spido Posted 24 mei 2014 Report Share Posted 24 mei 2014 Beste Pjotr, Het ging niet over articulatie of zangles, maar over dynamiek bij zang. Over phones en over decibellen, dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 mei 2014 Report Share Posted 24 mei 2014 Beste Spido, Bij een goed geschoold zanger/zangeres is de dynamiek qua geluidsvolume niet zo hoog hoor, juist niet! Die heeft goed leren articuleren. En dat wordt nog al eens door elkaar gehaald. Articulatie is ook veel belangrijker dan dynamiek en daar wordt in een conservatorium opleiding ook behoorlijk aandacht aan geschonken. Hetzelfde geldt voor een goed spreker, daar is de geluidsvolume dynamiek ook niet hoog maar hij articuleert wel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 24 mei 2014 Author Report Share Posted 24 mei 2014 Ben het wel met Spido eens, een klassieke aria kan mega dynamisch zijn... Natuurlijk is dynamiek belangrijk bij stemmen. Maar ik doelde eigenlijk op timbre en presence. Ik denk trouwens dat de meeste van ons real life dynamiek niet eens wenselijk vinden. Ik heb een paar keer een super dynamische set gehoord, een keer bij Da Vinci en een andere keer bij TW. Open baffle systemen en hoorns... Heftig hoor, maar of je zoveel dynamiek wilt? Arden, waar speel jij mee, dat je dynamiek zo belangrijk vind? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 mei 2014 Report Share Posted 24 mei 2014 Wat is dat eigenlijk "Dynamisch"? Spido verstaat er duidelijk iets technisch onder gezien zijn internet citaten. Maar het dynamisch bereik technisch gezien, van LP/tape reikt niet verder dan 60dB - 70dB en zowat iedere speaker kan dat bereik weergeven, High-end of niet. Toch ervaren we het ene systeem als "dynamischer" dan het andere. Er is dus meer aan de hand dan alleen de dB'tjes. Bedoelen we we niet eerder "resolutie", oftewel het vermogen verfijnde details zonder vervorming te kunnen weergeven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 mei 2014 Report Share Posted 25 mei 2014 Ik denk dat het meer met "snelheid" te maken heeft, Peter. Een systeem dat veel "snelheid" heeft, wordt in de regel als dynamisch ervaren. Een systeem dat "vloeiend" klinkt, wordt niet dynamisch, maar zelfs loom/saai ervaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 mei 2014 Report Share Posted 25 mei 2014 Met Pjotr ben ik van mening dat voor de ervaring van kwaliteit van zang - en ook de weergave van zang - de omvang van de dynamiek niet essentieel is. Maar de realiteit bestaat uit kwaliteit èn kwantiteit. En dynamiek is kwantiteit: amplitude, dus. Al in de vroege jaren zestig bleek mij dat heel veel apparatuur best wel aardig scoort bij simpel materiaal met een beperkte dynamiek, maar beschamend door de mand valt bij dynamischer materiaal van meer complexe aard. (When the goin' gets tough...) Bij mijn laatste bezoeken aan hifi-beurzen e.d. hoorde ik veel "gemakkelijke" opnamen: Norah Jones, Patricia Barber en dat soort meisjes, met een beschaafde jazzcombo er achter. Geen dramatische, romantische klassieke werken met complexe melodielijnen en een natuurlijke orkestdynamiek die ver boven de 100 dB reikt... en waar vocalisten dan zelfs nog overhéén moeten zingen. Dat hoorde men vroeger nog wèl bij demonstraties. Het maakte de keuze toen veel gemakkelijker: voor mij, althans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 29 mei 2014 Members Report Share Posted 29 mei 2014 Het onderdeel dynamiek komt in het laatste schrijfsel van Rene van Es ook nog weer even aan bod in een review van (en ja Petwin, dit is al 2 jaar de voor mij ultieme phono voorversterker) de gebalanceerde Grail SB. http://www.puresound.be/home/archive/2014/mei/article/van-den-hul-analoog-genoegen-met-the-grail-sb-the-crimson-xg-w/?tx_ttnews[day]=28&cHash=b2123b6d789ada41eb19107d6fdc74c8 Vooralsnog is eigenlijk iedereen dat volmondig (op volgens mij Hans van Liempd na) met mij eens geweest nadat zij hem hadden beluisterd. Kost helaas wel wat, maar dan heb je ook wat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Kost helaas wel wat, maar dan heb je ook wat... Dat heeft mijn vrouw ook gezegd toen ik haar trouwde Marco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Mooie test. Het is dan ook wel een hele mooie trap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Ja, de Grail SB is erg mooi, veel mooier dan de gewone Grail. Hulde aan Van den Hul. Zoals we tijdens een forumdag hebben vast gesteld. Maar betaalbaar nee :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 mei 2014 Report Share Posted 30 mei 2014 En ook fysiek groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 mei 2014 Report Share Posted 30 mei 2014 Ik denk dat het meer met "snelheid" te maken heeft, Peter. Een systeem dat veel "snelheid" heeft, wordt in de regel als dynamisch ervaren. Een systeem dat "vloeiend" klinkt, wordt niet dynamisch, maar zelfs loom/saai ervaren. Zeker, maar ook dat de fijne details niet verdrinken in de grotere details en beide tegelijkertijd correct worden weergegeven. En dat heeft meer met vervorming te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 31 mei 2014 Author Report Share Posted 31 mei 2014 @Arden, das inderdaad een lyrisch review. Maakt me nieuwsgierig. Ik begrijp allen niet dat zo'n duur apparaat zo weinig aandacht heeft gekregen mbt ontwerp, afwerking en bedieningsgemak. Dat kan eigenlijk niet. Klinkt misschien stom maar dat kan voor mij een doorslaggevende faktor zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 31 mei 2014 Members Report Share Posted 31 mei 2014 Beste Petwin, in sommige andere landen is hij anders net zo lyrisch ontvangen, blijkbaar merken wij daar hier door het B&W, Kef en Teufel geluid in de bladen erg weinig van? Wel vind ik dat als je je laat beinvloeden door of iet wel of niet in de bladen staat, dat je jezelf te kort doet. Je koop-impuls wordt dan beinvloed door de mening van een ander (wat een review eigenlijk gewoon is), niet door wat je zelf het mooist vindt. Op zo'n manier wordt de kans dat je dat vind waar je naar op zoek bent eigenlijk best klein! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 Reviews zijn alleen maar hulpmiddelen: het vestigen van aandacht op een goed produkt, karaktereigenschappen, voorselectie, e.d. De schijnwetenschappelijke Duitse aanpak waarbij producten worden "eingestuft" is dan ook volstrekt flauwekul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 2 juni 2014 Author Report Share Posted 2 juni 2014 Zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde dat het lijkt dat vd Hul zelf wat minder aandacht heeft besteed aan ontwerp vd de kast etc. Mbt reviews e.d. heb je gelijk, kunnen slechts een indicatie zijn. Mijn eigen oren en ogen bepalen wat ik uiteindelijk aan wil schaffen. Het geluid is natuurlijk het belangrijkste, maar zoals ik al zei, voor 13 mille slechts een gespoten kastje ? Ik begrijp dat kosten gemaakt moeten worden voor ontwikkeling en als oplagen klein zijn, de kosten per unit relatief hoog kunnen zijn. Als er nog service geboden moet worden, brengt dat natuurlijk ook kosten met zich. Verder begrijp ik goed dat de law of diminishing returns steeds sterker ingrijpt als je aan de bovenkant van de curve bent. Vind ik allemaal prima, maar de intrinsieke waarde moet wel in verhouding liggen. Gewoon een mening die ik heb. Ik heb deze vd Hul nog nooit in levende lijve mogen aanschouwen en horen, dus kan hem niet beoordelen en wil dus voorzichtig zijn met mijn uitlatingen. Over de reviews en Einstufungen zijn we het roerend eens:) Maar er zijn verschillende schrijvers in het vak, in binnen en buitenland, die best wel weten waar ze het over hebben en hun bevindingen kunnen best als (goede) leidraad dienen om een zoektocht wat gerichter te maken. Van diegenen die wat vaker naar concerten gaan en weten hoe instrumenten live klinken neem ik graag wat meer aan. Een reviewer, lijkt me, is verder zo goed als het beste apparaat wat hij eens gehoord heeft en als zijn referentie gebruikt/kan gebruiken. Search for the holy Grail vind ik verder een van de beste films die ooit gemaakt is Leuk, weer een pre op de short list erbij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 2 juni 2014 Members Report Share Posted 2 juni 2014 Beste Petwin, slechts een gespoten kastje is een understatement... Of het er wel of niet mooi uitziet is een punt voor discussie, daar zal ik niet aan toornen. De samenstelling echter van dat ''kastje'' is toch wel iets meer als rechtuit. Het inwendige zit er trillingsvrij en volledig afgeschermd in verwerkt als ware het opgeborgen in een tank of kluis. Je kunt hem bij wijze van van de trap af latten vallen, en er zit nog geen deuk in die behuizing. Hier is echt wel over nagedacht (mag ook wel voor deze prijs)... Maar buiten dat alles, in ieder geval leuk dat je hem op wilt nemen in je shortlist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 2 juni 2014 Report Share Posted 2 juni 2014 Ja, ik ben ook voor LOL :-) Meteen de SB versie beluisteren, die is het mooist. Doe mij ook maar zo'n leuke zwarte koffer, dat krijg je er dan weer wel bij. Maar daar komt het apparaat nooit meer in ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 juni 2014 Report Share Posted 3 juni 2014 De standaard grail is ook al erg goed hoor. Heb bijde apparaten naast elkaar gehoord in verschillende setup's en zou met beide prima kunnen leven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 3 juni 2014 Author Report Share Posted 3 juni 2014 Kappa, in welke set ups? Zou de verschillen kunnen omschrijven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 juni 2014 Report Share Posted 3 juni 2014 Bij studio 21 met beide aangestuurd door een Pluto tafel met alebij een vdh Krimson element. Beide deden het daar dusdanig goed dat ik niet echt grote verschillen heb kunnen waar nemen. Heb ook niet echt met dezelfde plaat een vergelijking kunnen doen toen maar het was beide op een dusdanig niveau dat ik echt meer tijd zou moeten hebben om de verschillen goed te kunnen duiden. Later nog wel bij ons op de audio vereneging midden Nederland ook beide naast elkaar kunnen horen maar dat was met twee totaal verschillende tafels en elementen. Het ene element op de standaard grail was mijn eigen Benz met vdh modificatie en op de gebalanceerde grail een Allaerts element. Niet echt een goede opzet dus om beide trappen te vergelijken. Maar door de standaard grail zo aan mijn eigen tafel gehangen te hebben kon ik wel horen wat deze beter doet dan mijn setup thuis. En dat was overtuigend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 5 juni 2014 Author Report Share Posted 5 juni 2014 Bedankt. Hoe zou je het geluid omschrijven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 5 juni 2014 Members Report Share Posted 5 juni 2014 Bedankt. Hoe zou je het geluid omschrijven? Om in culinaire termen spreken ''alof er een Engeltje over je tong piest...'' Veel heb je daar denk ik niet aan, maar als het om Dynamiek, Kracht, Openheid, Oplossend Vermogen of Organische Beleving gaat (audiofiele termen), vind ik hem onverslaanbaar. Het verschil tussen de Grail en de Grail SB is toch wel een stukje groter als Kappa7 aangaf, vervang de eerste eens door de tweede (oftewel, hou de rest van de parameters gelijk), dan wil je eigenlijk niet eens meer terug. Todat je moet afrekenen natuurlijk, maar die pijn is maar kort van duur: je krijgt er een rijkdom van een geheel andere orde voor terug... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petwin Posted 6 juni 2014 Author Report Share Posted 6 juni 2014 Klinkt veel belovend. Ik heb geprobeerd on line wat reviews te lezen maar kan eigenlijk buiten het verhaal van Rene v. E. niets vinden. Heb je mss wat links die me naar die (buitenlandse) reviews brengen? De Grail is volledig solid state, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 6 juni 2014 Members Report Share Posted 6 juni 2014 Alstem... http://www.hifistatement.net/tests/item/1271-van-den-hul-the-grail-sb?start=2 hier staan er nog 2 onderaan de pagina, beiden nog in de oude behuizing: http://www.vandenhul.com/products/electronics/the-grail-sb Waar die Engelstalige tests nu ineens heen zijn? Kan ze idd ook ff niet vinden. Die van Rene van Es komt wel nog in het Engels op the EAR, maar die heb je al in het Nederlands... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts