Jump to content

Sokkel Of Plint.

Groovy
 Share

Recommended Posts

Inderdaad interessante verhalen. Groovy's vraag was echter of hij voor een marmeren sokkel moest kiezen. Persoonlijk zou ik altijd gaan voor zo'n Loricraft plint. Hout spreekt me meer aan als marmer. Maar als dat marmer niet te veel kost moet je het misschien maar uitproberen.

• Members

DanQ voor de complimenten mannen, maar de eer gaat toch echt naar mijn leermeesters in dezen.

Bob Jansen, Ronald de Beus, Henk Schenk, Rudolf Bruil en zelfs Armand van Ommeren die begin jaren '70 reeds mijn sluimerende interesse aanwakkerde met zijn toenmalige artikelen in Radio Bulletin.

Grote vriend Bob! Da's 1 van mijn partners in analoge crime. Net zoals AJ vdH en Eddy Driessen, die drie zijn dan ook gelijk eigenlijk mijn leermeesters in de analoge materie.

Ronald de Beus, zie je die nog wel eens? Na zijn wijn escapades ben ik hem volledig uit het oog verloren...

Inderdaad interessante verhalen. Groovy's vraag was echter of hij voor een marmeren sokkel moest kiezen. Persoonlijk zou ik altijd gaan voor zo'n Loricraft plint. Hout spreekt me meer aan als marmer. Maar als dat marmer niet te veel kost moet je het misschien maar uitproberen.

Qwa prijs is het te doen dus heb ik de sokkel gekocht,ik denk dat ik hem voor hetzelfde geld weer kwijt kan.

Mijn huidige plinth bewaar ik.

Grote vriend Bob! Da's 1 van mijn partners in analoge crime. Net zoals AJ vdH en Eddy Driessen, die drie zijn dan ook gelijk eigenlijk mijn leermeesters in de analoge materie.

Jij weet ook wel dat laatstgenoemde twee hun meerdere moeten erkennen in het SonoreAC team, die op eenzame hoogte staan.

Van Arnold en Cock  kun je werkelijk wat leren.

• Members

[...]

Wat ik ook nog dagelijks doe! Al leer ik van Arnold meer aangaande electronica en van Cock aangaande het plaatsen van luidsprekers en muziek.

Zo heb ik er nog wel en paar, wat denk je wat ik in het verleden wel niet van bijvoorbeel KT88, Thomas Blumenhofer of Andreas Hofmann heb geleerd? Ze hebben allemaal hun eigen specialiteit: ik vraag, krijg antwoord en leer!

Om nu weer even terug on topic te komen, als het om draaitafel plinten gaat voor klassieke tafels leer ik weer het meest van Thomas Blumenhofer (hoe gek dat ook moge klinken), zijn ervaring hierin is enorm groot. Die vindt bijvoorbeeld, na diverse experimenten, weer dat dat marmer en graniet hooguit in de keuken thuishoort, niet in de audio en al helemaal niet bij analoog. Iets wat ik volledig met hem eens kan zijn omdat het mij ook nooit is gelukt. Het idee volledig afserveren zal ik echter niet doen. Als dat de algemene gebruikelijke gang van zaken zou zijn werd er ook nooit meer iets moois uitgevonden, iets wat gelukkig nog steeds wel gebeurt. Anders zou het maar een saaie boel worden in deze materie...

Ik zou ook nooit een marmeren sokkel nemen Arden. Dat is deels gevoelsmatig: een zilveren kabel klinkt scherp, een rode kabel klinkt warm, marmer klinkt kil en over speksteen hebben we het maar niet.Toch hebben Slate sokkels een goede naam in Engeland. ik ben dus benieuwd naar de ervaringen van Groovy.

Ik heb gisteren contact gehad met mijn kennis waarvan ik de sokkel koop.

Ik vroeg hem naar de verschillen tussen zijn houten plinth en de sokkel van marmer.

Hij vind  het geluid minder verkleurd en strakker ook het laag is aanweziger.

Of ik dat ook vind dat is de vraag,feit is wel dat de man beter verschillen kan duiden dan ik.

Als het bij mij net zo goed klinkt als nu met de mdf plinth dan vind ik het ok.

Ik heb dan naar mijn idee in ieder geval een visuele upgrade.

Jij weet ook wel dat laatstgenoemde twee hun meerdere moeten erkennen in het SonoreAC team, die op eenzame hoogte staan.

Voor jou bedoel je ?  Cock vind ik een aimabel mens. 

Beste Ruud,

Kun / wil je die bewering toelichten?

Je zou toch bijkans cd'tjes gaan draaien.

Maar ja, daar valt ook zoveel over te vertellen.

Dus dan toch maar gewoon naar de life-uitvoering.

Es is een cd speler (multi-speler) met een stenen bodem 

http://www.servi-q.nl/wp-content/uploads/2013/03/Audionet-VIP-G3-Productinfo-NL.pdf

http://www.currants.info/com_file/White%20Papers/VIP_white_p.pdf (mooi artikel)

http://www.audionet.de/main/elektronik/quellen/vip-g3/charakteristik/page.html

Best wel een goede speler overigens

En hier te koop

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/cd-spelers/m801087403-audionet-vip-cd-dvd-speler.html

(belachelijk dat je in zo'n top apparaat een tentklok laat zetten. Zeker niet door die kn**iers)

tot zover dit off topic uitstapje...

Ronald de Beus, zie je die nog wel eens? Na zijn wijn escapades ben ik hem volledig uit het oog verloren...

Hi Marco,

Nee, ik ben helemaal uit het "wereldje". Helaas.

Heb af en toe nog wel contact met Mario Rouwenhorst, da's de enige van die ouwe club (met Rendolf Zeeman, Rob Becker e.a.) die ik af en toe aan de mail heb.

Wel een tijdje geleden een bakkie koffie gedaan bij Harry. Ouwe herinneringen opgehaald en even goed bijgepraat.

Hij is echt enorm veranderd in vergelijking met toen.

Blij dat ik dat gedaan heb. Hij schrok ook nogal van wat er allemaal met mij en bij ons is gebeurd.

@ Hans vL: goede aanvulling, ik hamer daar zelf ook altijd op (vraag maar aan Groovy) ;)

Ja dat is waar Sander.

Ik weet wel zeker dat jij uit een draaitafel meer weet te halen al is het alleen maar dat jij de puntjes op i zet.

En ongetwijfeld zijn er hier meer mensen die dat doen.

:)

Hai Sander, als ik je lees gaat het beter met je en kan je in ieder geval weer goed schrijven. Als je niet meer kan werken waarom schrijf je dan geen goede verhandeling over draaitafels. Als je begint met een hoofdstukindeling en daarin een aantal bijdragen voor fora "plakt" heb je al vlug een pre concept. Van daaruit kun je verder werken. Ik denk dat Puresound het graag wil plaatsen.

PS. Ik zag net dat vergelijkbare voorstellen onder een ander topic zijn gedaan.

Las je er negatiefs aan? Ik bedoel dat ze verder zijn dan de meeste fabrikanten/techneuten.

Nee  Ruud,  ze maken heel mooie dingen.

Cock heb ik nu 3 ...4x gesproken.  Die kan inderdaad goed uitleggen en is echt.

Maar ik denk dat het niet goed is om technici op zo' n manier op een voetstuk te zetten. 

Er zijn er veel meer technici die de zeldzame gave hebben om kennis over te dragen.

Dat iemand voor jouw persoonlijk op "eenzame hoogte staat"   daar  is natuurlijk niks mis mee. :)

Als ik iemand mag noemen.  Mijn moeder ;) helaas ze is niet meer.

• Members

Wat is daar zo geheimzinnig aan? Dat de door Sonore AC ontwikkelde motor nu door Pluto gebruikt gaat worden? Pluto heeft haar motoren nooit zelf gemaakt, daar is niets geheim aan.

De bekabeling van de armen worden door Cammino gemaakt (welke ook in de laatste generatie KUZMA armen wordt gebruikt), veel fabrikantenwerken tegenwoordig samen. Dat zou veel vaker moeten gebeuren. Zo gaat Blumenhofer dan bijvoorbeeld weer de behuizingen voor de Sonore AC electronica maken, dat is ook geen groot geheim. Wist je trouwens dat Arnold ooit de voedingen voor Sovereign heeft ontworpen?

Ja dat is waar Sander.

Ik weet wel zeker dat jij uit een draaitafel meer weet te halen al is het alleen maar dat jij de puntjes op i zet.

En ongetwijfeld zijn er hier meer mensen die dat doen.

:)

Dat laatste weet ik wel zeker!

In het land der technici ben ik maar een gewoon middelmaatje hoor.

En nu ik vrijwel niets meer kan zien moet ik anderen vragen om voor mij kabels te solderen of mijn draaitafel in te stellen .....

Yep, dat is frustrerend.

Hai Sander, als ik je lees gaat het beter met je en kan je in ieder geval weer goed schrijven. Als je niet meer kan werken waarom schrijf je dan geen goede verhandeling over draaitafels. Als je begint met een hoofdstukindeling en daarin een aantal bijdragen voor fora "plakt" heb je al vlug een pre concept. Van daaruit kun je verder werken. Ik denk dat Puresound het graag wil plaatsen.

PS. Ik zag net dat vergelijkbare voorstellen onder een ander topic zijn gedaan.

Tja, zoals ik al zei ben ik eigenlijk beter in het beantwoorden van vragen dan zelf een stuk schrijven zonder aanleiding.

Maar op andere terreinen schrijf ik ook stukjes zonder dat er vragen zijn gesteld dus het zou moeten kunnen ja.

Soms heb ik "de geest" en komt er zoiets uit. Kan ik niet plannen.

We zien wel waar het schip strandt.

Overigens wil je niet weten hoeveel correctie een posting behoeft na schrijven en veelal ook na plaatsen omdat ik de fouten in eerste instantie gewoon niet zie.

Dus zo'n posting als die over de draaitafelopbouw kost me ca. 3 uur ofzo, en dat is nog zonder eventueel opzoekwerk. Dit ging gelukkig allemaal nog uit het hoofd.

Dat is voor mij bijna een olympische prestatie waar ik dan echt van moet bijkomen.

Maar goed, we dwalen enorm af. ;)

Dat is voor mij bijna een olympische prestatie waar ik dan echt van moet bijkomen.

Maar goed, we dwalen enorm af. ;)

Denk het niet. Past juist prima op een sokkel. :wub:

Hoe minder plint, des te beter.

Hoe minder sokkel, des te beter.

Meer massa? Meer volharding in de eigen beweging / trilling! (Na-ijling.)

Meer stijfheid? Minder trillingsdemping en een hogere resonantiefrequentie! (Hogere Qrs en Frs.)

Meer massa èn meer stijfheid? Nou, vul zelf maar in...

Afvoeren van energie / trilling wordt een groter probleem, naarmate men de massa en de stijfheid vergroot.

Bij draaitafelbehuizingen zien we problemen die vergelijkbaar zijn met die van luidsprekerbehuizingen.

Alleen... bij luidsprekerbehuizingen zijn die problemen onvermijdelijk.

Zij moeten immers onvervormbare pomphuizen zijn.

Maar bij draaitafels is dat volstrekt onnodig.

Hun behuizingen dienen dus zo licht mogelijk te zijn. Maar tegelijkertijd wel zo stevig als nodig is.

Daarbij is het van het grootste belang, dat de eigenresonantiefrequenties van de behuizing en die van de arm/element combinatie niet overeenstemmen.

Waarschijnlijk zou een kunststof behuizing met goede inwendige demping optimaal zijn.

Of aluminium met butimuneuze dempingsplaatjes er op gelijmd.

Maar met het vertrouwde gefineerd spaanplaat benadert men dan optimum heel aardig.

Dat verklaart waarom er zoveel goede draaitafels zijn (Thorens, Lenco, Garrard e.v.a.) met zulke simpele, goedkope en toch effectieve behuizingen.

Daarbij is het van het grootste belang, dat de eigenresonantiefrequenties van de behuizing en die van de arm/element combinatie niet overeenstemmen.

Waarschijnlijk zou een kunststof behuizing met goede inwendige demping optimaal zijn.

Geen idee of dat bij mij zo is.....  :o

SAM_4824.jpg

Thomas Schick 12" arm, met Benz Ace M element