Ruud:Passieve voorversterker met voeding Laat ik nu altijd gedacht hebben dat een passieve voorversterker alleen een potmeter met keuze-selector was/is en dus geen voeding nodig heeft. De voeding is natuurlijk voor de motor gestuurde potmeter en voor het display of ledjes voor input selectie En voor de loudness... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Als je enkel naar cd materiaal luisterd kun je overwegen om alleen een eindversterker te gebruiken. Het (analoge)uitgangssignaal van een cd-speler is sterk genoeg om een eindtrap aan te sturen. Voorwaarde: een volumeregeling op de cd-speler of op de eindtrap. Speel je ook met andere bronnen (misschien zelfs LP) dan is een voorversterker noodzakelijk als schakelcentrale en phono-versterker. De keus tussen geintegreerd en voor/eind is dan een persoonlijke keuze. Een ander verhaal wordt het als de luidsprekers de mogelijkheid bieden om het hoog en laag gescheiden aan te sturen. In dat geval zou je 2 verschillende eindtrappen kunnen gebruiken. 1 voor de aansturing van het laag (het zware werk) en 1 voor het hoog of mid/hoog (het subtiele werk). Bijvoorbeeld een buizenamp. Aan deze mogelijkheid hangt dan wel een prijskaartje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 10 juni 2003 Report Share Posted 10 juni 2003 Het klinkt misschien wat gek,maar soms kan een extra (hoogwaardige)trap toevoegen een zeer positief effect ten gevolge hebben. en dat dan nog wel met een extra interlink en een extra apparaat. IKKE Ain Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoBob Posted 11 juni 2003 Report Share Posted 11 juni 2003 Geplaatst door Duck-Twacy: De voeding is natuurlijk voor de motor gestuurde potmeter en voor het display of ledjes voor input selectie En voor de loudness... gasgevulde relais, een minimum aan leds, en dan voornamelijk een phono versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoBob Posted 11 juni 2003 Report Share Posted 11 juni 2003 Geplaatst door Ruud:Overigens met mono-blokken is het gebruikelijk dat je die zo dicht mogelijk bij je speakers zet, dus de "meterslange" kabels zou je ook d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 11 juni 2003 Report Share Posted 11 juni 2003 Je vraagt in een ander topic naar de ervaringen met een Musical Fidelity A3.2 en ik ben er een beetje van uitgegaan dat je de losse eindversterker bedoeld, zie mijn verhaal daarover. Nu is destijds door de dealer per abuis de A3.2 geintegreerde versterker besteld en daar heb ik 2 weken naar mogen luisteren, de losse eindtrap is echt een paar klassen beter. Als het budget het toelaat zou ik voor de gescheiden komponenten kiezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 11 juni 2003 Report Share Posted 11 juni 2003 Geplaatst door JoBob: Luisteren naar je set ipv naar "gebruikelijk" te luisteren, feit blijft dat je op die manier een zwak signaal onnodig blootstelt aan invloeden van buitenaf en DAN pas versterkt, niet slim dus. Ach, als we allemaal MIT MH-750 Extended hadden liggen, hadden we het hier niet eens meer over... Voorversterker in het midden, eindversterkers op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts