Jump to content

Quad 63 Esl

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Beste Ruud,

Krijg jij soms provisie van Kef?

Elke keer wanneer het over heel andere luidsprekers gaat, kom jij weer met jouw eigen favorietjes aanzetten...

Dadelijk komt het nog zo ver, dat jij dat ook gaat doen. 

Bij een forumlid hoorde ik deze luidsprekers op een uitgebreide set van Pink Faun.

Het ontwerp schijnt uit 1963 te zijn en ze zijn gebouwd in 1981.

Kennen jullie deze luidsprekers nog? Wat vinden jullie er van?

Ik ga a.s. vrijdag naar 63's luisteren op een uitgebreide Pink Faun set...  :D

Maar voor zover ik weet is dit niet bij een forumlid.

Die LS-50 zijn ook zeer waarschijnlijk de beste speakers die je voor onder de 1000e pp (en ook nog wel iets meer) kunt kopen. Heb alllen mn twijfels over grote ruimtes, daar denk ik zijn ze te beperkt voor (teminste niet op luid nivo).

Zelf sponsor(de) ik (gratis) de Pioneer S2-EX (http://www.hometheaterhifi.com/bookshelf-speakers/bookshelf-speakers/pioneer-s-ex2-speakers.html),maar die is niet meer leverbaar. Nu is er alleen nog maar de TAD CR1 (iets beter nog, veeeeel duurder)

Zelfs de s-ex2 is al ruim 4x als de Keffertjes.

En wat de grote ruimte betreft kun je nog weleens in die kleintjes vergissen, mijn kamer is zo'n 45 m2. Een andere ruimte waar ze zeer goed presteren met Sonore apparatuur is bij Cock (SonoreAC) thuis, ook een slordige 40m2 schat ik. Ik meen dat Onno ze bij hem heeft beluisterd.

Ik ga a.s. vrijdag naar 63's luisteren op een uitgebreide Pink Faun set...  :D

Maar voor zover ik weet is dit niet bij een forumlid.

Pink Faun :mad2:  nee toch zeker :D.

(tot straks Hans)  

Is dat te verklaren KT

Denk dat het te maken heeft met het opheffen van de acoustische kortsluiting aan de onderkant; open statieven zoals die wel werden bijgeleverd laten teveel laag weg.

Ook de grondreflectie speelt hier een rol in.

Verder moet je de 63 eigenlijk als puntbron beschouwen en dus het centrum van het membraan plaatsen op oorhoogte.

Desalniettemin waren de originele Quad standaards een open frame. Ik heb een paar gesloten zilverzand gevulde stands voor gemaakt toendertijd(1983) daar vond ik de 63 beter op klinken dan de metalen open stands.

Al met al krijg je dan toch twee grote gevaartes in je kamer.

Dat vind ik ook altijd een beetje met kleine monitoren. Die moeten op een stevig statief. Dan kun je net zo goed vloerstaanders nemen.

Die LS-50 zijn ook zeer waarschijnlijk de beste speakers die je voor onder de 1000e pp (en ook nog wel iets meer) kunt kopen. Heb alllen mn twijfels over grote ruimtes, daar denk ik zijn ze te beperkt voor (teminste niet op luid nivo).

Challenge accepted! ;):P

Niet dat ik die Kefs ooit gehoord heb overigens. Maar die van mij hebben sowieso geen moeite met grote ruimtes...

Al met al krijg je dan toch twee grote gevaartes in je kamer

Inderdaad en daarom heb ik LS van 1 meter hoog, 20 cm breed en 26 cm diep. Veel mensen vinden ze veel te groot. Maar bij hun zie je een TV en bij mij niet.

Vandaag moch ik de ESL's ook beluisteren.

We hebben eerst naar de OLs luidsprekers geluisterd. De eigenaar is bezig met EQ software. Voor mij klonk het vooralsnog zonder de software beter. Stemmen werden mét onverstaanbaarder en een klassiek stuk klonk in het middengebied terughoudender.

De Quad werden eerst op de statieven op het gevoel ingedraaid. Het stereobeeld was in deze opstelling niet ideaal, maar nadat we de speakers exact gericht hadden (haaks op de lijn midden luidspreker-oor), werd dit een stuk beter. Het middengebied is werkelijk fantastisch. Stemmen, piano, gitaar.. het klinkt geweldig goed. Maar dat laag... tja, weinig doortekening en diepgang. Nadat de luidsprekers op dempertjes werden geplaatst werd het wat beter en de 16 Ohm aansluiting bracht ook nog wat betere laag articulatie. Maar het bleef toch behoorlijk wat achter het laag van de OLSsen.

Dat het stereobeeld op de vloer lag, kan ik niet beamen. Dat stond mooi tussen de luidsprekers. 

Daarna kreeg ik nog inzage in de EQ software. Het principe is in ieder geval goed. Er wordt met veel factoren rekening gehouden. De absolute fase wordt per frequentie ook gecontroleerd en eventueel aangepast. Nu is de software pas sinds één dag in bezit, dus het fijne moest nog worden uitgezocht. Dat zal dan ook wel de reden zijn dat ik de resultaten (nog) niet kon waarderen.

Toch vraag ik me af of dat laag juist niet realistisch is. Als ik naar een akoestisch concert ga is dat laag er wel maar erg gematigd. Zeker niet zo prominent als bij veel demo's.

Toch vraag ik me af of dat laag juist niet realistisch is. Als ik naar een akoestisch concert ga is dat laag er wel maar erg gematigd. Zeker niet zo prominent als bij veel demo's.

Daar snijd je een goed punt aan. Een basgitaar wordt door een versterker versterkt en door een doorgaans grote basluidspreker weergegeven. Ik ga er vanuit dat elk merk zijn eigen klankkarakter heeft. Uit een akoestische contrabas hoor ik doorgaans een geringere hoeveelheid laag komen dan uit zijn electrisch broertje.

Waar zit nog meer echt laag in? Een grote trom van een symfonieorkest heeft veel meer volume dan een bass-drum van een drumstel. De laatste wordt

vaak weer versterkt weergegeven. Een kerkorgel kan ook erg laag gaan.

Met al deze verschillen is het moeilijk te beoordelen wat een goed laag is. Hans van L bijvoorbeeld heeft grote bas-drivers, zijn broer heeft zelfs 30cm bas-drivers in zijn luidsprekers zitten. Dat geeft een diep vol laag. Bij mij thuis is dat een stuk bescheidener. Uit de ESL die Hans en ik gehoord hebben vorige week, is het laag nog meer bescheiden.

Wat is de juiste hoeveelheid laag? Misschien hetgeen er uit twee 16-20cm bas-drivers komt!?   

klopt helemaal.

Maar dat hebben mensen wel vaker die aan een speaker gewent zijn die in een kast zitten.

Dat is natuurlijk een kwestie van smaak maar of dat volumineuze laag nog wet met de werkelijkheid te maken heeft?

Ik bedoel niet waar iemand aan gewend is, maar de manier waarop in het echie muziek wordt weergegeven.  

De basgitaar klonk op het systeem (100 liter gesloten last) van Chris van Liempt fantastisch. Maar kan het ook met ietsje minder?

In een van de lesruimtes waar ik kom staat een enorme grote trom. Deze is opgehangen in een frame met elastische kabels. Uiteraard mag ik daar helemaal niet aankomen, maar als ik daar een klap op geef dan gebeurt er iets, wat ik nog niet zo gauw uit een electrostaat of een klein woofertje zie komen. Mijn eigen laagweergevers benaderen dat slechts. In welke mate? Zeg het maar.

klopt helemaal.
Maar dat hebben mensen wel vaker die aan een speaker gewent zijn die in een kast zitten.
Dat is natuurlijk een kwestie van smaak maar of dat volumineuze laag nog wet met de werkelijkheid te maken heeft?

Ik bedoel niet waar iemand aan gewend is, maar de manier waarop in het echie muziek wordt weergegeven.  

De basgitaar klonk op het systeem (100 liter gesloten last) van Chris van Liempt fantastisch. Maar kan het ook met ietsje minder?

In een van de lesruimtes waar ik kom staat een enorme grote trom. Deze is opgehangen in een frame met elastische kabels. Uiteraard mag ik daar helemaal niet aankomen, maar als ik daar een klap op geef dan gebeurt er iets, wat ik nog niet zo gauw uit een electrostaat of een klein woofertje zie komen. Mijn eigen laagweergevers benaderen dat slechts. In welke mate? Zeg het maar.

Dat is een kwestie van een groter vel gebruiken.

Dan kan de ESL dat ook.

Nu is het wel de vraag of je zo'n grote trom op 1m dichtbij wel wilt horen, of beter voelen, in je huiskamer. Als dat je hobby is zul je aan andere spullen moeten.

B.t.w. Als diep laag uit een klein kassie kan komen is ieder bassist gek dat ie nog met zo'n joekel van een contrabas gaat lopen zeulen.

B.t.w. Als diep laag uit een klein kassie kan komen is ieder bassist gek dat ie nog met zo'n joekel van een contrabas gaat lopen zeulen.

Potverdrie zeg, dat is nog eens een stukje logica. :D Ik baal er echt van dat ik daar niet op ben gekomen. Grrrrr.

Zou trouwens iemand met grote oren, beter horen dan iemand met kleine flappers? En als je nou een dikke kop hebt, hoor je dan beter stereo?

Pieter van Vollenhoven speelt trouwens goed piano en neemt vaak deel aan zeilwedstrijden.

n.b. dit stukje is opgedragen aan Marc van Mumsoft Productions.

Zou trouwens iemand met grote oren, beter horen dan iemand met kleine flappers? En als je nou een dikke kop hebt, hoor je dan beter stereo?

Zie het al, jij bent voorlopig nog niet uitgevraagd :D

En als je nou een dikke kop hebt, hoor je dan beter stereo?

Er zijn grenzen wat de dikte betreft, als de kop te dik is zit je met een gat in het stereobeeld, een koptelefoon past ook al niet.....

Potverdrie zeg, dat is nog eens een stukje logica. :D Ik baal er echt van dat ik daar niet op ben gekomen. Grrrrr.

Pieter van Vollenhoven speelt trouwens goed piano en neemt vaak deel aan zeilwedstrijden.

n.b. dit stukje is opgedragen aan Marc van Mumsoft Productions.

Dat is voor het eerst! Ben je ontzettend dankbaar! Ik sta gewoon met mijn flaporen te klapperen van geluk.

(...) Zou trouwens iemand met grote oren, beter horen dan iemand met kleine flappers? En als je nou een dikke kop hebt, hoor je dan beter stereo? (...)

Vanzelfsprekend wordt de perceptie mede beïnvloed door de aard van de receptoren en de behuizing daarvan.

Mensen met grote oren (olifantoïde types) zullen met name de lage tonen luider waarnemen dan mensen met kleine oortjes (sourisoïden).

En mensen met een "dikke kop" zullen een lagere (Frs) en sterkere  (Qrs) hoofd-eigenresonantiefrequentie hebben met meer na-ijling.

Vermoedelijk hangt de voorkeur van zulke mensen voor bepaalde "vette" muzieksoorten daarmee samen.

Het heeft geen zin zulke mensen te benijden of medelijden met ze te hebben: zij ontberen elke vergelijking met normaal geschapen mensen

Overigens wordt vaker de link gelegd tussen "dikke kop" en een matige intelligentie, dan met eigenschappen van het gehoor.

http://www.dict.cc/deutsch-englisch/Dickkopf.html / http://www.thefreedictionary.com/thickheaded