Jump to content

Zonnestroom

Ove Rickland
 Share

Recommended Posts

Ik overweeg om op mijn dak zonnepanelen te laten leggen. Ik begrijp dat opgewekte stroom allereerst wordt gebruikt voor de eigen energiebehoefte en dat de rest aan het net wordt geleverd. Wanneer ik nu op een mooie zonnige dag de set aan heb staan, speel ik dan met echte schone stroom of doet de omvormer nog iets wat niet audiofiel is?

Volgens mij hangt dat van de kwaliteit van de omvormer af. Een goede kan een prachtige sinus maken, terwijl andere er een afgeronde blokgolf van maken. Ik heb geen idee hoe het met pulsverwerking gaat. Dat zou n.l. ook nog roet het eten kunnen gooien.

Van de andere kant. Je blijft altijd aan het net hangen, dus pieken zullen echt wel uit het net kunnen worden gesuppleerd.

Ik overweeg om op mijn dak zonnepanelen te laten leggen. Ik begrijp dat opgewekte stroom allereerst wordt gebruikt voor de eigen energiebehoefte en dat de rest aan het net wordt geleverd. Wanneer ik nu op een mooie zonnige dag de set aan heb staan, speel ik dan met echte schone stroom of doet de omvormer nog iets wat niet audiofiel is?

Wij hebben hier 6 grote zonnepanelen op dak goed voor maximaal iets van 1kwh.  De zon hoeft niet echt te schijnen. Als het licht is doen ze het ook al en leveren voldoende stroom voor alle apparaten die 24/7 aan staan.  En als hij wel schijnt, draait de meter gewoon terug.  Erg leuk om te zien.  De 1e weken gingen we elke dag wel een paar keer kijken  :D  Per 3 zijn ze aangesloten aan een Soladin 600 omvormer.  We merken er niets van.  De netspanning +/- 230volt én frequentie 50hertz wordt nauwkeurig gesynchroniseerd met het lichtnet.  

Daarnaast krijg ik net vanavond  een mailtje:  U wordt vanaf 1 mei 2014 definitief Winddeler van windmolen De Blauwe Reiger!   Daar hebben we 2  zogenaamde "winddelen" gekocht goed voor 900.....1200Khwh op jaarbasis.  Samen met de zonnepanelen, minimaal 15 jaar "schone stroom"  De zonnepanelen gaan nog iets langer mee.

We zijn blij :)

P.s. koop kwaliteit zonnepanelen, verdiep je er in. ;)

De sinus is echt niet mooi hoor, uit een omvormer.

Dat kan ook niet. Niets gaat wat dat betreft boven een mooi constant draaiende rotor voor een perfecte sinusvorm.

Maar goed je levert rechtstreeks aan het net, ook dat wat je zelf opwekt en op dat moment verbruikt. Weet die electronenstroom veel. Niemand weet waar de door jouw zonnepanelen opgewekte electronen uiteindelijk verbruikt worden ;)

Geen idee Goodtube,  ik heb er niet aan gemeten.   Maar laat ik het anders zeggen: "de voedingen "  in onze (audio) apparatuur

zijn zo goed,  dat we er in ieder geval niks van merken.  Het speelt prachtig, zoals het hoort  :)

Verder zijn we vrij normale mensen hoor :unsure: Maar wel met oog, voor al wat leeft.  Wind- en zonnen  energie is allang het "geiten wollen sokken"

stadium gepasseerd  tot  2030 hebben we daar nauwelijks nog omkijken naar ;)

Dat kan ook niet. Niets gaat wat dat betreft boven een mooi constant draaiende rotor voor een perfecte sinusvorm. (...)

Sinusvorm is toch alleen maar een poging om het gedrag van stroompulsen tegenover het tijdsverloop te beschrijven?

Een beschrijving die is gebaseerd op een ronddraaiend cilindertje waarop een recht naar boven en recht naar beneden uitslaand schrijfnaaldje een lijn trekt?

Het is, dunkt me, met elektrische wisselstroom die ten gevolge van een constante wisselspanning loopt, niet veel anders dan met geluid: het gaat uiteindelijk alleen maar om frequentie en amplitude.

Zou, met al die (af)wasmachines, CV-pompen, TL-buizen, LED-lampen in onze huizen, een strijd om de sinus van de netstroom gaaf te houden, niet lijken op het gevecht van Don Quichotte tegen de windmolens?

220px-Sinus.jpg  Ceci n'est pas d'électricité.

(...) De elektrische stroom die ten gevolge van de spanning loopt, zal sinusvormig zijn wanneer de elektrische belasting een zogenaamde Ohmse weerstand is: een belasting waarbij spanning en stroom volgens de wet van Ohm van elkaar afhankelijk zijn. Bij inductieve en capacitieve belastingen zal de stroom ten opzichte van de spanning een faseverschuiving vertonen: bij inductieve belasting ijlt de stroom na (is vertraagd in de tijd) ten opzichte van de spanning; bij capacitieve belasting ijlt de stroom voor. We kunnen inductieve en capacitieve elektrische belastingen uitdrukken in complexe waarden, waarbij het imaginaire deel de inductieve dan wel capacitieve belasting voorstelt. Het reële deel stelt de Ohmse component voor. De faseverschuiving tussen spanning en stroom wordt aangeduid met fouthoek. De imaginaire stroomcomponent wordt blindstroom genoemd.

Het frequentiespectrum van een sinusvormige spanning bestaat uit een enkele component: de grondfrequentie. Wanneer een niet-lineaire belasting op een sinusvormige spanning wordt aangesloten (zoals een gasontladingsbuis) zal de stroom niet evenredig met de spanning verlopen en ontstaan in de stroom harmonischen van de grondfrequentie van het lichtnet. Hierdoor kunnen signalen ontstaan die de radio-ontvangst verstoren. (...)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinus_(elektrisch)

De vraag was of zonnepanelen mooie schone stroom leveren. Wat emissies betreft wel, maar een omvormer levert geen mooie sinus, maar een sinus opgebouwd uit blokken.

En dat is prima wat mij betreft, maar in hifi land met al die mooie stroomverbeteraars (de stroom uit het net voldoet niet genoeg voor sommigen) is dat natuurlijk een zonde.

Als je bang bent voor rommel op het net, kun je een  z.g.n.  DC-blocker  opnemen in voor de 230volt  voeding trafo. 

Sommige high-end apparaten hebben dat al ingebouwd.  Het is geen dure upgrade < 100€ schat ik.

Er zijn ook speciale trafo's die zo'n smalle bandbreedte hebben dat ze àlleen 50 hertz door laten.

Ik heb daar een demo van gehad en subjectief werkt dat ook. Maar vrij duur.

Maar ik  blijf  van mening dat de voeding het al goed moet doen, anders deugd het apparaat niet.

Versterkers met ringkernen in de voeding zijn eigenlijk nadelig.  Veel te grote bandbreedte .... laat dus meer stoning

door dan versterkers met een gewone E-kern trafo.

Over de sinus nog het volgende: deze mathematische beschrijving is die van een cyclisch proces, zodat de diverse fasen van de cyclus (rondgang) in graden kunnen worden verdeeld.

Maar elektrische pulsen zijn, dunkt mij, in feite veel te snel voor deze beschrijving.

De sinus lijkt aan te tonen dat de elektriciteit er enige tijd voor nodig heeft om de maximale amplituden (+ en -) te bereiken.

Elektriciteit blijkt echter dermate snel te zijn, dat wij er eigenlijk geen maat voor weten aan te geven.

Daarom heeft men er in principe dezelfde snelheid aan toegekend als voor het licht (die is in vacuüm 300.000.000 meter/sec.), maar in de praktijk lijkt die enigszins afhankelijk te zijn van het medium (de geleider).

Elektrische pulsen zouden daarom wellicht beter kunnen worden beschreven als een serie verticale staafjes dan als een serie golfjes.

Wat jammer nu, Plaatjesdraaier, ik had je nog wel willen voordragen voor de Nobelprijs.

Daar moet ik nu helaas van afzien...  :(

...and don't criticize what you can't understand...

(Bob Dylan: "The Times They Are A-Changin'")

De vraag was of zonnepanelen mooie schone stroom leveren. Wat emissies betreft wel, maar een omvormer levert geen mooie sinus, maar een sinus opgebouwd uit blokken.

En dat is prima wat mij betreft, maar in hifi land met al die mooie stroomverbeteraars (de stroom uit het net voldoet niet genoeg voor sommigen) is dat natuurlijk een zonde.

En waarom zou het zo belangrijk zijn, hoe de uitgangsspanning er precies uitziet? Als je er onbelast aan gaat meten, meet je vast wel 'blokken', maar dat ding hangt in de praktijk aan het 'lichtnet'. De gemiddelde wijktrafo van 1000kVA (o.i.d.) is de uitgang van zo'n omvormer van een paar honderd Watt dan heus wel de baas hoor. En dan nog, je apparatuur maakt er uiteindelijk toch weer gelijkspanning van (en soms eerst nog een paar honderd kiloHertz), dus waar zou je je druk over maken. Zolang het verder netjes 50Hz is, is er niet zo veel aan de hand...

Dat snap ik. Het gaat mij erom dat er een denkbeeld ontstond dat met zonnepanelen een huis voorzien wordt van (technisch) schonere stroom.

Ach, en dat een goede voeding wat waard is is me duidelijk. Toch is zelfs de beste apparatuur meestal gebaat bij dure lichtnet filters etc.

Een schone 50 hz Sinus uit het lichtnet is natuurlijk een illusie.

Bij mij klopt dat, vermoed ik B)

Bij jou heb je er baat bij omdat schakelpulsen en spanningsdippen gecamoufleerd worden door je omvormer.

Misschien was ik niet duidelijk genoeg... Ik bedoel dat zonnepanelen geen bijdrage leveren aan voor audio toepassing schonere stroom, die omvormer is nou eenmaal een schakelend ding en geen constant toerental turbine. Dat wil niet zeggen dat je iets merkt van al die zooi op het net, want de meesten hebben toch geen stroomcleaners voor hun apparatuur ;) en zijn dus een vuil net gewend (ik ook).

Voor je lamp, je pc, je wasmasjien zal het allemaal worst wezen.

Ik bedoel dat zonnepanelen geen bijdrage leveren aan voor audio toepassing schonere stroom, die omvormer is nou eenmaal een schakelend ding en geen constant toerental turbine.

Generatoren in energiecentrales zijn asynchrone machines en hebben derhalve ook geen constant toerental...

Generatoren in energiecentrales zijn asynchrone machines en hebben derhalve ook geen constant toerental...

Ik weet het niet meer helemaal zeker, maar volgens mij hadden wij op het werk ook asynchrone motoren die zeer nauwkeurig gelijk liepen. Volgens mij zat er dan wel een bijzondere aansturing/terugkoppeling op. Dat heet een servoregeling, meen ik.

Toerentallen in de ordegrootte van 2,5/sec tot op 4 decimalen achter de komma nauwkeurig!

Groet,

Leobus

Ik weet het niet meer helemaal zeker, maar volgens mij hadden wij op het werk ook asynchrone motoren die zeer nauwkeurig gelijk liepen. Volgens mij zat er dan wel een bijzondere aansturing/terugkoppeling op. Dat heet een servoregeling, meen ik.

Toerentallen in de ordegrootte van 2,5/sec tot op 4 decimalen achter de komma nauwkeurig!

Groet,

Leobus

Asynchrone machines kunnen ook wel prima 1 toerental draaien. Maar bij asynchrone generatoren is het toerental afhankelijk van hoe zwaar je ze belast. Onbelast draaien zo rond met de frequentie van het net (50Hz dus, ofwel 3000 tpm). Als je ze gaat belasten, dan gaan ze langzamer draaien. Dat noemt men 'slip'. Bij te veel slip gaan ze asynchroon met het net draaien geloof ik, en omdat het net veel sterker is dan 1 generator, knalt de boel dan uit elkaar. Letterlijk. Met tamelijk desastreuze (en dodelijke) gevolgen...

Vergelijk het maar met een kettingzaag. Als je die laat draaien en je zet 'm in het hout (je belast 'm), dan gaat ie langzamer draaien. Ander voorbeeld: als je de mond van een stofzuiger blokkeert (met je hand bijvoorbeeld), gaat de motor hoorbaar harder draaien. Dat komt omdat ie dan geen lucht aanzuigt en dus geen arbeid verricht (nullast dus). Zo moet je dat bij een asynchrone generator ook ongeveer zien. Verschil is wel dat je bij een asynchrone generator kunt kiezen hoeveel je 'm laat leveren (behalve als je in eilandbedrijf draait natuurlijk). Dat doe je door 'm meer of minder te bekrachtigen...

Ik weet er verder ook het fijne niet allemaal van, want ik heb er in mijn dagelijks werk verder niet echt iets mee te maken. Ik heb het alleen tijdens mijn studie gehad en in een enkele cursus is het wel eens ter sprake gekomen...

Wat je zegt klopt wel zo'n beetje. De bekrachtiging ( Erreglung, exciter) bepaalt.

Je uitleg over slip klopt. Toevoeging voor de beeldvorming: Slip = 0 bij synchrone motoren, daar volgt de rotor exact het veld. Het klopt hoor dat ze tegenwoordig asynchrone machines inzetten in powerplants