WanFie Posted 19 mei 2014 Report Share Posted 19 mei 2014 Maar hoorns voor m.n. middenfrequenties veroorzaken z.i. een akelige "honky" / "toeterige" kleuring. Niet... Wél de oude theaterhoorns, maar goede moderne hoorns klinken zeer neutraal. Koploper daarin vond ik Acappella. En ik heb me wat hoorns gehoord afgelopen weekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 mei 2014 Author Report Share Posted 19 mei 2014 Niet... Wél de oude theaterhoorns, maar goede moderne hoorns klinken zeer neutraal. Koploper daarin vond ik Acappella. En ik heb me wat hoorns gehoord afgelopen weekend. Als je er maar niet horendol van bent geworden . Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 mei 2014 Report Share Posted 19 mei 2014 Als je er maar niet horendol van bent geworden . Hier werd ik bijvoorbeeld een beetje misselijk van... ("Swing" van Bert Doppenberg / BD Design) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 mei 2014 Report Share Posted 20 mei 2014 Niet geheel toevallig heeft een vriend van mij die ook, na enige aanpassingen, met dank aan Sonore AC, klinken ze nu waanzinnig goed. Ben met je eens dat de orginele van BD design niet echt geweldig waren/zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 14 januari 2016 Report Share Posted 14 januari 2016 even terug naar de quad esl 63.... Heb ze staan (naast de magnepan 20.1) en het zijn inderdaad indrukwekkende luidsprekers (zeer natuurlijke weergave). Voorkeur blijft toch de 20.1 (verschillen best wel duidelijk als je ze naast elkaar beluisterd). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 januari 2016 Report Share Posted 14 januari 2016 In ieder geval horen we zaterdag de verschillen tussen een goede hoorn en de ESL. 63 Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 15 januari 2016 Report Share Posted 15 januari 2016 Probeer vooral ook veel verschillende soorten muziek, quad's zijn erg goed met bv. jazz en vocal, instrumenten, etc ...... maar drukke (hard)rock of stevige trance.....echt stuk minder. Zijn goed maar niet veelzijdig en eigenlijk benieuwd hoe veelzijdig hoorns zijn (zelf weinig ervaring mee). Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 januari 2016 Report Share Posted 15 januari 2016 Probeer vooral ook veel verschillende soorten muziek, quad's zijn erg goed met bv. jazz en vocal, instrumenten, etc ...... maar drukke (hard)rock of stevige trance.....echt stuk minder. Zijn goed maar niet veelzijdig en eigenlijk benieuwd hoe veelzijdig hoorns zijn (zelf weinig ervaring mee). Wanneer je morgen tijd hebt kan het nog nét. Wel even voor vanavond 18:00 uur laten weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 15 januari 2016 Report Share Posted 15 januari 2016 helaas dat lukt me niet... beetje kort dag morgen zat te doen, maar wel bedankt voor het aanbod Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 Het is natuurlijk wat voor een muziek je draait. Ik vond de Quad gisteren werkelijk meer dan prima bij de gespeelde muziek. En dit met een relatief goedkope versterker en Cd speler. En dit geluid kon je al in 1983 kopen. Erg knap hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 17 januari 2016 Members Report Share Posted 17 januari 2016 Het is natuurlijk wat voor een muziek je draait. Ik vond de Quad gisteren werkelijk meer dan prima bij de gespeelde muziek. En dit met een relatief goedkope versterker en Cd speler. En dit geluid kon je al in 1983 kopen. Erg knap hoor. Het hoorngeluid vierde toen zijn 50e of 60e verjaardag reeds Carl! En toen deden ze het ook zonder digitaal... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 Het is natuurlijk wat voor een muziek je draait. Ik vond de Quad gisteren werkelijk meer dan prima bij de gespeelde muziek. En dit met een relatief goedkope versterker en Cd speler. En dit geluid kon je al in 1983 kopen. Erg knap hoor. 1963 ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 (edited) Volgens mij is 1963 het begin van de ontwikkelingsperiode Hans. Hij is pas veel later in productie gegaan. Peter Walker is 20 jaar bezig geweest met de ontwikkeling van de 63. Hij kon sommige dingen gewoon nog niet oplossen en moest wachten. Nieuwe inzichten kreeg hij kennelijk met name in bad! Ik kijk de inproduktiename morgen na in mijn Quad boek voor alle zekerheid. Dat hoorns al heel lang bestaan weet ik wel Marco. Maar die wij zaterdag hoorden is niet in productie sinds 1906. Sterker nog die Thomas Blumenhofer heeft het conventionele produkt sterk verbetert. De Quad 63 die we zaterdag hoorden is daarentegen al sinds 83 in productie en is een relatief tijdloos product. In die zin is die Peter Walker wel een begenadigd ontwerper geweest. Zijn fout is geweest dat hij meende dat Quad producten niet te verbeteren waren en ging zo achter lopen.Ik heb mijn 33/303 en 34/306 vergeleken met de Conrad Johnson. De uitkomst hoef ik je niet te vertellen want dat zal geen verrassing zijn. Toch blijven het wel aardige versterkers met een nuttige klankregeling. Edited 17 januari 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 Eerder al Carl. In 1981 mocht ik een van de eerste exemplaren van TransTec lenen Zie ook hier http://www.quadesl.org/index.php/hard-core/esl-63-patents/esl-63-history Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 Ik had het al opgezocht Peter en je hebt inderdaad gelijk. De ESL 63 zal zo'n 35 jaar in produktie zijn nu bij Quad Musikwiedergabe. De Chinese Quad is in principe ook nog hetzelfde. Wel heb je nog een groter model. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 januari 2016 Report Share Posted 17 januari 2016 ........Zijn fout is geweest dat hij meende dat Quad producten niet te verbeteren waren en ging zo achter lopen. Dit ben ik niet met je eens. Als iemand op verbetering uit was dan was hij dat wel. Het ging mis toen hij zich terug ging trekken bij Quad. Daarmee verdween ook de bezieling bij Quad. Laten we wel zijn, de Quad 405 was voor die dagen technisch wel revolutionair maar klankmatig was het een draak van een ding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 januari 2016 Report Share Posted 18 januari 2016 (edited) Ik heb de "closets aproach ...." gelezen Peter. Bij Quad leefde hetzelfde conservatisme als bij andere Engelse bedrijven die het niet haalden. Peter Walker was bijvoorbeeld op geen enkele manier betrokken bij zijn produkten als ze in produktie waren. Wilde ook geen kritiek horen. De serviceafdeling constateerde fouten bij de versterkers en ze werden gewoon niet genegeerd. Ook van Ommeren constateert dat Quad versterkers met matige onderdelen bouwden. Op een bepaald moment stond er in de Hifinews een advertentie van een selectiebureau waarin ze een ontwerper zochten. Een bedrijf van standing als Quad die dat moet uitbesteden? De talenten hadden daar naar toe moeten stromen. Dat zegt me wat. Commercieel was Quad ook niet erg handig. Er was vraag naar hun uit produktie genomen buizenversterker. Peter Walker vond buizen "old fashioned" en wilde dat niet. Toen het bedrijf werd overgenomen door de gebroeders ... werden buizen met succes geherintroduceerd. Gemiste kans. Edited 18 januari 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 januari 2016 Report Share Posted 18 januari 2016 Oh ja zeker, die heb ik gelezen maar neem ik deels met een korrel zout. Dat PW stronteigenwijs was is ook bekend. Je kunt echter constateren dat onder zijn leiding Quad groot geworden is met producten die heden te dage min of meer statements zijn en dat het na eind jaren '70 rap bergafwaarts ging daar. Dat zie je trouwens met veel bedrijven als de man die het bedrijf groot maakte, er mee stopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 18 januari 2016 Report Share Posted 18 januari 2016 Het is natuurlijk wat voor een muziek je draait. Ik vond de Quad gisteren werkelijk meer dan prima bij de gespeelde muziek. En dit met een relatief goedkope versterker en Cd speler. En dit geluid kon je al in 1983 kopen. Erg knap hoor. Wat is het verschil met een hoorn speaker ? Begrijp dat je ze nu beide gehoord hebt ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 januari 2016 Report Share Posted 18 januari 2016 (edited) Ik heb zowel verschillende hoorns als de ESL gehoord.Helaas niet in de thuissituatie. De Blumenhofers en de Living Voice vind ik er als hoorn uitspringen. Niet dat vervelende hoog waar ik de eerste keer van schrok. De Quad heb ik de afgelopen 20 jaar vaak gehoord en vond ze altijd overtuigend. Het geluid heb ik beschreven onder het topic forumdag. Het is een verschil tussen een Ferrari (hoorn) en een (moderne) Bentley (Quad). Die dynamiek hoef je niet te verwachten bij de Quad. Dat coherente geluidsbeeld heb ik niet gehoord bij de Blumenhofer. Ik had eigenlijk verwacht dat de Quad door de mand zou vallen in het laag. Dat was dus gewoon niet zo. Vergelijk blijft lastig. Ik zat precies in het midden Toen ik later iets naar achteren ging zitten vond ik de Blumenhofers ineens beter klinken. De Quads heb ik helaas van die afstand niet gehoord. Ik denk overigens dat uit de Quads meer te halen is met een betere (buizen)versterker. Een vriend van mij speelt met buizen (prima) en MIT bekabeling (helaas). Ik denk dat we de betaalbare top aan LS hebben gehoord. De akoestiek thuis en de voorkeur voor muziek zal de beslissing moeten geven. Dat laatste zie je terug bij de importeurs. Marco houdt wel van een drumsolo die er niet om liegt. Theo zoekt meer de subtiliteit in de muziek. Hij is dan ook een klassiek liefhebber. Ik zit daar weer een beetje tussen. Wanneer ik ze thuis zou mogen uitproberen zou ik vooraf niet weten welke ik zou kiezen. Nu ik de luisterzolder klaar heb wil ik mijn vriend vragen of ik de ESL mag uitproberen. Helaas woont hij in Friesland en ik Nijmegen. Edited 18 januari 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 19 januari 2016 Report Share Posted 19 januari 2016 ok leuk om te horen en inderdaad de coherhentie van de quad is erg goed en iedereen denkt dat het laag slecht is maar dat is absoluut niet zo (erg goed zelfs, verbaasde mij ook), kunnen alleen niet echt hard en ik vindt dat je er niet alles op kunt afspelen. Trance of heftige rock (bv. rammstein) klinkt gewoon niet goed op de quad's, klassiek, jazz, vokaal, instrumentaal daarentegen weer erg goed. Buizen (niet mijn voorkeur, vindt ze te "warm"), kan me voorstellen dat die heel mooi passen bij quad's. Blijft een erg goede luidspreker. En ga zeker eens een keer een goede hoorn set beluisteren (eigenlijk nog nooit gehoord). Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 januari 2016 Report Share Posted 19 januari 2016 Trance of heftige rock (bv. rammstein) klinkt gewoon niet goed op de quad's, Dat klinkt in mijn oren nergens goed op. Met een dynamisch bereik van 3 dB of nog minder en de peaks boven 0 dB, kan ik het alleen een bak herrie noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 19 januari 2016 Report Share Posted 19 januari 2016 ...okee, kom dan maar eens luisteren... maar ja als je de muziek al herrie vindt dan wordt het lastig om dat "goed" te vinden (en er zijn echt wel kwalitatief geode opnames). Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 januari 2016 Report Share Posted 19 januari 2016 ...okee, kom dan maar eens luisteren... maar ja als je de muziek al herrie vindt dan wordt het lastig om dat "goed" te vinden (en er zijn echt wel kwalitatief geode opnames). Met de door je genoemde muziekstijlen heb ik inderdaad helemaal niks. Maar een keer komen kennismaken en luisteren lijkt me wel leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 januari 2016 Report Share Posted 19 januari 2016 (edited) Hai Prettig, Moderne buizen klinken niet te warm, maar wel erg muzikaal. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Octave die Marco importeert, maar ook voor mijn Conrad Johnson. Als je een goede hoorn wilt horen die ook nog deskundig geïmporteerd wordt dan moet je een keer bij Marco van Music2 langs. Die muziekstijlen die jij noemt doen het daar zeker goed op. Die we zaterdag hoorden is ook goed te plaatsen in een huiskamer. Edited 19 januari 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts