Jump to content

Brinkmann Edison

Petwin
 Share

Recommended Posts

In de laatste Hifi- News werd een Brinkmann draaitafel getest. Voorzichtig werd vermeld dat er toch wat nadruk lag op laag. Ik denk dat het zinnig is dit artikel na te lezen en voorzichtig te zijn met afstemming van draaitafel op element en phono trap. Wat het beste is, is minder interessant dan wat het beste is in jouw combinatie.

Hi Carl,

Welke draaitafel werd getest? Ik heb de Lagrange en neem aan dat het een andere was? Vaak worden Brinkmanns met de huis eigen armen en elementen getest. Die klinken imho erg goed maar de combi Da Vinci met JA is anders. ;)

Ben het helemaal met je eens dat de totale combinatie belangrijk is.

Op dit moment ben ik even zoet met mijn nieuwe aanwinst van Nagra (HD DAC) en kijk op mijn gemak verder.

Op zich hoort een phono pre qua klankbalans (frequentiecurve) volkomen neutraal te klinken, En ik kan mij niet voorstellen dat een pre van het kaliber Brinkmann dat niet zou doen. Wel kan t.g.v. een rumble filter het onderste laag soms wat dunner worden maar dat het meer wordt niet! Dat moet je toch echt zoeken in wat er vòòr de phono pre zit aan spullen (en er na soms).

Wel mee eens... Maar euh twee "rechte" versterkers kunnen toch (flink) verschillend klinken?

Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd naar de klank van die Edison. De technische toestanden er om heen interesseren me eigenlijk niet zo. Het ding moet wel door een deur kunnen met mijn vv en de rest vd keten.... maar dat hoor je of dat het geval is of niet, toch?

Wel mee eens... Maar euh twee "rechte" versterkers kunnen toch (flink) verschillend klinken?

Zeker, maar een phono pre hoeft geen substantieel vermogen in een paar speakers te pompen. Dat maakt wel verschil. Zal ook niet ontkennen dat de klanksignatuur van de diverse componenten kan verschillen maar dat ligt toch meer op het vlak van vervorming dan van frequentie karakteristiek. En al helemaal bij een DT waar de minste geringste variatie in afstelling/element/afsluiting e.d. een behoorlijk verschil kan maken. Zo bezien is het eigenlijk onmogelijk om phono pre's gehoormatig goed te reviewen. Er hangt te veel van de rest af.

Als je alle up en downstream componenten hetzelfde houdt en alleen de pre wisselt, kun je toch prima vergelijken?

Interessant wat je zegt mbt vervorming en klanksignatuur. Ik heb hier twee eind versterkers staan met een verschil van minder dan 0,01% of zo in mate van vervorming. Toch klinken ze significant verschillend.? Wellicht zijn er nog andere factoren? Hoe komen snelheidsverschillen, stage breedte en diepte, en dynamiek verschillen tot stand?

Substantieel vermogen? Als ik op een, voor mij, flink volume draai, zie ik het vermogensmetertje peakjes bereiken van 1 watt of zo. Dit aan conventionele dynamische speakers met een rendement van ong. 89 Db. Een beetje elektrische fiets levert vierhonderd keer meer ;)

Jup en een pu element nano watts tot micro watts en aan de uitgang van een phono pre en vv heb je te maken met micro watts tot milli watts, om een ordevergelijk te geven met een speaker: Om een algemener ordevergelijk te geven: Dat is het verplaatsen van een paar rijstkorrels t.o.v. een paar heipalen :D

Ben het met je eens dat speakers met een redelijk hoog rendement makkelijker aan te sturen zijn met laag vermogen. Natuurlijk heb je gelijk dat als je alles identiek houdt, dat je misschien een vergelijk kunt maken. Alleen is dat "alles gelijk houden" een illusie. Elektronisch beïnvloeden de componenten elkaar en is er alleen al daarom geen sprake van dat het gelijk blijft en je een zinnig vergelijk kunt maken. Hebben we het nog niet eens over persoonlijke smaak en interpretatie.

De meeste recensenten sluiten het aan, geven een algemene indruk en geven wat door van wat de fabrikant aan reclame meestuurt, verpakt in een sappig romannetje. Van enig benul van de onderliggende techniek lees je zelden of nooit iets. Dat maakt ook niet uit voor de meeste lezers maar wel hoe e.e.a. op elkaar reageert.

OK... snap ik allemaal... maar als ik verschillende dozen aan mijn set hang kan ik toch gewoon luisteren en bepalen wat ik het mooist vind? Of diezelfde dozen in een andere set anders klinkt zal me eerlijk gezegd gestolen zijn. Als een doos niet tot zijn of haar (volgens mij is doos vrouwelijk) volle potentieel kan komen omdat de aanpassing in mijn set niet optimaal is, dan is dat jammer voor die doos. Ik ga immers niet de set aan de doos aanpassen. Dat zou eventueel een optie zijn als ik nog geen set had. :wacko:

Is er een alternatief dat is misschien over het hoofd zie?

Jah, dat zei ik ook al in het begin van het draadje: Zelf luisteren en zelf oordelen. En als dat die Edison is dan heb je daar niet voor niets op e.o.a. manier je oog op laten vallen. Pakt dat niet naar tevredenheid uit dan kun je altijd nog verder zien.

• Members

Blijft idd zoals al meerdere malen geadviseerd de beste methodiek. Alleen jij zelf kunt bepalen of alles dan klopt.

Ik vond nog een aardige review aangaande de Edison, let vooral eens op het laatste aanvullende stukje info aangaande de garantie en de prijs!

Die vind ik toch zeker het vermelden waard...

http://www.brinkmann-audio.de/inhalt/de/test/edison_hr042011.pdf

• Members

Wat ik me zelf zo af zit te vragen (misschien vanwege mijn ''afwijking'' of voorliefde van het met 2 armen en elementen spelen), heb je eigenlijk overwogen om een 2e arm op je La Grange te zetten? Ik lees zo je terloopse opmerkingen over de nieuwe Graham arm en de Virtu Master Ref arm, Koetsu en Jan Allaerts, dan is een phono met meerdere ingangen welke apart instelbaar zijn eigenlijk wel een pre.

Dan blijven er buiten de Edison niet echt veel meer over. De Monk, maar die gaat denk ik niet ver genoeg, de Octave Phonomodul en de Accuphase C27 en het houdt met mijn bekenden wel op. Chris Feickert komt nog met iets dergelijks, maar die is er voorlopig nog niet. Help eens even mee, welke zijn er dan nog meer? Die kant opdenkende vind ik het nog eens een echte upgrade...

• Members

Ben het wel met Spido eens, een klassieke aria kan mega dynamisch zijn... Natuurlijk is dynamiek belangrijk bij stemmen. Maar ik doelde eigenlijk op timbre en presence. Ik denk trouwens dat de meeste van ons real life dynamiek niet eens wenselijk vinden. Ik heb een paar keer een super dynamische set gehoord, een keer bij Da Vinci en een andere keer bij TW. Open baffle systemen en hoorns... Heftig hoor, maar of je zoveel dynamiek wilt?

Arden, waar speel jij mee, dat je dynamiek zo belangrijk vind?

Deze had ik nog helemaal niet gezien! Beetje overheen gelezen...

Waar ik mee ''speel''? Niet met wat ik zou willen, dat pas helaas niet in de woonkamer (klein huis uit 1903, woonkamer is maar 32m2). Als je op mijn naam klikt kun je in het profiel de setbeschrijving zien. Die veranderd nog wel eens, ook wel inherent aan mijn werk, maar goed. Ook heeft het thuisfront nog wel wat in te brengen, er is hier een tijd geweest dat er 5 draaitafels in de kamer stonden (VPI TNT-6, Grand Prix Monaco, Acoustic Signature Analog One, Garrard 401 en een VYGER Atlantis), maar dat trokken er hier een paar op een gegeven moment niet meer. Mijn huidige Feickert Firebird wordt binnenkort onder handen genomen door een kunstenaar, zodat hij perfect past bij mijn vrouw haar ''His Masters Voice'' schilderij die er boven hangt...

537957_390444247749741_1821005957_n.jpg

kan het niet laten, toch een foto van haar grote trots

Maar goed, persoonlijk zou ik het liefst een paar Blumenhofer Gran Gioia hoornluidsprekers in de kamer zetten, maar die passen fysiek gewoon niet. Mijn vrouw zou het liefst de Tannoy Westminster Royal SE's hier zien staan, maar om dezelfde reden gaat dat dus niet. We houden dus allebei idd van een zeer snel, open en dynamische weergave. Je moet er bijna bang van kunnen worden, die dynamiek...

..........dan is een phono met meerdere ingangen welke apart instelbaar zijn eigenlijk wel een pre.

En dat is dan eigenlijk weer niet optimaal. Dat vereist een heleboel relais aan de ingang van de phono pre. En relais zijn op zich hele slechte contactovergangen op het uiterst lage signaalniveau van MC elementen. Die zie je daar toch liever niet.

En dat is dan eigenlijk weer niet optimaal. Dat vereist een heleboel relais aan de ingang van de phono pre. En relais zijn op zich hele slechte contactovergangen op het uiterst lage signaalniveau van MC elementen. Die zie je daar toch liever niet.

als ik het zo bekijk lijkt het dat de relais na de eerste trap of trafo komen.

Dan zijn de signaaltjes al wat groter natuurlijk.

• Members

Audio research, lamm ?

Bij AR alleen de Reference lijn, de kleinere lijn heeft een MM en een MC input die je op de achterkant moet omschakelen. Lamm is volgens mij hetzelfde verhaal, een omschakelbare MM of MC input, maar ik heb geen ervaring met deze modellen. Zo zijn er natuurlijk velen die je op de achterkant kunt omschakelen van MM naar MC met beiden een eigen ingang, maar dat is denk ik niet wat je zoekt. Custom made eigen ingangen zou dan de way to go moeten zijn. Liefst nog een voorversterker functie, dat zou het helemaal makkelijk maken...

Hi,

M.b.t. Een tweede arm op mijn Lagrange... Ik heb dat toevallig een paar weken geleden bij Brinkmann nagevraagd. Ik kreeg netjes een offerte van de importeur thuisgestuurd. Het is een kostbaar verhaal. Het onderste gedeelte moet vervangen worden.

Het is eventueel ook nog een mogelijkheid alleen een losse "voet" te kopen. Het wisselen is relatief eenvoudig. Een inbus bout, pivot punt met Feickert afstellen, stekkers erin, klaar.

Overigens heeft mijn Nagra VPS twee ingangen, beide MC, beide individueel af te regelen.

Wat ik me zelf zo af zit te vragen (misschien vanwege mijn ''afwijking'' of voorliefde van het met 2 armen en elementen spelen), heb je eigenlijk overwogen om een 2e arm op je La Grange te zetten? Ik lees zo je terloopse opmerkingen over de nieuwe Graham arm en de Virtu Master Ref arm, Koetsu en Jan Allaerts, dan is een phono met meerdere ingangen welke apart instelbaar zijn eigenlijk wel een pre.Dan blijven er buiten de Edison niet echt veel meer over. De Monk, maar die gaat denk ik niet ver genoeg, de Octave Phonomodul en de Accuphase C27 en het houdt met mijn bekenden wel op. Chris Feickert komt nog met iets dergelijks, maar die is er voorlopig nog niet. Help eens even mee, welke zijn er dan nog meer? Die kant opdenkende vind ik het nog eens een echte upgrade...

Een Audia Flight heeft ook twee phono ingangen en schijnt een prima ding te zijn.