Jump to content

Op Bezoek Bij Leobus

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

• 1 year later...

Aanstaande zondag (1e pinksterdag dus) heb ik hier weer het rijk alleen. Lekker weer lang muziek luisteren. Nu met nieuwe dac en media pc. Als iemand zin heeft om mee te luisteren, dan is hij welkom. Afspreken via pm.

Groet,

Leobus

• 2 months later...

Het is weer zover. Een zondag voor mijzelf. Dat wordt dus weer muziek luisteren. Mocht er iemand zijn die dat met mij samen wil doen, dan is hij (of zij) zondag 8 september welkom. Kan ik gelijk de werking van de Verwonderringen laten horen.

Groet,

Leobus

• 3 months later...

Vandaag ook eens een even kort als plezierig bezoek gebracht aan Leobus. De Zodiac DAC 😉en de bron uit het openingstopic zijn inmiddels vervangen. Ook ik mocht getuige zijn van het opstellingsritueel dat voorafgaat aan het eigenlijke luisteren en mij werd snel duidelijk dat Leobus een toegewijd high-ender is met oog voor detail en perfectie. Eigenlijk niet zo gek, zo'n start, een beetje hetzelfde effect als heerlijke geuren en geluiden uit de keuken waardoor de trek om aan tafel te gaan onweerstaanbaar wordt.

Helaas maar een korte luistersessie met wat Kari Bremmes, Daniel Lanois en een verzoekstukje J J Cale. Fantastische ruimtelijkheid, een uitstekend gecontroleerd laag en full-range luidsprekers, scherpe definitie en exacte plaatsing. Het altijd begerenswaardige aspect van wegvallende luidsprekers is o.a. te danken aan dit opstellingsritueel waardoor de speakers een zee van ruimte achter zich hebben. Een bijzonder mooie set en een prima zittende bank voor de luisteraar.

Er is veel mis in dit tijdsgewricht maar het feit dat techniek het toch maar mogelijk maakt om in het eigen kasteeltje op elk gewenst moment gereproduceerde muziek op een dergelijk niveau altijd binnen handbereik te hebben is toch een flinke opsteker.

Leo bedankt, het was mij zeer aangenaam en nog een mooie luistermiddag.

Dank voor je vriendelijke woorden. Hoewel een korte kennismaking, was het voor mij ook een prettige ontmoeting. Inmiddels een aantal uren verder heb ik de indruk dat het allemaal nog wat lekkerder klinkt. Wat niet vreemd is, want na het verplaatsen van speakers en kabels, heeft het altijd een uurtje nodig om lekker te gaan klinken. Helaas had jij dat uur niet beschikbaar. En dan heb ik ook nog het idee dat de modificatie op de dac nog niet eens ingespeeld is. Hoewel het in de loop van de middag wel steeds beter werd.

Groet,

Leobus

• 1 year later...

Aanstaande zondagmiddag heb ik weer een langere luistermiddag. Als er iemand zin heeft om mee te luisteren is hij welkom. Er is al één medeluisteraar, dus nog plek voor één extra. Contact via pm.

groet,

Leobus

Met veel plezier vanmiddag bij Leo op bezoek geweest. Nu ben ik daar twee keer eerder geweest en toen klonk het werkelijk prima. Dat was ook nu het geval, maar dan pas nadat ik met mijn buurman van plaats ben gewisseld. Het centraal zitten in de luisterdriehoek is voor mij toch wel van eminent belang bij de muziekbeleving. Voor mij klonk het geluid herkenbaar hetzelfde als de vorige keren. Toch was mijn laatste bezoek te lang geleden om zinnig te kunnen vergelijken. Toch waren er wel zaken door Leo aangepast zoals de filters in losse kasten. 

Leo is toch ook een beetje een uitvinder en had weer een kabel gemaakt. Deze keer op basis van de ideen van Cock maar met gelakte kabeltjes. De kabel was net klaar en dus nog niet ingespeeld. Laten we hopen dat het geluid zo blijft want zowel de andere bezoeker als ik vonden hem meer dan prima klinken. De kabel lijkt een echt schot in de roos.

Edited by carl

2 hours ago, carl said:

Met veel plezier vanmiddag bij Leo op bezoek geweest. Nu ben ik daar twee keer eerder geweest en toen klonk het werkelijk prima. Dat was ook nu het geval, maar dan pas nadat ik met mijn buurman van plaats ben gewisseld. Het centraal zitten in de luisterdriehoek is voor mij toch wel van eminent belang bij de muziekbeleving. Voor mij klonk het geluid herkenbaar hetzelfde als de vorige keren. Toch was mijn laatste bezoek te lang geleden om zinnig te kunnen vergelijken. Toch waren er wel zaken door Leo aangepast zoals de filters in losse kasten. 

Leo is toch ook een beetje een uitvinder en had weer een kabel gemaakt. Deze keer op basis van de ideen van Cock maar met gelakte kabeltjes. De kabel was net klaar en dus nog niet ingespeeld. Laten we hopen dat het geluid zo blijft want zowel de andere bezoeker als ik vonden hem meer dan prima klinken. De kabel lijkt een echt schot in de roos.

Gelakte kabels?

1 hour ago, René N. said:

Gelakte kabels?

Nee, gelakte adertjes in plaats van wat Cock heeft; glas gecoate adertjes. Die had ik ooit aangeschaft om met Cock samen mijn speakerkabels te bouwen. Ik had nog materiaal over en nog wat WBT RCA stekkers over. Samen dus de genoemde interlinks geworden. Er zitten 250 adertjes van 0,032 mm in elke geleider. Ik had drie sets WBT stekkers over. Twee koperen en één zilveren. De koperen hadden hier al een uur of tien gespeeld, maar zitten waarschijnlijk in (wat ik noem) de inspeeldip. De zilveren had nog geen seconde gespeeld. Mijn ervaring met inspelen is dat het nieuw best goed klinkt, daarna wegzakt en dan nog later weer naar, of misschien wel net voorbij, de beginsituatie klinkt. De zilveren klonk dus zo lekker volgens de bezoekers en mijzelf.

groet,

Leobus

Oké, helder. Ik begreep het al niet en ging het zelf invullen: gehakte kabels :biggrin: :biggrin: :biggrin:. Omdat je daar voorheen ook mee speelde leek dat een logisch vervolg. Maar dat dus niet ;).

Sorry dat ik het begrip adertjes verwarde met kabeltjes 🤔 De herinnering aan het geluid bij Leo is trouwens ook wel goed.

Edited by carl