Hans van Liempd Posted 4 mei 2014 Report Share Posted 4 mei 2014 Vandaag mocht ik bij de importeur de Onda Ligera's beluisteren. Dit was veruit het beste wat ik de laatste tijd beluistert heb. En toch ging het laag niet extreem diep. Maar het gaf de contrabas extreem natuurgetrouw weer. In die grote ruimte daar, heb je bovendien weinig last van staande golven. Basloopjes zijn dus prima te volgen. Ook de rest staat daar op een eenzaam hoog niveau. Enorm dynamisch en met een hoge resolutie. Het meeste wat ik hoorde klonk erg natuurlijk. De 63 demo van afgelopen vrijdag kwam hier nog niet in de buurt. Niet qua dynamiek, niet qua doortekening in het laag en niet qua natuurlijkheid. Maar e.e.a. hangt ook van de gebruikte software af. Martin heeft een enorme verzameling direct cut LP's. Daar hebben we hoofdzakelijk naar geluisterd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 4 mei 2014 Author Report Share Posted 4 mei 2014 Vandaag mocht ik bij de importeur de Onda Ligera's beluisteren. Dit was veruit het beste wat ik de laatste tijd beluistert heb. En toch ging het laag niet extreem diep. Maar het gaf de contrabas extreem natuurgetrouw weer. In die grote ruimte daar, heb je bovendien weinig last van staande golven. Basloopjes zijn dus prima te volgen. Ook de rest staat daar op een eenzaam hoog niveau. Enorm dynamisch en met een hoge resolutie. Het meeste wat ik hoorde klonk erg natuurlijk. De 63 demo van afgelopen vrijdag kwam hier nog niet in de buurt. Niet qua dynamiek, niet qua doortekening in het laag en niet qua natuurlijkheid. Maar e.e.a. hangt ook van de gebruikte software af. Martin heeft een enorme verzameling direct cut LP's. Daar hebben we hoofdzakelijk naar geluisterd. Het is een van mijn absolute favorieten, al voor ik Martin leerde kennen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 mei 2014 Report Share Posted 8 mei 2014 Hoe het nou definitief is afgelopen weet ik niet, maar afgelopen zondagavond werd ik ik uitgenodigd om eens te luisteren naar een paar Blumenhofers Big Fun 17. Nou zul je denken... wat heeft dat te maken met die 63's,?? Nou de Pinkfaunset is blijven staan en de ESL 63's zijn terug gegaan. Bij het terug brengen werd hem een aardig aanbod voor de inruil van zijn OLS luidsprekers gedaan. maar dan wél op een paar Pink Faun demo luidsprekers (hoe ingewikkeld kan ik het maken ). Die stonden afgelopen zondag dus in een hoek naast de set, maar niet aangesloten. Het was de bedoeling dat we deze in de loop van de avond zouden gaan beluisteren. Maar die zondag waren de Blumenhofers opgehaald (bij een andere winkel) en die stonden dus aangesloten. Ik heb de indruk dat ze ook niet meer weg zijn gegaan. Er was tenminste geen enkele reden om de Pink Faun luidsprekers te gaan beluisteren. De eigenaar van de Pink Faun set had dit al gedaan. En behalve dat ze toch wel erg groot waren, vond hij de klank niet helemaal zijn ding. Dan de dus de Blumenhofers.... Daar hebben we veel verschillende muziek op beluisterd, en bij alles viel de openheid, het krachtige en diepe laag, maar vooral de natuurlijkheid van de muziek op. Dit heb ik eigenlijk nog nooit gehoord uit zulke kleine luidsprekers (91 cm hoog). De Big Fun 17 heeft een gevouwen hoorn achter de luidspreker met de opening aan de onderkant. Het hoog wordt vanaf 1500 Hz door een compressiedriver achter een relatief platte hoorn verzorgd. Maar uit niks blijkt dat deze speakers hoorns zijn. Geen getoeter en geen "hoorngeluid". Nu is de hoorn aan de onderkant maar zo'n 50 cm diep, dus echt laag zou er niet uit kunnen komen. Nou dat denk je maar... de laagste orgeltonen kwamen zeer goed door. Maar ook contrabassen, basdrums en elektrische bassen klinken krachtig en natuurlijk. Het midden en hoog sluit ook prachtig aan op de laag luidspreker. Ik stond werkelijk versteld van deze luidsprekers. Dit past zo goed in de ruimte en bij de Pink faun buizenversterkers dat het volgens mijn weinig beter zou kunnen. Ook niet voor het vijfvoudige van de prijs wat deze Blumenhofers kosten. Dit is een toevalstreffer die ik waarschijnlijk nooit meer mee ga maken. Waar het aan ligt?? De Pink Faun set.. ? die nog nooit het achterste van z'n tong heeft laten zien, het hoge rendement van de luidsprekers ?, of de perfectie integratie in de akoestiek ? Ik had het gevoel dat de (toekomstige ?) eigenaar ook zeer blij was met deze luidsprekers. Evenals z'n vrouw overigens... ze passen n.l. ook perfect qua kleur en afmetingen in de ruimte. Wat een setje ESL 63's al niet te weeg kan brengen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 mei 2014 Report Share Posted 8 mei 2014 He dat er s leuk om te lezen dat het soms zo goed kan lukken. Welke Pf versterker was er gebruikt? De el84 ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 mei 2014 Report Share Posted 8 mei 2014 Ja, deze dus: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 mei 2014 Author Report Share Posted 8 mei 2014 Hans, je wordt nog eens een buizen fan . De Tempesta 17 is al niet verkeerd, als ik die lijn doortrek naar de Big Fun ................ Maarten, veel plezier met je nieuwe luidsprekers Arden, ook geveeliciteerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 mei 2014 Report Share Posted 8 mei 2014 Hans, je wordt nog eens een buizen fan . Wie weet..?? Maar dat zal nog wel even duren. Voorlopig veranderd er hier niks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 8 mei 2014 Report Share Posted 8 mei 2014 Blumenhofers Wie weet..?? Maar dat zal nog wel even duren. Voorlopig veranderd er hier niks. Mischien ff eerst via de geleidelijke weg. Eerst een mooie hybride oplossing, buizen in VV en transistor-eindbakken Maakt Array geen buizen-VV Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 8 mei 2014 Report Share Posted 8 mei 2014 Vraag me wel af, in hoeverre de Blumenhofers Big Fun 17 nu qua klankkleur verschilt van het model Tempesta 20.Ziiten namelijk qua prijsstelling zeer dicht op elkaar (ca. 5.700 euro) http://www.blumenhofer-acoustics.com/Products/SerieFun/bigFun17/bigFun17.php http://www.blumenhofer-acoustics.com/Products/SerieTempesta/Tempesta20/Tempesta20.php Wellicht kan Arden hier iets zinnigs over zeggen maar die zal nu wel aan het bier zitten in Beieren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 mei 2014 Report Share Posted 8 mei 2014 De ene is een backloaded horn, de andere een basreflex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 mei 2014 Author Report Share Posted 8 mei 2014 Vraag me wel af, in hoeverre de Blumenhofers Big Fun 17 nu qua klankkleur verschilt van het model Tempesta 20. Ziiten namelijk qua prijsstelling zeer dicht op elkaar (ca. 5.700 euro) Van de 17 heb je waarschijnlijk het meeste plezier. Nu ga ik weer naar het songfestival kijken, want er komt zometeen een zangeres die haar fluit laat zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 mei 2014 Report Share Posted 8 mei 2014 Ja, deze dus: Dat is een snoepje en voor mij ook de reden dat ik zelf een El84ppp versterker ben gaan bouwen.Helaas niet zo goed als die maar daar wordt aan gesleuteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 9 mei 2014 Members Report Share Posted 9 mei 2014 Vraag me wel af, in hoeverre de Blumenhofers Big Fun 17 nu qua klankkleur verschilt van het model Tempesta 20. Ziiten namelijk qua prijsstelling zeer dicht op elkaar (ca. 5.700 euro) http://www.blumenhofer-acoustics.com/Products/SerieFun/bigFun17/bigFun17.php http://www.blumenhofer-acoustics.com/Products/SerieTempesta/Tempesta20/Tempesta20.php Wellicht kan Arden hier iets zinnigs over zeggen maar die zal nu wel aan het bier zitten in Beieren Nee hoor, die vertrekt zondagmorgen fruh pas weer naar die Heimat. Buiten dat, die drinkt al 23 jaar niet meer... Maar ehhh, over het verschil, de Tempesta 20 heeft een betere tweeter (dezelfde als de FS3) en is idd, zoals Hans al aangaf, een bas-reflex systeem. Anders als anderen dat doen, laten we dat voorop stellen. Die gaat dus wat dieper in het laag. De BF 17 echter weer heeft een bepaalde natuurlijkheid en snelheid door die laag-hoorn, een hoorn die niemand ziet en opvalt btw, zodat deze op bepaalde gebieden idd bijna onverslaanbaar is. Het is dus maar net waar je je op focust. Nogmaals aangaande Munchen, en dat is wel een ''kleine'' primeur, daar gaan we draaien met een nieuw systeem (zelfs de naam is nog niet bekend), een compleet Open Baffle systeem... ... hier is naast de nieuwe FS1.2 dus alleen het mid/hoog van dat systeem afgebeeld, de subs zijn volgende week te bewonderen. Het systeem is helaas fysiek veel te groot voor het gros van de Nederlandse woonkamers, maar gezien de pre-orders vanuit China, Japan, de VS en Rusland zal dat het probleem niet gaan worden. De tweeter is volledig in eigen huis ontwikkeld en kan vanaf 300HZ al ingezet worden, het mid/mid-laag heeft twee 38 cm woofers en loopt tot 40 hz, de subs hebben per kant vier 45 cm woofers en doen dus alles onder de 40 Hz. Bij de kennismaking met dit systeem maakten we nog iets unieks mee, Cock van Sonore AC stond met open mond te luisteren en was en bleef bleef doodstil... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 mei 2014 Author Report Share Posted 10 mei 2014 Zojuist met veel plezier naar een Blumenhofer Big Fun 17 geluisterd op Pink Faun buisjes. Ik heb de beste man geadviseerd om ze te kopen. (we rekenen nog wel af Arden) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 10 mei 2014 Report Share Posted 10 mei 2014 Mooi verhaal. Ik vind dat persoonlijk altijd de mooiste momenten. Dat je tegen een set aanloopt die meer lijkt te doen dan de som der delen. Ik ben persoonlijk wel weg van hoorns. Ze kunnen voor mij veel meer dan een doorsnee speaker een echt podium neerzetten met een goede dynamiek. Hoe het nou definitief is afgelopen weet ik niet, maar afgelopen zondagavond werd ik ik uitgenodigd om eens te luisteren naar een paar Blumenhofers Big Fun 17. Nou zul je denken... wat heeft dat te maken met die 63's,?? Nou de Pinkfaunset is blijven staan en de ESL 63's zijn terug gegaan. Bij het terug brengen werd hem een aardig aanbod voor de inruil van zijn OLS luidsprekers gedaan. maar dan wél op een paar Pink Faun demo luidsprekers (hoe ingewikkeld kan ik het maken ). Die stonden afgelopen zondag dus in een hoek naast de set, maar niet aangesloten. Het was de bedoeling dat we deze in de loop van de avond zouden gaan beluisteren. Maar die zondag waren de Blumenhofers opgehaald (bij een andere winkel) en die stonden dus aangesloten. Ik heb de indruk dat ze ook niet meer weg zijn gegaan. Er was tenminste geen enkele reden om de Pink Faun luidsprekers te gaan beluisteren. De eigenaar van de Pink Faun set had dit al gedaan. En behalve dat ze toch wel erg groot waren, vond hij de klank niet helemaal zijn ding. Dan de dus de Blumenhofers.... Daar hebben we veel verschillende muziek op beluisterd, en bij alles viel de openheid, het krachtige en diepe laag, maar vooral de natuurlijkheid van de muziek op. Dit heb ik eigenlijk nog nooit gehoord uit zulke kleine luidsprekers (91 cm hoog). De Big Fun 17 heeft een gevouwen hoorn achter de luidspreker met de opening aan de onderkant. Het hoog wordt vanaf 1500 Hz door een compressiedriver achter een relatief platte hoorn verzorgd. Maar uit niks blijkt dat deze speakers hoorns zijn. Geen getoeter en geen "hoorngeluid". Nu is de hoorn aan de onderkant maar zo'n 50 cm diep, dus echt laag zou er niet uit kunnen komen. Nou dat denk je maar... de laagste orgeltonen kwamen zeer goed door. Maar ook contrabassen, basdrums en elektrische bassen klinken krachtig en natuurlijk. Het midden en hoog sluit ook prachtig aan op de laag luidspreker. Ik stond werkelijk versteld van deze luidsprekers. Dit past zo goed in de ruimte en bij de Pink faun buizenversterkers dat het volgens mijn weinig beter zou kunnen. Ook niet voor het vijfvoudige van de prijs wat deze Blumenhofers kosten. Dit is een toevalstreffer die ik waarschijnlijk nooit meer mee ga maken. Waar het aan ligt?? De Pink Faun set.. ? die nog nooit het achterste van z'n tong heeft laten zien, het hoge rendement van de luidsprekers ?, of de perfectie integratie in de akoestiek ? Ik had het gevoel dat de (toekomstige ?) eigenaar ook zeer blij was met deze luidsprekers. Evenals z'n vrouw overigens... ze passen n.l. ook perfect qua kleur en afmetingen in de ruimte. Wat een setje ESL 63's al niet te weeg kan brengen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 mei 2014 Report Share Posted 10 mei 2014 Zojuist met veel plezier naar een Blumenhofer Big Fun 17 geluisterd op Pink Faun buisjes. Ik heb de beste man geadviseerd om ze te kopen. (we rekenen nog wel af Arden) Heb je de Pink Faun speakers ook nog gehoord ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 mei 2014 Author Report Share Posted 10 mei 2014 Heb je de Pink Faun speakers ook nog gehoord ?? Nee, die stonden niet aangesloten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 mei 2014 Author Report Share Posted 10 mei 2014 Mooi verhaal. Ik vind dat persoonlijk altijd de mooiste momenten. Dat je tegen een set aanloopt die meer lijkt te doen dan de som der delen. Ik ben persoonlijk wel weg van hoorns. Ze kunnen voor mij veel meer dan een doorsnee speaker een echt podium neerzetten met een goede dynamiek. Hoorns + buizen kan een goed huwelijk zijn. Ik heb het al een paar keer mee mogen maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 mei 2014 Report Share Posted 14 mei 2014 Hoorns + buizen kan een goed huwelijk zijn. Ik heb het al een paar keer mee mogen maken. Als ik hoorns hoor, krijg ik de neiging buizen in mijn oren te stoppen... We zijn het dus weer helemaal eens: een prima combinatie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 14 mei 2014 Author Report Share Posted 14 mei 2014 Als ik hoorns hoor, krijg ik de neiging buizen in mijn oren te stoppen... We zijn het dus weer helemaal eens: een prima combinatie! Je kunt er beter gehoorapparaten in stoppen, dan ontstaat er een nog veel betere combinatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 mei 2014 Report Share Posted 15 mei 2014 Je kunt er beter gehoorapparaten in stoppen, dan ontstaat er een nog veel betere combinatie. Dank je! Je bent kennelijk ervaringsdeskundige! Als ik er ooit zo aan toe zal zijn als jij, zal ik nog eens denken aan je advies... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 mei 2014 Report Share Posted 15 mei 2014 Lekker bezig dames? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 mei 2014 Report Share Posted 15 mei 2014 Lekker bezig dames? Kàppen, pa! Overigens heeft Spido nog niet lang geleden met plezier geluisterd naar een paar Blumenhofer luidsprekers, waarin - voor de laagste frequenties - een hoornbelaste reflexspleet werd toegepast. (Ongeveer op dezelfde manier die men vroeger ook wel bij Isophon e.a. aantrof.) Klonk lang niet slecht. Maar hoorns voor m.n. middenfrequenties veroorzaken z.i. een akelige "honky" / "toeterige" kleuring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 mei 2014 Author Report Share Posted 15 mei 2014 Kàppen, pa! Overigens heeft Spido nog niet lang geleden met plezier geluisterd naar een paar Blumenhofer luidsprekers, waarin - voor de laagste frequenties - een hoornbelaste reflexspleet werd toegepast. (Ongeveer op dezelfde manier die men vroeger ook wel bij Isophon e.a. aantrof.) Klonk lang niet slecht. Maar hoorns voor m.n. middenfrequenties veroorzaken z.i. een akelige "honky" / "toeterige" kleuring. Dat is alleen het geval bij Honky Tonky muziek en bij de compositie "Honk tonky pianissie op mijn sinaasappelkissie". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 mei 2014 Author Report Share Posted 15 mei 2014 Dank je! Je bent kennelijk ervaringsdeskundige! Als ik er ooit zo aan toe zal zijn als jij, zal ik nog eens denken aan je advies... Niet ik, maar mijn vrouw is ervaringsdeskundige. Ik luister altijd slecht naar mijn vrouw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts